Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12181
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

merel schreef: 15 feb 2024, 11:45
Herman schreef: 15 feb 2024, 11:31 Sommigen zijn herders, anderen leraars. De ene is opziener, de andere niet. Laten we ieder beoordelen vanuit de gaven die hem geschonken is en wat minder in menselijke tegenstellingen denken. Of denk na over een andere inrichting van de ambten.
Klopt, maar dat betekent niet dat een predikant hier niet op aangesproken mag worden. Al met al is ene predikant in dienst van een gemeente en ik weet niet beter dan dat ook predikanten jaarlijks een beoordelingsgesprek krijgen met de kerkenraad. Als deze merkt dat ergens hiaten zijn kan gezocht worden naar een oplossing.
Dat bedoel ik nu juist niet. Als iemand een leraar is moet je hem niet op zijn pastorale taken aanspreken. Dat is nu juist dom. Maak zijn takenpakket alleen specifieker en communiceer daar dan duidelijk over. Nu is er een te groot verschil wat verwacht wordt en wat er gegeven kan worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Charles schreef:
merel schreef: 15 feb 2024, 07:50
Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Mag ik vragen waarom jij nog lid bent van de GG? Als deze vraag te persoonlijk is, moet je die negeren ;)

Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Pas was ik bij een begrafenis waar alleen vader nog reformatorisch kerkte en ieder kind daar ver vandaan gegroeid was. De rouwdienst was in de plaatselijke HHG.
Aan het graf deed de familie hetzelf. Met respect werd er gesproken over vader die altijd met hen het gesprek was blijven aangaan over het geloof en veel verdriet had gehad over het feit dat zijn kinderen andere (geloofs-)keuzes gemaakt hadden. Ik vond de manier waarop bijzonder respectvol. En begreep hun keuze ook.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Erskinees schreef:
JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35
merel schreef: 15 feb 2024, 07:50 Mag ik vragen waarom jij nog lid bent van de GG? Als deze vraag te persoonlijk is, moet je die negeren ;)

Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Charles heeft toch echt een punt. Er zijn predikanten die zo druk zijn met deputaatschappen of andere zaken, dat het pastoraat soms wat ondersneeuwt. Daarnaast is iedere predikant bijzonder druk door het grote predikantentekort. Een goede ouderling kan dat opvangen, maar juist bij een begrafenis merk je in zulke gevallen dat de predikant de overledene amper gekend heeft.
Mijn moeder en schoonmoeder zijn beide hoogbejaard. Mijn moeder krijgt zeker 6 keer zoveel pastoraal bezoek als mijn schoonmoeder die kerkt bij een overbezette predikant. Ik denk ook dat pastoraal werk vaak te lijden heeft onder deputaatschappen.
Zeeuw
Berichten: 11751
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

helma schreef: 15 feb 2024, 12:43
Erskinees schreef:
JanRap schreef: 15 feb 2024, 10:01
Charles schreef: 15 feb 2024, 08:35


Al paar keer meegemaakt dat ds. ook aan het graf nog het woord voert (terwijl er net een dienst is geweest). Voor mij doet dat afbreuk. Ds. kent vaak diegene niet (of had kunnen kennen maar toonde geen belangstelling want bijbaantje x, y, z*). Kerkdienst oké, maar ik zou de begrafenis daarna zelf vorm geven. Iets lezen of zingen wat de overledene na aan het hart lag, Onze Vader samen bidden. Zoiets.

* Groot probleem in GG, predikanten zitten overal op en in maar verwaarlozen hun kudde.
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Charles heeft toch echt een punt. Er zijn predikanten die zo druk zijn met deputaatschappen of andere zaken, dat het pastoraat soms wat ondersneeuwt. Daarnaast is iedere predikant bijzonder druk door het grote predikantentekort. Een goede ouderling kan dat opvangen, maar juist bij een begrafenis merk je in zulke gevallen dat de predikant de overledene amper gekend heeft.
Mijn moeder en schoonmoeder zijn beide hoogbejaard. Mijn moeder krijgt zeker 6 keer zoveel pastoraal bezoek als mijn schoonmoeder die kerkt bij een overbezette predikant. Ik denk ook dat pastoraal werk vaak te lijden heeft onder deputaatschappen.
Dat pastoraal bezoek kan toch ook door een ouderling gedaan worden?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Dat zou inderdaad kunnen ja. De >6 bezoeken per jaar bij mijn moeder is half half. Komt ook wel door ziekte/sterfgevallen, maar die heeft mijn schoonmoeder ook ervaren.


HannekeL
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HannekeL »

Ik vermoed dat dit echt te maken heeft met de grote van de gemeente.

Bij ons is het de gewoonte dat voor de dienst, bij binnenkomst van de kerk, iedereen een hand te geven en dan pas een plaatsje te zoeken. Na de dienst geeft de dominee en een kerkenraadslid iedereen een hand, ook tijdens de koffie wordt iedereen aangesproken door of de dominee of een kerkenraadslid. Dit lijkt me praktisch alleen mogelijk in een kleine gemeente, geeft mij een enorm gevoel van verbondenheid en warmte.
HHR
Berichten: 1038
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Al-Chalabi ziet met lede ogen aan hoe bijvoorbeeld dominee Gert van den Brink het genade-aanbod belangrijker lijkt te vinden dan de wet. ‘Hij is ooit onder dominee Hogchem weggegaan en hersteld-hervormd predikant geworden; ik voelde onder Hogchem’s prediking juist de roeping tot het predikantschap.’

Niettemin: ‘Van den Brink komt hier van de week langs. Ik heb hem zelf uitgenodigd.’ Hoewel hij zijn boeken qua toon ‘ondermaats’ vindt en de hersteld-hervormde voorganger niet kan volgen qua ‘aanbod van genade’ is hij benieuwd naar zijn verhaal. Toch: ‘Ik heb hier ook een meter boeken over de Dordtse leerregels staan, maar zit op een andere lijn.’


https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... -werd-domi
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1563
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Mooi! Een gesprek is altijd goed.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

De belijdenisgeschriften zijn bedoeld geweest ter verduidelijking en verwoording van wat geloofd wordt.
Als je dan leest dat iemand een meter boeken over de DL heeft en je weet dat alle uitleg van de HC gemakkelijk een kilometer kan vullen, begrijp je wel waar de verwarring door komt.

'Benieuwd naar zijn verhaal'. Weer iemand die de boeken niet gelezen heeft?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9017
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef: 15 feb 2024, 16:05'Benieuwd naar zijn verhaal'. Weer iemand die de boeken niet gelezen heeft?
Dat is inderdaad een bijzondere opmerking voor iemand die niet onbekend is in kerkelijk Jeruzalem :D

Maar uitstekend dat de heren een kopje koffie met elkaar nuttigen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1563
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Hij vindt de toon ondermaats dus hij moet ze wel gelezen hebben..
Erskinees
Berichten: 2769
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mistig schreef: 15 feb 2024, 12:14
Erskinees schreef: 15 feb 2024, 10:37
Wel bijzonder dat de gemeente zelfstandig is en dat lijkt zo te blijven. Waarom niet zoals Randburg en Carterton onderdeel van het kerkverband? Of zou dat problemen opleveren t.a.v. liturgie etcetera?
En vooral volgens mij ook op welke dag ze dienst houden. Dat is in die gemeente door de lokale omstandigheden op zaterdag.
Toch dacht ik dat dit ooit een plan is geweest, wel eens gehoord bij een avond van het Dep. Israël, maar zie het op digibron ook niet terug.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 15 feb 2024, 15:51 Al-Chalabi ziet met lede ogen aan hoe bijvoorbeeld dominee Gert van den Brink het genade-aanbod belangrijker lijkt te vinden dan de wet. ‘Hij is ooit onder dominee Hogchem weggegaan en hersteld-hervormd predikant geworden; ik voelde onder Hogchem’s prediking juist de roeping tot het predikantschap.’

Niettemin: ‘Van den Brink komt hier van de week langs. Ik heb hem zelf uitgenodigd.’ Hoewel hij zijn boeken qua toon ‘ondermaats’ vindt en de hersteld-hervormde voorganger niet kan volgen qua ‘aanbod van genade’ is hij benieuwd naar zijn verhaal. Toch: ‘Ik heb hier ook een meter boeken over de Dordtse leerregels staan, maar zit op een andere lijn.’


https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... -werd-domi
Ik mag zo'n spontaan idee wel, nooit verkeerd met elkaar een bak koffie drinken en een babbel erbij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Deputaatschap kerkelijke dienstverlening heeft een wilsbeschikking genaamd: Zo wil ik het. Het lijkt me een nuttig hulpmiddel om je wensen aan te geven. Iemand hier bekend mee?
HHR
Berichten: 1038
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

pierre27 schreef: 15 feb 2024, 16:41
HHR schreef: 15 feb 2024, 15:51 Al-Chalabi ziet met lede ogen aan hoe bijvoorbeeld dominee Gert van den Brink het genade-aanbod belangrijker lijkt te vinden dan de wet. ‘Hij is ooit onder dominee Hogchem weggegaan en hersteld-hervormd predikant geworden; ik voelde onder Hogchem’s prediking juist de roeping tot het predikantschap.’

Niettemin: ‘Van den Brink komt hier van de week langs. Ik heb hem zelf uitgenodigd.’ Hoewel hij zijn boeken qua toon ‘ondermaats’ vindt en de hersteld-hervormde voorganger niet kan volgen qua ‘aanbod van genade’ is hij benieuwd naar zijn verhaal. Toch: ‘Ik heb hier ook een meter boeken over de Dordtse leerregels staan, maar zit op een andere lijn.’


https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... -werd-domi
Ik mag zo'n spontaan idee wel, nooit verkeerd met elkaar een bak koffie drinken en een babbel erbij.
Zeker.
Plaats reactie