Presidentsverkiezingen USA 2024

parsifal

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 15 jul 2024, 22:26 [

Waarbij Trump net als iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen wordt. Volgens de strikte uitleg is in Amerika bijna iedereen een misdadigers of crimineel. Een missemeanor is een kleinere criminele daad. Je zou de conclusie kunnen trekken dat een enkele verkeersovertreding je een (kleine) crimineel maakt. Zo wordt je normaal niet genoemd. Tenzij je iemand (Trump) wil demoniseren.

Bij nader inzien had ik het bewust misleidend in plaats van feitelijk onjuist moeten noemen. Volgens de strikte uitleg steunt Biden zijn criminele zoon. Bijzonder dat hij dan als aanklager gezien wordt. Voor de duidelijkheid ik zie Hunter niet als een crimineel.
Maar Trump is veroordeeld voor iets wat als felony gezien wordt en niet als misdemeanor. Het verhaal als het Harris vs Trump wordt dat dat dan aanklager tegen crimineel wordt ligt voor de hand. Het is goedkoop, maar ook weer niet iets wat genuanceerd hoeft te worden.

En hoe steunt president Biden zijn zoon? Door nog steeds hem als zoon te behandelen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 15 jul 2024, 23:01

Waarbij Trump net als iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen wordt. Volgens de strikte uitleg is in Amerika bijna iedereen een misdadigers of crimineel. Een missemeanor is een kleinere criminele daad. Je zou de conclusie kunnen trekken dat een enkele verkeersovertreding je een (kleine) crimineel maakt. Zo wordt je normaal niet genoemd. Tenzij je iemand (Trump) wil demoniseren.

Bij nader inzien had ik het bewust misleidend in plaats van feitelijk onjuist moeten noemen. Volgens de strikte uitleg steunt Biden zijn criminele zoon. Bijzonder dat hij dan als aanklager gezien wordt. Voor de duidelijkheid ik zie Hunter niet als een crimineel.
Maar Trump is veroordeeld voor iets wat als felony gezien wordt en niet als misdemeanor. Het verhaal als het Harris vs Trump wordt dat dat dan aanklager tegen crimineel wordt ligt voor de hand. Het is goedkoop, maar ook weer niet iets wat genuanceerd hoeft te worden.

En hoe steunt president Biden zijn zoon? Door nog steeds hem als zoon te behandelen?
'Het Witte Huis heeft laten weten dat president Biden zijn zoon, en zijn pogingen diens leven weer op te bouwen, steunt.' Ook na de veroordeling heeft Biden aangegeven zijn zoon te steunen.

In verschillende artikelen van de NOS wordt deze zaak en de uitspraken van Republikeinen wel genuanceerd of weerlegd. Ook dat valt onder de keuzevrijheid van de NOS. Prima dat zij dit doen, maar graag consequent.

Als zoont van verdiende of is kreeg gepaster? Hunter meer dan een miljoen per jaar. Oordeel zelf hoe logisch het is dat een drugverslaafde dik betaalde baantjes heeft waarbij het dubieus is wat hij presteert.

Harris/haar team overtrad de regels in de verkiezing om openbaar aanklager te worden. Wie maakt je na de winst nog wat :quoi
Wikipedia schreef: Van 1998 tot 2000 werkte Harris voor de openbaar aanklager (district attorney) van San Francisco, waar ze zware misdaden vervolgde. Van 2000 tot 2003 diende Harris de stadsadvocaat. In 2003 stelde ze zich kandidaat om haar voormalige baas op te volgen als openbaar aanklager van San Francisco. Haar campagne gaf meer dan 600.000 dollar uit, meer dan ooit tevoren, en meer dan wettelijk was toegelaten. Na een turbulente campagne won Harris de verkiezing met 56 procent van de stemmen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Waar gaan deze verkiezingen over? Een paar keuzes die centraal (kunnen) staan:
- tussen de elite en de gewone man
- tussen conservatisme en liberalisme
- "the people vs. Donald J. Trump" (kortom: de rechtszaken rond 1 bepaald persoon)
- tussen orde/recht en chaos
- tussen democratie en autoritair bewind

