Omdat het God Zelf is die spreekt. Pas op voor lijdelijkheid. Ook je onwil mag je vertellen. Hij weet daar raad mee.Geytenbeekje schreef: ↑05 apr 2024, 15:08Waarom zou je op iets hopen, wat in de Bijbel verwachten betekend als je niet naar iets verlangd of naar iets uitkijkt?
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Het kan ook zijn dat Geytenbeekje vanuit ervaring spreekt. Hij loopt niet weg voor de bevraging.
Dat was een mooie aanvullinghelma schreef: ↑05 apr 2024, 16:12 David ook voor zichzelf o.a. PS 119:41
En dat mij Uw goedertierenheden overkomen, o HEERE! Uw heil, naar Uw toezegging.
[49] Gedenk des woords, tot Uw knecht gesproken, op hetwelk Gij mij hebt doen hopen.
Psalm 25
Denk aan ’t vaderlijk meêdogen,
HEER’, waarop ik biddend pleit:
milde handen, vriend’lijk’ ogen
zijn bij U van eeuwigheid.
Psalm 74 (dat is vaak mijn gebed)
Beschouw, herdenk Uw vastgestaafd verbond;
Laat dat Uw hart tot ons in liefd' ontvonken;
Ik denk als je erop gaat letten je het vaker tegenkomt dan je denkt
"Bidden is de volle buidel van Gods beloften leegschudden." (Maarten Luther)
Onlangs een preek gehoord met de vraag; Waarom geen volwassendoop (als ik eraan toe ben) . Is kinderdoop wel Bijbels? God handelt verbondsgewijs met de mens. (1 Kor 7 vers 14)
Misschien hoort het in ander draadje. Verplaats het dan maar
. Maar door discussie elders op forum werd deze preek in herinnering opgeroepen.
Ik geef hier mijn aantekeningen door. Het was een doopdienst ten tijde van een prekenserie over het huwelijk. Ik noem bewust geen naam en plaats van kerk en predikant. Om het objectief te houden
Het Schriftgedeelte dat we lazen was ; 1 Kor 1 vers 1 tot 3 en 1 Kor 7 vers 10 tot 16. Kerntekst vers 14.
Heilige kinderen
1) Wortel van het verbond
2 )Vrucht van geloof en bekering
3) Zegel vd Heilige Doop
Ad1) Manier waarop God werkt.: in losse personen of verbondsgewijs door geslachten heen.
Halve waarheid dat God losse mensen roept en zaligt. En dat werd uitgewerkt aan de hand van de gelovige en ongelovige binnen het huwelijk. Vraag daar in h7 was; mag ik wel blijven bij mij ongelovige man/vrouw. Blijf! Zegt Paulus. Want de ongelovige is geheiligd door de gelovige. . Je wordt niet verontreinigd door je ongelovige man/vrouw. (Anders zouden ook de kinderen onrein zijn. Maar kinderen zijn geheiligd door de gelovige ouder)
OT; hier wint onreinheid van reinheid.
NT; precies andersom. Denk bv aan bloedvloeiende vrouw.
Als het alleen persoonlijke zaak zou zijn. Waren de kinderen onrein, het zijn zondaren. Kinderen van de toorn die Gods toorn verdienen.
Geloven we dat? A)Dat ze delen in de verdoemenis? B)En dat ze door Christus tot genade aangenomen. (Ps32 vers1).
Klemmend appèl: dien je als ouders God? Daar hangt het mee samen.
Maar zijn gedoopte kinderen dan bekeerd?
Ad 2) Doop in bijv Handelingen 9 en 10. De Kamerling, Cornelius werden gedoopt na Christus in waar geloof te hebben aangenomen.
Dus alleen dopen als zonden daadwerkelijk vergeven zijn?
1 Kor 7 vers 14
Geheiligd door is niet hetzelfde als zalig. Dus kinderen van gelovigen en de ongelovige echtgenoot uit vers 14 zijn niet zalig en toch geheiligd!
