Vraag (algemeen)

Arja

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 20 jun 2024, 08:44 Ik vroeg me vanmorgen af, van wie was deze preek?
https://www.gezangenboek.nl/liederen/fi ... kamerling/

Weet iemand dat misschien?
L. Vroegindeweij
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 20 jun 2024, 20:40
-DIA- schreef: 20 jun 2024, 08:44 Ik vroeg me vanmorgen af, van wie was deze preek?

L. Vroegindeweij
Dat was een rechte preek.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Arja

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef: 17 jun 2024, 07:27 Ik weet niet zo goed in welk topic deze vraag hoort.

Je hebt een nieuw soort gemeente.... Living water church.
O.a. ook in Veenendaal.
Wie kent deze groepering?
We hebben in onze omgeving mensen die zich aangetrokken voelen en betrokken zijn in een van deze gemeenten.

Maar maak me zorgen.
Er is geen gesprek op de inhoud. Gaan ze echt uit de weg. Bij hun moeder worden de verschillen verdoezeld (vind ik)
Sprake van overdoop. Maar echt ontzettend snel. Kind gaat erheen. Binnen 3 maanden uitgeschreven uut kerkelijke gemeente en overgedoopt. Beetje dwingend komt het over. Net of ze gehersenspoeld zijn...
Ben eens gaan neuzen op de site, we kregen eerder geen naam van de gemeente, nu wel. En kon dus zoeken.
Een soort structuur met oudsten in de gemeente. Maar daarboven zit ook iets. Dat zijn dan mensen die tot zgn. apostelschap zijn geroepen (hier gaan dus o.a. ook alarmbellen af)
Om opgebouwd te worden moeten ze afreizen naar Zuid Afrika. (Even zelf dokken, en met een gezin een behoorlijk offer)
De lezingen diensten. Spreken voor zich qu inhoud.
Al met al krijg ik het gevoel dat mocht het al niet iets sektarische in zich hebben, het alle kans heeft dit te worden. Klopt dat?

Wie weet hier meer over. Klopt mijn beeld. Moeder van deze kinderen heeft het er erg moeilijk mee. (Overdopen) Maar nu ik er meer op hun site e.a. bekeken heb, maak ik me ronduit zorgen.
Deze kerk is niet echt een sekte, maar een onderdeel van de wereldwijde Four12 Global. Ze leggen nadruk op apostolisch leiderschap en Nieuwe Testament-leerstellingen.

De doop wordt gezien als een eenmalige daad van gehoorzaamheid waarbij men zich publiekelijk identificeert met de dood en opstanding van Jezus Christus. Dit symboliseert het einde van het oude leven en het begin van een nieuw leven in Christus. De doop herstelt op zichzelf de relatie met God niet en neemt geen zonden weg; vergeving en verzoening komen door bekering van zonden en geloof in Jezus (vooraf). Ze dopen mensen vanaf 12 jaar die in Jezus geloven. Voor jongeren tussen 13 en 17 jaar is ouderlijke toestemming gewenst. Zie link.

Eén van de Veenendaalse voorgangersechtparen heeft ook bij Heart Cry gesproken.Deze kerk lijkt niet echt op NAR ofzo en ze hebben zich uitgesproken TEGEN bepaalde aspecten van andere charismatische bewegingen, zoals Bethel Church, die vaak geassocieerd wordt met de NAR. Ze bekritiseren de nadruk van Bethel op wonderen en tekenen als een bevestiging van hun leer, en ze benadrukken het belang van een meer evenwichtige theologie. Toch is er een kleine overlap: de Living Waters Church biedt bijvoorbeeld fundamentele profetische trainingen aan en ze focussen zelf ook wel wat op wonderen. Dat zou je even moeten checken in hoeverre.

Zowel de NAR als de Living Waters Church hechten grote waarde aan apostolisch leiderschap. Dat is vooral het breekpunt denk ik. En idd, de verbondsdoop zien zij niet als een geldige doop.

Ik wist niet dat ze in Veenendaal waren. Nieuw voor mij.

Profetie: https://livingwaters.nl/media/series/gg ... r-iedereen
Doop: https://www.livingwatercc.com/baptism
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Arja schreef: 20 jun 2024, 22:08
Lilian1975 schreef: 17 jun 2024, 07:27 Ik weet niet zo goed in welk topic deze vraag hoort.

O.a. ook in Veenendaal.
We hebben in onze omgeving mensen die zich aangetrokken voelen en betrokken zijn in een van deze gemeenten.

