Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4148
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Maanenschijn »

Wat mij vooral verbaasd is dat we de doopbelofte en onze taak als zoutend zout en lichtend licht binnen onze omgeving met elkaar uitruilen.

Als ouders laten bouwen we graag een coconnetje om onze kinderen, laten we een groot deel van de geloofsopvoeding en bijbelkennis over aan de school en menen dat we daarmee het maximale gedaan hebben om onze kinderen godzalig op te voeden. En, dat is het onvermijdelijke verlengde daarvan, als dan ter rechter- of ter linkerzijde iets verschuift, kunnen we onze kinderen daar zelf niet in onderwijzen, of beargumenteren en uitleggen, maar kijken we of we een ander plekje kunnen zoeken of maken waar het weer gaat zoals we zelf graag zien en horen.

Mijn zoon studeert in de medische wetenschappen. Samen met enkele moslims is hij de enige creationist. Wat zou het voor hem makkelijk zijn als er refo-medisch-wetenschappelijk onderwijs was. Maar wat is het mooi dat hij in zijn omgeving op basis van zijn overtuiging met argumenten de discussie aan kan gaan. Werkt het wat uit? Geen idee. Maar er zijn diverse contacten ontstaan met mede-studenten die hem bevragen op zijn geloof en standpunten. Die vragen gaan verder dan een schepping in 6 dagen.

Het ‘gij geheel anders’ is wel ingebed in de maatschappij. Niet in een cocon waar ieder gelijke is. Daar is niets ‘anders’ aan. Ik denk dat het een grote zegen is als kinderen (en ik ben hierin veel te kort geschoten) thuis zoveel bagage meekrijgen dat ze hun schoolomgeving daarmee ‘besmetten’.


*edit: mijn zinnetje (en ik ben hierin veel te kort geschoten) is trouwens niet een formeel rechtzinnige poging om mij te verontschuldigen, maar met het ouder worden van de kinderen en kijkend naar hun positie in de maatschappij is het wel duidelijke dat er in de jonge jaren enorm veel geïnvesteerd moet worden in geloofsonderwijs. Ik heb dat echt te weinig gezien, mogelijk ook wel omdat het geloof in die jaren voor mij zelf nog minder duidelijk lag. Ik denk dat daar de kern van de zaak ligt: wat moeten we de kinderen leren wat we zelf niet (goed) kennen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 29 apr 2024, 16:27
Het ‘gij geheel anders’ is wel ingebed in de maatschappij.
Hier zouden we gezindtebreed notie van moeten nemen. En dan gelijk ook van dat "geheel"; uiteindelijk hebben we er niets aan als alleen alle uiterlijke condities op orde zijn. Juist innerlijk moet alles anders zijn of worden.

Als geconstateerd mag worden dat er een geestelijke opleving plaats vindt in De Valk en Wekerom vanwege de loepzuivere identiteit van de nieuwe school, dan zal ik mijn standpunt over deze kwestie overigens royaal herzien.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

De dominee verdient wel een apart draadje. Onlangs al een GBS-toespraak vol onjuistheden, en nu dit.
MGG
Berichten: 3634
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 29 apr 2024, 16:11
MGG schreef: 29 apr 2024, 15:54 Dus de vraag en aanbod. Je kan vraagtekens stellen nik hoe de vraag gedeeltelijk tot stand komt. De broek zal denk ik niet het enige zijn wat verandert. Ik vermoed dat een juf met oorbellen niet of minder snel wordt aangenomen. Verder zal het personeel nog wat conservatiever zijn. Dit werkt weer door in dagopeningen en godsdienstlessen.