Ik denk dat het om alle bovenstaande keuzes gaat. Bij de eerste 2 kun je nog zeggen dat je op basis daarvan een keuze pro-Trump zou kunnen maken. Dat is ook de reden waarom Trump in 2016 verkozen is. Bij de laatste 3 keuzes valt er eigenlijk geen andere keuze te maken dan de andere kant op te gaan. Dat is dit jaar des te dringender omdat we wereldwijd een conflict zien tussen autoritaire regimes (denk aan Rusland, China, Iran enz.) en de westerse landen. Dat conflict verscherpt en dat zien we ook aan de oorlogen tussen Rusland en Oekraïne en ook tussen Hamas (gesteund door Iran) en Israël. Wat er feitelijk op het spel staat, is de positie van de westerse democratieen in de wereld. De vraag is of orde, recht en democratie bij een nieuwe ambtstermijn van Trump in goede handen zijn en of zijn verkiezing ervoor zal zorgen dat er voldoende tegenwicht is vanuit het democratische westen tegen dictaturen. Gezien het feit dat hij alleen positieve dingen zegt over Poetin en Xi, hij de NAVO wil ontmantelen en hij een vicepresidentskandidaat heeft voorgedragen (senator J.D. Vance) die het naar eigen zeggen niet interesseert wat er met Oekraïne gebeurt, zullen ze in Moskou en Beijing alleen maar blij zijn met een nieuwe termijn voor Trump en kan het antwoord op die vraag alleen maar "nee" zijn.
Maar gaat de Amerikaanse kiezer ook tot die conclusie komen? Ik denk dat men daar vooral naar het binnenland kijkt en dat maakt het antwoord op die vraag heel onzeker.
MGG schreef:Erg conservatief zeker op het gebied van abortus en genderideologie. Hij was conservatief evangelisch, maar is tegenwoordig Rooms. Tegen Amerikaanse interventies is het buitenland. Als militair journalist zat hij in Irak. Hij wil de focus van Europa (Rusland) verleggen maar Oost-Azie (China). Verder is hij kritisch op grote (media) bedrijven. Ik vind het lastig om zijn standpunten goed te omschrijven, want hij verandert regelmatig van gedachte.
Hij noemde in de aanloop van de verkiezingen in 2016 (toen Trump achterstond in de peilingen) Trump een gevaar omdat hij de nieuwe Hitler kon zijn. Kortom: zo de wind waait, waait zijn jasje. Een opportunist zonder echte principes.
MGG

Bericht door MGG »

Gezien zijn hele optreden denk ik dat hij daadwerkelijk van standpunten veranderd is.

Poetin zegt liever Biden dan Trump te hebben. Onder Biden viel Poetin Oekraïne binnen. Trump schudde de NAVO op en oefende druk uit op landen die minder dan 2% betaalde. Het was ook Trump die China als het grote gevaar aanwees en daar ook naar handelde. Obama heeft dit ook geprobeerd, maar dat was weinig succesvol. Was Biden voor Trump ook zo kritisch op China en de 2% norm van de NAVO?

