CGK convent
Re: CGK convent
Ik ben er anders helemaal niet gerust op.
En ik ben het niet met je eens. Al vind ik het niet goed om besluiten te nemen die tegen het besluit van de synode ingaan.
En ik ben het niet met je eens. Al vind ik het niet goed om besluiten te nemen die tegen het besluit van de synode ingaan.
-
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: CGK convent
Stuitende reactie van DDD, degenen die zich aan het Woord willen houden te betichten van scheurmakerij. Degenen die de synode bewust ondermijnen leggen echter een bom onder de eenheid.
Ze reduceren eenheid tot: vertrouw me maar dat ik Jezus liefheb. Dat terwijl ze de wil van de Heere op tal van punten waar het schuurt in onze cultuur tijdgebonden maken.
De belijdenis en het Schriftgezag handhaven zijn ook kenmerken van de ware kerk. En niet een vage uitspraak dat iemand Jezus liefheeft, want dat hebben de vrijzinnigen op hun manier ook.
Een ieder die Mijn geboden doet, die is het die Mij liefheeft zei Jezus.
Ze reduceren eenheid tot: vertrouw me maar dat ik Jezus liefheb. Dat terwijl ze de wil van de Heere op tal van punten waar het schuurt in onze cultuur tijdgebonden maken.
De belijdenis en het Schriftgezag handhaven zijn ook kenmerken van de ware kerk. En niet een vage uitspraak dat iemand Jezus liefheeft, want dat hebben de vrijzinnigen op hun manier ook.
Een ieder die Mijn geboden doet, die is het die Mij liefheeft zei Jezus.
Re: CGK convent
Misschien kun je eerst nog reageren op mijn antwoord op jouw vraag?
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
-
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: CGK convent
Waarom wil je van de CGK een plurale kerk maken?DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:03 Misschien kun je eerst nog reageren op mijn antwoord op jouw vraag?
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- Maanenschijn
- Berichten: 4237
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
CGK convent
Is de houding van BhP (zoals jij het aanduid @DDD) niet geheel in lijn met wat in individuele gevallen zich voordoet bij het blijven in de zonde, met gevolg waarschuwen en vervolgens censuur en afsnijding? Met altijd de optie tot wederopneming?
Dat heet toch niet scheuren, maar de kerk in uiterlijke vorm zuiveren van openbare zonden met doelstelling bekering?
Ik kan mij voorstellen dat de rechtse CGK broeders dit ook in het bestaan van het kerkverband toepassen.
Dat heet toch niet scheuren, maar de kerk in uiterlijke vorm zuiveren van openbare zonden met doelstelling bekering?
Ik kan mij voorstellen dat de rechtse CGK broeders dit ook in het bestaan van het kerkverband toepassen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: CGK convent
Onzin!! Het geduld wat wij hebben gehad met de ongehoorzaamheid van kerkenraden gaat de meest liefdevolle ouders ver te boven. Hier zie je wat frustratie van een GG’er doet met objectiviteit. Ik neem het jou niet eens kwalijk. Je kunt niet anders.DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:03 Misschien kun je eerst nog reageren op mijn antwoord op jouw vraag?
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
Wat de Bijbel zegt vind jij blijkbaar onbelangrijk. Kijk eens een video van John Piper, Tim Keller en Don Carson over vrouw en ambt. Dat zijn geen door jou verguisde en verachte bewaar het panders. Maar ze denken wel Bijbels over vrouw en ambt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Dat wil ik helemaal niet. Maar ik wil dat mensen recht doen aan de feiten. En er komen hier heel eenzijdige verhalen langs.Evangelist schreef: ↑14 feb 2024, 00:10Waarom wil je van de CGK een plurale kerk maken?DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:03 Misschien kun je eerst nog reageren op mijn antwoord op jouw vraag?
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
Re: CGK convent
Zeker is dat vergelijkbaar. Maar daarom gaat het nog niet aan om de ongehoorzame broeders en zusters scheurmakers te noemen.Maanenschijn schreef: ↑14 feb 2024, 00:11 Is de houding van BhP (zoals jij het aanduid @DDD) niet geheel in lijn met wat in individuele gevallen zich voordoet bij het blijven in de zonde, met gevolg waarschuwen en vervolgens censuur en afsnijding? Met altijd de optie tot wederopneming?
Dat heet toch niet scheuren, maar de kerk in uiterlijke vorm zuiveren van openbare zonden met doelstelling bekering?
Ik kan mij voorstellen dat de rechtse CGK broeders dit ook in het bestaan van het kerkverband toepassen.