Het verbaast mij hoe fel de kritiek is. Is het wel christelijk om jezelf zo uit te laten?
Mijn verbaast het dat jij het verdedigbaar lijkt te vinden :?: Waar geeft de Bijbel ons grond voor eigen koninkrijkjes en gesloten bastions waarbij de één nog net wat meer rechtzinnigheid tentoonspreidt dan de ander?
Ik vind de situatie niet ideaal, maar kan het tot op zekere hoogte wel begrijpen. Je beschrijft perfect de situatie van kerkelijk Nederland. Als kerkelijke eenheid niet lukt verleggen we de focus maar naar scholen?
Ik kijk er vrij zakelijk naar. De school in Kootwijkerbroek is te klein. De oplossing is een nieuwe vestiging in het gebied waar de vraag zit. Bedrijven en ook kerken werken zo. Daarbij speelt mee dat de kerkenraad al in gesprek is geweest met de bestaande scholen. Blijkbaar lukte het niet om een compromis te sluiten. Vaak ligt het niet bereiken van een compromis aan twee kanten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1835
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Laten we niet te scherp zijn mbt de rechtzinnige scholen. Deze kinderen worden tenminste niet bevlekt door vrouwmensen met oorbellen, te vrolijke kleuren, korte rokken of zelfs broeken.
Dat is ook wat waard.
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 29 apr 2024, 14:51
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 14:28
Bertiel schreef: 29 apr 2024, 11:29
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 10:28

Ik zou niet weten waarom niet.
Vroegerzei men dat je je zo moet kleden dat de kerk niet om je huilt en de wereld niet om je lacht. Hier lacht de wereld om
Bizarre uitdrukking, ik snap werkelijk niet waarom de wereld hier om zou moeten lachen. Dan lachen ze ook mijn vrienden uit die zo gekleed gaan.
Dat wordt ook gedaan. Mensen begrijpen het niet.
Tja dan zij dat maar zo, voor mij zijn ze in elk geval herkenbaar. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3634
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 29 apr 2024, 17:17 Laten we niet te scherp zijn mbt de rechtzinnige scholen. Deze kinderen worden tenminste niet bevlekt door vrouwmensen met oorbellen, te vrolijke kleuren, korte rokken of zelfs broeken.
Dat is ook wat waard.
Je noemt nu puur de uiterlijke zaken. De vraag is of je niet hetzelfde kan zeggen als wat je eerder zei over de overstap van GG naar HHK.
Ararat schreef: Overigens is het voor verschillende mensen aldaar geen kwestie van zwaarheid, maar van waarheid.
merel
Berichten: 9972
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 29 apr 2024, 17:26
merel schreef: 29 apr 2024, 14:51
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 14:28
Bertiel schreef: 29 apr 2024, 11:29

Vroegerzei men dat je je zo moet kleden dat de kerk niet om je huilt en de wereld niet om je lacht. Hier lacht de wereld om
Bizarre uitdrukking, ik snap werkelijk niet waarom de wereld hier om zou moeten lachen. Dan lachen ze ook mijn vrienden uit die zo gekleed gaan.
Dat wordt ook gedaan. Mensen begrijpen het niet.
Tja dan zij dat maar zo, voor mij zijn ze in elk geval herkenbaar. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee.
Ik heb er ook geen moeite mee. Ik kan het nog plaatsen. Het is wel de vraag in hoeverre deze manier van afzonderen ook iets uitstraalt van de christelijke boodschap.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1835
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 29 apr 2024, 17:32
Ararat schreef: 29 apr 2024, 17:17 Laten we niet te scherp zijn mbt de rechtzinnige scholen. Deze kinderen worden tenminste niet bevlekt door vrouwmensen met oorbellen, te vrolijke kleuren, korte rokken of zelfs broeken.
Dat is ook wat waard.
Je noemt nu puur de uiterlijke zaken. De vraag is of je niet hetzelfde kan zeggen als wat je eerder zei over de overstap van GG naar HHK.
Ararat schreef: Overigens is het voor verschillende mensen aldaar geen kwestie van zwaarheid, maar van waarheid.
Kijk, je houdt een dossier bij, of je zoekt graag. Maar je hebt gelijk. Sommige mensen zien hun zwaarheid als waarheid.
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 29 apr 2024, 17:37
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 17:26
merel schreef: 29 apr 2024, 14:51
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 14:28

