Misschien een beetje flauw, maar zingen we dan weleens iets 'zomaar'? Het moet toch wel bij de preek passen? En dan zijn er toch best preken waarbij je zo'n psalm zou kunnen zingen?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik denk dat preken iets makkelijker ligt als 'psalmzingen'. Iedere psalm, ook psalm 137 heeft zijn ontstaangeschiedenis. Maar om het laatste vers zomaar te zingen?
Vaak dezelfde Psalmen
Ook in mijn gemeente zingen we best vaak dezelfde psalmen, al probeert de dominee wel eens wat onbekendere psalmen te zingen (bijv. Psalm 50 en 88 om maar iets te noemen).
Na de wet zongen we altijd "Och, of wij Uw geboôn volbrachten". Een organist heeft toen voorgesteld om na de wet Psalm 119 vers na vers te zingen. Dus eerst vers 1, de volgende week vers 2 enz. Vind ik positieve verandering. Want Psalm 119 wordt wel vaak gezongen, maar lang niet alle verzen.
Na de wet zongen we altijd "Och, of wij Uw geboôn volbrachten". Een organist heeft toen voorgesteld om na de wet Psalm 119 vers na vers te zingen. Dus eerst vers 1, de volgende week vers 2 enz. Vind ik positieve verandering. Want Psalm 119 wordt wel vaak gezongen, maar lang niet alle verzen.
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Beetje een probleem. In onze gemeente gaat de helft naar een streek-reformatorische en de andere helft naar de plaatselijke Christelijke school. Oplossing zou zijn de psalmversjes van de zondagschool te laten zingen, ware het niet dat bij ons de kerkenraad nog geen letter van de gelezen preken wil veranderen. Zelfs de drukfouten lezen ze nog op laat, staan dat ze een hele psalmvers zouden veranderen.Op de basisscholen leren de kinderen vaak wel degelijk alle psalmen. Zou er een hechtere samenwerking tussen school en kerk bestaan, dan lag daar een uitgelezen kans om ook de onbekende psalmen in de kerk te laten zingen. Maak er bijvoorbeeld gewoonte van dat de eerste psalm in de dienst altijd een psalm is die de kinderen op de basisschool de afgelopen week hebben geleerd. Die vinden het prachtig, "hun psalmversje" wordt in de kerk gezongen, dus réken maar dat ze meedoen!
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door Egbert
[...] ware het niet dat bij ons de kerkenraad nog geen letter van de gelezen preken wil veranderen. Zelfs de drukfouten lezen ze nog op laat, staan dat ze een hele psalmvers zouden veranderen.
Klinkt herkenbaar. Eigenlijk triest, maar goed.
Psalm 137:5. Ja, ik denk wel dat je deze psalm kunt zingen, bijvoorbeeld rondom een preek over deze psalm, of over de veroveringsteksten uit Jozua.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Psalmen waar 'de deugd' in voorkwam waarschijnlijk. Idd ook in Ps. 1:4 waar het gaat over het betreden van 'het pad der deugd'Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Ik vond en vind deze benadering erg kortzichtig. De dichter van psalm 119 schreef toch ook: hoe lief heb ik uw wet.Oorspronkelijk gepost door CorydorasPsalmen waar 'de deugd' in voorkwam waarschijnlijk. Idd ook in Ps. 1:4 waar het gaat over het betreden van 'het pad der deugd'Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Tja, en wat te denk van dit stukje uit 2 Petrus 1:Oorspronkelijk gepost door ndonselaarIk vond en vind deze benadering erg kortzichtig. De dichter van psalm 119 schreef toch ook: hoe lief heb ik uw wet.Oorspronkelijk gepost door CorydorasPsalmen waar 'de deugd' in voorkwam waarschijnlijk. Idd ook in Ps. 1:4 waar het gaat over het betreden van 'het pad der deugd'Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
om terug te komen op mijn eigen posting, denk ik dat een predikant bij de voorbereiding naar de onberijmde psalmen moet kijken en niet zo direct naar de berijmde. Ik vergelijk voor de dienst wel eens de berijmde met de onberijmde psalmen. Dan denk ik wel eens dat sommige dichters ruim gebruik hebben gemaakt van hun dichterlijke vrijheid bij het berijmen. Verder geef ik [afgezien van de kreupelrijm] wel eens de voorkeur aan Datheen.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
De berijmde psalmen waarin "deugd" en "Opperwezen" voorkomt, zijn geïnspireerd door de Verlichting.Oorspronkelijk gepost door CorydorasPsalmen waar 'de deugd' in voorkwam waarschijnlijk. Idd ook in Ps. 1:4 waar het gaat over het betreden van 'het pad der deugd'Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
Ik snap nooit zo goed dat sommige dingen zo zwaar wegen en men hier aan voorbijgaat. Deze psalmen zijn vanuit een verkeerde gedachte berijmd.
