Welke muziek beluister je nu?

Hoopvol

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 24 feb 2024, 22:38
Hoopvol schreef: 24 feb 2024, 19:07
DDD schreef: 24 feb 2024, 16:39 Nee, maar dat heeft er weinig mee te maken.

Ik quote even een stukje van het geprek:
Hoopvol schreef: 24 feb 2024, 16:23
DDD schreef: 24 feb 2024, 13:29 Ik heb wel een beetje het idee dat je de menselijke factor bij het dichten van psalmen nogal onderbelicht. Een soort mechanische inspiratieleer.
Misschien.
Ik geloof dat het Woord door God is geïnspireerd en dat Gods Woord onfeilbaar is. Zo gek is dat toch niet?
Jij zegt dat ik de menselijke factor bij het dichten van de Psalmen onderbelicht. Daarop zeg ik dat ik geloof dat het Woord door God geïnspireerd is en dat Gods Woord onfeilbaar is. Volgens mij heeft dat er juist wel mee te maken.
Welke menselijke factoren onderbelicht ik en wat bedoel je met een soort mechanische inspiratieleer?
Ik denk dat je je dan eerst eens zou moeten verdiepen in de eerste beginselen van de inspiratieleer, en dan in het verschil tussen organische en mechanische inspiratie. Je onderbelicht alle menselijke factoren zoals intelligentie, taalvaardigheid, omgevingsfactoren, doelgroep.
Ja koekoek, jij begint over mechanische inspiratieleer, niet ik. Ik heb alleen gezegd dat ik niet geloof dat mensen diepere teksten kunnen produceren dan God in reactie op parsifal. En daarmee heb ik het niet gehad over hoe en op welke wijze de bijbelschrijvers geïnspireerd zijn.

Overigens, Brakel schrijft over de middellijke oorzaak in de Redelijke Godsdienst:

Gezien hebbende de eerste werkende oorzaak, komen wij tot de middellijke oorzaken, de middelen, die ‘t de Heere behaagd heeft te gebruiken in het geven van het
Woord. Deze zijn heilige mensen Gods door de Heilige Geest gedreven, 2 Petrus 1:21.
Deze ontvingen de openbaringen:
(a) door onmiddellijke aanspraken: Num. 12:8, Van mond tot mond spreek Ik met hem,
en door aanzien.
(b) In verrukking van de zinnen, Hand. 10:10. In de Geest te zijn, Openb. 1:10.
(c) In dromen, hetzij door aanspraken Gods, Matth. 1:20, hetzij door vertoning van
gezichten, gepaard met aanspraken, Gen. 18:13, 17.
(d) Door engelen, ‘t zij in de slaap, ‘t zij in verrukking van zinnen, ‘t zij wakker zijnde,
Gen. 18:2. Op hoedanige wijze ook de profeten openbaringen ontvingen; dus
schreven zij, en de evangelisten, en de apostelen alles door ingeving van de Heilige
Geest, die gaf het hun in, 2 Tim. 3:16, die dreef hen, 2 Petrus 1:21, die bestuurde
hen en leidde hen in alle waarheid, Joh. 16:13, en verkondigde het hen, vers 14.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie daar totaal de logica niet van in. Overigens heeft parsifal niet gezegd dat mensen diepere teksten kunnen produceren dan God kan, maar wel dat niet alles wat God heeft geopenbaard zo ernstig en diep is.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 24 feb 2024, 23:16 Ik zie daar totaal de logica niet van in. Overigens heeft parsifal niet gezegd dat mensen diepere teksten kunnen produceren dan God kan, maar wel dat niet alles wat God heeft geopenbaard zo ernstig en diep is.
Je bent een stuk intelligenter dan ik dus ik kan me niet voorstellen dat je de logica niet snapt.
Lees de berichten maar na, Parsifal schrijft: Een lied als "Man of Sorrows" wordt bijvoorbeeld ook veel gezongen in All Souls Langham Place in Londen en de tekst gaat dieper dan sommige psalmen.
Parsifal schrijft wel degelijk dat mensen diepere teksten kunnen produceren als God. Tenminste, als je er van uit gaat dat Gods Woord geïnspireerd is door God Zelf en dat de bijbelschrijvers middelen zijn geweest om Gods Woord op te schrijven. Lees daarbij het geciteerde stuk van W. à Brakel maar.

En Parsifal begon niet over ernstig, daar ben jij over begonnen.
DDD

Bericht door DDD »

Parsifal schrijft dat mensen diepere teksten kunnen produceren dan God in bepaalde gevallen doet, niet dat mensen diepere teksten kunnen produceren dan God kan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 24 feb 2024, 22:38
Johann Gottfried Walther schreef: 24 feb 2024, 22:15
DDD schreef: 23 feb 2024, 17:13
Maanenschijn schreef: 23 feb 2024, 10:52
Interssant. Ik luister/kijk graag naar concerten met de dirigent Klaus Mäkelä. Die lijkt ook in het dirigeren en aangeven ‘voor de muziek’ uit te lopen. Ik kan dat met verwondering aanzien en kan nog niet helemaal ontdekken niet dat gaat.

