Hervormd denken

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4188
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hervormd denken

Bericht door Maanenschijn »

Voor het overschrijven hoef je helemaal niks te doen. Mijn zoon (door een onverklaarbare redenen zijn wij nog steeds opgenomen in de PKN-administratie) werd na zijn trouwen en verhuizing naar een ander dorp hartelijk welkom geheten in de PKN aldaar.

Er is een koppeling tussen de GBA en de administratie van de PKN.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Lilian1975 »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 14:35 Volgens mij wordt je bij verhuizing gewoon automatisch overgeschreven naar de gemeente waar dat grondgebied bij hoort.
Dat is in HHK niet meer zo. In ons geval staat een gezinslid nog steeds ingeschreven op ons woonadres. (Geval van kerkverlating) . En niet op het nieuwe woonadres.

In de oude Hervormde situatie voor de scheuring was dat betreffende gezinslid inderdaad bij adreswijziging bij de gemeente naar andere woonplaats ook automatisch doorgegeven aan de kerkelijke gemeente aldaar. Of aan de huidige gemeente als het verhuizing binnen de woonplaats en dus zelfde kerkelijke gemeente betrof.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1589
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hervormd denken

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 21 mei 2024, 14:42 Voor het overschrijven hoef je helemaal niks te doen. Mijn zoon (door een onverklaarbare redenen zijn wij nog steeds opgenomen in de PKN-administratie) werd na zijn trouwen en verhuizing naar een ander dorp hartelijk welkom geheten in de PKN aldaar.

Er is een koppeling tussen de GBA en de administratie van de PKN.
Voor onroerend goed kan het nog weleens handig zijn om lid te zijn van de PKN.
Ook van de HHK overigens las ik pas wel onder Gameren.
Je weet nooit waar het nog eens goed voor is hoorde ik eens iemand zeggen..
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 21 mei 2024, 14:42 Voor het overschrijven hoef je helemaal niks te doen. Mijn zoon (door een onverklaarbare redenen zijn wij nog steeds opgenomen in de PKN-administratie) werd na zijn trouwen en verhuizing naar een ander dorp hartelijk welkom geheten in de PKN aldaar.

Er is een koppeling tussen de GBA en de administratie van de PKN.
Wanneer je je nooit hebt uit laten uitschrijven bij de PKN is dat inderdaad ook zo. Wij haddeen ons nooit officieel uit laten schrijven. Principe kwestie....(Wij bleven Hervormd)
Dus eerste jaren stonden we daar dus nog ingeschreven. Naast onze HHK. Dus af en toe stond er iemand van de wijkgemeente PKN op de stoep🙂. Ik geloof dat er x jaar later een soort afspraak is gemaakt... . Met de plaatselijke PKN. Wij ook diverse keren aangegeven hebben met de plaatselijke HHK gemeente mee te leven. Hoe precies moet ik navragen bij mijn man. Ik weet het oprecht niet meer. Maar eind van het liedje is dat we alleen nog ingeschreven staan in de HHK. En dat we het maar gedaan hebben praktisch.

Ps ik heb nagevraagd: we zijn nooit officieel uitgeschreven. Is zelfs iemand van de PKN gemeente aan de deur geweest.... er was op een gegeven moment dat formulier waarover ik sprak. Ook dat hebben we nooit ingevuld. Uit principe. Gevolg weer contact geweest. Echtgenoot heeft weer uitgelegd waarom... Waarschijnlijk hebben ze ons gewoon een aantekening of zo gegeven. Sinds die tijd krijgen we geen PKN verzoeken meer.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 mei 2024, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6343
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormd denken

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 13:56 Je zou ze de kost moeten geven HH.
Hoe bedoel je?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6343
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormd denken

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 21 mei 2024, 13:53
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 13:40 Je mag van mij gerust weten dat ik blij ben dat ik geen antwoord weet op jouw vraag.
Ik vind het spijtig omdat ik er van overtuigd ben dat bijbelgetrouwheid zo zuiver mogelijk nagestreefd dient te worden.
Is behoudend hetzelfde als bijbelgetrouw?
Probleem met deze begrippen is het feit dat wie de term gebruikt over het algemeen zijn eigen bijbelgetrouwheid als uitgangspunt neemt.
Zo begrijpen of accepteren zelfs bijbelgetrouwe christenen andere bijbelgetrouwe christenen niet meer.