Vor Amerika is China een veel grotere concurrent dan Rusland. Rusland is economisch al geen wereldmacht en het zakt steeds verder weg. Het wordt tijd dat Europa zelf haar boontjes dopt. De burgers van de VS betalen bizarre bedragen voor de veiligheid van een niet NAVO lid. Ik waardeer dit zeer, maar het lijkt mij logischer als Europa veel meer bijdraagt en de VS minder.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 16 jul 2024, 07:55 Poetin zegt liever Biden dan Trump te hebben. Onder Biden viel Poetin Oekraïne binnen. Trump schudde de NAVO op en oefende druk uit op landen die minder dan 2% betaalde. Het was ook Trump die China als het grote gevaar aanwees en daar ook naar handelde. Obama heeft dit ook geprobeerd, maar dat was weinig succesvol. Was Biden voor Trump ook zo kritisch op China en de 2% norm van de NAVO?
Als Poetin zegt liever Biden dan Trump te hebben, dan weet je dat hij het omgekeerde bedoelt. Je hoeft alleen maar de Russische media te volgen om te weten wat men echt van Biden en Trump vindt. In de Russische media zoals RT is men lyrisch over Trump.
Over de NAVO norm: elke Amerikaanse president sinds Bush jr. heeft aangedrongen op de verhoging van de Europese defensie uitgaven. Trump is daarin niet nieuw.
MGG schreef: 16 jul 2024, 07:55Vor Amerika is China een veel grotere concurrent dan Rusland. Rusland is economisch al geen wereldmacht en het zakt steeds verder weg. Het wordt tijd dat Europa zelf haar boontjes dopt. De burgers van de VS betalen bizarre bedragen voor de veiligheid van een niet NAVO lid. Ik waardeer dit zeer, maar het lijkt mij logischer als Europa veel meer bijdraagt en de VS minder.
De Europese landen hebben samen zo'n 177 miljard euro aan steun voor Oekraïne geleverd en toegezegd.
Voor de VS is dat zo'n 99 miljard.
Zie bron.
De burgers van de EU betalen dus veel meer aan het steunen van Oekraïne dan burgers van de VS. Er is veel gesteggel geweest in het Congres over de 61 miljard aan steun die de VS dit jaar aan steun voor Oekraïne zouden uitgeven, maar wat veel mensen niet doorhebben, is dat veel van dat geld in de VS zelf wordt uitgegeven. Wat er gebeurt is dat de VS een hoop nieuwe wapens voor zichzelf gaan bouwen (dat kost geld) en dat daardoor oude afgeschreven wapens vrijkomen om naar Oekraïne te sturen. De VS sturen niet het nieuwste van het nieuwste naar Oekraïne. Dat houden ze voor zichzelf om bijv. in de Pacific te stationeren als tegenwicht aan China.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 16 jul 2024, 08:14 De burgers van de EU betalen dus veel meer aan het steunen van Oekraïne dan burgers van de VS. Er is veel gesteggel geweest in het Congres over de 61 miljard aan steun die de VS dit jaar aan steun voor Oekraïne zouden uitgeven, maar wat veel mensen niet doorhebben, is dat veel van dat geld in de VS zelf wordt uitgegeven. Wat er gebeurt is dat de VS een hoop nieuwe wapens voor zichzelf gaan bouwen (dat kost geld) en dat daardoor oude afgeschreven wapens vrijkomen om naar Oekraïne te sturen. De VS sturen niet het nieuwste van het nieuwste naar Oekraïne. Dat houden ze voor zichzelf om bijv. in de Pacific te stationeren als tegenwicht aan China.
Ik begrijp niet waarom jij telkens beweert dat de Amerikanen hun oude afgeschreven wapens naar Oekraïne sturen. Dat is simpelweg niet waar.
MGG

Bericht door MGG »

Vriendelijk vragen is wat anders dan het scherp stellen. Ik zoek nog naar een mooi overzicht van de uitgaven per land per jaar. Ik denk dat de uitgaven onder Trump al flink stegen en sinds de inval in Oekraïne omhoogschieten.

Dat het geld niet puur een cadeautje is, spreekt voor zich. De democraten benadrukken dit genoeg. Niet voor niks kiest de VS vaak voor militaire steun. Je lijkt te vergeten dat de VS circa 330 miljoen inwoners heeft en alleen de EU al circa 450 miljoen. De grote donateur Engeland heeft ook nog circa 55 miljoen inwoners.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 15 jul 2024, 23:35
parsifal schreef: 15 jul 2024, 23:01

'Het Witte Huis heeft laten weten dat president Biden zijn zoon, en zijn pogingen diens leven weer op te bouwen, steunt.' Ook na de veroordeling heeft Biden aangegeven zijn zoon te steunen.

