Presidentsverkiezingen USA 2024

parsifal

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

Nog maar 16 jaar geleden. Ik vrees dat de kandidaten van geen van de partijen dit nog kunnen opbrengen.
https://x.com/i/status/1815263096476406120
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Als ik de NOS lees zijn die hun campagne voor Harris al begonnen.

https://nos.nl/l/2529944

Alles wordt positief geduid. Natuurlijk verenigen de democraten zich vrij massaal achter haar. Ze moeten wel. Het is nog kort dag en aan een felle tweestrijd tussen kandidaten heeft de partij niets. Democratisch is dit proces niet. Meer de koning is dood leve de koning.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: 23 jul 2024, 10:33 Als ik de NOS lees zijn die hun campagne voor Harris al begonnen.

Alles wordt positief geduid. Natuurlijk verenigen de democraten zich vrij massaal achter haar. Ze moeten wel. Het is nog kort dag en aan een felle tweestrijd tussen kandidaten heeft de partij niets. Democratisch is dit proces niet. Meer de koning is dood leve de koning.
Harris is fel voor abortus, zelfs tot het moment van de geboorte. Pas als een baby geboren is, is het blijkbaar een mens.

Verschrikkelijk dat een vrouw die een dergelijke genocide wil legaliseren, zo gepromoot wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 23 jul 2024, 10:33 Als ik de NOS lees zijn die hun campagne voor Harris al begonnen.

Nu is het natuurlijk wel zo dat we in Nederland ook niet echt veel te zeggen hebben over de lijsttrekkers van de partijen. Als de verkiezingen daarna eerlijk en goed verlopen doet dat niet perse af van het democratisch gehalte.

Ik zou ook blij zijn als er normale primaries zijn, maar dan alleen als deze fatsoenlijk gevoerd kunnen worden, waarbij de kandidaten elkaar ook zo goed mogelijk weergeven (een beetje zoals McCain deed na verlies van Obama).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: 23 jul 2024, 10:59

Harris is fel voor abortus, zelfs tot het moment van de geboorte. Pas als een baby geboren is, is het blijkbaar een mens.

Verschrikkelijk dat een vrouw die een dergelijke genocide wil legaliseren, zo gepromoot wordt.
Dat is inderdaad vreselijk. Ik heb dan veel liever iemand als Obama die abortus niet wilde verbieden, maar wel de vraag verminderen (en dat lukte gedeeltelijk: zie https://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_ ... ted_States).

Verder zijn zeker late abortussen vreselijk, maar wel zeldzaam. Ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die 6 maanden zwanger willen zijn zonder daarna moeder van het kind te willen zijn.

Verder is hoe je ook kijkt naar abortus "genocide" niet het juiste woord. Genocide is niet hetzelfde als massamoord. Het is wel een heel nuttig woord en daarom is het goed om het niet te gemakkelijk te gebruiken.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

huisman schreef:Alles wordt positief geduid. Natuurlijk verenigen de democraten zich vrij massaal achter haar. Ze moeten wel. Het is nog kort dag en aan een felle tweestrijd tussen kandidaten heeft de partij niets. Democratisch is dit proces niet. Meer de koning is dood leve de koning.
Het frame dat dit proces niet democratisch zou zijn, wordt door de Republikeinen momenteel verspreid. Maar of dat een eerlijke voorstelling van zaken is, is nog maar de vraag. Feit is dat de mensen die in de primaries het vakje Biden aankruisten, wisten dat de plaatsvervanger van Biden (Harris) ook daadwerkelijk zijn plaats zou kunnen innemen en dat was zeker aannemelijk gezien de leeftijd en de gezondheid van de president. Bovendien hebben zich geen tegenkandidaten gemeld en staan verreweg de meeste Democraten achter haar. Je kunt nu formeel nog een soort van spoedprimaries houden (zoals sommigen voorstellen), maar dat zal aan het eindresultaat niets veranderen.
J.C. Philpot schreef:Harris is fel voor abortus, zelfs tot het moment van de geboorte. Pas als een baby geboren is, is het blijkbaar een mens.