Maar maak me zorgen.
Er is geen gesprek op de inhoud. Gaan ze echt uit de weg. Bij hun moeder worden de verschillen verdoezeld (vind ik)
Sprake van overdoop. Maar echt ontzettend snel. Kind gaat erheen. Binnen 3 maanden uitgeschreven uut kerkelijke gemeente en overgedoopt. Beetje dwingend komt het over. Net of ze gehersenspoeld zijn...
Ben eens gaan neuzen op de site, we kregen eerder geen naam van de gemeente, nu wel. En kon dus zoeken.
Een soort structuur met oudsten in de gemeente. Maar daarboven zit ook iets. Dat zijn dan mensen die tot zgn. apostelschap zijn geroepen (hier gaan dus o.a. ook alarmbellen af)
Om opgebouwd te worden moeten ze afreizen naar Zuid Afrika. (Even zelf dokken, en met een gezin een behoorlijk offer)
Al met al krijg ik het gevoel dat mocht het al niet iets sektarische in zich hebben, het alle kans heeft dit te worden. Klopt dat?

Wie weet hier meer over. Klopt mijn beeld. Moeder van deze kinderen heeft het er erg moeilijk mee. (Overdopen) Maar nu ik er meer op hun site e.a. bekeken heb, maak ik me ronduit zorgen.
Deze kerk is niet echt een sekte, maar een onderdeel van de wereldwijde Four12 Global. Ze leggen nadruk op apostolisch leiderschap en Nieuwe Testament-leerstellingen.

De doop wordt gezien als een eenmalige daad van gehoorzaamheid waarbij men zich publiekelijk identificeert met de dood en opstanding van Jezus Christus. Dit symboliseert het einde van het oude leven en het begin van een nieuw leven in Christus. De doop herstelt op zichzelf de relatie met God niet en neemt geen zonden weg; vergeving en verzoening komen door bekering van zonden en geloof in Jezus (vooraf). Ze dopen mensen vanaf 12 jaar die in Jezus geloven. Voor jongeren tussen 13 en 17 jaar is ouderlijke toestemming gewenst. Zie link.

Eén van de Veenendaalse voorgangersechtparen heeft ook bij Heart Cry gesproken.Deze kerk lijkt niet echt op NAR ofzo en ze hebben zich uitgesproken TEGEN bepaalde aspecten van andere charismatische bewegingen, zoals Bethel Church, die vaak geassocieerd wordt met de NAR. Ze bekritiseren de nadruk van Bethel op wonderen en tekenen als een bevestiging van hun leer, en ze benadrukken het belang van een meer evenwichtige theologie. Toch is er een kleine overlap: de Living Waters Church biedt bijvoorbeeld fundamentele profetische trainingen aan en ze focussen zelf ook wel wat op wonderen. Dat zou je even moeten checken in hoeverre.

Zowel de NAR als de Living Waters Church hechten grote waarde aan apostolisch leiderschap. Dat is vooral het breekpunt denk ik. En idd, de verbondsdoop zien zij niet als een geldige doop.

Bedankt hoor voor je reactie. Deel had ik inderdaad op hun site gelezen.
Het is een soort Charismatisch Evangelische groep dan? Maar de manier waarop vind ik wat "eng". Het is al lang zo dat Haertcry ook mensen uitnodigen uit helemaal niet de reformatorische kerken maar ook uit hele andere Evangelische groepen. Dat was ook het verwarmende bij hen. Net doen of ze dicht bij de reformatorische traditie staan, maar ondertussen sprekers uit allerlei andere hoeken halen.
Inderdaad : Apostolische leiderschap? Weet jij wat daaronder wordt verstaan? Alleen het woordgebruik al. De apostelen zoals Johannes en Paulus . Ze konden alleen apostelen zijn als oor en ooggetuigen van Christus. Na hen geen apostelen meer. Alleen dat lijkt me al op zijn minst bijzonder. En heeft dat niet een soort gevaar in zich dat die zgn. Apostolische leiders een soort onaantastbaar gezag (kunnen) krijgen?

De doop. Ja de zonen van deze moeder moesten overgedoopt worden anders kan je niet echt deel uitmaken van zo' n gemeente. Dat ze als baby gedoopt zijn heeft geen waarde. En echt hé? Sinds maart is een andere zoon erheen. En nu al overgedoopt, uitgeschreven bij kerkelijke gemeente waar hij behoorde. Razendsnel. Eerst op eigen kosten naar "geestelijke familie" in Zuid-Afrika. Om ze te "binden"? En dan terug binnen enkele weken gedoopt. Ik vind het eng..
Los van de fundamentele theologische verschillen.
En maar net doen of de verschillen niet zo groot zijn. Het scheurt echt een gezin uit elkaar.

