2 HOOFDPUNTENTEN DAN.Ararat schreef: ↑02 mar 2024, 08:43 Het was inderdaad laat toen je je vorige post met die lange lap tekst stuurde. Je miste mijn vraag, denk ik. Daarom een verduidelijking. Je reageerde eerst op mijn post. Hierin gaf je aan dat we de HC en de DL vooral in de oude stijl moeten lezen. Kijk maar:Vervolgens reageert DDD daarop en vraag ik op mijn beurt om een voorbeeld.-DIA- schreef: ↑01 mar 2024, 11:54Inderdaad. Daarvoor wees ik naast de Bijbel (Statenvetaling) naar de Catechismus en de Dordtse Leerregels (oude stijl).Ararat schreef: ↑01 mar 2024, 11:51 Ik hoorde in het fragment dat ik keek vooral dat een mens niet in zichzelf moet zoeken, maar opgeroepen wordt tot geloof in Christus. Ik dacht eigenlijk dat de Heere Jezus soortgelijke oproepen deed, maar blijkbaar ruk ik dat dan uit de context.
Het is overigens begrijpelijk dat deze boodschap weerstand oproept.En dan mijn vraag waar het om ging concreet: Noem eens een voorbeeld van één artikel of zondag waarin te zien is dat de 'nieuwe stijl' een andere interpretatie geeft van de leer dan de 'oude stijl'?
Iets minder tekst kopiëren zou overigens wel fijn zijn voor de leesbaarheid.
God werkt de zaligheid van de mens niet in de eerste plaats om de mens, maar om door het zaligen van zonderen Zichzelf te verheerlijken. Waar ligt dan in het mensenwerk Gods eer?
Waar horen we over een levendmaking uit de dood? Is het niet dat een mens eerst zijn zonden, en zijn totale onmacht en onwil leert kennen en daardoor de schuld te eigenene en God te rechtvaardigen? Ik hoor hier een mens die zijn eigen behoud zoekt en niet de eer van God. Deze dingen zijn op de Schrift gegrond (alles van de mens wordt uitgesloten, en het is louter genade. Daar komt alleen maar tegenwerking van de mens bij. Ik weet dat bijna niemand dit hier gelooft, want ik ken de ligging van dit forum, en toch hoeven we niet meer te zeggen, wat immers weten allemaal wel dat het niets uit de mens is en alles uit God die in de onwillige en tegemstrevende mens het willen en het werken werkt, niet omdat de mens het wil, maar naar het welbehagen van God. En dat welhebagen en vrij en soeverein. Daar komt geen menselijke actie bij. Anders ligt dat van Gods kant: Omdat het werkverbond éénzijdig van de kant van de mens is verbroken blijft God eisen volkomen gehoorzaamheid, en dat zal werkelijk niemand kunnen. En toch God eist dit van ons: Doet dat en gij zult leven. Maar let wel op de context, er staat niet als iemand bepaalde dingen doet en laat dat hij daardoor het leven ontvangt. Nee, dat is een vrije genadegift, en niet iets wat de mens werkt, want de mens werkt hierin alleen maar tegen, door zelf iets te willen, en zo komt een mens ook niet aan het einde van de wet, waarvan we lezen dat dit leven is: het einde der wet is Christus: Rom. 10 vers 4, waar staat:
bWant 8het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft.
verwijsteksten:
b Matth. 5:17. Hand. 13:38. 2 Kor. 3:13. Gal. 3:24.
Matth. 5:17 Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.
Hand. 13:38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;
2 Kor. 3:13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht legde, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen dat tenietgedaan wordt.
Gal. 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
8 Dat is, het oogmerk waarom de wet door Mozes is gegeven, is opdat de mensen daardoor tot kennis hunner zonden gebracht zijnde, tot Christus en Zijn rechtvaardigheid hun toevlucht zouden nemen, als Die de wet voor ons volkomenlijk volbracht heeft. Zie Gal. 3:19, enz.
Galaten 3:19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het Zaad zou gekomen zijn, Wien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des middelaars.