Dat is ook een kenmerk van hervormd denken: iedereen die belijdend lid is, hoort bij de christelijke gemeente.
Terwijl de kerken van afscheiding meer verdeeld denken: we herbergen ware gelovigen en daarnaast ook vele donateurs.
De Bijbel is onze leidraad in het leven. De enige vastigheid die we hebben. Daarin openbaart God Zichzelf en Zijn wil. Ik ben er van overtuigd dat een christen zo nauwgezet als mogelijk moet leven. Dat dit zo vaak niet lukt staat los van Gods eis. Want de eis ligt er wel degelijk.

En tja, waar ligt de grens tussen behoudend en vrijzinnig, hoeveel tinten zitten daar tussen? Het is uberhaupt bijna niet mogelijk om zulke termijn te duiden. Hooguit kom je tot een soort intersubjectieve beleving.

Maar los daarvan, heel wat basale Bijbelse steunpilaren worden ook al in heel veel PKN's niet meer als leidraad geacht.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1589
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hervormd denken

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 20:13
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 13:56 Je zou ze de kost moeten geven HH.
Hoe bedoel je?
Ik denk dat er toch nog best veel behoudende christenen lid zijn van de PKN.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef: 21 mei 2024, 14:59
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 14:35 Volgens mij wordt je bij verhuizing gewoon automatisch overgeschreven naar de gemeente waar dat grondgebied bij hoort.
Dat is in HHK niet meer zo. In ons geval staat een gezinslid nog steeds ingeschreven op ons woonadres. (Geval van kerkverlating) . En niet op het nieuwe woonadres.

In de oude Hervormde situatie voor de scheuring was dat betreffende gezinslid inderdaad bij adreswijziging bij de gemeente naar andere woonplaats ook automatisch doorgegeven aan de kerkelijke gemeente aldaar. Of aan de huidige gemeente als het verhuizing binnen de woonplaats en dus zelfde kerkelijke gemeente betrof.


Ps: wat ik hierboven schrijf (gemeente woonplaats geeft wijziging aan kerkelijke gemeente door kan nergens meer zo gaan, ook niet in de PKN vanwege privacy regels etc)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hervormd denken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 20:25
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 20:13
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 13:56 Je zou ze de kost moeten geven HH.
Hoe bedoel je?
Ik denk dat er toch nog best veel behoudende christenen lid zijn van de PKN.
Wat is de definitie van behoudend?
Sommige menen dat je voor de vrouw in het ambt kunt zijn, en toch behoudend,
sommige mensen dat je graag oppervlakkige preken kunt beluisteren en toch behoudend kunt zijn...
en zo zaken meer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Konijntje
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Hervormd denken

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 21 mei 2024, 14:21
Ad Anker schreef:Ik ga de podcast niet luisteren, zeg ik tegen Maanenschijn. Wellicht kan hij of iemand anders toch hier kort samenvatten wat hervormd denken is.
Ik dacht…. Laat ik een echte Ger-Gemmer ook eens kennis maken met een HHK-prof :).

Ik heb er hier ergens al eerder wat over geschreven wat het hervormde denken is, in mijn optiek:

Samengevat: eenheid in/ondanks verscheidenheid.

Binnen de Hervormde traditie is er een herkenning binnen de Gereformeerde belijdenis, ondanks dat er in uitwerking en uiterlijke verschijning verschillen kunnen bestaan. Daarbij zijn die verschillen niet doorslaggevend om elkaar niet te kunnen zien als Kerk, het lichaam van Christus.