Bizarre uitdrukking, ik snap werkelijk niet waarom de wereld hier om zou moeten lachen. Dan lachen ze ook mijn vrienden uit die zo gekleed gaan.
Dat wordt ook gedaan. Mensen begrijpen het niet.
Tja dan zij dat maar zo, voor mij zijn ze in elk geval herkenbaar. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee.
Ik heb er ook geen moeite mee. Ik kan het nog plaatsen. Het is wel de vraag in hoeverre deze manier van afzonderen ook iets uitstraalt van de christelijke boodschap.
Tja, wellicht een andere uitstraling dan gewend. Ik ging vroeger altijd met mijn ouders erheen. Later heb ik er iets handel gedaan. Ik ben vaak blij verrast door de vriendelijkheid van deze mensen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3634
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 29 apr 2024, 17:45
MGG schreef: 29 apr 2024, 17:32
Ararat schreef: 29 apr 2024, 17:17 Laten we niet te scherp zijn mbt de rechtzinnige scholen. Deze kinderen worden tenminste niet bevlekt door vrouwmensen met oorbellen, te vrolijke kleuren, korte rokken of zelfs broeken.
Dat is ook wat waard.
Je noemt nu puur de uiterlijke zaken. De vraag is of je niet hetzelfde kan zeggen als wat je eerder zei over de overstap van GG naar HHK.
Ararat schreef: Overigens is het voor verschillende mensen aldaar geen kwestie van zwaarheid, maar van waarheid.
Kijk, je houdt een dossier bij, of je zoekt graag. Maar je hebt gelijk. Sommige mensen zien hun zwaarheid als waarheid.
Beide opties kloppen niet. Sommige berichten blijven in mijn achterhoofd zweven. Andere mensen lijken tussen zwaarheid en waarheid een ongelijkheidsteken te zetten.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 29 apr 2024, 17:15
Job schreef: 29 apr 2024, 16:11
MGG schreef: 29 apr 2024, 15:54 Dus de vraag en aanbod. Je kan vraagtekens stellen nik hoe de vraag gedeeltelijk tot stand komt. De broek zal denk ik niet het enige zijn wat verandert. Ik vermoed dat een juf met oorbellen niet of minder snel wordt aangenomen. Verder zal het personeel nog wat conservatiever zijn. Dit werkt weer door in dagopeningen en godsdienstlessen.

Het verbaast mij hoe fel de kritiek is. Is het wel christelijk om jezelf zo uit te laten?
Mijn verbaast het dat jij het verdedigbaar lijkt te vinden :?: Waar geeft de Bijbel ons grond voor eigen koninkrijkjes en gesloten bastions waarbij de één nog net wat meer rechtzinnigheid tentoonspreidt dan de ander?
Ik vind de situatie niet ideaal, maar kan het tot op zekere hoogte wel begrijpen. Je beschrijft perfect de situatie van kerkelijk Nederland. Als kerkelijke eenheid niet lukt verleggen we de focus maar naar scholen?
Ik kijk er vrij zakelijk naar. De school in Kootwijkerbroek is te klein. De oplossing is een nieuwe vestiging in het gebied waar de vraag zit. Bedrijven en ook kerken werken zo. Daarbij speelt mee dat de kerkenraad al in gesprek is geweest met de bestaande scholen. Blijkbaar lukte het niet om een compromis te sluiten. Vaak ligt het niet bereiken van een compromis aan twee kanten.
Dan discussiëren we op een verschillende golflengte. Dat er iets moet gebeuren vanwege het ruimtegebrek in Kootwijkerbroek, is evident. De discussie gaat volgens mij echter om: hoe is de toestroom vanuit Wekerom tot stand gekomen?

