Gereformeerde Gemeenten

Bertiel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

ik heb het over de pure bouwkosten, maar de kosten van de grond voor bouw van een kerk is natuurlijk niet te vergelijken met de kosten van een kavel voor huizen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 25 jul 2024, 17:16
Bertiel schreef: 25 jul 2024, 17:13 tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Je kan voor een miljoen echt iets enorms neerzetten hoor.
Een vrijstaand huis met alles erop en eraan ben je met een ton of 5 een heel aardig eind
Misschien in Zeeland. Hier gaat een tussenwoning voor 450000 over de toonbank.
bij ons in Zuid Holland ook, maar ik heb het over de pure kosten voor het bouwen, niet over marktprijzen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 25 jul 2024, 17:16
Bertiel schreef:tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Een vrijstaand huis met alles erop en eraan ben je met een ton of 5 een heel aardig eind
Een kerkgebouw tot ca 700 personen kost ca. 4500 euro per zitplaats, zonder grond verwerving en zonder orgel, geluid en banken.

Tel maar uit.
en voor een kerk met 2200 plaatsen, hoeveel is de prijs dan per zitplaats?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 25 jul 2024, 17:18bij ons in Zuid Holland ook, maar ik heb het over de pure kosten voor het bouwen, niet over marktprijzen
Je zult toch ook grond nodig hebben om op te bouwen :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton

Bericht door newton »

MGG schreef: 25 jul 2024, 09:41 De samenhorigheid wordt waarschijnlijk groter, maar efficiënt is het niet.
Alle kerken sluiten, iedereen kijkt 's zondags thuis naar een vooraf opgenomen boodschap. Geen last meer van predikanten tekort. De koster hoeft niet meer te laveren tussen de mensen die het te koud hebben en de mensen die het te warm hebben. Alle psychosociale hulp doen we via https://openup.nl/
Er valt nog heel wat aan efficiëntie te behalen.

Sinds wanneer doen we aan efficiëntie denken in de kerk? Dat de staat alle inwoners als productie-eenheden ziet is al erg genoeg toch? Gaan we het aantal bekeerlingen afzetten tegen de jaarlijkse begroting?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 25 jul 2024, 17:19
Bertiel schreef: 25 jul 2024, 17:18bij ons in Zuid Holland ook, maar ik heb het over de pure kosten voor het bouwen, niet over marktprijzen
dat begrijp ik, maar de vierkante meter prijs voor een kavel voor een huis is vele malen hoger dan als je er een kerk op gaat bouwen, want dat heeft geen marktwaarde
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
Een kerkgebouw tot ca 700 personen kost ca. 4500 euro per zitplaats, zonder grond verwerving en zonder orgel, geluid en banken.

Tel maar uit.
Dawittiknie. Ik mag mij buigen over de kosten van een nieuw kerkgebouw van ca. 450 zitplaatsen. Vandaar Afbeelding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

newton schreef: 25 jul 2024, 17:20
MGG schreef: 25 jul 2024, 09:41 De samenhorigheid wordt waarschijnlijk groter, maar efficiënt is het niet.
Alle kerken sluiten, iedereen kijkt 's zondags thuis naar een vooraf opgenomen boodschap. Geen last meer van predikanten tekort. De koster hoeft niet meer te laveren tussen de mensen die het te koud hebben en de mensen die het te warm hebben. Alle psychosociale hulp doen we via https://openup.nl/
Er valt nog heel wat aan efficiëntie te behalen.

Sinds wanneer doen we aan efficiëntie denken in de kerk? Dat de staat alle inwoners als productie-eenheden ziet is al erg genoeg toch? Gaan we het aantal bekeerlingen afzetten tegen de jaarlijkse begroting?
Het gaat niet om de mensen, maar om de middelen. Een kerk kan net als iedereen elke euro maar één keer uitgeven. Ik hoop dat onze kerkenraad en penningmeesters hun best doen om het geld efficiënt te besteden. Als in onze begroting een preekstoel van zilver wordt opgenomen, dan zou ik op de ledenvergadering voorstellen om het geld aan de zending te geven.

