Samen slapen onder ons dak?

merel
Berichten: 10137
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door merel »

Ik begrijp het doel niet zo om hem apart te laten slapen. Ze wonen al jaren samen en hebben een kind. Waarom dan deze stellingname?

Jullie hebben een samengesteld gezin met kinderen van een andere partner. Ik neem aan dat jullie beiden gescheiden zijn. Is het dan niet meten net een dubbele moraal? ;)
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door DDD »

Het lijkt mij logischer om ervan uit te gaan dat de vraagsteller weduwnaar is.

Los daarvan: bij dit soort vragen heeft het mijns inziens de voorkeur dat je niet met je werkelijke naam aan het forum deelneemt.
Gerardus2
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Gerardus2 »

Het beschikbaar stellen van je huis wil toch niet zeggen dat je je conformeert aan de samenwoning? Ik neem aan dat je bezwaren ook duidelijk zijn en blijven voor de kinderen. Er is neem ik aan toch ook gewoon wederzijds bezoek (en liefde). Blijf dat vooral zo voortzetten, hou de liefdesband stevig vast! Wij zijn tenslotte allemaal zondige mensen.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: 22 mei 2024, 18:40
HersteldHervormd schreef: 22 mei 2024, 17:13 Natuurlijk kan dat wel. Als kinderen of andere geliefden andere keuzes maken wil dat nog niet zeggen dat je die praktijken ook in je eigen huis moet tolereren?

Maar daarbuiten is het niet meer jouw verantwoording. Daar zit, voor mij dan, wel een verschil.
Op een gegeven moment maken mensen zelf keuzes. Stel je hebt bed & breakfast en stel komt, vraag je dan of ze getrouwd zijn? Of als je bij bank verantwoordelijk bent voor hypotheken verstrekken?

In genoemde geval in openingspost zal gebaar van liefde waarschijnlijk meer goed doen, dan het niet doen.
Ja je hebt ook wel gelijk ergens.
De rest ook trouwens :)

En toch begrijp ik dat je het niet over je hart kan verkrijgen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef: 22 mei 2024, 18:59
HersteldHervormd schreef: 22 mei 2024, 16:22 Dag Johan, welkom op het forum.
In de eerste plaats zou ik adviseren om dit te bespreken met een dominee of iemand uit de kerkenraad als je geen eigen dominee hebt. Zij hebben vast vanuit hun pastorale praktijk wel soortgelijke dingen meegemaakt.

Persoonlijk zou ik het ook niet toelaten dat dit in mijn huis zou gebeuren, dus ik snap jou wel daarin. Ik begrijp ook dat je als (stief)ouder je kind wat gunt.
Ik zou een compromis voorstellen om een vakantiehuis te boeken voor hun zodat ze toch er even uit kunnen, maar dan gebeurt het niet in je eigen huis. Dan moet dit financieel wel mogelijk zijn uiteraard.
De dominee of kerkenraad vragen? Je kunt toch zelf nadenken? Ik zou het denk ik niet zo’n probleem vinden. Je ontvangt ze toch ook gewoon bij je thuis?
Het gaat om een adviserend gesprek toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Tiberius »

Misschien is het een optie, Johan, om ze wél in jullie huis te laten verblijven tijdens de vakantie, maar afspreken dat ze dan geen gemeenschap hebben.
Volgens mij heb je dan de beste oplossing.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door DDD »

Is dit een serieus advies? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.

Ik zou je dringend adviseren om je als ouder niet ongevraagd te bemoeien met het seksleven van je uitwonende kinderen. Ik kan mij geen situaties voorstellen waarin dat heilzaam is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Tiberius »

Het is geen grap, maar daar kan je toch serieus gewoon afspraken over maken? Ze kennen neem ik aan zijn standpunt ter zake.
Je moet uiteraard niet gaan handhaven, dat snap ik ook wel.
Zeeuw
Berichten: 11867
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 22 mei 2024, 19:11 Ik heb altijd wat moeite met de term samengesteld gezin. Wat wordt dan bedoeld? Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar doordat er zoveel en zo vaak gescheiden wordt kan zo'n term je de indruk geven dat het om scheiding gaat. Of noem je een 2e huwelijk van een weduwe en weduwnaar ook een samengesteld gezin? Ik ben van een wat oudere generatie dus vraag het maar liever voordat ik verkeerde conclusies trek.
Daar ben ik, zeker gezien de moeite met een ander in deze vraag, ook wel benieuwd naar.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 22 mei 2024, 20:39 Is dit een serieus advies? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.