https://youtu.be/jhYwOIdEOdo?si=lT6K15n9ASsV_Vq0
Ik let er op, sinds ik meezing in een koortje in de kerk en ik het commentaar kreeg dat ik vooruit zong. Ik zong naar mijn idee precies met de dirigent mee, maar misschien is dat dus te vroeg, en moet je een soort vertraging inbouwen. Ik probeer uit te vinden hoe dat nu moet;-)
Bij een orkest loopt de dirigent altijd ietsje voor, anders kan hij ook geen goede aanwijzingen geven.
En hoe weet je dan hoeveel je er achteraan moet zingen?
Een dirigent geeft inzetten aan. De beweging van de dirigent loopt vooruit op de inzet, zodat de zangers de inzet kunnen zien aankomen. De conventie is dat de voorbereidende beweging op de tel vóór de inzet begint. Bijvoorbeeld, als de inzet op tel 4 is, begint de voorbereidende beweging op tel 3.

https://www.krammer.nl/blog-backup/tag/inzetten-geven/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tom van Oost, aansprekend improvisator: Koraal en Aria | Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten:

https://www.youtube.com/watch?v=Y5u8eAG ... QEB4AaABAg
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef: 26 feb 2024, 18:47 Tom van Oost, aansprekend improvisator: Koraal en Aria | Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten:

Heel mooi. Bij de naam Tom van Oost ging bij mij geen belletje rinkelen maar ik blijk toch het een en ander van hem beluisterd te hebben volgens Youtube.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef: 26 feb 2024, 19:41
Herman schreef: 26 feb 2024, 18:47 Tom van Oost, aansprekend improvisator: Koraal en Aria | Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten:

Heel mooi. Bij de naam Tom van Oost ging bij mij geen belletje rinkelen maar ik blijk toch het een en ander van hem beluisterd te hebben volgens Youtube.
Klopt. Het is geen bekende naam, maar deed ooit mee voor de prijzen bij het Piet van Egmond improvisatieconcours.

Nu luister ik naar Fotokalender Gutleutlyrik - Februar van Mirjam Haag. Ook bijzonder.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef: 24 feb 2024, 18:04 Dat lijkt mij niet. Als je goed noten kunt lezen, dan kun je ook Bach spelen, bijvoorbeeld. Als je uit je hoofd goed kunt begeleiden, dan is dat aardig natuurlijk, maar als je goed noten kunt lezen, dan zul je dat nog steeds kunnen, maar dan beter.
Ik weet van meerdere mensen die heel goed noten kunnen lezen maar niet (goed) kunnen begeleiden. Zeker in de reformatorische kerken, als je strak als een metronoom gaat begeleiden, gaat het zeker mis. Hier komt ook inzicht bij kijken, iets wat je ook moet aanvoelen. Ik bedoel niet een toontje vooraf of ellenlang wachten op een inzet of zulk soort flauwekul maar de samenzang begeleiden is wel wat meer dan noten kunnen lezen.
Sietze de Vries schreef, een slecht zingende gemeente is altijd de schuld van de organist. En ik denk dat dit inderdaad zo is.
DDD

Bericht door DDD »

Dat ben ik wel met je eens. Hoewel niet strak tellen ook voor veel zang-ellende zorgt.

Al is het volgens mij gewoon ook een kwestie van een beetje luisteren en de gemeente duidelijk maken wat de bedoeling is. Ik erger mij vooral aan ellenlange voorspelen vooral als die geen functie hebben. Dan liever een langer naspel, al weet ik dat Hendrikus vindt dat die nooit een functie zouden hebben, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=rEGOihjqO9w

Piano Concerto no.2 van Rachmaninov. Luisteren andere forummers ook wel eens Rachmaninov?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 17:02 https://www.youtube.com/watch?v=rEGOihjqO9w

Piano Concerto no.2 van Rachmaninov. Luisteren andere forummers ook wel eens Rachmaninov?
Deze versie van Youtube heb ik letterlijk honderden keren beluisterd :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Pianomuziek in de auto vind ik niet fijn, soms zo zacht dat het niet boven het windgeruis en bandengeknars uitkomt.
En bijna alle muziek die ik luister, luister ik in de auto
- Niet meer zo actief -
HersteldHervormd

J.C. Philpot schreef: 27 feb 2024, 17:04
HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 17:02 https://www.youtube.com/watch?v=rEGOihjqO9w

Deze versie van Youtube heb ik letterlijk honderden keren beluisterd :)
Haha wat grappig. Ik zit misschien nu op tientallen keren. Echt zo verschrikkelijk mooi.
A.s. zaterdag hoop ik naar de Doelen te gaan, bij Jaap van Zweden. Vooral heel erg veel zin in Rapsodie op een thema van Paganini.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Mannetje schreef: 27 feb 2024, 17:08 Pianomuziek in de auto vind ik niet fijn, soms zo zacht dat het niet boven het windgeruis en bandengeknars uitkomt.
En bijna alle muziek die ik luister, luister ik in de auto
Grotendeels doet het orkest ook mee in dit stuk hoor ;)
Plaats reactie