Charmatische gaven als tongen spreken komt ook voor bij hen las ik op die site.
Er zijn meerdere gemeenten. En allemaal in plekken weer waar bestaande kerkelijke gemeenten zijn. Ze krijgen dan van God de opdracht juist bijv in Veenendaal een kerk te "planten". Zitten bijvoorbeeld ook in Alblasserdam, Oudewater.

Verder heel erg gericht naar binnen. Er is naar mijn weten geen contact met andere kerken.
MGG

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 20 jun 2024, 21:17

L. Vroegindeweij
Een gewaardeerd voormalig forummer geeft aan dat op de site van Het gekrookte riet meer preken van deze dominee staan.
Arja

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef: 20 jun 2024, 22:55
Arja schreef: 20 jun 2024, 22:08

O.a. ook in Veenendaal.

Maar maak me zorgen.

Bedankt hoor voor je reactie. Deel had ik inderdaad op hun site gelezen.
Het is een soort Charismatisch Evangelische groep dan? Maar de manier waarop vind ik wat "eng". Het is al lang zo dat Haertcry ook mensen uitnodigen uit helemaal niet de reformatorische kerken maar ook uit hele andere Evangelische groepen. Dat was ook het verwarmende bij hen. Net doen of ze dicht bij de reformatorische traditie staan, maar ondertussen sprekers uit allerlei andere hoeken halen.
Inderdaad : Apostolische leiderschap? Weet jij wat daaronder wordt verstaan? Alleen het woordgebruik al. De apostelen zoals Johannes en Paulus . Ze konden alleen apostelen zijn als oor en ooggetuigen van Christus. Na hen geen apostelen meer. Alleen dat lijkt me al op zijn minst bijzonder. En heeft dat niet een soort gevaar in zich dat die zgn. Apostolische leiders een soort onaantastbaar gezag (kunnen) krijgen?

De doop. Ja de zonen van deze moeder moesten overgedoopt worden anders kan je niet echt deel uitmaken van zo' n gemeente. Dat ze als baby gedoopt zijn heeft geen waarde. En echt hé? Sinds maart is een andere zoon erheen. En nu al overgedoopt, uitgeschreven bij kerkelijke gemeente waar hij behoorde. Razendsnel. Eerst op eigen kosten naar "geestelijke familie" in Zuid-Afrika. Om ze te "binden"? En dan terug binnen enkele weken gedoopt. Ik vind het eng..
Los van de fundamentele theologische verschillen.
En maar net doen of de verschillen niet zo groot zijn. Het scheurt echt een gezin uit elkaar.

Charmatische gaven als tongen spreken komt ook voor bij hen las ik op die site.
Er zijn meerdere gemeenten. En allemaal in plekken weer waar bestaande kerkelijke gemeenten zijn. Ze krijgen dan van God de opdracht juist bijv in Veenendaal een kerk te "planten". Zitten bijvoorbeeld ook in Alblasserdam, Oudewater.

Verder heel erg gericht naar binnen. Er is naar mijn weten geen contact met andere kerken.
Ik denk dat we dezelfde info zaten te bekijken. Dat op eigen kosten naar andere kerken komt wel vaker voor bij kerk-is-familie-gemeenschappen en is niet iets sektarisch. Problematischer is het apostolische, dat ze als een essentieel onderdeel van de kerkstructuur en -visie zien. Apostelen spelen dus hierin echt een cruciale rol, samen met andere bedieningen "om de heiligen toe te rusten en de kerk op te bouwen". Deze man legt het uit: https://livingwaters.nl/media/983948w/d ... rew-selley

Dit is een duidelijke uitleg over hoe wij apostelen zien: https://www.gotquestions.org/Nederlands ... feten.html
Misschien iets voor die moeder/familie. En tuurlijk zijn de verschillen wel groot! Dat ben ik met jou eens. Al is het alleen al qua cultuur.

