Kleding en stereotypen
-
- Verbannen
Re: Kleding en stereotypen
https://www.rd.nl/artikel/1065912-werel ... ingeslopen
Ik ben benieuwd wat de mening is op het forum over dit artikel.
Ik kan het niet lezen, dus durf er niets over te zeggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 jun 2024, 09:38 https://www.rd.nl/artikel/1065912-werel ... ingeslopen
Ik las deze zin: "In de gereformeerde gezindte klinkt vaak de waarschuwing tegen het dragen van een broek door vrouwen. Laat duidelijk zijn dat ik voorstander van een rok ben. Maar we moeten wel eerlijk zijn. Het dragen van een broek door vrouwen is een vrucht van de seksuele revolutie, maar het gekleed gaan in een minirok is dat evenzogoed. Is het dan de bedoeling dat meiden daarin gekleed gaan?"GerefGemeente-lid schreef: ↑05 jun 2024, 09:38 https://www.rd.nl/artikel/1065912-werel ... ingeslopen
Ik ben zelf niet perse voorstander van een rok, maar juist (in lijn van dit artikel) voor Bijbelse kuisheid*.
Dus veel liever een lange broek dan een korte rok. En helaas is het vanuit de reformatorische traditie nog steeds zo dat voor de vrouw geldt: rok=goed en broek=fout. Terwijl dat totaal niet te onderbouwen is, zie ook dit artikel.
*. dat woord heeft overigens wel een bepaalde klank die me niet helemaal zint, maar dat terzijde.
Ik ben het grotendeels eens met het artikel.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 jun 2024, 09:38 https://www.rd.nl/artikel/1065912-werel ... ingeslopen
Zeker als het gaat om de kleding van bijvoorbeeld volleybalsters of hockyesters of tennisters, dat slaat gewoonweg nergens op. Ook de badkleding valt wel e.a over te zeggen aangezien hier ook simpelweg wat meer bedekkende kleding voor beschikbaar is maar dat geldt net zo goed voor de man.
Wel moeten we ook niet doorslaan hierin zoals bepaalde richtingen van de islam om de vrouw in z'n geheel te bedekken, dat is ver doorgeslagen.
Het is niet zo dat een vrouw per definitie een lustobject is en als een vrouw normale kleding draagt en een man wordt hierdoor geprikkeld, is dat niet het probleem of de schuld van de vrouw en derhalve hoeft de vrouw echt niets te veranderen in kleding. Een vrouw hoeft zich niet bij de kledingkast af te vragen of een man zich prikkelt aan bepaalde kleding als dit normale, kuise, kleding betreft en andersom hoeft een man dat ook niet.
Ik ben het niet eens met:
Zeker waren damesbroeken te verkrijgen die daarmee verband houden maar ook normale, kuise, damesbroeken, zeker heden ten dage, ik vind kuise damesbroeken zelfs bijbelser dan menig rok.Het dragen van een broek door vrouwen is een vrucht van de seksuele revolutie
Ik vind ook dat wel erg de nadruk op de vrouw en kleding wordt gelegd, dit geldt niet zo goed voor mannen als het gaat om strakke kleding en badkleding en ook sportkleding.
- Maanenschijn
Gelukkig gaat het alleen maar over de vrouwen. Daar kom ik weer goed mee weg.
Of kunnen mannen ook wereldgelijkvormig gekleed gaan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Er zijn, volgens Bunyan, wel eens mensen opgepakt, en zelfs ter dood gebracht, mede omdat zij anders gekleed waren dan de wereld... Denk aan de IJdelheidskermis die zij (zo de inwoners van die stad dat zagen) verstoorden. Nee, het zit niet in de kleding, maar anderzijds zie je zal de kleding ook iets kunnen zeggen over wie je bent. Kunnen zeggen... wat ik weet ook wel dat onder het meest donkerzwarte pak een mens schuilgaat, en wat een mens is dat zegt de Bijbel ook.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik denk dat je van dat 'wereldgelijkvormig' weg moet blijven. Ik zou nl werkelijk niet weten hoe ik, als ik kleding ga kopen, 'niet wereldgelijkvormig' zou moeten zijn. Ook als man gewoon nadenken 'is het fatsoenlijk?'. Ik denk dat het wel redelijk een feit is dat mannen wat meer reageren op de fysieke verschijning van vrouwen dan andersom, dus zullen vrouwen daar (uit zichzelf wellicht) wat meer rekening mee houden dan 'wij'. Maar dat pleit mannen niet vrij van gewoon normaal en fatsoenlijk doen.Maanenschijn schreef: ↑05 jun 2024, 10:43 Gelukkig gaat het alleen maar over de vrouwen. Daar kom ik weer goed mee weg.