In de uitwerking geeft dat er dus wel een eigen mening is over leerstellingen of uiterlijke zaken (denk bijvoorbeeld aan uitwerking van de doop, aanspraak van de gemeente, Bijbelvertalingen, zingen, kleding), maar die mening niet van doorslaggevende aard is om niet samen een kerkgenootschap te kunnen zijn. Mits het past binnen de grenzen van het Gereformeerd belijden.

Als tweede: De Hervormde Kerk is van oudsher een volkskerk. Dat betekend dat de breedte van ‘het volk’ ook binnen de kerkmuren aanwezig is. Dat hoeft geen invloed te hebben op de prediking, maar geeft wel een verscheidenheid aan kerkgangers en leden. Een verscheidenheid dit binnen die kerkmuren getolereerd worden. Een praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld mijn vorige gemeente, waar een dame met hoogblond-geverfd haar in spijkerbroek gezusterlijk zat naast een dame in zwart met hoed.

In 2004 ontstond er een scheuring, met name veroorzaakt door stellingname en karakters (is mijn mening) en het verschil voor de één waarbij de grondslag van de kerk doorslaggevend is geweest, en de de anders waar de de plaatselijke situatie (de bezwaarde gemeenten die met hun verklaring meegingen in de PKN) doorslaggevend is geweest.
Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt. Ik vond dat prof. Van Vlastuin het ook goed onder woorden bracht.

Ik vond het als lid van de Ger. Gem. erg fijn om naar hem te luisteren. Een man die anderen in zijn waarde laat.
Konijntje
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Hervormd denken

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 13:32 Er zit natuurlijk een hele geschiedenis achter het ontstaan van de Nederlandse kerken.
De Nederlands Hervormde Kerk was duidelijk in de kern een vaderlandse kerk.

Er zijn heel veel afsplitsingen geweest vanuit de NHK. Ik begrijp die afsplitsingen allemaal; de argumenten zijn legitiem. Toch hadden de afgescheidene een groot manco, en dat is dat de samenhang niet zo sterk was als in de vaderlandse kerk. Daardoor kreeg je ook soms wat vreemde uitspattingen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de embryo theologie, maar ook aan allerlei aparte ruzies en onenigheden. Ik denk dat daar een groot verschil zit tussen de Hervormden en de afgescheidenen. Ik denk dat die verschillen tot de dag van vandaag, in meer en mindere mate, nog aanwezig zijn en dat daar ook juist het gesprek over gaat, want vele afgescheidenen voegen zich nu bij de HHK. Eerst als lid, maar op ten duur ook als kerkenraadslid. Ook dominees met een andere kerkelijke achtergrond zijn ruim vertegenwoordigd binnen de HHK. Alleen het afgescheidene zit er al generaties lang in. Ik deel die zorg, maar ik kom dan ook uit een Hervormd nageslacht. Ik voel ergens echt een verbondenheid met het Hervormd denken. Ook de manier waarop de HHK nu functioneert.

Er zijn altijd grote verschillen geweest in de NHK. Van zeer vrijzinnig tot zeer behoudend. Ik denk dat in 2004 de (zeer) behoudende kant definitief de vaderlandse kerk verlaten heeft. Uiteraard zijn er ook meer gematigde gemeenten over gegaan naar de HHK. In de PKN vind je bijna geen behoudende gemeenten meer. Er zijn er nog wel een paar, maar ook daar staat het onder druk. De destijds meer gematigde gemeenten hebben de afgelopen 20 jaar ook een verandering meegemaakt. Daardoor kom ik persoonlijk tot de conclusie dat er, tot mijn grote spijt, bijna geen behoudende christenen meer aanwezig zijn in de PKN.
Ik vind het een wat bekrompen mening met vreemde conclusies. Je deelt conclusies, maar onderbouwt ze niet. Je omschrijft niet wat je met behoudend bedoelt.

Ik ken meerdere gemeentes binnen de Hersteld Hervormde Kerk. Uiteraard zijn er liggingsverschillen, maar allen onderschrijven de Gereformeerde Belijdenisgeschriften.