Bekijk dit filmpje, ik vind dit niet fijn en ben best wat gewend: https://www.youtube.com/watch?v=Ljr5raFZiIc&t=16s
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ja afschuwelijk. Ik merk dat deze moeder het lastig vindt om te verwoorden wat nu precies het probleem is. De kinderen doen net of het alleen de doop is. En leggen heel erg de nadruk op de saamhorigheid. En zeggen eigenlijk. Wees toch blij dat ik Jezus wil volgen. (Ze gingen jaren lang met tegenzin en vaak niet mee naar de kerk.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wat is er zo erg aan het filmpje? Het is mijn smaak ook niet maar is dit niet wat je veel ziet in evangelische gemeenten?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Bourdon16 schreef: 21 jun 2024, 17:37 Wat is er zo erg aan het filmpje? Het is mijn smaak ook niet maar is dit niet wat je veel ziet in evangelische gemeenten?
Het (op)dwepende van het eigen gevoel/ emotie. Soort extase...Ja dat vind ik ook eng op andere plaatsen. Ik kan hier niets heiligs in zien. Of iets van de Geest. Zeker op plaatsen waar het helemaal niet in de cultuur zit.
CvdW

Bericht door CvdW »

:modo
-DIA- schreef: 20 jun 2024, 21:17

L. Vroegindeweij
Wanneer u op zoek bent naar rechte preken dan is onderstaande link nuttig.
www.hetkoninkrijkderhemelen.nl
Terri

Bericht door Terri »

En toch... wees voorzichtig.
Ik heb b.v. wel eens samenzang gezien, waar hoofden helemaal rood aangelopen, opgezet en zwetend, psalmen zo hard mogelijk ten gehore brachten.
Dat zit wat mij betreft in dezelfde categorie. Toch durf ik niet te zeggen dat het allemaal nep is.

N.b. Ik reageerde op reacties op het filmpje van uitingen in de meer evangelische kringen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Terri schreef: 21 jun 2024, 18:57 En toch... wees voorzichtig.
Ik heb b.v. wel eens samenzang gezien, waar hoofden helemaal rood aangelopen, opgezet en zwetend, psalmen zo hard mogelijk ten gehore brachten.
Dat zit wat mij betreft in dezelfde categorie. Toch durf ik niet te zeggen dat het allemaal nep is.

N.b. Ik reageerde op reacties op het filmpje van uitingen in de meer evangelische kringen.
Ook daar heb ik helemaal niets mee... :) . Tussen schreeuwen/blèren en trekken of krachtig maar eerbiedig zingen omdat het hart vol is , zit voor mij een wereld van verschil. Dan kan het soms ook zeer ingetogen klinken.
Ik geef toe. Als er een jubelpsalm trager dan traag met lange uithalen gezongen moet worden, ik ook wat frons met mijn wenkbrauwen. Het gaat mij er niet om of iets vrolijk/treurig mag klinken. Maar om het opzwepende. En ik denk dat we daar inderdaad bij bepaalde gelegenheden met psalmen op hele noten ook niet "vies" van zijn, helaas.
Kijk als een stam uit weet ik waar loopt te dansen en springen. Dan zie ik mensen die gewoonlijk ook zo doen. Het past bij hun, hun cultuur, het is echt en niet opgelegd. Maar hier zie ik mensen die meegenomen worden in de flow. Je zo "moet" doen anders is het niet echt. Negatief gezegd. Jezelf in een bepaalde geestelijke stemming brengen. Ipv dat het hart werkelijk verheugd is, door de Geest. Dat maak je niet zelf. Dit filmpje is zo opzwepend dat het niet veel scheelt met een feest ergens met veel geluid en misschien lichteffect.

Ik weet ook dat er evangelische bijeenkomsten zijn. Waar ik echt niet met alle liederen mee kan zingen. Maar waar het heel wat ingetogener aan toe gaat dan in dit filmpje ;)
merel

Bericht door merel »

Hoe is het mogelijk dat het topic over de nieuwe formatie zo vaak in moderatie staat? Het moet toch mogelijk zijn om daarom met elkaar te spreken zonder kwalijke kwalificaties? Iemand een zelfreflecterend idee?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het antwoord weet ik niet. Wel dat wij voorlopig nog niet werkeloos zijn. :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Uit nooddwang, daar ik verder niemand heb om te vragen, nog een berichtje, nader omschreven als een vraag:
(Voor de zekerheid of ter geruststelling: het heeft niets uit te staan met het reformatorisch denkkader waaruit we denken).
Het gaat om de betekenis van het woord liaiseren
Wat betekent dit? Ik kan slechts een paar voorbeelden op internet vinden en ook de woordenboeken zijn hier stil over...
Voor de duidelijkheid het verband, de context: "Het archief was niet geordend, geliaiseerd en geïnventariseerd. Er werden wel jaarlijkse en tienjaren tafels gemaakt op de registers van de burgerlijke stand, toegangen op de bevolkingsregisters en registers van ingekomen en uitgaande stukken."

Mijn vraag is of er misschien iemand is die weet wat de betekenis van "geliaiseerd" is
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jun 2024, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie