Edelweiss schreef: ↑08 aug 2024, 10:50
Job schreef: ↑07 aug 2024, 23:04
Wat leuk om te horen! Al geeft deze fascinatie ook altijd wat dubbele gevoelens, gezien de doodsangsten die er moeten zijn uitgestaan en de vele levens die er ten einde kwamen. Juist dat maakt de fascinatie misschien wel uit. Hoe een keten aan menselijke beslissingen en handelingen tot zoiets groots kon leiden, door een mensenbril bekeken.
Helemaal met je eens; er ligt zo'n onbeschrijfelijk menselijk leed op de zeebodem. Mede daarom heb ik dan ook een onverholen bewondering voor de mannen en vrouwen van de KNRM, de RNLI, en alle andere SAR eenheden, die alles uit hun handen laten vallen en de zee op gaan om mensen op zee te redden en een catastrofe proberen te voorkomen. Die onbaatzuchtigheid vind ik zo bewonderenswaardig.
Job schreef: ↑07 aug 2024, 23:04Ik heb nooit begrepen dat er geen techniek werd gevonden om de Titanic boven water te krijgen, totdat ik dit filmpje zag: (kan het even niet meer vinden) en de rillingen liepen me over het lijf. Wat een afgrijselijke diepte.
Het is inderdaad onvoorstelbaar diep, en wat dat betreft begrijp ik de fascinatie wel van hen die er met submarines heen duiken - behalve dan de meneer van de Titan, de visie en de techniek van dat project waren werkelijk te zot voor woorden en we kennen allemaal de afloop.
Tegelijkertijd denk ik ook: stel dat de Titanic minder diep lag, zou ik willen dat ze gelicht wordt? Ik vind het laten rusten ook een mooie optie, het immers ook een graf.
Hoe denk jij hierover?
Job schreef: ↑07 aug 2024, 23:04Qua fascinatie: die hoeft inderdaad niet per se te verdwijnen, maar het is beter dat ik me niet in het bouwen van een enorme replica ga storten ofzo. ;-) Is een dure hobby ook.
Het is inderdaad duur - maar wellicht is een minder enorme replica een fijn project voor de wintermaanden. (Ik wilde bijna schrijven: als je ingesneeuwd zit, maar dat is denk ik meer op mij van toepassing.)
Ja, de SAR-diensten treden weinig in de belangstelling maar doen groots werk.
Ja, en al lag het wrak minder diep: het is volledig poreus vanwege aantasting door een bacterie. Schijnt niet te bergen te zijn.
Maar inderdaad, vooral terecht dat je de grafrust benoemt. En verder, al lagen er menselijke beslissingen aan de ramp ten grondslag: Gods vinger schreef ook deze geschiedenis en ik denk (zeg ik dus vooral tegen mezelf) dat daarvoor ook een stuk terughoudend "heilig beven" op zijn plaats is. Wat mij betreft zette het imploderen van de Titan daar nog eens een extra streep onder. Ook daar speelde een stuk overmatig zelfvertrouwen een rol. God blaast erin.
Insneeuwen ligt hier niet in de lijn der verwachting inderdaad