Ik geloof dat geen van de drie personen van de Drie-eenheid is geschapen of ontstaan is uit een andere, maar dat ze altijd hebben bestaan in een eeuwige relatie met elkaar.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
-
- Berichten: 3714
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik had nog niet eerder deze link gelegd. In mijn omgeving hoor ik regelmatig dat de rustdag vooral iets voor het Joodse volk was. Gisteren werd ik mij er weer bewust van dat Gods geboden houden een zaak van liefde is niet mee gaat in redeneringen en creativiteit.Tiberius schreef: ↑01 apr 2024, 14:41Snap ik. Maar wat is er anders aan deze context?
-
- Berichten: 3714
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ja, dat is goed omschreven. Er is nooit een breuk in het wezen van de Drie-eenheid ontstaan en er is nooit een moment van conflict van wil tussen de Vader en de Zoon geweest.
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dat was toch niet het punt van discussie?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Wat voor praktikale consequenties heeft dit nieuwe inzicht voor jou op de huidige invulling van de zondagsrust?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dat alleen vrouwen zondagsrust in acht moeten nemen.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik denk dat we hier verschillend kunnen denken, maar voor mij onderstreept dit detail dat er geen rustgebod was voor de zondag. De vrouwen waren in staat om specerijen te kopen voor de zalving van Jezus. De winkels of de markten waren gewoon open.GGotK schreef: ↑01 apr 2024, 16:24Wat voor praktikale consequenties heeft dit nieuwe inzicht voor jou op de huidige invulling van de zondagsrust?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Als ik het goed heb, is het gebod tot zondagsrust in Europa er gekomen dankzij de Romeinse keizer Constantijn de Grote, op 7 maart 321? Het was bedoeld om "de dag van de zon", te onderscheiden van andere dagen, specifiek voor gebed en aanbidding. Een decreet uit het jaar 386 bepaalde uitdrukkelijk dat er op zondagen geen openbare vermakelijkheden mochten plaatsvinden, opdat niemand zou worden afgeleid van de christelijke aanbidding. Ook werd het houden van zondagen steeds meer geassocieerd met het vierde gebod: "Gedenk de sabbatdag en heilig deze.
Een vergadering die plaatsvond in 364 na Christus, verbood christenen expliciet om de Joodse sabbat te vieren en gebood hen in plaats daarvan de "Dag des Heren" te vieren. Dit versterkte de scheiding tussen christelijke en Joodse gemeenschappen en maakte het voor messiasbelijdende Joden moeilijk om het gebod van de HEERE om de sabbat te gedenken, te blijven gehoorzamen.
Bron: RD https://www.rd.nl/artikel/917175-zondag ... le-rustdag
https://cne.news/article/47-celebrating ... ay-of-rest
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dus jij gaat de zondag net zo houden als vroeger het volk Israël de sabbat? En hoe weet je nu zeker dat dat op zondag mag in plaats van de zaterdag?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
- Maanenschijn
- Berichten: 4193
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Berichten: 4732
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Meer liefde tot de geboden dan tot Christus. Misschien verklaart dat wel veel van de huidige situatie in onze gezindte
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Berichten: 8320
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hoe was je zondag [2]?
Hetzelfde woord als in Mattheüs 22:40: Aan deze twee geboden hangt de hele wet en de profeten.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
Dus dat zit wel goed, geen farizeeërsregeltje in ieder geval.
-
- Berichten: 3714
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Het was niet n.a.v. de preek, want die ging over een ander tekst. Onze dominee onderzoekt zaken goed en heb ik niet op inlegkunde kunnen betrappen. Tijdens de schriftlezing kwamen deze gedachten bij mij naar boven.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
- Maanenschijn
- Berichten: 4193
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Hoe was je zondag [2]?
Aha, excuus voor mijn inlegkunde . En je hebt wat betreft het woord ‘gebod’ het gelijk aan je zijde, las ik net van @Tiberius. Ik ga er ook eens verder over nadenken.MGG schreef:Het was niet n.a.v. de preek, want die ging over een ander tekst. Onze dominee onderzoekt zaken goed en heb ik niet op inlegkunde kunnen betrappen. Tijdens de schriftlezing kwamen deze gedachten bij mij naar boven.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.