Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Het gaat in de preek over bikini's. Had hij het nog over mannen in zwembroek? Lijkt me van dezelfde orde.
Dacht u dat ik dat niet wist? U vindt het wellicht een goede ontwikkeling?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb het niet over de bikini zelf. Ik lees een seculiere kwaliteitskrant en daarin is het al enkele malen gegaan over de forse afname van het aantal dames dat topless het strand bezoekt. Waar dat 40 jaar geleden een veel voorkomend verschijnsel was, is dat het nu niet meer. Dat bedoelt men met verpreutsing.-DIA- schreef: ↑12 aug 2024, 21:09
Nee, de geschiedenis van het 'kledingstuk' gaat terug tot 1946... En we gaan niet af op 'persoonlijke opvattingen'. Lees de geschiedenis en dat in het licht van het Woord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bikini_(kleding)
En wat een predikant vindt van welk specifiek kledingstuk dan ook, of waar je wel of niet naar toe zou kunnen, vind ik weinig boeiend. Gaat het binnenkort ook weer over ‘kachelpijpen’?
Ik vindt het echt bedroevend dat er op een Refoforum zo denigrerend wordt gesproken. Wat recht is moet zo het lijkt koste wat het kost krom worden gepraat. Dat is niet incidenteel, maar dat lijkt meer en meer de gewoonte te zijn. We hebben blijkbaar de grootste moeite om onze naaste te respecteren... Hier klopt iets niet. Als dit nu incidenteel was had ik niets gezegd...Ambtenaar schreef: ↑12 aug 2024, 21:36Ik heb het niet over de bikini zelf. Ik lees een seculiere kwaliteitskrant en daarin is het al enkele malen gegaan over de forse afname van het aantal dames dat topless het strand bezoekt. Waar dat 40 jaar geleden een veel voorkomend verschijnsel was, is dat het nu niet meer. Dat bedoelt men met verpreutsing.-DIA- schreef: ↑12 aug 2024, 21:09
Nee, de geschiedenis van het 'kledingstuk' gaat terug tot 1946... En we gaan niet af op 'persoonlijke opvattingen'. Lees de geschiedenis en dat in het licht van het Woord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bikini_(kleding)
En wat een predikant vindt van welk specifiek kledingstuk dan ook, of waar je wel of niet naar toe zou kunnen, vind ik weinig boeiend. Gaat het binnenkort ook weer over ‘kachelpijpen’?
Misschien moeten afgescheidenen de woorden van predikanten eens wat minder pauselijk opvatten. Jullie zijn wel kritisch, maar dan wellicht op een andere manier. De ene helft van de predikanten mag niet in de andere helft van de gemeenten preken en andersom.-DIA- schreef: ↑12 aug 2024, 21:40
Ik vindt het echt bedroevend dat er op een Refoforum zo denigrerend wordt gesproken. Wat recht is moet zo het lijkt koste wat het kost krom worden gepraat. Dat is niet incidenteel, maar dat lijkt meer en meer de gewoonte te zijn. We hebben blijkbaar de grootste moeite om onze naaste te respecteren... Hier klopt iets niet. Als dit nu incidenteel was had ik niets gezegd...
De predikant vindt dat je het strand niet kunt bezoeken. Prima, komt hij er niet. Maar laat mensen vrij in hun eigen afweging.
Ik denk wel te merken dat hoe concreter een predikant is, hoe minder er overblijft van de rest van de preek.
(ik ben wel nieuwsgierig welke bijbeltekst hoort bij deze 2-minuten-preek)
(ik ben wel nieuwsgierig welke bijbeltekst hoort bij deze 2-minuten-preek)
-
- Maanenschijn
Wat doen we vandaag?
Het is toch volstrekt logisch dat een predikant als herder van zijn gemeente zaken die de bijbelse toets niet kunnen doorstaan aan de orde stelt?
De bijbelse toets zal voor de één mogelijk anders liggen als de ander, maar een dominee mag daar gerust iets van vinden. Vind ik.
De bijbelse toets zal voor de één mogelijk anders liggen als de ander, maar een dominee mag daar gerust iets van vinden. Vind ik.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 12 aug 2024, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Is dit forum ook bedoeld voor mensen die lid zijn van de afgescheiden kerken? Lees de regels van dit forum eens. Dan lijkt het me toe dat u met uw opmerkingen buiten uw boekje gaatAmbtenaar schreef: ↑12 aug 2024, 21:44Misschien moeten afgescheidenen de woorden van predikanten eens wat minder pauselijk opvatten. Jullie zijn wel kritisch, maar dan wellicht op een andere manier. De ene helft van de predikanten mag niet in de andere helft van de gemeenten preken en andersom.-DIA- schreef: ↑12 aug 2024, 21:40
Ik vindt het echt bedroevend dat er op een Refoforum zo denigrerend wordt gesproken. Wat recht is moet zo het lijkt koste wat het kost krom worden gepraat. Dat is niet incidenteel, maar dat lijkt meer en meer de gewoonte te zijn. We hebben blijkbaar de grootste moeite om onze naaste te respecteren... Hier klopt iets niet. Als dit nu incidenteel was had ik niets gezegd...