Be yourself, there are plenty of others.
De berijming van 1967 staat wat dat betreft vaak dichter bij de grondtekst...Oorspronkelijk gepost door Egbert
om terug te komen op mijn eigen posting, denk ik dat een predikant bij de voorbereiding naar de onberijmde psalmen moet kijken en niet zo direct naar de berijmde. Ik vergelijk voor de dienst wel eens de berijmde met de onberijmde psalmen. Dan denk ik wel eens dat sommige dichters ruim gebruik hebben gemaakt van hun dichterlijke vrijheid bij het berijmen. Verder geef ik [afgezien van de kreupelrijm] wel eens de voorkeur aan Datheen.
Op http://www.hervormdHuizen.nl staat een heel verhaal over het zingen in de eredienst.
Een stukje daaruit:
In de 18e eeuw nemen rationalisme en individualisme sterk toe. Er is ook sprake van verfijning van de taal. Daardoor komt er steeds meer kritiek op de berijming van Datheen. Uit verschillende bundels ontstaat, met toestemming van de Staten, de zogenaamde Berijming 1773 die wij nog steeds zingen. Aan deze berijming zijn 12 gezangen toegevoegd. Het is een berijming die welhaast het minst democratisch is ingevoerd.
Bijkomend probleem is dat veel psalmen in deze berijming duidelijk de sporen dragen van de Verlichting en daarmee niet zelden vrijzinnig gedachtegoed wordt opgenomen. Het begrip ’Opperwezen’ als aanduiding voor de Here God en ’de deugd’ zijn daar voorbeelden van. Niettemin heeft deze berijming tot heden toe juist in zich gereformeerd noemende kringen het uitgehouden. Daarbij speelt de vertrouwdheid met de teksten wellicht de hoofdrol.
Een stukje daaruit:
In de 18e eeuw nemen rationalisme en individualisme sterk toe. Er is ook sprake van verfijning van de taal. Daardoor komt er steeds meer kritiek op de berijming van Datheen. Uit verschillende bundels ontstaat, met toestemming van de Staten, de zogenaamde Berijming 1773 die wij nog steeds zingen. Aan deze berijming zijn 12 gezangen toegevoegd. Het is een berijming die welhaast het minst democratisch is ingevoerd.
Bijkomend probleem is dat veel psalmen in deze berijming duidelijk de sporen dragen van de Verlichting en daarmee niet zelden vrijzinnig gedachtegoed wordt opgenomen. Het begrip ’Opperwezen’ als aanduiding voor de Here God en ’de deugd’ zijn daar voorbeelden van. Niettemin heeft deze berijming tot heden toe juist in zich gereformeerd noemende kringen het uitgehouden. Daarbij speelt de vertrouwdheid met de teksten wellicht de hoofdrol.
Be yourself, there are plenty of others.
De berijming is vooraf wel door een commissie van predikanten bekeken, en die hebben het een en ander gewijzigd.Oorspronkelijk gepost door MarjanDe berijmde psalmen waarin "deugd" en "Opperwezen" voorkomt, zijn geïnspireerd door de Verlichting.Oorspronkelijk gepost door CorydorasPsalmen waar 'de deugd' in voorkwam waarschijnlijk. Idd ook in Ps. 1:4 waar het gaat over het betreden van 'het pad der deugd'Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat te denken van die verzen die sterk linken naar de verlichting. Onze vorige predikant somde er zo een paar op die hij nooit liet zingen [verder was het er een die altijd bij het begin van de dienst een onbekende psalm liet zingen] Ik weet niet zo gauw welke dat waren maar ik dacht dat er ook in psalm 1 een vers stond [helaas geen psalmboek bij me]
Ik snap nooit zo goed dat sommige dingen zo zwaar wegen en men hier aan voorbijgaat. Deze psalmen zijn vanuit een verkeerde gedachte berijmd.
Het is ook wel frappant dat de zo geliefde Ps. 42 bijv. door een remonstrantse dichteres is gedicht. Maar moeten we daarom Ps. 42 opnieuw gaan berijmen? Lijkt me van niet. In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Met muziek vind ik dat anders liggen, daar kun je onbewust door beïnvloed worden.
In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Met muziek vind ik dat anders liggen, daar kun je onbewust door beïnvloed worden.
(Sorry, mijn toetsenbord is van slag, kan er geen quote van maken)
Kan je dit iets duidelijker uitlegger.
Begrijp niet wat je concreet bedoelt.
Alvast bedankt
Met muziek vind ik dat anders liggen, daar kun je onbewust door beïnvloed worden.
(Sorry, mijn toetsenbord is van slag, kan er geen quote van maken)
Kan je dit iets duidelijker uitlegger.
Begrijp niet wat je concreet bedoelt.
Alvast bedankt