Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Het gerecht van gisteren was op zich prima, maar niet echt bijzonder. Vandaag Hollandse pot; snijbonen, aardappelen en kippendijen.
merel

Bericht door merel »

De kamer zit vol met voetbal kijkende pubers. Daarom heb ik de frituur maar aangezet.
merel

Bericht door merel »

Onze jaarlijkse maaltijd bij de gele M.
merel

Bericht door merel »

Wij eten met regelmaat vegetarisch en proberen zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. Ik merk dat ik het juist in het najaar en de winter lastig vind om lekkere vegetarische recepten te vinden. Om de een of ander reden vind ik sudderlappen, uitgebakken spek en worst passen bij winterse kost. Toch wil ik onze vleesconsumptie ook in de winter verminderen. hebben jullie nog tips?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 26 sep 2024, 08:51 Wij eten met regelmaat vegetarisch en proberen zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. Ik merk dat ik het juist in het najaar en de winter lastig vind om lekkere vegetarische recepten te vinden. Om de een of ander reden vind ik sudderlappen, uitgebakken spek en worst passen bij winterse kost. Toch wil ik onze vleesconsumptie ook in de winter verminderen. hebben jullie nog tips?
Voor vleesloze dagen ga ik eigenlijk automatisch naar de keuken uit het Midden-Oosten, maar echte winterkost wil ik het niet noemen. Ik vind het tenminste altijd de zon op het bord.

Wat wij regelmatig eten in de herfst/winter is paddestoelenrisotto. In de bossen hier mag je ze verzamelen en een lokale expert van de gemeente keurt ze of ze geschikt zijn voor consumptie. De paddestoelen zijn natuurlijk ook te vervangen door groente.
Met pompoen, (zoete) aardappel en de wintergroenten kun je heel wat stamppotten bij elkaar proberen, of juist ovenschotels. Misschien kan de vegetarische slager iets betekenen?
Mocht vis geen probleem zijn: zalm met spinazie in bladerdeeg (dus een soort beef Wellington), of een pakketje van zalm met diverse groenten in bakpapier gewikkeld. Wij eten daar dan graag spätzle bij.

Verder, en dat is natuurlijk geen verrassing, doet kaas het hier uiteraard goed in de winter. Dat gaat in bijvoorbeeld de Älplermagronen (spekjes kun je weglaten) of in de Walliser Cholera. Dat is een hartige taart met prei, aardappels, appels en kaas in bladerdeeg. Ik maak 'm graag maar eet 'm nog grager. Het is fris en door de appel is de kaas niet te zwaar, héérlijk.

Mocht je ooit in Zürich zijn, ga dan echt eens eten bij het Hiltl, het eerste vegetarische restaurant ter wereld, geopend in 1898. Een fantastische plek om te eten maar vooral ook om inspiratie op te doen. Ik ben daar al heel wat keren zeer positief verrast, hoewel ik echt dol ben op vlees.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 26 sep 2024, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Arja

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 26 sep 2024, 13:43
merel schreef: 26 sep 2024, 08:51 Wij eten met regelmaat vegetarisch en proberen zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. Ik merk dat ik het juist in het najaar en de winter lastig vind om lekkere vegetarische recepten te vinden. Om de een of ander reden vind ik sudderlappen, uitgebakken spek en worst passen bij winterse kost. Toch wil ik onze vleesconsumptie ook in de winter verminderen. hebben jullie nog tips?
Voor vleesloze dagen ga ik eigenlijk automatisch naar de keuken uit het Midden-Oosten, maar echte winterkost wil ik het niet noemen. Ik vind het tenminste altijd de zon op het bord.

Wat wij regelmatig eten in de herfst/winter is paddestoelenrisotto. In de bossen hier mag je ze verzamelen en een lokale expert van de gemeente keurt ze of ze geschikt zijn voor consumptie. De paddestoelen zijn natuurlijk ook te vervangen door groente.
Met pompen, (zoete) aardappel en de wintergroenten kun je heel wat stamppotten bij elkaar proberen, of juist ovenschotels. Misschien kan de vegetarische slager iets betekenen?
Mocht vis geen probleem zijn: zalm met spinazie in bladerdeeg (dus een soort beef Wellington), of een pakketje van zalm met diverse groenten in bakpapier gewikkeld. Wij eten daar dan graag spätzle bij.

Verder, en dat is natuurlijk geen verrassing, doet kaas het hier uiteraard goed in de winter. Dat gaat in bijvoorbeeld de Älplermagronen (spekjes kun je weglaten) of in de Walliser Cholera. Dat is een hartige taart met prei, aardappels, appels en kaas in bladerdeeg. Ik maak 'm graag maar eet 'm nog grager. Het is fris en door de appel is de kaas niet te zwaar, héérlijk.