In verschillende artikelen van de NOS wordt deze zaak en de uitspraken van Republikeinen wel genuanceerd of weerlegd. Ook dat valt onder de keuzevrijheid van de NOS. Prima dat zij dit doen, maar graag consequent.

Als zoont van verdiende of is kreeg gepaster? Hunter meer dan een miljoen per jaar. Oordeel zelf hoe logisch het is dat een drugverslaafde dik betaalde baantjes heeft waarbij het dubieus is wat hij presteert.

Harris/haar team overtrad de regels in de verkiezing om openbaar aanklager te worden. Wie maakt je na de winst nog wat :quoi
Wikipedia schreef: Van 1998 tot 2000 werkte Harris voor de openbaar aanklager (district attorney) van San Francisco, waar ze zware misdaden vervolgde. Van 2000 tot 2003 diende Harris de stadsadvocaat. In 2003 stelde ze zich kandidaat om haar voormalige baas op te volgen als openbaar aanklager van San Francisco. Haar campagne gaf meer dan 600.000 dollar uit, meer dan ooit tevoren, en meer dan wettelijk was toegelaten. Na een turbulente campagne won Harris de verkiezing met 56 procent van de stemmen.
De manier waarop geld een rol speelt in de amerikaanse politiek en lobby-niche ga ik niet verdedigen. Ook familie van politici profiteert daarvan en dat is niet goed. Feit blijft dat Trump veroordeeld is voor felony, en dat zijn rol bij een mogelijke coupe nog niet voor het gerecht is geweest (en hij nog steeds spreekt over de January 6 hoax).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
helma

Bericht door helma »

Jonathon Van Maren heeft ooit over hem geschreven

https://thebridgehead.ca/2021/08/04/why ... lture-war/

Voor het hele artikel
https://www.theamericanconservative.com ... lture-war/
TSD

Bericht door TSD »

helma schreef: 16 jul 2024, 10:35 Jonathon Van Maren heeft ooit over hem geschreven

https://thebridgehead.ca/2021/08/04/why ... lture-war/

Voor het hele artikel
https://www.theamericanconservative.com ... lture-war/
Duidelijk artikel.

Toch vind ik Vance een verarming ten opzichte van Mike Pence, de vorige 'running mate'. Waar bij Mike Pence zijn geloof duidelijk op de voorgrond stond en hij zich ook niet schaamde om dat te benoemen, lees ik bij Vance wel veel over belangrijke sociale en ethische thema's, maar bijvoorbeeld in het artikel wat je hier neerzet, waar veel citaten van hem in staan, komt God niet eens voor.

Qua standpunten overigens nog niet eens een verkeerde keuze: sociaal conservatief en economisch meer 'midden'.

Het wordt daarmee ook duidelijk wat Trump wil. Hij kiest niet voor de route inzetten op uitbreiding van zijn potentiële electoraat (Younkin -> Hoger opgeleiden, Rubio/Scott -> hispanics/blacks) maar de volle focus op de gewone man/vrouw. Een grote groep kiezers die zich zorgen maakt om hun portemonnee, immigratie, woke-cultuur. De kiezers die origineel ooit bij de democratische partij zaten.
(terzijde: De lijnen naar het electoraat van Wilders vs. historisch PvdA zijn makkelijk te leggen)

Alhoewel electoraal gezien een van deze andere 3 veel logischer waren geweest (lijkt, van een afstand), kiest Trump voor dus voor focus. Juist deze kiezers bevinden zich veel in staten zoals Ohio, Wisconsin, Pennsylvania, Michigan. Uiteindelijk lijken deze staten te gaan bepalen wie er wint. Ohio stemt waarschijnlijk wel Republikeins. De andere 3 staten moet Biden (of zijn vervanger) winnen om een serieuze kans te maken de verkiezingen te winnen. Trump gaat, zo lijkt, op de "2016 manier" (een van) deze staten proberen binnen te halen.