De opmerking over 'de staat' laat ik maar rusten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef: 25 jul 2024, 17:19
dat begrijp ik, maar de vierkante meter prijs voor een kavel voor een huis is vele malen hoger dan als je er een kerk op gaat bouwen, want dat heeft geen marktwaarde
Dat is maar de vraag. Als je een kerk in een boerenpolder wilt zetten is de grondprijs iid anders dan wanneer je een kerk binnen de kern wilt bouwen. Dat benadert de prijs voor woningbouw dan al snel. Soms kun je je bouwplan laten meelopen in een woningbouwproject binnen de maatschappelijke bestemming, maar dat is dan ook ca. € 175/m2. En 3000 m2 heb je al snel nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tom

Bericht door Tom »

PKN De Ontmoeting bouwt een kerk voor 6,5 milj met 1750 leden. Het kan dus wel wat goedkoper.
MGG schreef: 25 jul 2024, 17:13
Job schreef: 25 jul 2024, 15:28
MGG schreef: 25 jul 2024, 14:47
Job schreef: 25 jul 2024, 14:22
Van het geld waarvan het huidige GG-kerkgebouw gebouwd is, hadden twintig eenvoudige kerkgebouwen neergezet kunnen worden en daarnaast nog vijftig goede doelen gesteund.
Als jij zo goedkoop kan bouwen, dan mag je voor ons een nieuw huis bouwen ;).
Klopt, was een tikje overdreven. Ik wilde ermee aangeven dat ik 6,6 miljoen voor een kerkgebouw wat qua kerkzaal grotendeels uit lucht bestaat niet uitlegbaar vindt. Vergeleken met de huidige bouwprijzen waren ze nog goedkoop uit. Je zadelt een nieuwe generatie met kosten op.

Zo vind ik trouwens ook iets van de zgn. gouden koets waar in Yerseke de laatste hand aan wordt gelegd.
De kosten per lid zijn in Yerseke vergelijkbaar met de bescheiden nieuwbouw in Nieuwdorp. Mogelijk vallen bij Yerseke de kosten van de pastorie en kosterswoning ook onder de 12 miljoen.

Neemt niet weg dat het van mij veel goedkoper had gemogen. Nu ben ik niet bang dat Yerseke de lasten niet kan dragen, maar ik weet wel betere bestedingen dan een hoge kerktoren.

Mooi schatting @Philpot. De eenvoudige kerk van Nieuwdorp zou ruim 2 miljoen gaan kosten.
Ben je al in Nieuwdorp geweest? Ik wel maar eenvoudig zou ik het niet noemen. Mooie houten banken, natuurstenen vloer. Mooie houten dakdrager. En over de top is het zeker niet maar eenvoudig zou ik het ook niet noemen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 25 jul 2024, 17:22
Bertiel schreef:

Tel maar uit.
Dawittiknie. Ik mag mij buigen over de kosten van een nieuw kerkgebouw van ca. 450 zitplaatsen. Vandaar Afbeelding.
vind ik wel erg veel, maar ja, wie ben ik.
als ik zie wat wij voor een miljoen hebben gedaan, het enige wat hergebruikt is zijn de dakpannen en de stenen van de muur en daar hebben we een pastorie en een aantal verenigingszalen voor.
MGG

Bericht door MGG »

Tom schreef: 25 jul 2024, 17:30 PKN De Ontmoeting bouwt een kerk voor 6,5 milj met 1750 leden. Het kan dus wel wat goedkoper.
MGG schreef: 25 jul 2024, 17:13
Job schreef: 25 jul 2024, 15:28
MGG schreef: 25 jul 2024, 14:47

Als jij zo goedkoop kan bouwen, dan mag je voor ons een nieuw huis bouwen ;).
Klopt, was een tikje overdreven. Ik wilde ermee aangeven dat ik 6,6 miljoen voor een kerkgebouw wat qua kerkzaal grotendeels uit lucht bestaat niet uitlegbaar vindt. Vergeleken met de huidige bouwprijzen waren ze nog goedkoop uit. Je zadelt een nieuwe generatie met kosten op.

Zo vind ik trouwens ook iets van de zgn. gouden koets waar in Yerseke de laatste hand aan wordt gelegd.
De kosten per lid zijn in Yerseke vergelijkbaar met de bescheiden nieuwbouw in Nieuwdorp. Mogelijk vallen bij Yerseke de kosten van de pastorie en kosterswoning ook onder de 12 miljoen.

Neemt niet weg dat het van mij veel goedkoper had gemogen. Nu ben ik niet bang dat Yerseke de lasten niet kan dragen, maar ik weet wel betere bestedingen dan een hoge kerktoren.