Belangrijke les; Zalig worden is geen automatisme. Heilige kinderen moeten leren heilig te geloven en leven (=vrucht) door de kracht van de Heilige Geest. Stervend leven, zelfverloochening, vluchtende van de zonde èn opstaan in nieuwe gehoorzaamheid, vreugde in God.
De dwaasheid van het Evangelie; geloven... werken tellen niet. Christus alleen werkt! Dat is heilig geloven.
Leef je met God?
We zijn "druk" met dopen maar leven ondertussen niet met de God van het Verbond? Draag nu eens vrucht!
Als er geen vrucht aan de boom is worden we afgekapt, in het vuur geworpen ondanks dat we ingelijfd zijn.
Heeft de Doop van kinderen dan wel waarde? Of kan je beter wachten? Dan heb je i.e.g. een bijzondere ervaring!
Ad 3) het gaat niet om je eigen gevoel! God zegt. Ze zijn heilig! 1 Kor 1 vers 2
Geroepen heiligen, inclusief de kinderen, horen bij de gemeente Gods
Net als de ongelovige m/v.
God zegt ja, terwijl kind nog geen nee kan zeggen!
Geplaatst in gemeenschap met Chr/ verzegeld in de doop
Jacobus Fruytier: Groot voorrecht van chr. kinderen.
Heilige Doop is geloofsdoop
Omdat we in God geloven dat Hij kinderen heeft aangenomen, zolang het tegendeel niet blijkt
Kijk naar God! Die beloofd heeft. Leer ons geloven/bouwen op Uw Woord! Bidden: Het zijn toch Heilige kinderen. Geloven dat God boven bidden/werken doet.
Persoonlijke gedachte:
Er ligt dus inderdaad een enorme pleitgrond. Te gelijkelijk. Geen automatisme. Het bevel/eis van geloof en bekering (ook in het formulier) blijft staan!
Misschien hoort het in ander draadje. Verplaats het dan maar
Ik geef hier mijn aantekeningen door. Het was een doopdienst ten tijde van een prekenserie over het huwelijk. Ik noem bewust geen naam en plaats van kerk en predikant. Om het objectief te houden

Het Schriftgedeelte dat we lazen was ; 1 Kor 1 vers 1 tot 3 en 1 Kor 7 vers 10 tot 16. Kerntekst vers 14.
Heilige kinderen
1) Wortel van het verbond
2 )Vrucht van geloof en bekering
3) Zegel vd Heilige Doop
Ad1) Manier waarop God werkt.: in losse personen of verbondsgewijs door geslachten heen.
Halve waarheid dat God losse mensen roept en zaligt. En dat werd uitgewerkt aan de hand van de gelovige en ongelovige binnen het huwelijk. Vraag daar in h7 was; mag ik wel blijven bij mij ongelovige man/vrouw. Blijf! Zegt Paulus. Want de ongelovige is geheiligd door de gelovige. . Je wordt niet verontreinigd door je ongelovige man/vrouw. (Anders zouden ook de kinderen onrein zijn. Maar kinderen zijn geheiligd door de gelovige ouder)
OT; hier wint onreinheid van reinheid.
NT; precies andersom. Denk bv aan bloedvloeiende vrouw.
Als het alleen persoonlijke zaak zou zijn. Waren de kinderen onrein, het zijn zondaren. Kinderen van de toorn die Gods toorn verdienen.
Geloven we dat? A)Dat ze delen in de verdoemenis? B)En dat ze door Christus tot genade aangenomen. (Ps32 vers1).
Klemmend appèl: dien je als ouders God? Daar hangt het mee samen.
Maar zijn gedoopte kinderen dan bekeerd?
Ad 2) Doop in bijv Handelingen 9 en 10. De Kamerling, Cornelius werden gedoopt na Christus in waar geloof te hebben aangenomen.
Dus alleen dopen als zonden daadwerkelijk vergeven zijn?
1 Kor 7 vers 14
Geheiligd door is niet hetzelfde als zalig. Dus kinderen van gelovigen en de ongelovige echtgenoot uit vers 14 zijn niet zalig en toch geheiligd!