Wat je laatste punt aangaat: wat voor zover ik weet door geen enkele partij tegengesproken wordt, is dat de kerkenraad niet zozeer een gesprek heeft gevoerd, maar de voorwaarde/eis op tafel heeft gelegd dat er geen open toelatingsbeleid meer op de School met de Bijbel gevoerd zou mogen worden. Maar dat is natuurlijk geen gesprek. Dan zit je gewoon op een compleet andere golflengte, want als ik de schoolleider goed lees, is dat open beleid juist één van de speerpunten van de School met de Bijbel.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 29 apr 2024, 18:21
MGG schreef: 29 apr 2024, 17:15
Job schreef: 29 apr 2024, 16:11
MGG schreef: 29 apr 2024, 15:54 Dus de vraag en aanbod. Je kan vraagtekens stellen nik hoe de vraag gedeeltelijk tot stand komt. De broek zal denk ik niet het enige zijn wat verandert. Ik vermoed dat een juf met oorbellen niet of minder snel wordt aangenomen. Verder zal het personeel nog wat conservatiever zijn. Dit werkt weer door in dagopeningen en godsdienstlessen.

Het verbaast mij hoe fel de kritiek is. Is het wel christelijk om jezelf zo uit te laten?
Mijn verbaast het dat jij het verdedigbaar lijkt te vinden :?: Waar geeft de Bijbel ons grond voor eigen koninkrijkjes en gesloten bastions waarbij de één nog net wat meer rechtzinnigheid tentoonspreidt dan de ander?
Ik vind de situatie niet ideaal, maar kan het tot op zekere hoogte wel begrijpen. Je beschrijft perfect de situatie van kerkelijk Nederland. Als kerkelijke eenheid niet lukt verleggen we de focus maar naar scholen?
Ik kijk er vrij zakelijk naar. De school in Kootwijkerbroek is te klein. De oplossing is een nieuwe vestiging in het gebied waar de vraag zit. Bedrijven en ook kerken werken zo. Daarbij speelt mee dat de kerkenraad al in gesprek is geweest met de bestaande scholen. Blijkbaar lukte het niet om een compromis te sluiten. Vaak ligt het niet bereiken van een compromis aan twee kanten.
Dan discussiëren we op een verschillende golflengte. Dat er iets moet gebeuren vanwege het ruimtegebrek in Kootwijkerbroek, is evident. De discussie gaat volgens mij echter om: hoe is de toestroom vanuit Wekerom tot stand gekomen?

Wat je laatste punt aangaat: wat voor zover ik weet door geen enkele partij tegengesproken wordt, is dat de kerkenraad niet zozeer een gesprek heeft gevoerd, maar de voorwaarde/eis op tafel heeft gelegd dat er geen open toelatingsbeleid meer op de School met de Bijbel gevoerd zou mogen worden. Maar dat is natuurlijk geen gesprek. Dan zit je gewoon op een compleet andere golflengte, want als ik de schoolleider goed lees, is dat open beleid juist één van de speerpunten van de School met de Bijbel.

Maar dat open toelatingsbeleid kan toch voor sommigen een grote drempel zijn. Ik begrijp dat wel. Dat is ook steeds meer een bedreiging voor de VO scholen die vast willen houden aan de reformatorische identiteit. Maar dat zullen de meeste wel anders zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Jo-Ann »

Informatief vraagje: wat is de samenstelling van het bestuur? Zou er wat opgelost kunnen worden met een gergemmer (uiteraard van De Valk) in het bestuur?
Zeeuw
Berichten: 11699
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 29 apr 2024, 15:35
Zeeuw schreef: 29 apr 2024, 14:43
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 14:28
Bertiel schreef: 29 apr 2024, 11:29

Vroegerzei men dat je je zo moet kleden dat de kerk niet om je huilt en de wereld niet om je lacht. Hier lacht de wereld om
Bizarre uitdrukking, ik snap werkelijk niet waarom de wereld hier om zou moeten lachen. Dan lachen ze ook mijn vrienden uit die zo gekleed gaan.
Ik zou er niet om lachen, maar ben wel benieuwd hoe er naar mij zou gekeken worden als ik er zou komen en niet zo in het zwart zou gaan.
Met zulke frivoliteiten geef je aanstoot Zeeuw, gisteren nog over gehoord :)
Hm, volgens mij heb je niet alles gehoord dan. Was jij diegene die zat te knikkebollen toevallig? :nananere
Plaats reactie