Dorsvloer vol confetti

DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door DDD »

MGG schreef: 11 mei 2024, 10:57
DDD schreef: 11 mei 2024, 10:49 @MCG:
Het citaat was inmiddels gerepareerd.

Voorbeelden vind je te over in het draadje over het curatorium en in de krant. Het is volstrekt duidelijk dat met een ruimer toelatingsbereid meer mensen predikant in de GG zouden zijn. Dat hoef ik niet te beargumenteren.

Het curatorium is één van de deputaatschappen van de synode. Daar zit geen verschil in. De synode besluit, en het curatorium voert uit.

Het klopt dat mensen die niet worden toegelaten op dat moment meestal nog geen predikant zijn. Ze zijn het wel in de roeping, maar niet in de bekrachtiging daarvan.

@Michaels:
Ik denk niet dat dat waar is. Pas nog een overwinningspreek gehoord naar aanleiding van Openbaring 5. Aan de andere kant zijn er ook mensen die de overwinning overdrijven. Dan is het geen klein, maar een groot begin hier op aarde. De vraag is, of dat wel bijbels is.
Je geeft het bericht een mooie draai. Na de mooie draai hoef je inderdaad niks te beargumenteren, want je (nieuwe) punt is correct.

Het dikgedrukte deel en daarmee ook de draai klopt niet. Je enige punt is dus het curatorium mensen afwijst?
Ik weet niet over welke draai je het hebt, maar er is geen sprake van een nieuw punt. Los daarvan is mijn punt niet zozeer dat het curatorium mensen afwijst, maar dat de synode dat doet. De synode is verantwoordelijk, trouwens net zo goed bij het deputaatschap voor evangelisatie of welk ander deputaatschap dan ook. Het deputaatschap heeft een mandaat binnen de grenzen van wat de synode wil. Zo heb ik het althans altijd begrepen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Tiberius »

helma schreef: 11 mei 2024, 11:19
Tiberius schreef:*Tiberius
Sorry...
Geen probleem hoor ;)
Michaels
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Michaels »

helma schreef: 11 mei 2024, 11:01 @Michaels

Ik ken die man niet.

Ds P van Ruitenburg heeft de Heere in mijn leven meerdere keren willen gebruiken om meer zicht te krijgen op wie ik zelf ben, maar ook op wie Christus is/wil zijn voor iemand als ik. Dus ik zou je niet graag naspreken in je beoordeling.


Ik ben het met Tiberias eens als het gaat over de manier waarop dit gesprek verloopt. Jammer dat de gespreksleider daar geen oog voor lijkt te hebben. Misschien komt het ook wel doordat je via Zoom vanaf een scherm naar elkaar kijkt en luistert. Dat er toch niet echt connectie ontstaat.

Buiten de verantwoordelijkheid die predikanten hebben om het Evangelie te brengen is er ook echt het werk van de Heilige Geest nodig.
Al zou er een engel uit de hemel komen die het Evangelie zuiver brengt. Franca had (heeft!) het Profetisch Woord dat zeer vast is.
Het ketst af op haar verharde hart. Ze kiest er bewust voor om het op afstand te houden. Dat merk je ook in dit gesprek. En ik zeg het met bewogenheid; Franca's foto ligt al jaren in mijn bijbel zodat ik er aan herinnerd wordt om voor haar te bidden.
Dankjewel voor je warme antwoord.

Ik ken Ds P van Ruitenburg niet als alleen van naam en uit het interview met Franca Treur uit het RD waar ik toch moet opmerken dat het evangelie en zelfs het woord Jezus niet eens genoemd werd.

Als het Evangelie gebracht wordt is dat ook direct verbonden met De Geest, dat is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

De tekst die je uit Galaten 2:8 wilde toepassen is mijn inziens onjuist.

Sorry maar wij mogen De Geest niet afhankelijk maken alsof het daaraan zou liggen.
DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door DDD »

Even tussendoor: Gor is denk ik één van de meest bekende christenen van Nederland.

Los daarvan ben ik het met Michaels eens dat het in het evangelie om Jezus Christus draait, en dat het jammer is dat dit niet wat nadrukkelijker een gespreksonderwerp is geworden.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 11 mei 2024, 13:08 Even tussendoor: Gor is denk ik één van de meest bekende christenen van Nederland.