Ik zou je dringend adviseren om je als ouder niet ongevraagd te bemoeien met het seksleven van je uitwonende kinderen. Ik kan mij geen situaties voorstellen waarin dat heilzaam is.
Het punt is dat ze feitelijk niet meer uitwonend zijn, maar wonen in jouw huis.
Waarom zou je tijdens de verkering wél regels mogen stellen over dit soort zaken, maar als iemand het huis uitgaat, dan vervallen de regels thuis ofzo?

Ik vind de optie van Tiberius ook een beetje simpel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 22 mei 2024, 21:14
DDD schreef: 22 mei 2024, 20:39 Is dit een serieus advies? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.

Ik zou je dringend adviseren om je als ouder niet ongevraagd te bemoeien met het seksleven van je uitwonende kinderen. Ik kan mij geen situaties voorstellen waarin dat heilzaam is.
Het punt is dat ze feitelijk niet meer uitwonend zijn, maar wonen in jouw huis.
Waarom zou je tijdens de verkering wél regels mogen stellen over dit soort zaken, maar als iemand het huis uitgaat, dan vervallen de regels thuis ofzo?

Ik vind de optie van Tiberius ook een beetje simpel.
Precies, keep it simple.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 22 mei 2024, 21:18
HersteldHervormd schreef: 22 mei 2024, 21:14
DDD schreef: 22 mei 2024, 20:39 Is dit een serieus advies? Dit zijn geen onderwerpen om grappen over te maken.

Ik zou je dringend adviseren om je als ouder niet ongevraagd te bemoeien met het seksleven van je uitwonende kinderen. Ik kan mij geen situaties voorstellen waarin dat heilzaam is.
Het punt is dat ze feitelijk niet meer uitwonend zijn, maar wonen in jouw huis.
Waarom zou je tijdens de verkering wél regels mogen stellen over dit soort zaken, maar als iemand het huis uitgaat, dan vervallen de regels thuis ofzo?

Ik vind de optie van Tiberius ook een beetje simpel.
Precies, keep it simple.
Ik denk eerlijk gezegd dat simpel niet altijd gepast is, bijvoorbeeld in deze situatie.
Maargoed, wat vind jij van mijn verkering - uit huis argument?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9384
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: 22 mei 2024, 20:37 Misschien is het een optie, Johan, om ze wél in jullie huis te laten verblijven tijdens de vakantie, maar afspreken dat ze dan geen gemeenschap hebben.
Volgens mij heb je dan de beste oplossing.
Een vreemde optie. Als ouder kun je toch niet het seksleven van volwassen kinderen bepalen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1216
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Anselmus »

Welkom Johan.

Ik heb geen advies voor je want dan sta ik aan wal. Wat voor mij misschien nog wel zou meewegen is of er nog andere kinderen thuis wonen. Wat ga je tegen hen zeggen als ze in hun verkering ook op één kamer willen slapen omdat zijn/haar oudere broer/zus dat in hetzelfde huis ook mocht.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1216
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Samen slapen onder ons dak?

Bericht door Anselmus »

Ambtenaar schreef: 22 mei 2024, 22:03
Tiberius schreef: 22 mei 2024, 20:37 Misschien is het een optie, Johan, om ze wél in jullie huis te laten verblijven tijdens de vakantie, maar afspreken dat ze dan geen gemeenschap hebben.
Volgens mij heb je dan de beste oplossing.
Een vreemde optie. Als ouder kun je toch niet het seksleven van volwassen kinderen bepalen.
Maar je kunt wel bepalen waar je toestemming geeft onder je dak toch? Of geef je een dergelijk argument ook als ze een orgie organiseren? Excuses voor de explicietheid.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie