Gereformeerde Gemeenten

Hendrikus

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef: 01 jun 2024, 01:42
DDD schreef: 31 mei 2024, 22:39Ik ben benieuw hoeveel die in de GG gebruikt zal gaan worden. Hoewel ik onlangs tot mijn vreugde de GKV-berijming van een psalm hoorde zingen in een GG. Ik dacht: dat is geen Weerklank of Liedboek. De psalmen uit het GK ken ik echter niet zo goed. Maar zijn ook vaak mooi.
Veel psalmen in Weerklank zijn de berijming van de GKV.
Precies
~~Soli Deo Gloria~~
HHR

Bericht door HHR »

Toch hoor ik weinig opmerkingen over de psalmberijming. Itt de SV waar je al jaren over hoort.
Tegelijkertijd denk ik dat een nieuwe psalmberijming minder verzet op zal roepen omdat iedereen erkent dat 1773 nu ook niet de meest reformatorische berijming is.
Ararat

Bericht door Ararat »

HHR schreef: 01 jun 2024, 09:36 Toch hoor ik weinig opmerkingen over de psalmberijming. Itt de SV waar je al jaren over hoort.
Tegelijkertijd denk ik dat een nieuwe psalmberijming minder verzet op zal roepen omdat iedereen erkent dat 1773 nu ook niet de meest reformatorische berijming is.
Onderschat niet hoe diep deze berijming ons raakt of raken kan! Ik zing zelf overal waar ik kom alles (zo goed mogelijk) mee. Hoewel ik vind dat daar veel moois bij zit, merk ik dat 1773 in hoofd en hart zit. Dat zal ook wel zo blijven. Ik denk niet dat ik als ultrabehoudend bekend sta hier, maar 1773 totaal vervangen zou me wel wat doen.
Laatst gewijzigd door Ararat op 01 jun 2024, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 01 jun 2024, 09:36 Toch hoor ik weinig opmerkingen over de psalmberijming. Itt de SV waar je al jaren over hoort.
In de reformatorische kerken is de psalmberijming inderdaad geen issue denk ik. Ik laaf me ook aan de SV en 1773.
Iets naar links wel en wordt het gewoon stilzwijgend vervangen daar allerlei anders. En logisch, als de SV losgelaten wordt is 1773 echt ingewikkeld. Ik krijg ze ook niet meer uitgelegd. Hoe kunnen we Zijne hulp verbeiden, gestadig op Zijn goedheid hopen, hoe het ook moog' tegenlopen als je als kind niets hebt met psalmen en de SV. Het is echt mechanisch zingen zonder woordbegrip. Het overhoren op maandagmorgen is weleens vermakelijk, of verdrietig?

Het is zelfdestructie van de rechterflank om koste wat het kost vast te houden aan oude taal. Dat zal de komende jaren uitwijzen. Al zal dat best nog 20 jaar duren misschien.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ararat schreef: 01 jun 2024, 09:46
Onderschat niet hoe diep deze berijming ons raakt of raken kan! Ik zing zelf overal waar ik kom alles (zo goed mogelijk) mee. Hoewel ik vind dat daar veel moois bij zit, merk ik dat 1773 in hoofd en hart zit. Dat zal ook wel zo blijven. Ik denk niet dat ik als ultrabehoudend bekend sta hier, maar 1773 totaal vervangen zou me wel wat doen.
1773 hoeft natuurlijk niet helemaal weg. Je kunt prima twee berijmingen naast elkaar gebruiken. Mijn kinderen (of eigenlijk tieners) voelen 0 binding met 1773. Ik ben al blij dat ze naar andere christelijke muziek luisteren, maar het is jammer dat door de verouderde taal van 1773 de liefde voor Psalmen totaal verdwijnt. Het voorbeeld van het IKC sprak hen erg aan. Blij mee!

Overigens snap ik eigenlijk niet dat de wat linksere gemeenten geen psalmen van Meeuse, DNP of GKV zingen voor het votum of na de zegen. Kerkrechtelijk doe je dan ook niets verkeerds.

De berijming van Meeuse vind ik persoonlijk ook prima, maar merk dat de taal daarvan voor de jeugd al wat verouderd en erg SV-achtig is.
HHR

Bericht door HHR »

Ararat schreef: 01 jun 2024, 09:46
Ik herken je helemaal. En ervaar precies dezelfde gevoelens.
Maar ik bedoel meer, 1773 wordt niet op hetzelfde niveau geplaatst dan de SV. Je hoort in preken best wel eens een kritische opmerking over gekozen woorden in de psalmen. Of over de dichters. Dat zul je over de SV weinig tot nooit horen.
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef: 01 jun 2024, 01:42
DDD schreef: 31 mei 2024, 22:39Ik ben benieuw hoeveel die in de GG gebruikt zal gaan worden. Hoewel ik onlangs tot mijn vreugde de GKV-berijming van een psalm hoorde zingen in een GG. Ik dacht: dat is geen Weerklank of Liedboek. De psalmen uit het GK ken ik echter niet zo goed. Maar zijn ook vaak mooi.
Veel psalmen in Weerklank zijn de berijming van de GKV.
Precies
Dan kan ik ze dus hooguit uit Weerklank maar niet uit het Gereformeerd Kerkboek.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 01 jun 2024, 09:46
In de reformatorische kerken is de psalmberijming inderdaad geen issue denk ik. Ik laaf me ook aan de SV en 1773.
Iets naar links wel en wordt het gewoon stilzwijgend vervangen daar allerlei anders. En logisch, als de SV losgelaten wordt is 1773 echt ingewikkeld. Ik krijg ze ook niet meer uitgelegd. Hoe kunnen we Zijne hulp verbeiden, gestadig op Zijn goedheid hopen, hoe het ook moog' tegenlopen als je als kind niets hebt met psalmen en de SV. Het is echt mechanisch zingen zonder woordbegrip. Het overhoren op maandagmorgen is weleens vermakelijk, of verdrietig?

Het is zelfdestructie van de rechterflank om koste wat het kost vast te houden aan oude taal. Dat zal de komende jaren uitwijzen. Al zal dat best nog 20 jaar duren misschien.

De vraag is of dit alleen zelfdestructie is. Wat ik vaak ervaar bij oudere mensen (zeker in instellingen/verpleegtehuizen etc.) is dat men niet eens meer in staat gesteld wordt om met elkaar te zingen. "Zullen we met elkaar psalm 42 zingen?" "Welke bedoelt u? 1773? of van ds. Meeuse? of Weerklank" (inderdaad, met GKV-roots). De ene berijming is nog niet uit en al dan niet bekritiseerd, of de andere duikt al weer op. Wat een verwarring.
Hoe komt het dat 1773 zo geliefd is? Omdat ze het zo lang heeft volgehouden, ondanks fouten, onjuiste toevoegingen en soms wat archaïsch taalgebruik.

Moet je dat altijd blijven koesteren? Dat zeg ik niet. Maar wil je iets maken dat opnieuw de eeuwen kan doorstaan, kom dan niet binnen één decennium met tal van initiatieven die over elkaar buitelen en op korte termijn hun doel alweer verliezen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is heel leuk en aardig, maar dat had heel prima kunnen worden voorkomen, als de GG mee waren gegaan in de berijming 1967. Want die initiatieven waren er ten tijde van 1773 ook heel veel. En om precies dezelfde reden: de oude voldeed niet (meer). Daarom hebben ze rond 1170 een keuze gemaakt uit allerlei berijmingen en gezegd: zo gaan we zingen.

Voor nu geldt: 1967 is ook wat verouderd. DNP en ook deze EKP geven mooie alternatieven. En er is de selectie van Weerklank. Ik hoop dat er weer een kerkelijke canon zal ontstaan. Vroeger was er geen beamer, dus nu kun je ook makkelijker met een groep iets zingen zonder boekjes. Maar iets van een canon aan psalmen zou toch wel mooi zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Inwoner schreef: 01 jun 2024, 15:10 De vraag is of dit alleen zelfdestructie is. Wat ik vaak ervaar bij oudere mensen (zeker in instellingen/verpleegtehuizen etc.) is dat men niet eens meer in staat gesteld wordt om met elkaar te zingen. "Zullen we met elkaar psalm 42 zingen?" "Welke bedoelt u? 1773? of van ds. Meeuse? of Weerklank" (inderdaad, met GKV-roots). De ene berijming is nog niet uit en al dan niet bekritiseerd, of de andere duikt al weer op. Wat een verwarring.
Hoe komt het dat 1773 zo geliefd is? Omdat ze het zo lang heeft volgehouden, ondanks fouten, onjuiste toevoegingen en soms wat archaïsch taalgebruik.

