Inderdaad wat @Tiberius ook zegt. Bijv. raad van goede vrienden, je verstand te gebruiken en uiteraard door alles aan de Heere voor te leggen. Ik las het pas ook bij Packer; hij moest ook niet veel hebben van het krijgen van briefjes uit de hemel.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
-
- Verbannen
Precies. Zo was er ook eens een dominee die op de snelweg reed en een bepaalde plaats op de afslagborden zag. Het werd zijn volgende gemeente. Ik weet alleen niet meer of hij toen dat beroep al had of nog moest krijgen.Tiberius schreef: ↑08 jul 2024, 14:19Het kan zijn dat hij het telefoontje als een vingerwijzing van zijn Zender ziet.GGG038 schreef: ↑08 jul 2024, 13:48Job schreef: ↑08 jul 2024, 13:36Er moet niets, maar als het bellen verder gaat dan vragen: "Hoe staat het met dat beroep?" begeef je je denk ik op glad ijs en komen er menselijke aspecten om de hoek kijken. Als het beroepingswerk geestelijk is, zoals wordt verondersteld, is zo'n mailtje, appje of belletje ook niet nodig.GGG038 schreef: ↑08 jul 2024, 13:26
Waarom moet daarmee gestopt worden?
Het is heel gebruikelijk dat een consulent naar de beroepen dominee (of kandidaat) belt; zijn handtekening staat tenslotte ook onder de brief.
Dit is echt niet alleen om zoals je schrijft 'om hem nog even op het beroep te attenderen'.
Het gaat hier om de betrokkenheid vanuit de rol als consulent. Ik zie het gladde ijs niet.
Geloof je werkelijk dat ds. Sonnevelt zich na een telefoontje van ds. Huijser verplicht voelt om het beroep van Poederoijen aan te nemen en meer waarde hecht aan dat gesprek dan aan wat zijn Zender hem opdraagt?
Ik ben het met je eens hoor, Hendrien niet.Hendrien schreef: ↑08 jul 2024, 15:37Inderdaad wat @Tiberius ook zegt. Bijv. raad van goede vrienden, je verstand te gebruiken en uiteraard door alles aan de Heere voor te leggen. Ik las het pas ook bij Packer; hij moest ook niet veel hebben van het krijgen van briefjes uit de hemel.
Is de bijbel niet een dik pak brieven uit de hemel? De belangrijkste manier hoe God tot ons spreekt is toch via de bijbel?Hendrien schreef: ↑08 jul 2024, 15:37Inderdaad wat @Tiberius ook zegt. Bijv. raad van goede vrienden, je verstand te gebruiken en uiteraard door alles aan de Heere voor te leggen. Ik las het pas ook bij Packer; hij moest ook niet veel hebben van het krijgen van briefjes uit de hemel.
Klopt, maar dat sluit andere spraak toch niet uit?newton schreef: ↑08 jul 2024, 16:27Is de bijbel niet een dik pak brieven uit de hemel? De belangrijkste manier hoe God tot ons spreekt is toch via de bijbel?Hendrien schreef: ↑08 jul 2024, 15:37Inderdaad wat @Tiberius ook zegt. Bijv. raad van goede vrienden, je verstand te gebruiken en uiteraard door alles aan de Heere voor te leggen. Ik las het pas ook bij Packer; hij moest ook niet veel hebben van het krijgen van briefjes uit de hemel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Een engel uit de hemel hebben we anders niks van aan te nemen, zegt Paulus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maak je nu een grapje of is dit echt gebeurd?GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jul 2024, 15:39
Precies. Zo was er ook eens een dominee die op de snelweg reed en een bepaalde plaats op de afslagborden zag. Het werd zijn volgende gemeente. Ik weet alleen niet meer of hij toen dat beroep al had of nog moest krijgen.
-
- Verbannen
Ik maak geen grapjes.Terri schreef: ↑08 jul 2024, 19:04Maak je nu een grapje of is dit echt gebeurd?GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jul 2024, 15:39
Precies. Zo was er ook eens een dominee die op de snelweg reed en een bepaalde plaats op de afslagborden zag. Het werd zijn volgende gemeente. Ik weet alleen niet meer of hij toen dat beroep al had of nog moest krijgen.
Dit is een serieuze reformatorische legende.Terri schreef: ↑08 jul 2024, 19:04Maak je nu een grapje of is dit echt gebeurd?GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jul 2024, 15:39
refo schreef: ↑08 jul 2024, 19:30Dit is een serieuze reformatorische legende.Terri schreef: ↑08 jul 2024, 19:04Maak je nu een grapje of is dit echt gebeurd?GerefGemeente-lid schreef: ↑08 jul 2024, 15:39
Ik heb (vroeger) wel eens merkwaardige anekdotes gehoord op gezelschappen, waar ik me ongemakkelijk bij voelde, maar toen was ik jong en wist niet beter. Maar dit overtreft dat wel.
Maar waarom zou dat een probleem zijn? Het verhaal kan toch prima gebeurd zijn?
Het wordt pas een probleem als mensen zulke verhalen als norm gaan zien, of als teken van het ware.
Het wordt pas een probleem als mensen zulke verhalen als norm gaan zien, of als teken van het ware.
- Niet meer zo actief -
Ik vraag me vooral af hoe het dan gaat als er gedoe, bestrijding of twijfel komt. Je kunt het dan toch niet doen met de boodschap op een verkeersbord?
Maar dat wordt toch ook niet gezegd, dat dat de enige richtingwijzer was?
- Niet meer zo actief -
Dan ben ik wel erg benieuwd naar het hele verhaal
Ik ergens ook, maar ook weer niet.
Want met bijzondere verhalen moet je wel bijzonder goed oppassen.
Want met bijzondere verhalen moet je wel bijzonder goed oppassen.
- Niet meer zo actief -