Mocht je ooit in Zürich zijn, ga dan echt eens eten bij het Hiltl, het eerste vegetarische restaurant ter wereld, geopend in 1898. Een fantastische plek om te eten maar vooral ook om inspiratie op te doen. Ik ben daar al heel wat keren zeer positief verrast, hoewel ik echt dol ben op vlees.
Dat klinkt zo lekker!
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 26 sep 2024, 14:32 Dat klinkt zo lekker!
Als je een recept wilt, laten hoor, dan typ ik het voor je uit :)
Arja

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 26 sep 2024, 14:44
Ja dat wil ik wel!
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 26 sep 2024, 14:46
Ja dat wil ik wel!
Zeg maar waarvan, dan plaats ik het deze middag nog.
Arja

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 26 sep 2024, 14:54
Ja dat wil ik wel!
De Walliser Cholera. je mag het ook sturen naar
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik krijg er niet echt trek van..
Arja

Bericht door Arja »

Bourdon16 schreef: 26 sep 2024, 15:13 Ik krijg er niet echt trek van..
Ik heb nog gevulde koeken in de kast. Is dat wat?
merel

Bericht door merel »

Arja schreef: 26 sep 2024, 15:09
Edelweiss schreef: 26 sep 2024, 14:54
Ja dat wil ik wel!
De Walliser Cholera. je mag het ook sturen naar
Mag ook hier, lijkt mij ook lekker.

Oosterse keuken is op zich lekker. Alleen probeer ik wel zoveel mogelijk 'uit de buurt' te eten Dat is toch duurzamer. In de winter komt dat toch neer op stamppot, spruiten, koolraap, etc.

En zalm vind ik heerlijk. Alleen heb ik pas een programma gezien over de kweekzalm en dat eet ik nu liever ook niet meer. Ik kan moeilijk begrijpen dat we niet in staat zijn om op een andere wijze met dieren om te gaan.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 26 sep 2024, 15:09 De Walliser Cholera. je mag het ook sturen naar
Ik deel het hier, dan kunnen eventuele andere geinteresseerden meteen meelezen.
Onderstaande is voor 4 personen.

Nodig:
- de grootste, dikste prei die je kunt vinden
- 1 ui
- 900 gram kruimige aardappels
- 2 grote appels. Ik vind zelf de fris-zoete iets beter dan de zurige, maar het hangt er vanaf wat ik kan krijgen. 1 appel en 1 peer kan overigens ook!
- 700 gram raclettekaas
- bladerdeeg (ik gebruik 2 maal een rechthoekige vorm die precies in mijn ovenschaal past)
- 1 flinke klont boter
- 1 eigeel, eventueel aangelengd met een beetje room

Oven voorverwarmen op 200 graden, boven- en onderwarmte.
Laat de boter smelten in een grote koekenpan. Snij de ui fijn en de prei in ringen, en fruit dit aan. Aardappels beetgaar koken, en samen met de appels en de kaas in stukjes snijden. Doe dit in een grote kom en voeg naar smaak peper en zout* toe. Bekleed de bodem van de ovenschaal met bladerdeeg, zorg dat er een rondom een opstaand randje is en prik gaatjes in de bodem. Dan de inhoud van de grote kom er op storten en op de top nog een klein beetje zout* en peper toevoegen. Afdekken met bladerdeeg. Bestrijken met het eigeel en dan gaat het 40 minuten in de oven. En guete, en extra lekker als er een pak sneeuw ligt! :huhu

* raclettekaas is een tikje zout, hoewel het van de soort afhangt. Ik voeg daarom meer peper toe dan zout. Maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 26 sep 2024, 15:28 Oosterse keuken is op zich lekker. Alleen probeer ik wel zoveel mogelijk 'uit de buurt' te eten Dat is toch duurzamer. In de winter komt dat toch neer op stamppot, spruiten, koolraap, etc.
Daar heb je zeker een punt. We proberen zo veel mogelijk met het seizoen mee te eten, en qua aanbod hier in de kleine supermarkten wordt men hier ook wel toe gedwongen, wat ik overigens echt niet erg vind. Daar staat echter wel tegenover dat ik echt gek ben op het eten uit Israel en omstreken. Dan winnen de smaak en de herinneringen het eigenlijk toch vaak van de motivatie om 100% lokaal te eten. Dit geldt overigens ook voor de Indonesische keuken, die hier niet zo bekend is. Als Nederlander blijf ik toch wel echt dol op goede saté, rendang etc.. Ik verras ik mijn man, die hier totaal onbekend mee is, hier graag mee.
merel schreef: 26 sep 2024, 15:28 En zalm vind ik heerlijk. Alleen heb ik pas een programma gezien over de kweekzalm en dat eet ik nu liever ook niet meer. Ik kan moeilijk begrijpen dat we niet in staat zijn om op een andere wijze met dieren om te gaan.
Terecht. Kweekvis lijkt me niets anders dan een stuk vlees vol antibiotica.
Waar wij naar toe hopen te verhuizen, zijn forellen erg populair. Ik heb daar zelf nog nooit mee gekookt, dus dat lijkt me een leuke uitdaging, net als het ontdekken van lokale kaassoorten.
Plaats reactie