Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Profesto
Berichten: 820
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Profesto »

De link die je stuurde bevat niets concreets, slechts dezelfde bangmakerij als je nu ook weer uitvent.

Ik ben niet onder de indruk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef: 03 mei 2024, 20:26 De link die je stuurde bevat niets concreets, slechts dezelfde bangmakerij als je nu ook weer uitvent.

Ik ben niet onder de indruk.
Zomaar wat artikelen van de laatste 24 uur:
Christenvervolging in Europa:
https://www.rd.nl/artikel/1062207-vervo ... l-gebeuren
Dwalingen vanuit het huis Gods:
https://www.rd.nl/artikel/1062228-tweet ... of-the-pen
Aantasting van de scheppingsorde van man en vrouw:
https://www.rd.nl/artikel/1062204-veren ... derjarigen

Ik ben benieuwd of je het praktijkvoorbeeld uit link 1 ook bangmakerij vindt.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Dank voor het delen:
Een andere zorg van ESCAP is de polarisatie van het debat, zegt de psychiater. „Als je kritisch bent op deze zorg, lijkt het alsof je tot de antigroepen hoort. Als je erin meegaat, lijkt het alsof je alleen maar pro bent. Wij hopen op een goede discussie, en willen dat mensen die echt van geslacht willen veranderen die mogelijkheid ook krijgen. Tegelijkertijd willen we ze niet in een richting duwen.”
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

Dank voor het delen van de links, Geref-Gemeentelid.
DDD schreef: 04 mei 2024, 14:51
Een andere zorg van ESCAP is de polarisatie van het debat, zegt de psychiater. „Als je kritisch bent op deze zorg, lijkt het alsof je tot de antigroepen hoort. Als je erin meegaat, lijkt het alsof je alleen maar pro bent. Wij hopen op een goede discussie, en willen dat mensen die echt van geslacht willen veranderen die mogelijkheid ook krijgen. Tegelijkertijd willen we ze niet in een richting duwen.”
Dit is inderdaad een haast onmogelijk zoeken naar de balans.
Ik ben, zoals eerder gezegd, blij met de huidige ontwikkeling in de discussie, boven alles en vooral omdat die in het belang van de betrokkenen kinderen zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Het is ook interessant om de discussie rond J.K. Rowling te volgen op dit gebied. Zij is al een aantal jaren de gebeten hond, omdat ze vanuit feministisch perspectief erg veel moeite heeft met (te makkelijke) genderverandering.

Zij is toch een beroemdheid die niet in de conservatieve hoek te duwen is en dat maakt de discussie wel interessant.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 06 mei 2024, 13:20 Het is ook interessant om de discussie rond J.K. Rowling te volgen op dit gebied. Zij is al een aantal jaren de gebeten hond, omdat ze vanuit feministisch perspectief erg veel moeite heeft met (te makkelijke) genderverandering.

Zij is toch een beroemdheid die niet in de conservatieve hoek te duwen is en dat maakt de discussie wel interessant.
Volledig mee eens. De sneltreinvaart waarmee zij gecancelled werd, vond ik moeilijk om bij te houden. Voor de broodnodige balans is het fijn dat iemand met haar invloed zich uit durft te spreken. Ik heb nog wel eens de indruk dat zij de spreekbuis is geworden van de silent majority.

Ik vind het ook wel prettig dat sommige first world problemen, zoals genderneutrale toiletten, na terechte kritiek, op netjes worden opgelost. Als je moet dan moet je, maar ik wil liever geen man in het dames-toilet tegenkomen. Ik voel me daar echt niet prettig bij.
CvdW
Berichten: 2977
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door CvdW »

In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door helma »

CvdW schreef:In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Wat is het verschil met kinderen die geboren zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door refo »

CvdW schreef: 08 mei 2024, 21:30 In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Volgens Brakel wel. Die heeft het nauwkeurig onderzocht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 08 mei 2024, 21:44
CvdW schreef: 08 mei 2024, 21:30 In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Volgens Brakel wel. Die heeft het nauwkeurig onderzocht.
De eerste zin van @refo is waar. De tweede zin voegt niets toe. Smytegelt heeft het ook nauwkeurig onderzocht en die kwam tot een andere visie.