Belangrijke les; Zalig worden is geen automatisme. Heilige kinderen moeten leren heilig te geloven en leven (=vrucht) door de kracht van de Heilige Geest. Stervend leven, zelfverloochening, vluchtende van de zonde èn opstaan in nieuwe gehoorzaamheid, vreugde in God.
De dwaasheid van het Evangelie; geloven... werken tellen niet. Christus alleen werkt! Dat is heilig geloven.
Leef je met God?
We zijn "druk" met dopen maar leven ondertussen niet met de God van het Verbond? Draag nu eens vrucht!
Als er geen vrucht aan de boom is worden we afgekapt, in het vuur geworpen ondanks dat we ingelijfd zijn.
Heeft de Doop van kinderen dan wel waarde? Of kan je beter wachten? Dan heb je i.e.g. een bijzondere ervaring!
Ad 3) het gaat niet om je eigen gevoel! God zegt. Ze zijn heilig! 1 Kor 1 vers 2
Geroepen heiligen, inclusief de kinderen, horen bij de gemeente Gods
Net als de ongelovige m/v.
God zegt ja, terwijl kind nog geen nee kan zeggen!
Geplaatst in gemeenschap met Chr/ verzegeld in de doop
Jacobus Fruytier: Groot voorrecht van chr. kinderen.
Heilige Doop is geloofsdoop
Omdat we in God geloven dat Hij kinderen heeft aangenomen, zolang het tegendeel niet blijkt
Kijk naar God! Die beloofd heeft. Leer ons geloven/bouwen op Uw Woord! Bidden: Het zijn toch Heilige kinderen. Geloven dat God boven bidden/werken doet.
Persoonlijke gedachte:
Er ligt dus inderdaad een enorme pleitgrond. Te gelijkelijk. Geen automatisme. Het bevel/eis van geloof en bekering (ook in het formulier) blijft staan!
In 1 Kor. 7:14 wordt met geen woord over het verbond gesproken. Het gaat hier om een uitwendige heiliging, zoals ook de ongelovige echtgenoot geheiligd is. Inderdaad overwint in het NT het heilige het onheilige. Maar dat is nog wat anders dan dat zo'n geheiligd persoon in het - nieuwe! - verbond zou zijn.
Jouw manier van denken is het spiegelbeeld van de hypercalvinisten…Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 12:03 In 1 Kor. 7:14 wordt met geen woord over het verbond gesproken. Het gaat hier om een uitwendige heiliging, zoals ook de ongelovige echtgenoot geheiligd is. Inderdaad overwint in het NT het heilige het onheilige. Maar dat is nog wat anders dan dat zo'n geheiligd persoon in het - nieuwe! - verbond zou zijn.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Of het vernieuwde verbond!Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 12:03 In 1 Kor. 7:14 wordt met geen woord over het verbond gesproken. Het gaat hier om een uitwendige heiliging, zoals ook de ongelovige echtgenoot geheiligd is. Inderdaad overwint in het NT het heilige het onheilige. Maar dat is nog wat anders dan dat zo'n geheiligd persoon in het - nieuwe! - verbond zou zijn.
Ja, zou je ook kunnen zeggen. Zoals ik in een andere topic al zei: het verbond is in het NT vernieuwd en verdiept. Alleen wie waarlijk gelooft, heeft deel aan het nieuwe verbond. "Al uw kinderen zullen van de HEERE geleerd zijn." "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij", zegt Jezus hiervan.Lilian1975 schreef: ↑12 aug 2024, 12:54Of het vernieuwde verbond!Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 12:03 In 1 Kor. 7:14 wordt met geen woord over het verbond gesproken. Het gaat hier om een uitwendige heiliging, zoals ook de ongelovige echtgenoot geheiligd is. Inderdaad overwint in het NT het heilige het onheilige. Maar dat is nog wat anders dan dat zo'n geheiligd persoon in het - nieuwe! - verbond zou zijn.
