Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 29 apr 2024, 20:47Jaren 80
Oké. Maar die generatie is nu waarschijnlijk (bijna) bejaard. De huidige generatie lijkt er in ieder geval prima mee overweg te kunnen. Dus mijn argument is niet perse onterecht.
Ambtenaar
Berichten: 9322
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 29 apr 2024, 18:41 Los van of het je persoonlijk stijl is, vind ik een duidelijke wens/eis/voorwaarden of hoe je het ook noemt een prima startpunt. Mits het om een beschaafde wijze wordt gecommuniceerd. Dus niet of je doet dit of wij richten een eigen school op. Aangeven moeite te hebben met het beleid en hierover een gesprek aanvragen lijkt mij een prima start. De kerkenraad communiceert weinig naar de kranten. Hierdoor is het voor mij niet te beoordelen hoe het gegaan is. De scholen zijn met elkaar in gesprek gegaan en kwamen niet tot een oplossing. Ook de directeur draagt geen oplossing aan.
Waarom zou de directeur een oplossing moeten aandragen? Ik krijg toch het idee van de spreekwoordelijke pistool op de borst. Toelatingsbeleid aanpassen, of anders.

Als kerk zorg je ervoor dat de segregatie toeneemt. Er wordt afstand gecreëerd ten opzichte van de rest van de gemeenschap, en vooral dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. En ergerlijk dat ouders geen ruggengraat hebben.
Henk J
Berichten: 2626
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

Jo-Ann schreef: 29 apr 2024, 18:28 Informatief vraagje: wat is de samenstelling van het bestuur? Zou er wat opgelost kunnen worden met een gergemmer (uiteraard van De Valk) in het bestuur?
Die zitten al in het bestuur in Wekerom en Harskamp, in De Valk ook volgens mij. Over het algemeen wordt er keurig rekening gehouden met de vertegenwoordiging vanuit de kerken in het bestuur.
Geytenbeekje
Berichten: 8308
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Geytenbeekje »

Er is gewoon een vrijheid van godsdienstonderwijs dus daaruit vloeit voort dat als er genoeg middelen zijn om een school te beginnen dat dit ook kan.
Als mensen zorgen hebben over verwatering kunnen ze dat bij het bestuur neerleggen of kiezen voor een andere school.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11433
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Mister »

Henk J schreef: 29 apr 2024, 21:19
Jo-Ann schreef: 29 apr 2024, 18:28 Informatief vraagje: wat is de samenstelling van het bestuur? Zou er wat opgelost kunnen worden met een gergemmer (uiteraard van De Valk) in het bestuur?
Die zitten al in het bestuur in Wekerom en Harskamp, in De Valk ook volgens mij. Over het algemeen wordt er keurig rekening gehouden met de vertegenwoordiging vanuit de kerken in het bestuur.
Absoluut. Zo was een vorige voorzitter van het schoolbestuur van Harskamp ambtsdrager in GG De Valk-Wekerom.
Geytenbeekje
Berichten: 8308
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Geytenbeekje »

Mister schreef: 29 apr 2024, 21:26
Henk J schreef: 29 apr 2024, 21:19
Jo-Ann schreef: 29 apr 2024, 18:28 Informatief vraagje: wat is de samenstelling van het bestuur? Zou er wat opgelost kunnen worden met een gergemmer (uiteraard van De Valk) in het bestuur?
Die zitten al in het bestuur in Wekerom en Harskamp, in De Valk ook volgens mij. Over het algemeen wordt er keurig rekening gehouden met de vertegenwoordiging vanuit de kerken in het bestuur.
Absoluut. Zo was een vorige voorzitter van het schoolbestuur van Harskamp ambtsdrager in GG De Valk-Wekerom.
Elke avond van huis, leuk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mister schreef: 29 apr 2024, 21:26
Henk J schreef: 29 apr 2024, 21:19
Jo-Ann schreef: 29 apr 2024, 18:28 Informatief vraagje: wat is de samenstelling van het bestuur? Zou er wat opgelost kunnen worden met een gergemmer (uiteraard van De Valk) in het bestuur?
Die zitten al in het bestuur in Wekerom en Harskamp, in De Valk ook volgens mij. Over het algemeen wordt er keurig rekening gehouden met de vertegenwoordiging vanuit de kerken in het bestuur.
Absoluut. Zo was een vorige voorzitter van het schoolbestuur van Harskamp ambtsdrager in GG De Valk-Wekerom.
Deze opmerking is dan niet in lijn met wat eerder hierboven geschreven is. En het slot van het artikel wat vandaag in het RD staat lijkt ook heel wat genuanceerder te liggen dan de discussie hier op het forum.
Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 11:27Gaat je kind niet naar de zs omdat je huisgodsdienst serieus neemt, en wel naar vereniging ingangen gaan, of je stuurt je kind niet misschien wel de reformatorische school... [dan komt papa ook niet snel op dubbeltal of je doet niet "echt" mee. Uitgesproken of onuitgesproken. Men zoekt waar dan ook graag gelijkgestemden op in zaken ten koste van...
MGG
Berichten: 3646
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 29 apr 2024, 21:04
MGG schreef: 29 apr 2024, 18:41 Los van of het je persoonlijk stijl is, vind ik een duidelijke wens/eis/voorwaarden of hoe je het ook noemt een prima startpunt. Mits het om een beschaafde wijze wordt gecommuniceerd. Dus niet of je doet dit of wij richten een eigen school op. Aangeven moeite te hebben met het beleid en hierover een gesprek aanvragen lijkt mij een prima start. De kerkenraad communiceert weinig naar de kranten. Hierdoor is het voor mij niet te beoordelen hoe het gegaan is. De scholen zijn met elkaar in gesprek gegaan en kwamen niet tot een oplossing. Ook de directeur draagt geen oplossing aan.
Waarom zou de directeur een oplossing moeten aandragen? Ik krijg toch het idee van de spreekwoordelijke pistool op de borst. Toelatingsbeleid aanpassen, of anders.

