Aantekeningen maken in je bijbel
Aantekeningen maken in je bijbel
Maken jullie ook aantekeningen in je bijbel?
Onderstreep je teksten die jouw persoonlijk aanspreken of raken?
Of houd je je bijbel liever "mooi"?
Persoonlijk onderstreep ik teksten.
Onderstreep je teksten die jouw persoonlijk aanspreken of raken?
Of houd je je bijbel liever "mooi"?
Persoonlijk onderstreep ik teksten.
Met gemak. Tis niet zo lastig hoor. Gen. 1 is de schepping. 3. de zondeval. Je weet dat je Noach rond Gen. 8 zal moeten kunnen vinden. Dan komt Abraham, Isaak, Jacob enz.
Of Romeinen. 1 is opening en Paulus begint zijn betoog. 2 is de functie van de wet. 3. buigt het om naar de functie van de genade. 4. laat zien dat rechtvaardiging uit het geloof ook al in het OT voorkwam. 5. Benadrukt het genadekarakter van Gods verlossing en laat ons zien dat er geen onderscheid des persoons is. 6. Roep ons op om niet in de zonde te blijven hangen, maar om werkelijk als wedergeborenen te gaan leven. enz.
De 4 evangelien zijn wat complexer, maar ook daar heb ik door lezen geleerd waar ik welke gelijkenis kan vinden. Openbaringen heb ik ook redelijk onder de knie gekregen door gewoon herhaaldelijk te lezen en te studeren. Daniel omdat ik lijnen zocht met openbaringen. Ezechiel omdat ik daar weer lijnen vond met Daniel en omdat Ezechiel het over besprenkeling van de kinderen lijkt te hebben. Jesaja en Jeremia om hun evangelievolle profetieen. Zo kan ik nog wel ff doorgaan. Er zijn nog zat bijbelboeken die ik niet goed ken of slechts gedeeltelijk, maar ja... Ik ben nog maar 23...
Of Romeinen. 1 is opening en Paulus begint zijn betoog. 2 is de functie van de wet. 3. buigt het om naar de functie van de genade. 4. laat zien dat rechtvaardiging uit het geloof ook al in het OT voorkwam. 5. Benadrukt het genadekarakter van Gods verlossing en laat ons zien dat er geen onderscheid des persoons is. 6. Roep ons op om niet in de zonde te blijven hangen, maar om werkelijk als wedergeborenen te gaan leven. enz.
De 4 evangelien zijn wat complexer, maar ook daar heb ik door lezen geleerd waar ik welke gelijkenis kan vinden. Openbaringen heb ik ook redelijk onder de knie gekregen door gewoon herhaaldelijk te lezen en te studeren. Daniel omdat ik lijnen zocht met openbaringen. Ezechiel omdat ik daar weer lijnen vond met Daniel en omdat Ezechiel het over besprenkeling van de kinderen lijkt te hebben. Jesaja en Jeremia om hun evangelievolle profetieen. Zo kan ik nog wel ff doorgaan. Er zijn nog zat bijbelboeken die ik niet goed ken of slechts gedeeltelijk, maar ja... Ik ben nog maar 23...
- Miscanthus
De ene keer raakt een tekst je, de andere keer niet. Ligt aan je eigen gesteldheid, maar ook niet in het minst dat de Heilige Geest de ene keer krachtig werkt en de andere niet.
Is het gevaar niet aanwezig dat je oudere ervaringen gaat ophalen/creeëren als je teksten onderstreept en daar troost uit put als je zo'n onderstreepte tekst tegen komt? Kortom, bouwen op vroegere ervaringen?
Is het gevaar niet aanwezig dat je oudere ervaringen gaat ophalen/creeëren als je teksten onderstreept en daar troost uit put als je zo'n onderstreepte tekst tegen komt? Kortom, bouwen op vroegere ervaringen?
- Miscanthus
Ik denk dat zo'n onderstreepte tekst je bepaalt bij Gods trouw en onveranderlijke Woord. Je haalt toch brood uit het woord, niet uit je vroegere ervaringen. Ervaringen geven geen troost.Pim schreef:De ene keer raakt een tekst je, de andere keer niet. Ligt aan je eigen gesteldheid, maar ook niet in het minst dat de Heilige Geest de ene keer krachtig werkt en de andere niet.
Ja, precies! Een soort OT 'opgerichte steen, met olie overgoten'Miscanthus schreef:Ik denk dat zo'n onderstreepte tekst je bepaalt bij Gods trouw en onveranderlijke Woord. Je haalt toch brood uit het woord, niet uit je vroegere ervaringen. Ervaringen geven geen troost.Pim schreef:De ene keer raakt een tekst je, de andere keer niet. Ligt aan je eigen gesteldheid, maar ook niet in het minst dat de Heilige Geest de ene keer krachtig werkt en de andere niet.