Moet je dat altijd blijven koesteren? Dat zeg ik niet. Maar wil je iets maken dat opnieuw de eeuwen kan doorstaan, kom dan niet binnen één decennium met tal van initiatieven die over elkaar buitelen en op korte termijn hun doel alweer verliezen.
Eens. Mijn ervaring in het verpleeghuis is dat in onze omgeving de bewoners veelal christelijk onderwijs ontvingen en de psalmen 1773 mee kunnen zingen. Heerlijk is dat!

Mijn ervaring in het basisonderwijs is dat we volgens afspraak nog een psalm aanleren maar verder nauwelijks nog psalmen gezongen worden.

1773 is absoluut een monument en voor mij bijzonder dierbaar.

Maar ik vraag me echt af hoe de reactie op de taalkloof is de komende decennia. En de ontlezing en het niet begrijpen van het oud Nederlands is behoorlijk versneld de laatste jaren. Dus het lang meegaan van 1773 is maar deels een valide argument.
refo

Bericht door refo »

De moeilijkheid met 1773 is ook dat veel regels graag geciteerd worden, die niet rusten op de bijbeltekst. Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest. U is een beter lot bereid. Die verdwijnen dan.
Maar misschien blijven die ondanks een nieuwe berijming.
Geen groter goed Gjj mij geven meugt dan dat Gij mij vernedert ende maakt kleine. Ook geen bijbeltekst, maar overleeft nog steeds.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is waar. De psalmen van 1773 zijn mede geliefd omdat het halve gezangen zijn. Maar dan zouden we wellicht ook nog op de psalmen gebaseerde gezangen kunnen gaan zingen, zoals dat in Amerika in de GG ook gebeurt.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Inwoner schreef: 01 jun 2024, 15:10Maar wil je iets maken dat opnieuw de eeuwen kan doorstaan, kom dan niet binnen één decennium met tal van initiatieven die over elkaar buitelen en op korte termijn hun doel alweer verliezen.
Dat is feit: er zijn genoeg actuele psalmbundels beschikbaar maar doordat er altijd kritiek op is (te oud, te elitair/verheven, te hip, te ....) komt er opnieuw een initiatief voor een nieuwe berijming in de vergeefse hoop dat deze wel iedereen kan samen binden. En zo groeit de stapel.

Voordeel van de beamer is dat je alles kunt laten zingen. Dat leidt wel tot "liturgische wensen" als dat in een dienst (ik verzin nu iets) 2x uit 1773, 2x uit het Liedboek van 1973 en 2x uit Weerklank gezongen moet worden.
Van der Zwaag zou zeggen dat het ingewikkeld is geworden.

Dat ouderen van 1773 houden is begrijpelijk. Als je zeg 82 bent en er vanaf de kleuterschool mee opgegroeid bent kun je die verzen uit het hoofd meezingen. En vooral de verzen koesteren die tijdens belangrijke momenten een rol speelden.
Dat jongeren niets met zinnen als "stiet zelf dit rot" hebben snap ik ook.

Inderdaad moeten we hierin wat nuchter omgaan. Ik ken een gemeente waar men in de ochtenddienst (jongeren aanwezig) veel moderne versies zingt. Terwijl in de avonddienst (vooral de ouderen aanwezig) vooral 1773 gezongen. Dat is een mooie en praktische manier om hiernee om te gaan en elkaar te blijven vasthouden.

Om de mooie en diepe inhoud van de psalmen onbekend te laten worden door vast te houden aan een berijming van meer dan twee eeuwen oud is erg jammer.
merel

Bericht door merel »

Wij zingen tegenwoordig de psalmen uit de oude berijming of de nieuwe psalm berijming. De andere vertalingen gebruiken wij steeds minder.
Ararat

Bericht door Ararat »

In onze gemeente zingen we de voorzang op volgorde. Momenteel zingen we de 'verzen 4'.
Er zitten exemplaren tussen waarbij ik even stiekem kijk of er toch geen mensen 'uit de wijk' zijn die -samen met ons- best wat extra uitleg zouden kunnen gebruiken.

Aan de andere kant is het soms ook verrassend en/of passend.

En dat vind ik dan ook weer het mooie van 1773 en van de voorzang.
Plaats reactie