Vance lijkt op het 1e gezicht ook niet een verbindend figuur. Ergens verbaast het me dat Trump na zaterdag hiervoor kiest. Of juist niet: Vance heeft hij om de 'hardliners' binnen boord te houden en zelf kan hij dan de verbindende toon aanslaan. Wie zal het zeggen ;)
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 16 jul 2024, 11:34 Vance lijkt op het 1e gezicht ook niet een verbindend figuur. Ergens verbaast het me dat Trump na zaterdag hiervoor kiest. Of juist niet: Vance heeft hij om de 'hardliners' binnen boord te houden en zelf kan hij dan de verbindende toon aanslaan. Wie zal het zeggen ;)
Vance lijkt in ieder geval zeer opportunistisch, wat mij betreft geen goede eigenschap. Is hij dan integer?
Volgens mij heeft Trump zijn mildere toon alweer laten varen.

Ik vrees dat de ontwikkelingen richting een autocratie (die allang geleden zijn ingezet) met Trump-Vance in sneltreinvaart zullen doorgaan. De aanslag helpt hem hierin. Wat cynisch wellicht, maar de ontwikkelingen overziend wel realistisch. Hij heeft wind mee (aanslag overleeft, aanklacht afgewezen, conservatieve rechters voorlopig op hun plek etc.). Het is voor Europa een slechte ontwikkeling als je kijkt naar Oekraïne, de focus op China, de NAVO.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 16 jul 2024, 11:40
TSD schreef: 16 jul 2024, 11:34 Vance lijkt op het 1e gezicht ook niet een verbindend figuur. Ergens verbaast het me dat Trump na zaterdag hiervoor kiest. Of juist niet: Vance heeft hij om de 'hardliners' binnen boord te houden en zelf kan hij dan de verbindende toon aanslaan. Wie zal het zeggen ;)
Vance lijkt in ieder geval zeer opportunistisch, wat mij betreft geen goede eigenschap. Is hij dan integer?
Volgens mij heeft Trump zijn mildere toon alweer laten varen.

Ik vrees dat de ontwikkelingen richting een autocratie (die allang geleden zijn ingezet) met Trump-Vance in sneltreinvaart zullen doorgaan. De aanslag helpt hem hierin. Wat cynisch wellicht, maar de ontwikkelingen overziend wel realistisch. Hij heeft wind mee (aanslag overleeft, aanklacht afgewezen, conservatieve rechters voorlopig op hun plek etc.). Het is voor Europa een slechte ontwikkeling als je kijkt naar Oekraïne, de focus op China, de NAVO.
De 1e zinnen vind ik ietwat voorbarig. Vance heeft zich in elk geval 'ontwikkeld' de afgelopen 6 jaar. Of dat voor electoraal gewin is / baan veilig stellen, of dat hij gewoon tot andere inzichten is gekomen weet ik niet. Ik ga daar geen uitspraak over doen. Zijn enorme focus op de cultuuroorlog zorgde er in elk geval wel voor dat hij niet met een ruime meerderheid is gekozen in de Senaat in 2022. Puur naar zijn economische standpunten bekeken is zijn electoraat echt veel breder en had hij meer kunnen winnen. Dus ik durf je dat niet na te zeggen.

Wat Trump betreft is het ook veel te vroeg, wat je nu zegt, er zijn, behalve zijn VP-pick geen aanwijzingen dat hij zijn mildere toon heeft laten varen (of ik heb ze gemist? Dat zou me verbazen). Laten we eerst zijn speech van donderdag afwachten.

Je zou veel eerder kunnen zeggen dat Biden zijn mildere toon alweer heeft laten varen met zijn laatste interview. Het kan er nèt vanaf dat hij het woord 'bullseye' terugneemt, maar verder gaat hij gewoon op oude voet verder. Wat hij dan zelf bedoelde met 'minder verhitte retoriek' is vooralsnog niet duidelijk, gelet op zijn eigen uitlatingen. Hij zegt namelijk nu gewoon: alles wat we over Trump zeiden is waar en blijven we gewoon herhalen. Dat mag natuurlijk, maar dan waren zijn woorden van afgelopen zondag natuurlijk niet meer dan een lege huls, een poging om te doen alsof je verbindend bezig wil zijn.

