Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen: het gaat bij een deel van de CGK om de Schrift en het Schriftgezag. Kun je die pluraliteit aanvaarden (dan word je een mini-PKN) of niet? Als je op zulke kernzaken verdeeldheid laat bestaan (en ook als het gaat om homoseksuele relaties, kinderen aan het HA, etc.) dan raakt dat toch het bestaansrecht van de CGK? Die komen rechtstreeks voort uit de Afscheiding. Daarin ging het om het bewaren van Schrift, belijdenis en vervolgens ook om de DKO. Die grondslag wordt nu in de praktijk in het hart geraakt.Simon O schreef: ↑14 feb 2024, 08:52 Toen in Nederland in 1956 de gehuwde vrouw handelingsbekwaam werd voor rechtshandelingen, duurde het maar een aantal jaren (1965) dat vrouwenkiesrecht ook de Generale Synodetafel van de CGK bereikte (via een instructie van de kerkenraad van de CGK Amsterdam-West). Toen was de wijsheid in het kerkverband: laat de kerken dit lokaal beslissen: "bij de verkiezing van ambtsdragers door de gemeente ook die wijze van verkiezen kan worden gevolgd, waarbij de zusters aan de verkiezing deelnemen". Met andere woorden de macht ligt in de lokale gemeente.
Het is voor mij volstrekt helder dat er christenen zijn die vrouwen op grond van scheppingsorde, Bijbelse gegevens en theologische denklijnen wel leidinggevende gaven toekennen en een deel die dat pertinent niet willen doen. Volgens mij komen beide stemmen voor in de CGK (net als in 1965) en zou je ook prima deze zaak lokaal kunnen bespreken en vormgeven.
Dit bleek ook in 1998 met een meerderheids- en een minderheidsrapport. Waarom zou je van bovenaf vanuit GS dwang uitoefenen om tot een gezamenlijke opvatting te komen. De kerkelijke vergaderingen (classis en PS) hebben de afgelopen jaren een heel ander karakter gekregen die volgens mij strijdig is met de Dordtse KO (dat de ene kerk over de andere heerst). Ik moet zeggen dat ik de verschuiving van lokaal macht naar bovenlokale macht - we moete het allemaal eens zijn -niet goed begrijp. Enfin, dit houdt me wel bezig.
Verder is het zo ongehoord dat allerlei gemeentes juist op zulke kernzaken in ongehoorzaamheid verder gaan en daarmee de boel onder grote druk zetten.