De predikant vindt dat je het strand niet kunt bezoeken. Prima, komt hij er niet. Maar laat mensen vrij in hun eigen afweging.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 aug 2024, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
De betreffende dominee heeft best een punt dat het er weinig verhullend aan toe gaat op het strand.
@Maanenschijn:
Dat is zo. Maar concreetheid moet wel ruimte laten voor eigen afwegingen en ook geen arbitraire standpunten als Gods Woord rondbazuinen.
Ambtenaar legt de vinger bij een opmerking die in onze cultuur wellicht een beetje achter de feiten aanloopt. Daar kun je dan inhoudelijk over discussiëren, maar ik denk wel dat hij daarin gelijk heeft.
Vanwege mobieltjes allerwegen is er juist veel minder bloot te zien. Ik denk eerlijk gezegd dat de dominee zich beter druk kan maken over bierbuiken en andere risico's voor een gezonde levensstijl.
De meeste mannen dragen een zwemshort. Zwemslips zie je bijvoorbeeld veel minder. Je ziet ook steeds meer mensen met een t-shirt zwemmen vanwege het risico op huidkanker. Topless zonnen van vrouwen zie je nauwelijks, misschien met uitzondering van naaktstranden, ik neem aan dat het daar anders ligt.
Bovendien: christenen hoeven er niet als een levend voorbehoedsmiddel bij te lopen. Je mag er best leuk uitzien. In een cultuur waarin alles bedekt is, raken mensen al opgewonden van een blote enkel. Aan de andere kant is er wellicht ook wel een verband tussen 'me too' en de verseksualisering van de cultuur. Ik weet ook niet waar het juiste midden is.
Dat is zo. Maar concreetheid moet wel ruimte laten voor eigen afwegingen en ook geen arbitraire standpunten als Gods Woord rondbazuinen.
Ambtenaar legt de vinger bij een opmerking die in onze cultuur wellicht een beetje achter de feiten aanloopt. Daar kun je dan inhoudelijk over discussiëren, maar ik denk wel dat hij daarin gelijk heeft.
Vanwege mobieltjes allerwegen is er juist veel minder bloot te zien. Ik denk eerlijk gezegd dat de dominee zich beter druk kan maken over bierbuiken en andere risico's voor een gezonde levensstijl.
De meeste mannen dragen een zwemshort. Zwemslips zie je bijvoorbeeld veel minder. Je ziet ook steeds meer mensen met een t-shirt zwemmen vanwege het risico op huidkanker. Topless zonnen van vrouwen zie je nauwelijks, misschien met uitzondering van naaktstranden, ik neem aan dat het daar anders ligt.
Bovendien: christenen hoeven er niet als een levend voorbehoedsmiddel bij te lopen. Je mag er best leuk uitzien. In een cultuur waarin alles bedekt is, raken mensen al opgewonden van een blote enkel. Aan de andere kant is er wellicht ook wel een verband tussen 'me too' en de verseksualisering van de cultuur. Ik weet ook niet waar het juiste midden is.
Zou dat een "misschientje" zijn? Het verband zal er zeker zijn.
- Maanenschijn
O zeker, een herder zal het niet alleen over bikini’s hebben, maar ook over andere zaken die onbijbels zijn. Overmatig alcohol etc zal vast ook een onderwerp zijn. Of allerhande van inkt-taferelen op de torso.DDD schreef:@Maanenschijn:
En aandacht vragen voor zwemkleding is zeker niet achterhaald. Net terug van vakantie heb ik veelal jonge dames langs zien komen die in de blote kont liepen, met enkele veters en een weinig verhullend driehoekje, aan de bovenzijde was het niet veel meer.
Het punt is: mag een predikant daar iets van vinden? Ik vind van wel. En het is dan aan zijn luisteraars om daar iets mee te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
@DIA:
Dat hoeft niet. Voor zover ik weet, is er bijvoorbeeld onder nudisten niet perse meer seksueel misbruik. Ik verwacht eerder het tegendeel, maar ik weet het niet.
Seksueel misbruik heeft (vooral) te maken met machtsverschillen, niet (rechtstreeks) met kledingstijlen.
@Maanenschijn:
Een dominee mag van alles vinden. Maar bij het preken moet hij zich heel voorzichtig opstellen, om ieder mogelijk misverstand wie er aan het woord/Woord is, te voorkomen. En op dat punt gaat het nogal eens mis.
Dat hoeft niet. Voor zover ik weet, is er bijvoorbeeld onder nudisten niet perse meer seksueel misbruik. Ik verwacht eerder het tegendeel, maar ik weet het niet.
Seksueel misbruik heeft (vooral) te maken met machtsverschillen, niet (rechtstreeks) met kledingstijlen.
@Maanenschijn:
Een dominee mag van alles vinden. Maar bij het preken moet hij zich heel voorzichtig opstellen, om ieder mogelijk misverstand wie er aan het woord/Woord is, te voorkomen. En op dat punt gaat het nogal eens mis.