De teksten die jij aanhaalt zeggen m.i. niets of je in het verbond bent.Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 14:41Ja, zou je ook kunnen zeggen. Zoals ik in een andere topic al zei: het verbond is in het NT vernieuwd en verdiept. Alleen wie waarlijk gelooft, heeft deel aan het nieuwe verbond. "Al uw kinderen zullen van de HEERE geleerd zijn." "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij", zegt Jezus hiervan.Lilian1975 schreef: ↑12 aug 2024, 12:54Of het vernieuwde verbond!Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 12:03 In 1 Kor. 7:14 wordt met geen woord over het verbond gesproken. Het gaat hier om een uitwendige heiliging, zoals ook de ongelovige echtgenoot geheiligd is. Inderdaad overwint in het NT het heilige het onheilige. Maar dat is nog wat anders dan dat zo'n geheiligd persoon in het - nieuwe! - verbond zou zijn.
Jer. 31: 31 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren; welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.
Joh. 6:45 Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
32 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren; welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.
Joh. 6:45 Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Echt een mooi boek, dat rode boek. Ik heb het zelf meerdere malen gelezen, naast het zwarte boek.Arja schreef: ↑05 apr 2024, 14:55 GerGem-meisje kijkt over kerkmuur: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat is mijns inziens een profetie die stapsgewijs in vervulling gaat, net als zoveel profetieën. De uiteindelijke vervulling moet nog komen. Maar dat is nog geen reden om zo karig van Gods verbond met zijn kerk in onze tijd te spreken.Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 17:43 Jer. 31: 31 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
Ik kan het zo gauw niet meer ergens vinden, maar ik zag in Tapatalk langskomen dat het verbond niet in Bijbel te vinden zou zijn. Dat is echt onjuist. Het Oude Testament heeft allerlei verwijzingen naar overeenkomsten/verdragen tussen God en (groepen) mensen. En ook in het Nieuwe Testament is daar van alles over te lezen. Lees de brief aan de Hebreeën.
Iets voorbij zien komen en dan reageren, is riskant. Ik heb gezegd dat 'het' verbond in de Bijbel voorkomt. Er zijn nl. meerdere verbonden in de Bijbel.DDD schreef: ↑12 aug 2024, 21:36Dat is mijns inziens een profetie die stapsgewijs in vervulling gaat, net als zoveel profetieën. De uiteindelijke vervulling moet nog komen. Maar dat is nog geen reden om zo karig van Gods verbond met zijn kerk in onze tijd te spreken.Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 17:43 Jer. 31: 31 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
Ik kan het zo gauw niet meer ergens vinden, maar ik zag in Tapatalk langskomen dat het verbond niet in Bijbel te vinden zou zijn. Dat is echt onjuist. Het Oude Testament heeft allerlei verwijzingen naar overeenkomsten/verdragen tussen God en (groepen) mensen. En ook in het Nieuwe Testament is daar van alles over te lezen. Lees de brief aan de Hebreeën.
De profetie van het nieuwe verbond is ingegaan bij Jezus' komst op aarde, en met name ook zichtbaar geworden in de uitstorting van de Heilige Geest.
Je reageert nu op een algemene opmerking, maar niet op de opmerking die ik aan jou richtte.
Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 21:39Iets voorbij zien komen en dan reageren, is riskant. Ik heb gezegd dat 'het' verbond in de Bijbel voorkomt. Er zijn nl. meerdere verbonden in de Bijbel.DDD schreef: ↑12 aug 2024, 21:36Dat is mijns inziens een profetie die stapsgewijs in vervulling gaat, net als zoveel profetieën. De uiteindelijke vervulling moet nog komen. Maar dat is nog geen reden om zo karig van Gods verbond met zijn kerk in onze tijd te spreken.Posthoorn schreef: ↑12 aug 2024, 17:43 Jer. 31: 31 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
De profetie van het nieuwe verbond is ingegaan bij Jezus' komst op aarde, en met name ook zichtbaar geworden in de uitstorting van de Heilige Geest.
Jammer dat je niet durft in te gaan op mijn post in het andere topic. Dan maar hier. Kun jij uitleggen waarom het door mij vetgedrukte en onderstreepte in deze profetie niet waar zou zijn? (huis van Israel en Juda)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.