Dat abortusstandpunt is inderdaad een reden waarom ik als ik Amerikaan zou zijn nooit op de Democraten zou kunnen stemmen. Aan de andere kant moeten we het ook ietwat relativeren: ook als Harris president wordt, zal er niet veel aan de abortuspraktijk veranderen omdat zowel het Congres als het Hooggerechtshof (dat Roe vs. Wade heeft teruggedraaid) daar meer over te zeggen hebben.
refo

Bericht door refo »

elbert schreef: 23 jul 2024, 12:14
huisman schreef:Alles wordt positief geduid. Natuurlijk verenigen de democraten zich vrij massaal achter haar. Ze moeten wel. Het is nog kort dag en aan een felle tweestrijd tussen kandidaten heeft de partij niets. Democratisch is dit proces niet. Meer de koning is dood leve de koning.
Het frame dat dit proces niet democratisch zou zijn, wordt door de Republikeinen momenteel verspreid. Maar of dat een eerlijke voorstelling van zaken is, is nog maar de vraag. Feit is dat de mensen die in de primaries het vakje Biden aankruisten, wisten dat de plaatsvervanger van Biden (Harris) ook daadwerkelijk zijn plaats zou kunnen innemen en dat was zeker aannemelijk gezien de leeftijd en de gezondheid van de president. Bovendien hebben zich geen tegenkandidaten gemeld en staan verreweg de meeste Democraten achter haar. Je kunt nu formeel nog een soort van spoedprimaries houden (zoals sommigen voorstellen), maar dat zal aan het eindresultaat niets veranderen.
J.C. Philpot schreef:Harris is fel voor abortus, zelfs tot het moment van de geboorte. Pas als een baby geboren is, is het blijkbaar een mens.

Dat abortusstandpunt is inderdaad een reden waarom ik als ik Amerikaan zou zijn nooit op de Democraten zou kunnen stemmen. Aan de andere kant moeten we het ook ietwat relativeren: ook als Harris president wordt, zal er niet veel aan de abortuspraktijk veranderen omdat zowel het Congres als het Hooggerechtshof (dat Roe vs. Wade heeft teruggedraaid) daar meer over te zeggen hebben.
In de primaries is niet gestemd voor de komende running mate.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef: 23 jul 2024, 14:57In de primaries is niet gestemd voor de komende running mate.
Dat klopt. Dat laat onverlet dat elke kiezer op de hoogte was dat voor Biden Harris de running mate was en is.

Over running mates gesproken, die van Trump heet J.D. Vance, iemand die 2 jaar geleden tot senator werd verkozen. Deze man heeft een aantal ideeën en vrienden met een hoop geld en ideeën waar we ons toch op zijn minst ongemakkelijk bij moeten voelen. Ik voeg een paar artikelen hieronder toe die daar meer licht op werpen.
Over de rechtse vrienden van Vance uit de techsector (Thiel, Musk e.d.): https://newrepublic.com/article/183971/ ... rian-ideas
Hier nog meer over die vrienden uit de techsector: https://washingtonspectator.org/underst ... ward-turn/
Hier de plannen van Vance over wat Trump en hij met de overheid van plan zijn zodra ze aan de macht zijn: https://www.vox.com/politics/361455/jd- ... rnc-speech
Kortom: die vrienden van Vance en Trump houden er op zijn minst nogal autoritaire en antidemocratische ideeën op na en Vance onderschrijft die tenminste ten dele. Als uitkomt wat ze willen, dan zijn de dystopische werelden waar Orwell en Huxley over schreven, helemaal niet zover weg meer. Een techno-autoritaire samenleving is wat deze miljardairs voor ogen hebben.
We kunnen dit allemaal wat vergezocht vinden (en ik heb in elk geval ook moeite om me dit voor te stellen), maar als ik de totaal onzinnige speech van de techmiljardair David Sacks (over o.a. Oekraine waarin hij Russische propaganda woord voor woord oplepelde) op de Republikeinse conventie op me in laat werken, dan kijk ik nergens meer van op.
Dat Trump bereid was om een menigte op te zwepen om het Capitool te bestormen op 6 januari 2021, geeft een voorproefje van hoe een tweede termijn eruit zou kunnen zien: in elk geval staan democratische mores niet hoog op de agenda.
ZWP

Bericht door ZWP »

elbert schreef: 23 jul 2024, 16:19
refo schreef: 23 jul 2024, 14:57In de primaries is niet gestemd voor de komende running mate.
Dat klopt. Dat laat onverlet dat elke kiezer op de hoogte was dat voor Biden Harris de running mate was en is.