Ook binnen de PKN (gereformeerde bond) ken ik meerdere gemeentes waar God Zijn kinderen heeft.

Laten we uiterst voorzichtig zijn met het opplakken van etiketten. Juist dat vond ik sterk aan het betoog van prof. Van Vlastuin. Elkaar wat ruimte geven.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1589
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hervormd denken

Bericht door Bourdon16 »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 mei 2024, 20:38
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 20:25
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 20:13
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 13:56 Je zou ze de kost moeten geven HH.
Hoe bedoel je?
Ik denk dat er toch nog best veel behoudende christenen lid zijn van de PKN.
Wat is de definitie van behoudend?
Sommige menen dat je voor de vrouw in het ambt kunt zijn, en toch behoudend,
sommige mensen dat je graag oppervlakkige preken kunt beluisteren en toch behoudend kunt zijn...
en zo zaken meer.
Geneigd het bestaande te behouden en vernieuwingen tegen te houden lees ik ergens.
Vrouw in ambt en graag oppervlakkige preken luisteren horen daar niet bij.
Het lastig te omschrijven. Op basis van alleen uiterlijkheden kan het ook niet al kunnen die ook wel wat zeggen.
MGG
Berichten: 3712
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hervormd denken

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 15:00
Maanenschijn schreef: 21 mei 2024, 14:42 Voor het overschrijven hoef je helemaal niks te doen. Mijn zoon (door een onverklaarbare redenen zijn wij nog steeds opgenomen in de PKN-administratie) werd na zijn trouwen en verhuizing naar een ander dorp hartelijk welkom geheten in de PKN aldaar.

Er is een koppeling tussen de GBA en de administratie van de PKN.
Voor onroerend goed kan het nog weleens handig zijn om lid te zijn van de PKN.
Ook van de HHK overigens las ik pas wel onder Gameren.
Je weet nooit waar het nog eens goed voor is hoorde ik eens iemand zeggen..
In plaatsen waarbij (bijna) de hele gemeente HHK werd, is de ledenadministratie overgegaan. In jaarboeken herkende je deze gemeenten aan het hoge aantal doopleden. Bijvoorbeeld Maartensdijk en Staphorst. Als het aantal leden veel hoger is dan het aantal zitplaatsen is waarschijnlijk de hele gemeente naar de HHK overgeschreven.
Refojongere
Berichten: 391
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Hervormd denken

Bericht door Refojongere »

Hervormd denken is uitstekend verwoord door ds. P.C. Hoek:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Maar ook een serie artikelen van ds. Van der Bas:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ba659bd89a

M.i. prima samengevat door dr. B.J. Spruyt:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Kort samengevat:
- 'Gewoon hervormd’ betekent NIET dat we van de nood een deugd moeten maken. Ruimte in leer en leven is, wanneer die ruimte de grenzen van Schrift en confessie overschrijdt, iets om aan te lijden, en geen kwaliteit. Wie hervormd is, beweent de dogmatische en ethische afwijkingen van Bijbel en belijdenis, erkent de eigen schuld aan deze afdwalingen en staat naar herstel.

- Anderzijds impliceert een hervormde mentaliteit een bepaalde ruimhartigheid, die zich vooral uit in blijvende zorg voor de scharen aan de randen van de gemeenten.
- Het betekent ook trouw aan de eigen, plaatselijke gemeente en het besef lid te zijn van een landelijke kerk.

- In die oude Gereformeerde Kerk en in haar opvolger, de Nederlandse Hervormde Kerk, was naast deze kwaliteit van de bereidheid tot omgang en discussie met andersdenkenden, ook een zekere lijdelijkheid een kenmerkend onderdeel van de hervormde mentaliteit.

- De ruimte die er in de oude Gereformeerde Kerk was, is in de Nederlandse Hervormde Kerk van na 1816 uitgegroeid tot leervrijheid, waardoor die kerk een kerk van modaliteiten werd; van vrijzinnig en modern tot orthodox-gereformeerd. De gereformeerden bleven omdat (en zolang) de belijdenis er nog was (schreef Groen van Prinsterer). Zij streefden naar herstel, maar dat herstel was geen vrucht van menselijke actie. Alle hervorming begint bij de hervorming van het eigen hart, vraagt ootmoed en geduld, en een verwachten van de werking van de Geest.