Als kerk zorg je ervoor dat de segregatie toeneemt. Er wordt afstand gecreëerd ten opzichte van de rest van de gemeenschap, en vooral dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. En ergerlijk dat ouders geen ruggengraat hebben.
Van mij hoeft het niet. Het zou de positie van zijn school verbeteren als hij iemand een goede oplossing bedenkt. Als dit al een spreekwoordelijk pistool op de borst is, dan houdt de overheid standaard een AK47 tegen mijn hoofd. Bij het ontbreken van overeenstemming lijkt het mij heel normaal dat partijen hun eigen plan trekken.
MGG
Berichten: 3646
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Het beeld wat door sommige van de kerkenraad geschetst wordt, komt niet overeen met wat Pieter Moens zegt.
RD schreef: In een reactie geeft Pieter Moens, bestuurder van de reformatorische besturenorganisatie VGS, aan dat de VGS sinds 2011 goede gesprekken heeft gevoerd met de schoolcommissie van kerkenraad en ouders van de plaatselijke gereformeerde gemeente en de verschillende schoolbesturen in de regio. ,Daarbij zijn oud-SGP-voorman Bas van der Vlies, ds. P. Mulder en ds. J. Schippers nauw betrokken geweest. Er was toenadering. Beide kanten leerden elkaar beter verstaan. Het toelatingsbeleid bleek destijds het belangrijkste punt van verschil te zijn.”
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 29 apr 2024, 20:47Jaren 80
Ds Koster had het aangezwengeld.
Toen het niet bleek te lukken is hij vertrokken. In 1991. De pogingen zijn toen nog doorgegaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10453
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Orchidee »

Ararat schreef:Laten we niet te scherp zijn mbt de rechtzinnige scholen. Deze kinderen worden tenminste niet bevlekt door vrouwmensen met oorbellen, te vrolijke kleuren, korte rokken of zelfs broeken.
Dat is ook wat waard.
Grapjas Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11433
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Mister »

MGG schreef: 29 apr 2024, 21:46 Het beeld wat door sommige van de kerkenraad geschetst wordt, komt niet overeen met wat Pieter Moens zegt.
RD schreef: In een reactie geeft Pieter Moens, bestuurder van de reformatorische besturenorganisatie VGS, aan dat de VGS sinds 2011 goede gesprekken heeft gevoerd met de schoolcommissie van kerkenraad en ouders van de plaatselijke gereformeerde gemeente en de verschillende schoolbesturen in de regio. ,Daarbij zijn oud-SGP-voorman Bas van der Vlies, ds. P. Mulder en ds. J. Schippers nauw betrokken geweest. Er was toenadering. Beide kanten leerden elkaar beter verstaan. Het toelatingsbeleid bleek destijds het belangrijkste punt van verschil te zijn.”
Met alle respect: dat is een mooie zin. Maar in de praktijk was er in het verleden vooral gedoe. Narrige gezichten bij de stichters van de nieuwe school omdat het toch niet mocht en kon. En narrige gezichten bij de bestuurders van de SMDB scholen omdat de scholen steeds weer gewogen en te licht bevonden werden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10453
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Orchidee »

pierre27 schreef:
merel schreef: 29 apr 2024, 17:37
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 17:26
merel schreef: 29 apr 2024, 14:51 Dat wordt ook gedaan. Mensen begrijpen het niet.
Tja dan zij dat maar zo, voor mij zijn ze in elk geval herkenbaar. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee.
Ik heb er ook geen moeite mee. Ik kan het nog plaatsen. Het is wel de vraag in hoeverre deze manier van afzonderen ook iets uitstraalt van de christelijke boodschap.
Tja, wellicht een andere uitstraling dan gewend. Ik ging vroeger altijd met mijn ouders erheen. Later heb ik er iets handel gedaan. Ik ben vaak blij verrast door de vriendelijkheid van deze mensen.
Fijn dat je er een positief gevoel aan hebt overgehouden.
Ik heb er géén fijn gevoel aan overgehouden aan de 2 x die ik er ben geweest.
Vooral de onechtheid en gemaaktheid is me het meest bijgebleven, in letterlijke én figuurlijke zin.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Orchidee schreef: 29 apr 2024, 22:09 Fijn dat je er een positief gevoel aan hebt overgehouden.
Ik heb er géén fijn gevoel aan overgehouden aan de 2 x die ik er ben geweest.
Vooral de onechtheid en gemaaktheid is me het meest bijgebleven, in letterlijke én figuurlijke zin.
Met alle respect voor je negatieve gevoelens hierover, maar hoe bepaal je dat er sprake was van onechtheid en gemaaktheid? En wat versta je er onder? Ik vind dat altijd lastig om dat over anderen te zeggen hoor.

Kun je dit wat verduidelijken?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 29 apr 2024, 21:22 Er is gewoon een vrijheid van godsdienstonderwijs dus daaruit vloeit voort dat als er genoeg middelen zijn om een school te beginnen dat dit ook kan.
Als mensen zorgen hebben over verwatering kunnen ze dat bij het bestuur neerleggen of kiezen voor een andere school.
Eigenlijk wel een mooie reactie, waarom zouden ouders verplicht moeten worden hun kinderen naar een school te laten gaan die op bepaalde onderdelen afwijkt van wat ze voorstaan. Wel had en heb ik moeite met de druk die er gelegd is en kan worden bij ouders om zich te verplichten hun kinderen van de ene school te halen en deze naar een andere school te sturen. Maar voor de rest totaal geen moeite met een school die in overeenstemming is met wat de mensen willen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie