Ds Paauwe
- FlyingEagle
Hij leefde van 1872-1956 en werd dus redelijk oud. Hij was ook vader van één zoon: mr. B.W.F. Paauwe. Deze had een buitengewoon problematische, zeer conflictueuze relatie met zijn vader en heeft gebroken met alles wat met kerk en geloof te maken had.FlyingEagle schreef:is paauwe een oudvader?
Wel oud, wel vader. Maar oudvader??
- Miscanthus
- FlyingEagle
nou ik zie hem niet als oudvader in iedergeval.Hendrikus schreef:Hij leefde van 1872-1956 en werd dus redelijk oud. Hij was ook vader van één zoon: mr. B.W.F. Paauwe. Deze had een buitengewoon problematische, zeer conflictueuze relatie met zijn vader en heeft gebroken met alles wat met kerk en geloof te maken had.FlyingEagle schreef:is paauwe een oudvader?
Wel oud, wel vader. Maar oudvader??
Misschien moet je het boekje van Ds. Van Aalst maar eens lezen. Het heet "van kind tot kind, Ons Doopformulier".Nee ik bedoel er mee te zeggen dat de GG visie op de doop strijdig is met die van het doop formulier. Ds Moerkerken legt in een van deze preken uit dat het toch echt niet nodig is om gelovig te zijn om je kinderen ten doop te houden. (hij geeft vooral praktische argumenten als orde ed.) Maar het orginele doopformulier begint met de doop van de kinderen aan gelovige ouders. Verder geeft hij aan dat er geen enkele meerwaarde tot zaligheid in de doop zit. En als ik het doopformulier leest blijkt het tegendeel. Daarmee wil ik aantonen dat de GG visie op de doop anders is dan die van het doop formulier.
Daar wordt heel helder uitgelegd wat het doopformulier inhoudt. Ik ben er op dit moment in bezig, en het is wel ietwat "droog" geschreven, maar zeer lezenswaardig.
- Miscanthus
Daarmee is niet gezegd dat Ds van Aalst de enig juiste visie op het verbond heeft.AartJan schreef:Misschien moet je het boekje van Ds. Van Aalst maar eens lezen. Het heet "van kind tot kind, Ons Doopformulier".Nee ik bedoel er mee te zeggen dat de GG visie op de doop strijdig is met die van het doop formulier. Ds Moerkerken legt in een van deze preken uit dat het toch echt niet nodig is om gelovig te zijn om je kinderen ten doop te houden. (hij geeft vooral praktische argumenten als orde ed.) Maar het orginele doopformulier begint met de doop van de kinderen aan gelovige ouders. Verder geeft hij aan dat er geen enkele meerwaarde tot zaligheid in de doop zit. En als ik het doopformulier leest blijkt het tegendeel. Daarmee wil ik aantonen dat de GG visie op de doop anders is dan die van het doop formulier.
Daar wordt heel helder uitgelegd wat het doopformulier inhoudt. Ik ben er op dit moment in bezig, en het is wel ietwat "droog" geschreven, maar zeer lezenswaardig.
Dat neemt niet weg dat ds Moerkerken toch duidelijk een andere visie heeft. Al gaat het alleen maar om het opschrift. Het is toch opvallend dat de GBS bijbels "aan gelovige ouders" hebben weg gehaald.AartJan schreef:Misschien moet je het boekje van Ds. Van Aalst maar eens lezen. Het heet "van kind tot kind, Ons Doopformulier".Nee ik bedoel er mee te zeggen dat de GG visie op de doop strijdig is met die van het doop formulier. Ds Moerkerken legt in een van deze preken uit dat het toch echt niet nodig is om gelovig te zijn om je kinderen ten doop te houden. (hij geeft vooral praktische argumenten als orde ed.) Maar het orginele doopformulier begint met de doop van de kinderen aan gelovige ouders. Verder geeft hij aan dat er geen enkele meerwaarde tot zaligheid in de doop zit. En als ik het doopformulier leest blijkt het tegendeel. Daarmee wil ik aantonen dat de GG visie op de doop anders is dan die van het doop formulier.
- Miscanthus
Ik denk niet dat de visie van Ds Moerkerken verschilt van die van Ds van Aalst.jacob schreef:[Dat neemt niet weg dat ds Moerkerken toch duidelijk een andere visie heeft. Al gaat het alleen maar om het opschrift. Het is toch opvallend dat de GBS bijbels "aan gelovige ouders" hebben weg gehaald.
Hoeven we niet meer gelovig te zijn volgens de GBS?