- In een interview in het jaar 1971 bekende ds. J. T. Doornenbal dat hij het woord ‘gereformeerde gezindte’ niet kende. Van de helft van alle leden moest hij zeggen dat ze niet kerkelijk meelevend waren. Maar hun kinderen werden gedoopt, en ook het pastoraat strekte zich over hen uit. Want ook zij waren in het verbond Gods opgenomen. Heel de kerk, heel het volk, en heel de cultuur, was de katholieke breedte waarin predikanten als H.J. de Groot, J.T. Doornenbal, en later ook bijvoorbeeld dr. W. Aalders, wilden staan.

- ‘Hervormd’ verwijst dus allereerst naar een geloof, het geloof van de Reformatie, de prediking van een rijk Evangelie voor arme zondaren.

- ‘Hervormd’ is ook een bepaalde cultuur of mentaliteit, die het gevolg is van bijzondere, historische omstandigheden, namelijk van de ruimte en (begrensde) pluriformiteit die de oude Gereformeerde Kerk en de Nederlandse Hervormde Kerk hebben gekenmerkt. En die cultuur behelsde ook een nadrukkelijke en onopgeefbare gerichtheid op het geheel.

TOEPASSING OP PKN
Maar de omstandigheden die die specifieke cultuur en mentaliteit hebben gecreëerd en instandgehouden, zijn veranderd. In de PKN is de belijdenis verbreed en deze kerk is dus niet meer op het gereformeerde belijden aanspreekbaar. Wie dan blijft, maakt van deze nood gemakkelijk een deugd en denkt dan dat dat de betekenis van ‘gewoon hervormd’ is.

TOEPASSING OP HHK
In de Hersteld Hervormde Kerk dreigt een ander gevaar. Zij was na 2004 een nieuw fenomeen en is meer homogeen dan divers. De gedachte van de volkskerk dreigt dan te verflauwen. En ook een toestroom van buiten kan de hervormde identiteit bedreigen. Waar andersdenkenden uit het zicht verdwijnen, en de uniformiteit wordt gekoesterd, dreigt al gauw het narcisme van het kleine verschil: het gevaar om kleine verschillen uit te vergroten en op de spits te drijven. En waar een eigen, homogene kerk wordt opgebouwd, dreigt het gevaar van zelfgenoegzaamheid en het streven om er binnen de gereformeerde gezindte nu echt bij te horen. Maar hervormden zijn altijd halven en nooit helen, en willen dat ook niet zijn. En ‘hersteld’ is een eschatologisch begrip (Handelingen 3:21).
HersteldHervormd
Berichten: 6343
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormd denken

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 20:25
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 20:13
Bourdon16 schreef: 21 mei 2024, 13:56 Je zou ze de kost moeten geven HH.
Hoe bedoel je?
Ik denk dat er toch nog best veel behoudende christenen lid zijn van de PKN.
29% van de PKN hoort bij de Hervormde gemeentes. Binnen de Hervormde gemeentes staat het oude Hervormde belijden zwaar onder druk, of het is al vrijwel helemaal verdwenen en moet er plaats gemaakt worden voor een moderne wind, maar is die nog bijbelgetrouw? In ieder geval is het behoudende deel van de PKN echt niet groot meer. Het ligt er misschien aan wat jij en ik verstaan onder groot of veel.

Ik denk dat ik jou niet hoef te vragen of je je geen zorgen maakt over de toekomst van het gereformeerde belijden binnen de PKN. Je hebt zelf ook wel eens wat gedeeld daarover hier dacht ik.

Hier een link met wat cijfers en data over de PKN.
https://protestantsekerk.nl/over-ons/fe ... dend%20lid)%20(165.000).
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie