Hoe was je zondag [2]?

Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Carsten »

Ds. A. Geuze mocht afgelopen zondagmorgen beginnen met een prekenserie over de 7 kruiswoorden.
Nú beginnende met het eerste kruiswoord: Lukas 24 vers 34a; En Jezus zeide; Vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Carsten schreef: 20 feb 2024, 12:41 Ds. A. Geuze mocht afgelopen zondagmorgen beginnen met een prekenserie over de 7 kruiswoorden.
Nú beginnende met het eerste kruiswoord: Lukas 24 vers 34a; En Jezus zeide; Vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.
Die hoop ik nog te beluisteren.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Louis2 schreef:Afgelopen weekend naar een conferentie geweest. De kerkdiensten vonden plaats in de gereformeerde gemeente van Benthuizen. Dominee de Raaf ging voor.

De ochtenddienst was een doopdienst. De bepreekte Bijbeltekst was Exodus 12 vers 1-6 en 21-28. :
1. Een lam per huis
2. Een lam van god.
3. Een lam voor zondaren

De avonddienst ging Mattheus 13 vers 24-30, met als thema onkruid.
1. Gezaaid tussen het tarwe.
2. Groeiend tussen het tarwe.
3. Gedoogd vanwege de tarwe
4. Gescheiden van het tarwe

Mooi eens een doopdienst in de gereformeerde gemeenten 'live' mee te mogen. De Heere gaat dus ook in Benthuizen door met zijn werk.
Oh die preek over het Paaslam heb ik vanuit Boskoop geluisterd. Hij houdt een serie over het Pascha.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1869
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Carsten schreef: 20 feb 2024, 12:41 Ds. A. Geuze mocht afgelopen zondagmorgen beginnen met een prekenserie over de 7 kruiswoorden.
Nú beginnende met het eerste kruiswoord: Lukas 24 vers 34a; En Jezus zeide; Vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.
Mocht beginnen?
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 20 feb 2024, 09:15
U leek ds Mijnders nogal te waarderen door de radicaliteit die u bij hem waarnam. Als ik dan ook mijn belijdenis radicaal hier neerzet, tegenover alle andere geluiden krijg ik een trap na. Wees zo fair en zeg dat dan ook van ds. Mijnders. Ik sta immers, wat de belijdenis betreft, ook op ditzelfde radicale standpunt. Dit kan toch niet gezegd worden van vele anderen, die lijken te zweven van het ene naar het ander, en overal genuanceerd over kunnen meepraten. Deze waarheid is radicaal, ik weet het. Exclusief, en dat maakt wrevel los. Dank voor uw vriendelijke opmerking wat betreft ds. Mijnders. Zie verder (wat de reacties betreft) veel berichten die ik vanaf het begin hier heb mogen posten.
Wat vervelend dat u -door het steeds weer beschrijven van negatieve “anderen” tegenover mijn goede herinneringen aan de prediking- het onderwerp wijzigt. Ik vroeg daar niet om.

Graag wil ik de goede woorden herinneren en gedenken en vanuit het Woord leven. Ik herinner me deze prediking als voluit Bijbels en hoef dan even niet de polariserende discussie van heden erbij. Het sticht mij niet, u wel?

Die dominee van nu (waar u het steeds over heeft) ken ik niet/bezoek ik niet en heb ik niks mee. Val mij er niet mee lastig:

Het belet mij ernstig in mijn goede gedachten over mijn naasten en God.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 21 feb 2024, 07:13
Carsten schreef: 20 feb 2024, 12:41 Ds. A. Geuze mocht afgelopen zondagmorgen beginnen met een prekenserie over de 7 kruiswoorden.
Nú beginnende met het eerste kruiswoord: Lukas 24 vers 34a; En Jezus zeide; Vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.
Mocht beginnen?
Misschien heb ik wat, naar ik meen, Bijbels onderwijs voor jongere mensen, over het spreken tot ouderen: Ik weet niet hoe oud Carsten is, maar wat ik wel weet is dat er gespot wordt met ouderen, en hun diepste geloofsovertuiging, als die echt oud-altijd-actueel-reformatorisch is. Wellicht begrijpt iemand die nieuwe begrip? Er moest nieuw begrip komen want alle andere termen zijn uitgesleten. Natuurlijk kun je ook gewoon zeggen: Gereformeerd, maar hoe ver grijpt deze term nu niet? Hierbij een verzoek dat ik Bijbels acht:

1. Hebt achting voor de oude generatie (al weet ik niet hoe oud Carsten is, misschien wel 12(!)).
Jeremia klaagde er in zijn Klaagliederen ook over:
De ouden houden op van de poort, de jongelingen van hun snarenspel.
Kantteningen:
Bij ouden:
Dat is, de oude grijze en wijze mannen zitten niet meer in de poorten, om de justitie te bedienen en tussen partijen te oordelen, gelijk eertijds placht te geschieden. Zie Gen. 34:20. Ps. 127:5. verwijsteksten
Bij de jongelingen:
Dat is, de jongelingen hebben noch vreugde noch vermaking meer; zij zingen en kwinkeleren nu niet meer, gelijk zij in tijd van vrede en welstand plachten te doen.
Zie Amos 8:10
En Ik zal uw feesten in rouw, en al uw liederen in weeklage veranderen, en op alle lendenen een zak en op alle hoofd kaalheid opbrengen; en Ik zal het land stellen in rouw, als er is over een enigen zoon, en deszelfs einde als een bitteren dag.
Zie ook:
hoe in het boek Job Elihu zich stil hield totdat de ouden geëindigd hadden te spreken. Dat zegt veel!

2. Hebt ook acht op de leer, en veracht het oude niet, want door dat oude (altijd door velen verachte geloof) hebben velen koninkrijken overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, hebben de muilen der leeuwen toegestopt, de kracht des vuurs uitgeblust, zijn de scherpte des zwaards ontvloden, hebben uit zwakheid krachten hebben gekregen, zij nin den krijg sterk geworden, hebben heirlegers der vreemden op de vlucht gebracht. De vrouwen hebben haar doden uit de opstanding wedergekregen; en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden. En anderen hebben bespottingen en geselen geproefd, en ook banden en gevangenis; zijn gestenigd geworden, in stukken gezaagd, verzocht, door het zwaard ter dood gebracht, hebben gewandeld in schaapsvellen en in geitenvellen; verlaten, verdrukt, kwalijk behandeld zijnde (welker de wereld niet waardig was), hebben in woestijnen gedoold en op bergen, en in spelonken en in de holen der aarde. En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen, alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1869
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Dank voor het nadere onderwijs.

Deze jongeling (ook dank!) dacht te mogen beginnen met het stellen van een verduidelijkingsvraag van twee woorden. Nu lees ik dat het als spotten wordt ervaren tegenover zowel een (mogelijk) oude generatie alsmede tegenover 'het oude'.
Wellicht kreeg deze jongeling een moment van onstuimigheid, net als Elihu.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 22 feb 2024, 08:17 Dank voor het nadere onderwijs.

Deze jongeling (ook dank!) dacht te mogen beginnen met het stellen van een verduidelijkingsvraag van twee woorden. Nu lees ik dat het als spotten wordt ervaren tegenover zowel een (mogelijk) oude generatie alsmede tegenover 'het oude'.
Wellicht kreeg deze jongeling een moment van onstuimigheid, net als Elihu.
Nee, ik bedoelde niet direct u, maar ik doelde meer in het algemeen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1869
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef: 22 feb 2024, 09:02
Ararat schreef: 22 feb 2024, 08:17 Dank voor het nadere onderwijs.

Deze jongeling (ook dank!) dacht te mogen beginnen met het stellen van een verduidelijkingsvraag van twee woorden. Nu lees ik dat het als spotten wordt ervaren tegenover zowel een (mogelijk) oude generatie alsmede tegenover 'het oude'.
Wellicht kreeg deze jongeling een moment van onstuimigheid, net als Elihu.
Nee, ik bedoelde niet direct u, maar ik doelde meer in het algemeen.
U citeerde mij, vandaar.
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 22 feb 2024, 09:29
-DIA- schreef: 22 feb 2024, 09:02
Ararat schreef: 22 feb 2024, 08:17 Dank voor het nadere onderwijs.