Ik volg Brakel. En daarmee behoor ik vermoedelijk tot een minderheid binnen mijn eigen kerkverband, iets wat ik altijd een moeilijk en verdrietig gegeven vindt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 08 mei 2024, 21:54
refo schreef: 08 mei 2024, 21:44
CvdW schreef: 08 mei 2024, 21:30 In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Volgens Brakel wel. Die heeft het nauwkeurig onderzocht.
De eerste zin van @refo is waar. De tweede zin voegt niets toe. Smytegelt heeft het ook nauwkeurig onderzocht en die kwam tot een andere visie.

Ik volg Brakel. En daarmee behoor ik vermoedelijk tot een minderheid binnen mijn eigen kerkverband, iets wat ik altijd een moeilijk en verdrietig gegeven vindt.
Ik weet niet of dat een minderheid is, wat ik wel weet is dat het tot troost van gelovige ouders opgenomen is in de DL. Maar of die dat zomaar kunnen concluderen of dat de Heilige Geest de verzekering ervan moet schenken weet ik niet goed. Ik neig naar het laatste.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef: 08 mei 2024, 22:43
GerefGemeente-lid schreef: 08 mei 2024, 21:54
refo schreef: 08 mei 2024, 21:44
CvdW schreef: 08 mei 2024, 21:30 In een ander topic las ik een mooi getuigenis over een ongeboren dochter.
Een algemene vraag: door de tijd heen hoor ik van miskramen. Zijn deze ook in de hemel als het om gelovige ouders gaat?
Volgens Brakel wel. Die heeft het nauwkeurig onderzocht.
De eerste zin van @refo is waar. De tweede zin voegt niets toe. Smytegelt heeft het ook nauwkeurig onderzocht en die kwam tot een andere visie.

Ik volg Brakel. En daarmee behoor ik vermoedelijk tot een minderheid binnen mijn eigen kerkverband, iets wat ik altijd een moeilijk en verdrietig gegeven vindt.
Ik weet niet of dat een minderheid is, wat ik wel weet is dat het tot troost van gelovige ouders opgenomen is in de DL. Maar of die dat zomaar kunnen concluderen of dat de Heilige Geest de verzekering ervan moet schenken weet ik niet goed. Ik neig naar het laatste.
Ik vraag me af of de betreffende zin wel juist gelezen word. Ik lees het namelijk zo: dat gelovige ouders(hoe dit verstaan moet worden weet ik niet) niet hoeven te twijfelen aan de zaligheid (ik lees het zo dat ze daar niet mee bezig hoeven te zijn)
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ik weet niet of je zelf kinderen hebt. Maar als je zelf kinderen hebt, dan zou het wel wat wonderlijk zijn als je het zo zou lezen dat zoiets niet uitmaakt en dat je je er daarom niet druk over hoeft te maken, vind je niet?

Dat lijkt mij een nogal onaannemelijke lezing.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 08 mei 2024, 23:20 Ik weet niet of je zelf kinderen hebt. Maar als je zelf kinderen hebt, dan zou het wel wat wonderlijk zijn als je het zo zou lezen dat zoiets niet uitmaakt en dat je je er daarom niet druk over hoeft te maken, vind je niet?

Dat lijkt mij een nogal onaannemelijke lezing.
Hoezo? Als God vrede in het hart geeft na het wegnemen van een kind en Psalm 62:4 berijmd kan beamen en Zijn weg goedkeuren, zou je jezelf dan nog met zo'n vraag bezig moeten houden?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 08 mei 2024, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J
Berichten: 2634
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

Zo'n lezing heb ik nog nooit gehoord Piet Puk. Feit is dat op dit punt de afgevaardigden verschillend dachten.
Onze dominee maakte tijdens de prekenserie over de D.L. wel de opmerking, wat heb je er aan als je weet dat een ongeboren kind boven is en je er zelf buiten staat? Daar vond ik nog wel wat inzitten, we zijn meestal drukker met anderen dan met onszelf.
Plaats reactie