Over running mates gesproken, die van Trump heet J.D. Vance, iemand die 2 jaar geleden tot senator werd verkozen. Deze man heeft een aantal ideeën en vrienden met een hoop geld en ideeën waar we ons toch op zijn minst ongemakkelijk bij moeten voelen. Ik voeg een paar artikelen hieronder toe die daar meer licht op werpen.
Over de rechtse vrienden van Vance uit de techsector (Thiel, Musk e.d.): https://newrepublic.com/article/183971/ ... rian-ideas
Hier nog meer over die vrienden uit de techsector: https://washingtonspectator.org/underst ... ward-turn/
Hier de plannen van Vance over wat Trump en hij met de overheid van plan zijn zodra ze aan de macht zijn: https://www.vox.com/politics/361455/jd- ... rnc-speech
Kortom: die vrienden van Vance en Trump houden er op zijn minst nogal autoritaire en antidemocratische ideeën op na en Vance onderschrijft die tenminste ten dele. Als uitkomt wat ze willen, dan zijn de dystopische werelden waar Orwell en Huxley over schreven, helemaal niet zover weg meer. Een techno-autoritaire samenleving is wat deze miljardairs voor ogen hebben.
We kunnen dit allemaal wat vergezocht vinden (en ik heb in elk geval ook moeite om me dit voor te stellen), maar als ik de totaal onzinnige speech van de techmiljardair David Sacks (over o.a. Oekraine waarin hij Russische propaganda woord voor woord oplepelde) op de Republikeinse conventie op me in laat werken, dan kijk ik nergens meer van op.
Dat Trump bereid was om een menigte op te zwepen om het Capitool te bestormen op 6 januari 2021, geeft een voorproefje van hoe een tweede termijn eruit zou kunnen zien: in elk geval staan democratische mores niet hoog op de agenda.
Elbert, hartelijk dank voor je altijd goed onderbouwde en leerzame posts in dit topic! :)
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: 23 jul 2024, 10:59

Ja, het is vreselijk en het alternatief is al even verschrikkelijk. Ik zou werkelijk niet weten wat ik moest stemmen als ik in de VS woonde. Het abortus- en Israëlstandpunt van Trump geven voor mij geen enkele rechtvaardiging van de rest van wat hij voorstaat.

De man had al bijna twee weken in de eeuwigheid kunnen zijn maar volhardt volkomen in zijn dwaze gedrag.
Ararat

Bericht door Ararat »

Los van haar verschrikkelijke gedachten over abortus en de bijzondere gang van zaken zie ik in het door jou gedeelde artikel niet hoe de NOS campagne voert voor Harris. Kun je mij dit laten zien?
Ik dacht zelf vooral een feitelijk relaas te lezen en vind het feit dat er aandacht aan besteedt wordt eigenlijk wel logisch.
KDD

Bericht door KDD »

Al met al is de situatie daar zorgelijk genoeg.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik weet niet of het grappig of triest is dat er nu angst/hoop (afhankelijk van de partij) is dat popster Taylor Swift een aanbeveling voor Democraten of zelfs maar een oproep om te gaan stemmen doet. Omdat zij een heel groot bereik heeft onder jongeren die vaak thuisblijven bij verkiezingen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Trump tijdens een campagnebijeenkomst: "christenen, ga naar de stembus, alleen deze keer. Je hoeft het niet nog een keer te doen, weet je wat? Over 4 jaar hoef je niet meer te stemmen, want dan is alles gefixt.". https://twitter.com/RpsAgainstTrump/sta ... 5013407007

Dit zijn zeer gevaarlijke woorden. Zelfs als Trump er niet mee zou bedoelen dat hij een dictatuur zou willen vestigen (daar lijkt het in elk geval wel op), dan nog zijn deze woorden levensgevaarlijk, want het is ook dan een volslagen leugen. In een democratie zijn altijd verkiezingen nodig, want de maatschappij is nooit helemaal "gefixt", heeft altijd gebreken (zolang het nog geen eeuwigheid is tenminste) en er is altijd werk aan de winkel.
Geloof geen leugenaar en geloof zeker geen dictator in spe.
TSD

Bericht door TSD »

Elbert,

Ik vind dergelijke woorden ook niet kunnen en ze zijn ook voor hemzelf onverstandig omdat ze de democraten munitie geven.

Maar jij weet ook dat Trump voortdurend gebruik maakt van hyper-hyperbolen. Dat is dé stijlfiguur die hij voortdurend gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat dit niet ook hier het geval is.

Door het gebruik van (soms extreme) hyperbolen is het makkelijk om Trump te framen en hem te betichten van leugens, en ik ga niet ontkennen dat er nogal wat leugens uit zijn mond zijn gekomen, maar bij Trump worden vaak zijn hyperbolen, ook over zijn eigen presidentschap (bewust) verward met leugens.
Plaats reactie