Schitterende foto's (2)
Re: Schitterende foto's (2)
Je maakte me blij met een bergfoto. Ik heb nog nooit bergen gezien
Prachtig @Mannetje

Dank je en graag gedaan. Mijn oma ging voor het eerst naar Zwitserland toen ze de 80 al gepasseerd was, dus wie weet, wat niet is, kan komen!
Nog een plaatje:

Nog een plaatje:

- Niet meer zo actief -
Heerlijk die bergen! Moet je echt eens uitproberen Arja!
Gister zag ik een Hagedis met iets slepen. Ik dacht met een pinda, anderen denken dat het een eitje is.
Hoe dan ook, ik vond het leuke foto's.
Het lukt me alleen niet meer om ze hier te plaatsen...
Gister zag ik een Hagedis met iets slepen. Ik dacht met een pinda, anderen denken dat het een eitje is.
Hoe dan ook, ik vond het leuke foto's.
Het lukt me alleen niet meer om ze hier te plaatsen...
Even wat kleiner gemaakt...

Geeft deze foto aan hoe donker het was in de nacht? 

Scherm wat lichter zetten, wellicht
of een beetje inzoomen.
- Niet meer zo actief -
Oh wow!
Ik heb ook wat lopen proberen in de vakantie. Stukje van de Grote Beer (en van wat bomen):

Deze foto is gemaakt door mijn telefoon op de camping met de zelfontspanner op het dak van de auto te leggen. Handmatige instellingen: sluitertijd 32 seconden (!), ISO-100, helderheid -8,37 (anders zou hij met 32 seconden alsnog flink overbelicht raken).
Telefoon is een vier jaar oude Android telefoon, een Motorola. Niet het allergoedkoopste model, maar zeker geen Iphone van €900,- of een fototoestel van €1500,-
Resultaat viel mij mee, zeker omdat de camping niet eens héél donker was: iets verderop brandde terreinverlichting. Een beetje spelen met je telefoon wil nog weleens leuke dingen opleveren dus.

Deze foto is gemaakt door mijn telefoon op de camping met de zelfontspanner op het dak van de auto te leggen. Handmatige instellingen: sluitertijd 32 seconden (!), ISO-100, helderheid -8,37 (anders zou hij met 32 seconden alsnog flink overbelicht raken).
Telefoon is een vier jaar oude Android telefoon, een Motorola. Niet het allergoedkoopste model, maar zeker geen Iphone van €900,- of een fototoestel van €1500,-

Resultaat viel mij mee, zeker omdat de camping niet eens héél donker was: iets verderop brandde terreinverlichting. Een beetje spelen met je telefoon wil nog weleens leuke dingen opleveren dus.
Met ISO 100 zie ik weinig sterren op mijn Sony A58 camera.
Mijn foto is gemaakt met de volgende instellingen:
ISO 3200
Sluitertijd 10 seconden
Diafragma 3,5
EV +2
En dan de zelfontspanner op 10 seconden, om alle trillingen uit het toestel te halen.
Een langere sluitertijd zorgt ervoor dat de sterren meer streepjes dan stippen worden. Verbazingwekkend hoe snel dat gaat...
ISO 3200
Sluitertijd 10 seconden
Diafragma 3,5
EV +2
En dan de zelfontspanner op 10 seconden, om alle trillingen uit het toestel te halen.
Een langere sluitertijd zorgt ervoor dat de sterren meer streepjes dan stippen worden. Verbazingwekkend hoe snel dat gaat...
- Niet meer zo actief -
Dat is de reden dat ik mijn telefoon op de auto gelegd heb. Wel bijzonder trouwens, dat bij ISO 3200 en EV +2 je foto's dan nog zo donker blijven - gezien het grotere oppervlak van de beeldopname chip zou ik dan een overbelichte foto verwachten, ook bij deze diafragma instelling (die van mij stond op 1.7)?Mannetje schreef: ↑06 aug 2024, 10:27 Met ISO 100 zie ik weinig sterren op mijn Sony A58 camera.
ISO 3200
Sluitertijd 10 seconden
Diafragma 3,5
EV +2
Mogelijk heeft dat er mee te maken met mijn lens (eigenlijk moet je geloof ik objectief zeggen...). Daar gaat natuurlijk best wat licht in verloren.
Daarnaast kun je instellingen van een telefoon en van een camera ook niet goed vergelijken.
Met een ISO 100 instelling en een sluitertijd van 30 seconden, kreeg ik wel sterren op de foto, maar lang niet zoveel als nu. Als je nu inzoomt, blijken er ineens nog veel meer sterren op mijn foto te staan.
Hier nog een foto van de Melkweg, ISO 3200, sluitertijd 20 sec, EV +3 (al hangen die laatste twee ook samen, als ik de EV gewoon op 0 had laten staan, was de sluitertijd veel korter geworden)

Daarnaast kun je instellingen van een telefoon en van een camera ook niet goed vergelijken.
Met een ISO 100 instelling en een sluitertijd van 30 seconden, kreeg ik wel sterren op de foto, maar lang niet zoveel als nu. Als je nu inzoomt, blijken er ineens nog veel meer sterren op mijn foto te staan.
Hier nog een foto van de Melkweg, ISO 3200, sluitertijd 20 sec, EV +3 (al hangen die laatste twee ook samen, als ik de EV gewoon op 0 had laten staan, was de sluitertijd veel korter geworden)

- Niet meer zo actief -
Uit dezelfde serie, maar nu 16 seconden belicht:

Tip: Deze foto 'lijkt' lichter, maar is eigenlijk juist donkerder. Verschil zit in de opslag: sla foto's ook eens in een raw format op, dan kan je er na afloop meer mee. 'Echte' fototoestellen ondersteunen dat, veel telefoons ook. In dit geval een .dng bestand, gewoon via Windows Verkenner/Explorer omgezet naar .jpg.

Tip: Deze foto 'lijkt' lichter, maar is eigenlijk juist donkerder. Verschil zit in de opslag: sla foto's ook eens in een raw format op, dan kan je er na afloop meer mee. 'Echte' fototoestellen ondersteunen dat, veel telefoons ook. In dit geval een .dng bestand, gewoon via Windows Verkenner/Explorer omgezet naar .jpg.