Trump heeft inderdaad de wind mee. Echter, ik zou, als ik Trump-aanhanger was, toch niet al te hard juichen. Tussen nu en begin november kan er nog heel veel gebeuren en de praktijk heeft uitgewezen bij eerdere verkiezingen dat gebeurtenissen in die tijd soms een belangrijke impact hadden op het eindresultaat (denk bijv. aan Clinton, 2016). Verder denk ik dat een groot deel van de sympathie, gebaseerd op emotie, die nu ontstaat en mogelijk teruggezien gaat worden in peilingen, toch wel weer wegebt met de tijd. (Tenzij Trump daadwerkelijk blijvend zijn toon matigt bijvoorbeeld).

Ik denk ook dat Biden het tegen Trump gaat afleggen, maar ik denk ook nog steeds dat de kans zeer reëel is dat Biden uiteindelijk toch de handdoek in de ring gooit. Door afgelopen weekend heeft dat proces wat vertraging opgelopen (en mogelijk gestopt), maar eerlijk gezegd zou het mij verbazen als richting de democratische conventie niet opnieuw het rumoer oplaait.

Er zijn nog geen peilingen van na de aanslag. Daarnaast zorgen conventies traditioneel voor een 'boost' in de peilingen in de weken erna, simpelweg door alle aandacht die er dan in positieve zin is voor de plannen en toekomst. Er komen dus nog dramatischere peilingen voor Biden aan. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee niet opnieuw paniek ontstaat in de Democratische Partij.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 16 jul 2024, 08:50Ik begrijp niet waarom jij telkens beweert dat de Amerikanen hun oude afgeschreven wapens naar Oekraïne sturen. Dat is simpelweg niet waar.
Omdat het grotendeels wel waar is. De 31 Abrams tanks die Oekraine heeft gekregen zijn van de oude M1A1 variant, niet een M1A2 SEP variant. Hetzelfde geldt voor de Bradleys. Die zijn van de M2A2 ODS variant, niet de nieuwere M2A4E1 variant. Sterker nog: voor elke nieuwe M2A4E1 Bradley die aan het Amerikaanse leger wordt geleverd, komt er een oudere M2A2 ODS Bradley vrij om naar Oekraine te sturen. Dat bedoel ik dus. Dan heb ik het nog niet eens over stokoude M113s enzovoorts die de VS leveren. Het is prima spul, daar niet van en het is beter dan wat de Russen hebben, maar zeker niet het nieuwste van het nieuwste.
Levert de VS ook nieuwere spullen? Jawel: de HIMARS systemen zijn modern, maar daar worden dan weer niet altijd de nieuwste raketten bij geleverd. En ook de PAC3 interceptors die Oekraine bij de Patriot batterijen heeft gekregen, zijn modern. Het is dus een mixed bag en eigenlijk is dat wat je wel kan verwachten bij een land dat niet formeel een bondgenoot van de VS is.
parsifal

Bericht door parsifal »

https://truthsocial.com/@realDonaldTrum ... 6080012056

Niet erg extreem voor Trump, maar nog steeds niet erg hoopgevend. De uitingen van Marjorie Taylor Greene zijn ook alleen acceptabel als je haar als volslagen gestoord niet serieus neemt.
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 16 jul 2024, 12:21 De 1e zinnen vind ik ietwat voorbarig. Vance heeft zich in elk geval 'ontwikkeld' de afgelopen 6 jaar. Of dat voor electoraal gewin is / baan veilig stellen, of dat hij gewoon tot andere inzichten is gekomen weet ik niet. Ik ga daar geen uitspraak over doen. Zijn enorme focus op de cultuuroorlog zorgde er in elk geval wel voor dat hij niet met een ruime meerderheid is gekozen in de Senaat in 2022. Puur naar zijn economische standpunten bekeken is zijn electoraat echt veel breder en had hij meer kunnen winnen. Dus ik durf je dat niet na te zeggen.