Deze jongeling (ook dank!) dacht te mogen beginnen met het stellen van een verduidelijkingsvraag van twee woorden. Nu lees ik dat het als spotten wordt ervaren tegenover zowel een (mogelijk) oude generatie alsmede tegenover 'het oude'.
Wellicht kreeg deze jongeling een moment van onstuimigheid, net als Elihu.
Nee, ik bedoelde niet direct u, maar ik doelde meer in het algemeen.
U citeerde mij, vandaar.
😀😀😀bijzonder hoe DIA steeds een onderwerp op de kaart zet, wat niet echt met de eerdere post te maken heeft 😀😀😀
Ook het onderwerp “hoe was je zondag” heeft er niets mee te maken.
Online
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisterochtend voorbereiding heilig avondmaal.
1 Kor 11: 17-34
tekst: 26-29
Verkondigt de dood van de Heere, totdat Hij komt!
1. Misstanden bij de maaltijd van de Heere
2. De noodzaak van de zelfbeproeving.

Gisteravond preekbespreking na de dienst, dienst was opgezet n.a.v. hetgeen het Calvijn College gedeeld had.
Lukas 21 : 8-38
Tekst: 29-31
Leven in de eindtijd
1. zie de tekenen van de eindtijd
2. de les van de vijgenboom over de eindtijd
3. Hoe te leven met Christus in de eindtijd
daarna met een leuke groep jongeren nagedacht hierover aan de hand van vragen die de dominee erbij had gemaakt.
Groep van 15+ en daar mooie gesprekken mee gehad, wederom van genoten!

Veel onderwijs gehad deze dag, veel om over na te denken. Veel om te danken en ook veel om te bidden.En uitzien naar komende zondag!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Heidebloem »

Gisterochtend ds. D.A. Pater
Mattheus 26:36-56
- Een vraag: het zwaard of de beker?
1. De beker aangenomen
2. Het zwaard afgewezen

Gisteravond ds. D.C. de Pater
Lukas 22:14-46
- De doodsstrijd van Jezus
1. De getuigen van Zijn strijd
2. De diepte van Zijn strijd
3. Het einde van Zijn strijd

De discipelen moesten mee zodat ze het ook door kunnen geven aan ons. Maar ze moesten op een steenworp afstand blijven. 'Hij scheidde zich van hen af'= Hij werd van hen afgetrokken. Hij moest deze strijd alleen voeren, de drinkbeker met ONZE zonden alleen drinken. Zodat wij nu niet meer hoeven te strijden, wij mogen de drinkbeker der verlossing drinken. Dat is genade!

https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 8220001063

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Een tweetal leerzame preken beluisterd gisteren.

Gister morgen voorbereiding HA, met als huiswerk deze week zelfonderzoek met een drietal vragen:

1) Heb ik geloof?
2) Ben ik oprecht?
3) Wek ik het verlangen naar Christus bij mij zelf op?


De avonddienst was de tweede van een tweeluik over het 5e gebod. Ook daarin een eerlijk en leerzame preek.

En in beide preken een hartelijke nodiging om tot Christus te komen.

En niet te vergeten een prominente forummer die op de koffie kwam en daarbij even mijn aangeschafte pijporgeltje uitprobeerde. Niet zonder enthousiasme.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
deschpin
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door deschpin »

Gisteren met het bloed van de Heere besprenkeld.

Zo benoemde de voorganger het aanwezig zijn in de eredienst en het horen van de verkondiging!
Dit naar aanleiding van het instellen van het Pascha.
Ook de toelichting dat de verkondiging voor het gehele volk Israël was, niemand uitgezonderd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Gistermorgen doopdienst bijgewoond in 'de Hoeksteen' te Barneveld.
Ds. J. Roos ging voor en preekte over Johannes 19:14 met als thema 'Zie, uw Koning'.
Twee punten:
1. Christus, als uw Koning, door ongeloof verworpen.
2. Christus, als uw Koning, door het geloof bewondert.
Ds. Roos heeft de gave om Christus rijk voor te stellen in het tweede punt, was een goede dienst. Verder zat de kerk ook helemaal vol waardoor we 20 minuten op de parkeerplaats konden wachten voor je naar huis kunt, dat is dan weer het nadeel van grote kerken.
Gisteravond naar onze eigen kerk geweest, de dominee is gestart met de behandeling van de Heidelberger en aan de orde was H.C. Zondag 2, V en A 3. Hij gaat per vraag door de Catechismus heen. Thema: Waaruit kent gij uw ellende. Treffend vond ik dat hij zei: de wet fungeert als een spiegel, daar staan we allemaal voor, maar we zien ons spiegelbeeld pas als het licht van de Geest erop schijnt.
Plaats reactie