Hoe was die spreuk ook al weer? 'Kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt'?-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 10:58 Er zijn, volgens Bunyan, wel eens mensen opgepakt, en zelfs ter dood gebracht, mede omdat zij anders gekleed waren dan de wereld... Denk aan de IJdelheidskermis die zij (zo de inwoners van die stad dat zagen) verstoorden. Nee, het zit niet in de kleding, maar anderzijds zie je zal de kleding ook iets kunnen zeggen over wie je bent. Kunnen zeggen... wat ik weet ook wel dat onder het meest donkerzwarte pak een mens schuilgaat, en wat een mens is dat zegt de Bijbel ook.
Volgens mij was het iets anders maar het komt op hetzelfde neer. Kleed je zo dat de wereld je niet bespot en dat je Gods volk niet bedroeft.Zeeuw schreef: ↑05 jun 2024, 11:05Hoe was die spreuk ook al weer? 'Kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt'?-DIA- schreef: ↑05 jun 2024, 10:58 Er zijn, volgens Bunyan, wel eens mensen opgepakt, en zelfs ter dood gebracht, mede omdat zij anders gekleed waren dan de wereld... Denk aan de IJdelheidskermis die zij (zo de inwoners van die stad dat zagen) verstoorden. Nee, het zit niet in de kleding, maar anderzijds zie je zal de kleding ook iets kunnen zeggen over wie je bent. Kunnen zeggen... wat ik weet ook wel dat onder het meest donkerzwarte pak een mens schuilgaat, en wat een mens is dat zegt de Bijbel ook.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een artikel met wat waarheden als koeien. Maar toch roept het ook wat ergernis bij me op:
- het is een man die wel eventjes vertelt hoe vrouwen zich moeten kleden om geen verleiding te zijn voor mannen. Mannen, kijk ook even naar je eigen oog.
- Voor mannen worden totaal geen kledingregels genoemd.
- Er kan ook functionele kleding zijn. Hoe wil hij dat we zwemmen, als een badpak en een bikini te uitdagend zijn?
En ja, ik vind dat zeker de helft van de refomeisjes in mijn omgeving er aanstootgevend uitziet. Op mijn school zijn het grotendeels van die ultrakorte wijde rokjes (terwijl mini in seculier Nederland helemaal niet in de mode is), met ingebouwd broekje. Maar laten we ons als gezindte ook afvragen waarom die meisjes zich zo willen kleden. Waarom voelen ze de drang om een lustobject te zijn? En waarom doen ze elkaar na met die rare kleding?
- het is een man die wel eventjes vertelt hoe vrouwen zich moeten kleden om geen verleiding te zijn voor mannen. Mannen, kijk ook even naar je eigen oog.
- Voor mannen worden totaal geen kledingregels genoemd.
- Er kan ook functionele kleding zijn. Hoe wil hij dat we zwemmen, als een badpak en een bikini te uitdagend zijn?
En ja, ik vind dat zeker de helft van de refomeisjes in mijn omgeving er aanstootgevend uitziet. Op mijn school zijn het grotendeels van die ultrakorte wijde rokjes (terwijl mini in seculier Nederland helemaal niet in de mode is), met ingebouwd broekje. Maar laten we ons als gezindte ook afvragen waarom die meisjes zich zo willen kleden. Waarom voelen ze de drang om een lustobject te zijn? En waarom doen ze elkaar na met die rare kleding?
Mini is in seculier en puber Nederland ook nog hip. Net zoals de buiktruitjes. Afgelopen week nog een gesprek gehad over het laatste item. Een buiktruitje zonder gaten en vlekken en zonder eronderuit piepende dikke buik is volgens mijn pubers een prima kledingstuk om te dragen.
O ja, en het lustobject criterium ( smerig woord trouwens) is toch echt het probleem van de man en niet van de vrouw. En ergens moet ik de pubermeisjes hierin wel wat gelijk geven. Er zijn culturen waar vrouwen compleet gesluierd door het leven moeten, omdat ze anders aanstoot geven.
O ja, en het lustobject criterium ( smerig woord trouwens) is toch echt het probleem van de man en niet van de vrouw. En ergens moet ik de pubermeisjes hierin wel wat gelijk geven. Er zijn culturen waar vrouwen compleet gesluierd door het leven moeten, omdat ze anders aanstoot geven.
Hier moest ik (heel, heel stiekem) wel een heul klein beetje om glimlachen. Dát krijg je nou als dames in de kerk geen hoedje meer dragen. Je herkent ze dan ook zomaar in het wild.GerefGemeente-lid schreef: ↑05 jun 2024, 09:38 https://www.rd.nl/artikel/1065912-werel ... ingeslopen

Ik hoorde van een onchristelijke man die naar de kerk ging en daar vrouwen ontmoette die netjes gekleed waren. Later kwam hij diezelfde vrouwen in hun badkleding op het strand tegen.
Het blijft toch wat wonderlijk om te veronderstellen dat christelijke vrouwen ook in badkleding herkenbaar moeten zijn.