Abortus
Re: Abortus
https://nos.nl/artikel/2528648-versoepe ... -parlement
Goed nieuws uit Polen. Daar leek met de afgelopen verkiezingen een wissel om te gaan, maar dat lijkt nogal mee te vallen.
Goed nieuws uit Polen. Daar leek met de afgelopen verkiezingen een wissel om te gaan, maar dat lijkt nogal mee te vallen.
Inderdaad. Alles wat met abortus te maken heeft vind ik toch wel heftig om te lezen.
Mee eens. Abortus is ingrijpend en zeker niet alleen een kwestie van vrouwenrechten.
Ik blijf er wel bij dat zeker in de eerste weken van zwangerschap, de status van embryo niet automatisch die van een mens is. Maar het is moet in het maatschappelijk debat wel ingebracht kunnen worden als standpunt van redelijk wat mensen. (Net als nu al het standpunt van sommige dierenrechtenactivisten, dat het leven van sommige zoogdieren beschermwaardig is - waar wel meer rekening mee wordt gehouden in het debat).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tot hoeveel weken dan @Parsifal? Vanaf wanneer is het doden van kinderen volgens jouw?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 11:54Mee eens. Abortus is ingrijpend en zeker niet alleen een kwestie van vrouwenrechten.
Ik blijf er wel bij dat zeker in de eerste weken van zwangerschap, de status van embryo niet automatisch die van een mens is. Maar het is moet in het maatschappelijk debat wel ingebracht kunnen worden als standpunt van redelijk wat mensen. (Net als nu al het standpunt van sommige dierenrechtenactivisten, dat het leven van sommige zoogdieren beschermwaardig is - waar wel meer rekening mee wordt gehouden in het debat).
Geen idee. Een beetje de vraag als hoeveel zandkorrels zijn nodig voor een strand.Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 12:53Tot hoeveel weken dan @Parsifal? Vanaf wanneer is het doden van kinderen volgens jouw?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 11:54Mee eens. Abortus is ingrijpend en zeker niet alleen een kwestie van vrouwenrechten.
En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 13:49Geen idee. Een beetje de vraag als hoeveel zandkorrels zijn nodig voor een strand.Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 12:53Tot hoeveel weken dan @Parsifal? Vanaf wanneer is het doden van kinderen volgens jouw?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 11:54Mee eens. Abortus is ingrijpend en zeker niet alleen een kwestie van vrouwenrechten.
(En nee, het gaat me niet om gevoel of dat ik embryo's knuffelbaar vindt. Er is geen principieel onderscheidt tussen het doden van ongeboren of geboren leven behalve het "gevoel".).
Nee ik kan niet berekenen wanneer een embryo kind wordt. Dat kan volgens mij niemand. Ook in de kerkgeschiedenis is er genoeg gespeculeerd over wanneer een mens een ziel krijgt. Zie bijvoorbeeld https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnsoulmentWim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:02En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 13:49Geen idee. Een beetje de vraag als hoeveel zandkorrels zijn nodig voor een strand.Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 12:53Tot hoeveel weken dan @Parsifal? Vanaf wanneer is het doden van kinderen volgens jouw?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 11:54
Mee eens. Abortus is ingrijpend en zeker niet alleen een kwestie van vrouwenrechten.
(En nee, het gaat me niet om gevoel of dat ik embryo's knuffelbaar vindt. Er is geen principieel onderscheidt tussen het doden van ongeboren of geboren leven behalve het "gevoel".).
Het is kind vanaf het begin! Licham en ziel beiden - niet alleen wanneer het lichaam en ziel is!
Maar dan is het toch duidelijk? Als het niet kan dan mag abortus toch geen optie zijn? En waarom dan dit argument inbrengen? Of accepteren we bewust het risico een kind te doden?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 14:13Nee ik kan niet berekenen wanneer een embryo kind wordt. Dat kan volgens mij niemand. Ook in de kerkgeschiedenis is er genoeg gespeculeerd over wanneer een mens een ziel krijgt. Zie bijvoorbeeld https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnsoulmentWim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:02En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.
In dit geval wijs ik zelf abortus af, met mogelijkheden tot compromis voor wat wettelijk mogelijk is. Dit is een houding die ik bijvoorbeeld ook verwacht van mensen die heel veel waarde hechten aan een dierenleven.Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:48Maar dan is het toch duidelijk? Als het niet kan dan mag abortus toch geen optie zijn? En waarom dan dit argument inbrengen? Of accepteren we bewust het risico een kind te doden?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 14:13Nee ik kan niet berekenen wanneer een embryo kind wordt. Dat kan volgens mij niemand. Ook in de kerkgeschiedenis is er genoeg gespeculeerd over wanneer een mens een ziel krijgt. Zie bijvoorbeeld https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnsoulmentWim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:02En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.
Zou je dat dan niet juist héél voorzichtig moeten maken? Want wie bepaalt dan de waarde?parsifal schreef:Nee ik kan niet berekenen wanneer een embryo kind wordt. Dat kan volgens mij niemand. Ook in de kerkgeschiedenis is er genoeg gespeculeerd over wanneer een mens een ziel krijgt. Zie bijvoorbeeld https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnsoulmentWim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:02En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.
Ik hou het maar bij het biologische feit: het menselijk leven ontstaat bij de conceptie.
En ik geloof dat het vanaf dat moment voor God ook een waardevol mens is.
Je wijst het dus niet af. En verder vind ik de vergelijking(en) (gelijkstelling) van mens en dier een gotspe.parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 15:42In dit geval wijs ik zelf abortus af, met mogelijkheden tot compromis voor wat wettelijk mogelijk is. Dit is een houding die ik bijvoorbeeld ook verwacht van mensen die heel veel waarde hechten aan een dierenleven.Wim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:48Maar dan is het toch duidelijk? Als het niet kan dan mag abortus toch geen optie zijn? En waarom dan dit argument inbrengen? Of accepteren we bewust het risico een kind te doden?parsifal schreef: ↑22 jul 2024, 14:13Nee ik kan niet berekenen wanneer een embryo kind wordt. Dat kan volgens mij niemand. Ook in de kerkgeschiedenis is er genoeg gespeculeerd over wanneer een mens een ziel krijgt. Zie bijvoorbeeld https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnsoulmentWim Anker schreef: ↑22 jul 2024, 14:02
En dat staat me zo tegen. Dit gaat over leven en dood. In Canada mag het tot 9 maanden. En jij doet het af met zandkorrels. (Overigens zou jij prima moeten weten hoe dat te berekenen, zo moeilijk is dat niet). De nieuwe kandidaat voor de VS heeft als belangrijkste trackrecord het ageren tegen ProLive.
Waarom is dat nu weer een gotspe? Het is toch logisch dat je van dierenrechtenactivisten verwacht dat ze óók tegen abortus zijn?
Ik begrijp je punt niet zo.
Ik begrijp je punt niet zo.
Het is een keuze wanneer men zich afzijdig houdt van die kringen. Maar toch was er dan meer kennis van hun lobby voor het zelfbeschikkingsrecht der primaten tot aan de geleedpotigen.