Los daarvan ben ik het met Michaels eens dat het in het evangelie om Jezus Christus draait, en dat het jammer is dat dit niet wat nadrukkelijker een gespreksonderwerp is geworden.
Bekend in een bepaalde hoek, maar dat is eigenlijks wel met iedere spreker zo.
DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door DDD »

Ik heb het over alle Nederlanders, niet over één specifieke richting.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1476
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Jeremiah »

Best bijzonder dat de ds. zegt dat het leven pas in de hemel begint. Dan zouden Gods kinderen op een onleefbare aarde leven. En dat lijkt soms ook zo te zijn. Maar: “En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.”
Zeeuw
Berichten: 11749
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Zeeuw »

helma schreef: 11 mei 2024, 10:20 En dan heb je in de binnenring in gemeentes nog een 'innering'
Die van het echte volk. Daar was de oma er een van.

Zoals iemand dat tegen mij eens zo zei: 'het is toch wel een bijzonder volkje, dat van de eerste tafel'. Hij hoorde daar zelf ook bij overigens.
Tsjonge, als in: 'een volgorde wie eerst aan de Avondmaalstafel gaat'?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6724
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 11 mei 2024, 17:06
helma schreef: 11 mei 2024, 10:20 En dan heb je in de binnenring in gemeentes nog een 'innering'
Die van het echte volk. Daar was de oma er een van.

Zoals iemand dat tegen mij eens zo zei: 'het is toch wel een bijzonder volkje, dat van de eerste tafel'. Hij hoorde daar zelf ook bij overigens.
Tsjonge, als in: 'een volgorde wie eerst aan de Avondmaalstafel gaat'?
Ik hoop dat die meneer ook iets kende van:
Geef me er d’ allerlaagste plaats,
grote God van dood en leven!
Nooit werd iemand zoveel kwaads,
zo veel gruwelijks vergeven.

https://www.ruthinterpres.nl/in-dit-leven-is-een-pad
Zeeuw
Berichten: 11749
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mei 2024, 17:30
Zeeuw schreef: 11 mei 2024, 17:06
helma schreef: 11 mei 2024, 10:20 En dan heb je in de binnenring in gemeentes nog een 'innering'
Die van het echte volk. Daar was de oma er een van.

Zoals iemand dat tegen mij eens zo zei: 'het is toch wel een bijzonder volkje, dat van de eerste tafel'. Hij hoorde daar zelf ook bij overigens.
Tsjonge, als in: 'een volgorde wie eerst aan de Avondmaalstafel gaat'?
Ik hoop dat die meneer ook iets kende van:
Geef me er d’ allerlaagste plaats,
grote God van dood en leven!
Nooit werd iemand zoveel kwaads,
zo veel gruwelijks vergeven.

https://www.ruthinterpres.nl/in-dit-leven-is-een-pad
Ik ben zelden zo ontroerd geweest dan toen 2, al wat oudere (ivm mij), mensen aan de laatste tafel gingen. Er viel een stukje brood op de grond en de dominee zei iets als 'als het brood dan nog te veel/te hoog voor je lijkt, weet dan dat de honden de brokjes mogen eten'. Als 2 onwaardige honden, maar wat mochten ze hun Meester grootmaken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 11 mei 2024, 10:34 Het is te vrezen, dat de mensen die zo denken, zelf helemaal geen ware gelovigen zijn.
Hoezo? Elia dacht op een gegeven moment ook dat hij de enige overgebleven godvrezende in Israël was. Moet je dan meteen vrezen dat Elia helemaal geen gelovige was?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef: 11 mei 2024, 19:34
DDD schreef: 11 mei 2024, 10:34 Het is te vrezen, dat de mensen die zo denken, zelf helemaal geen ware gelovigen zijn.
Hoezo? Elia dacht op een gegeven moment ook dat hij de enige overgebleven godvrezende in Israël was. Moet je dan meteen vrezen dat Elia helemaal geen gelovige was?
Dat is geen juiste vergelijking.
Elia zag niemand die gelovig was. De 'mensen die zo denken' geloven het niet van mensen die gelovig zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

Daar zullen de mensen 'die zo denken', anders over denken. Of dat nu ten onrechte is of niet. Elia bleek zich ook te vergissen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6262
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door HersteldHervormd »

Hoe ging het verder?
De Heere liet zien dat er nog veel meer waren, ongetwijfeld tot schaamte van Elia.

Dat is iets anders dan de ‘strijders’ die op hun sterfbed nog klagen over dat er geestelijk geen lotgenoten meer waren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef: 11 mei 2024, 20:04 Hoe ging het verder?
De Heere liet zien dat er nog veel meer waren, ongetwijfeld tot schaamte van Elia.

Dat is iets anders dan de ‘strijders’ die op hun sterfbed nog klagen over dat er geestelijk geen lotgenoten meer waren.
Je zult het maar zo ervaren.
Plaats reactie