Wat Trump betreft is het ook veel te vroeg, wat je nu zegt, er zijn, behalve zijn VP-pick geen aanwijzingen dat hij zijn mildere toon heeft laten varen (of ik heb ze gemist? Dat zou me verbazen). Laten we eerst zijn speech van donderdag afwachten.

Je zou veel eerder kunnen zeggen dat Biden zijn mildere toon alweer heeft laten varen met zijn laatste interview. Het kan er nèt vanaf dat hij het woord 'bullseye' terugneemt, maar verder gaat hij gewoon op oude voet verder. Wat hij dan zelf bedoelde met 'minder verhitte retoriek' is vooralsnog niet duidelijk, gelet op zijn eigen uitlatingen. Hij zegt namelijk nu gewoon: alles wat we over Trump zeiden is waar en blijven we gewoon herhalen. Dat mag natuurlijk, maar dan waren zijn woorden van afgelopen zondag natuurlijk niet meer dan een lege huls, een poging om te doen alsof je verbindend bezig wil zijn.

Trump heeft inderdaad de wind mee. Echter, ik zou, als ik Trump-aanhanger was, toch niet al te hard juichen. Tussen nu en begin november kan er nog heel veel gebeuren en de praktijk heeft uitgewezen bij eerdere verkiezingen dat gebeurtenissen in die tijd soms een belangrijke impact hadden op het eindresultaat (denk bijv. aan Clinton, 2016). Verder denk ik dat een groot deel van de sympathie, gebaseerd op emotie, die nu ontstaat en mogelijk teruggezien gaat worden in peilingen, toch wel weer wegebt met de tijd. (Tenzij Trump daadwerkelijk blijvend zijn toon matigt bijvoorbeeld).

Ik denk ook dat Biden het tegen Trump gaat afleggen, maar ik denk ook nog steeds dat de kans zeer reëel is dat Biden uiteindelijk toch de handdoek in de ring gooit. Door afgelopen weekend heeft dat proces wat vertraging opgelopen (en mogelijk gestopt), maar eerlijk gezegd zou het mij verbazen als richting de democratische conventie niet opnieuw het rumoer oplaait.

Er zijn nog geen peilingen van na de aanslag. Daarnaast zorgen conventies traditioneel voor een 'boost' in de peilingen in de weken erna, simpelweg door alle aandacht die er dan in positieve zin is voor de plannen en toekomst. Er komen dus nog dramatischere peilingen voor Biden aan. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee niet opnieuw paniek ontstaat in de Democratische Partij.
Ik las een artikel op politico.com waar het volgende wordt gesteld:

1. Vance als VP-kandidaat: dit markeert zijn transformatie van een Trump-criticus naar een trouwe MAGA-aanhanger.
2. Nieuwe Rechtervleugel: Vance vertegenwoordigt de “New Right”, een groep conservatieve intellectuelen en activisten die zich richten op economisch nationalisme, immigratiebeperkingen en traditionele sociale waarden.
3. Uitdagingen en voordelen: Hoewel Vance populair is onder conservatieve elites en jonge MAGA-aanhangers, kan zijn intellectuele benadering een uitdaging vormen voor bredere kiezers.
4. Electorale impact: De keuze van Trump voor Vance benadrukt de invloed van de New Right binnen de Republikeinse partij, maar het is nog onduidelijk hoe de bredere Republikeinse basis zal reageren.

De keuze voor Vance geeft m.i. wel aan dat een beweging die eerder aan de rand van de GOP opereerde, nu in het middelpunt komt te staan.

Ik verwacht dus ook dat Trump gaat winnen en ook wel dat Biden alsnog de handdoek in de ring gooit (hij kan toch niet anders meer). Misschien was dit wel het moment om dat te doen?

Overigens vind ik de vergelijking tussen de toon van Biden en van Trump alsof een gelijkwaardige vergelijking is niet kunnen. Die enige die altijd echt iedereen uitscheldt is Trump en niet Biden. Het is dat we het van hem gewend zijn (helaas), maar dit is geen geval van 'both sides'...
Plaats reactie