Mooi schatting @Philpot. De eenvoudige kerk van Nieuwdorp zou ruim 2 miljoen gaan kosten.
Ben je al in Nieuwdorp geweest? Ik wel maar eenvoudig zou ik het niet noemen. Mooie houten banken, natuurstenen vloer. Mooie houten dakdrager. En over de top is het zeker niet maar eenvoudig zou ik het ook niet noemen.
Hoe kom je erbij dat het goedkoper is?
Tussen leden en zitplaatsen zit in de PKN vaak een groot verschil. De ontmoeting heeft 1750 leden en de kerk krijgt 750 zitplaatsen. Per zitplaats is dit aanzienlijk duurder dan de kerken in Nieuwdorp en Yerseke. Dat het in absolute getallen minder kost dan in Yerseke lijkt mij logisch. Je vergelijkt de prijs van een hoekhuis van 140 m2 ook niet met de prijs van een vrijstaande woning van 250 m2.

Met eenvoudig bedoelde ik niet armoedig, maar functioneel en niet overdadig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 25 jul 2024, 12:54
GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 12:24
Posthoorn schreef: 25 jul 2024, 11:58 Kleinere, eenvoudige kerkgebouwen scheelt ook alweer geld.
Onzin. In Gouda moet je er dan al 3 bouwen voor de GG.

In diverse Zeeuwse dorpen met grote GG's moet je er dan 4 bouwen, denk bijvoorbeeld aan 's-Gravenpolder, Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke, Meliskerke en Yerseke. En wat dacht je bijvoorbeeld van Middelburg-Centrum en -Zuid? Die is dan goed voor 2 extra kerkgebouwen.

Over plaatsen zoals Barneveld, Kootwijkerbroek en Rijssen heb ik het dan nog niet eens...

En hoe bepaal je dan de kerkelijke grens?
Hoezo kerkelijke grens? Waarom niet samenwerken met een andere kerkelijke gemeente? De CGK in Nunspeet zit in het zelfde gebouw als de gereformeerde kerk. De CGK in Capelle zit in een gebouw met de HWS.
Neem een dorp als Kootwijkerbroek. De GG telt daar op dit moment 1.139 belijdende leden en 1.261 doopleden. Dat is opgeteld precies 2.400 leden. Als je een ledengrens van maximaal 500 (doop)leden wilt hebben, heb je daar dus 5 gemeentes nodig. Hoe ga je in zo'n dorp, wat relatief gezien niet heel groot is, dit organiseren? Misschien is er een gemeente mogelijk in Stroe. Maar verder moet je in het dorp met kerkgrenzen gaan werken. Hoe zie jij dat voor je?
Ander voorbeeld: 's-Gravenpolder: 1.130 belijdende leden en 834 doopleden; samen: 1.934 leden. Daar heb je dus ook 4 gemeentes nodig. Krijg jij 4 x 3 kerkdiensten op één zondag voor elkaar??
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 25 jul 2024, 15:26
Ararat schreef: 25 jul 2024, 15:15
MGG schreef: 25 jul 2024, 15:05
Ararat schreef: 25 jul 2024, 14:58 Een beeld:
Er is een gebrek aan boeren, dus we doen megastallen. Lekker efficiënt.

Of een iets passender beeld:
Er is een gebrek aan herders, dus we maken de kudde groter en kopen er wat extra herdershonden bij om de zaak bij elkaar te houden.
In beide gevallen ben ik voor ;).
Een ander beeld. De kudde groeit, dus we sturen maar een deel weg :D.
:) Ai... Euh...

Nog een ander beeld dan:
De eigenaar vertrouwt een deel van de kudde aan andere herders toe, die ze naar nieuwe grazige heidevelden leiden ;)
Prachtig voorbeeld. Als de schapen opgewekt met de nieuwe herder meegaan en geen hei(m)wee krijgen, dan en ik voor.
Ook als het een herder van een andere school is? :D
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: 25 jul 2024, 17:16 Een kerkgebouw tot ca 700 personen kost ca. 4500 euro per zitplaats, zonder grond verwerving en zonder orgel, geluid en banken.

Tel maar uit.
Of je bent wat minder kritisch op de architectuur. Gewoon een vierkante box zal vast wat minder duur zijn.
Plaats reactie