Ja laten we er een rekensom van maken.

Om de uitslag van de stellingen direct om te slaan op alle leden van de CGK is ook te kort door de bocht. Die 30% van het convent zal bij alle leden misschien tussen de 20% en 50% zijn.
Ja laten we er een rekensom van maken.
Dat zou me verbazen. Er zijn een paar uitzonderlijk grote linkse gemeenten. Een ervan beslaat al ongeveer 10 procent van alle CGK-leden.
DDD schreef: ↑25 apr 2024, 21:41Dat zou me verbazen. Er zijn een paar uitzonderlijk grote linkse gemeenten. Een ervan beslaat al ongeveer 10 procent van alle CGK-leden.
Het convent is niet qua ledenaantal evenwichtig, maar wel degelijk beeld van wat in de gehele breedte van de kerken leeft. Wat Huisman zegt vind ik van belang: kerken die ruimte willen geven maar zelf zouden scheuren als er vrouwen in het ambt komen. Daar schiet het convent in tekort.Refojongere schreef: ↑25 apr 2024, 21:43 Als de uitslag van het convent tot blijdschap leidt bij Loonstra en teleurstelling bij Bewaar het Pand, dan weet je dat het geen evenwichtig convent is geweest.
Ik zou wel willen weten hoe de verhouding native-nonnative binnen die 30 en 70% liggen.
Dat het onevenwichtig leid ik af uit het gegeven dat er een knieval gemaakt wordt voor de 30% die vrouwelijke ambtsdragers invoert (en grotendeels ook homostellen aan het avondmaal toelaat) terwijl die bewust aan de synodebesluiten ongehoorzaam zijn geweest. Die ongehoorzaamheid heeft tot verdeeldheid geleid.
Als lid van de PKN heb ik het Convent van de CGK met grote belangstelling en tevens diepe zorg gevolgd.DDD schreef: ↑25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.
Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
DDD, v.w.b. je eerste alinea, eens. Toch vraag ik me af hoe de verhoudingen echt liggen bij de 60% die zegt: laat het vrij. Zijn die allemaal pro-vrouw ambt? Nee, maar of het slechts 30% is zoals ik stelde is inderdaad vermoedelijk te laag. Daar zullen we nooit achterkomen. Als het wordt doorgevoerd ontstaan scheuringen waardoor gemeenten van kleur verschieten of verdwijnen.DDD schreef: ↑25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.
Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
Loonstra een niveau toedichten vind ik al veelzeggend. Jij dicht ook Kuitert een niveau toe verwacht ik? Het zal dan niet op de diepte en breedte van een Bijbels niveau zijn. Het meerderheidsrapport van 1998 en 2022 vind jij blijkbaar geen niveau hebben.DDD schreef: ↑26 apr 2024, 00:29 Dat is een misverstand. Ik geef niet de rechterflank de schuld. Ik vind in en uit principe dat kerken zich aan de bovenplaatselijke afspraken moeten houden. Dus ik leg zeker niet de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de rechterflank neer.
Maar het is in mijn beleving wel zo dat de doordenking van relevante vragen toch meer uit de linkerflank komt. Ik lees zelden iets goeds daarover vanuit de rechterflank. Men verwijt natuurlijk wel, en schrijft ook wat er onjuist is. Maar ingaan op de relevante vragen die gesteld worden, is een zeldzaamheid.
Een boek van het niveau van dr. Loonstra ken ik niet vanuit de rechterflank CGK (en trouwens ook niet uit de GG of HHK).