Re: CGK convent
Ik ben niet zo gefrustreerd, voor zover ik zelf kan beoordelen. Ik heb een heel boek van Don Carson gelezen, ooit, over dit onderwerp. Ik ben niet overtuigd. Ik vind veel van de redeneringen cirkelredeneringen. Dat geldt ook voor het meerderheidsrapport uit 1998.huisman schreef: ↑14 feb 2024, 00:14Onzin!! Het geduld wat wij hebben gehad met de ongehoorzaamheid van kerkenraden gaat de meest liefdevolle ouders ver te boven. Hier zie je wat frustratie van een GG’er doet met objectiviteit. Ik neem het jou niet eens kwalijk. Je kunt niet anders.DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:03 Misschien kun je eerst nog reageren op mijn antwoord op jouw vraag?
Maar goed, jouw reactie is precies wat in het artikel staat: het grote probleem in het convent is dat Bewaar het Pand allereerst uit is op een kerk waarin deze afwijking niet getolereerd wordt. En als dat niet gaat door bekering, dan maar door een scheuring.
Je kunt wel zeggen dat de linkerflankgemeenten ongehoorzaam zijn, maar niet dat ze uit zijn op een scheuring.
Het is net met een ongehoorzaam kind. Je kunt zeggen dat het ongehoorzaam is, maar als je als ouders zelf aankondigt dat bij bepaald gedrag het kind uit huis gezet wordt, moet je niet zeggen dat hij of zij uit is op een scheuring. Dan verwar je oorzaak en gevolg.
Wat de Bijbel zegt vind jij blijkbaar onbelangrijk. Kijk eens een video van John Piper, Tim Keller en Don Carson over vrouw en ambt. Dat zijn geen door jou verguisde en verachte bewaar het panders. Maar ze denken wel Bijbels over vrouw en ambt.
Maar goed. Het was niet mijn voornemen om over de inhoud van de verschillende visies te spreken.
Re: CGK convent
Maar wel om gehoorzame broeders en zusters scheurmakers te noemen. Dat doe jij steeds zonder ook maar 1 classis vergadering bijgewoond te hebben . Laster is een zonde DDD. Wees een beetje voorzichtig.DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:18Zeker is dat vergelijkbaar. Maar daarom gaat het nog niet aan om de ongehoorzame broeders en zusters scheurmakers te noemen.Maanenschijn schreef: ↑14 feb 2024, 00:11 Is de houding van BhP (zoals jij het aanduid @DDD) niet geheel in lijn met wat in individuele gevallen zich voordoet bij het blijven in de zonde, met gevolg waarschuwen en vervolgens censuur en afsnijding? Met altijd de optie tot wederopneming?
Dat heet toch niet scheuren, maar de kerk in uiterlijke vorm zuiveren van openbare zonden met doelstelling bekering?
Ik kan mij voorstellen dat de rechtse CGK broeders dit ook in het bestaan van het kerkverband toepassen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Wees nu eens nuchter. Van wie hoor je steeds verhalen over scheuringen? Kijk naar de stemming op dit forum in deze peiling. Het is voor iedereen overduidelijk dat alleen in de rechterflank van de CGK wordt gepleit voor een scheuring. Weliswaar als tweede optie na bekering, maar dan nog steeds.
-
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: CGK convent
Hoe kom je daar bij?DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:36 Wees nu eens nuchter. Van wie hoor je steeds verhalen over scheuringen? Kijk naar de stemming op dit forum in deze peiling. Het is voor iedereen overduidelijk dat alleen in de rechterflank van de CGK wordt gepleit voor een scheuring. Weliswaar als tweede optie na bekering, maar dan nog steeds.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: CGK convent
Zo gek is dat toch niet? Als je tijdens een voetbalwedstrijd gaat hockeyen word je daar ook op aangesproken. Dan kan je ook niet zeggen ' ik vind de voetbal regels niet meer van nu en wil de hockeyregels toepassen'. Als je doorgaat met hockeyen tijdens een wedstrijd, word je verwijderd uit het team en moet je he aansluiten bij een hockeyclub .DDD schreef: ↑14 feb 2024, 00:36 Wees nu eens nuchter. Van wie hoor je steeds verhalen over scheuringen? Kijk naar de stemming op dit forum in deze peiling. Het is voor iedereen overduidelijk dat alleen in de rechterflank van de CGK wordt gepleit voor een scheuring. Weliswaar als tweede optie na bekering, maar dan nog steeds.
Zo werkt dat ook binnen een kerk.
Re: CGK convent
Ik ben wel benieuwd of DDD zich geen situaties kan bedenken dat ouders tegen een kind zeggen:
Of je houdt je aan de gezinsregels, of je gaat maar op jezelf wonen. Dat is voor beiden beter.
Nu doen we het nog in redelijk goede harmonie, maar laat ons niet in een situatie komen dat we met slaande deuren je het huis uit moeten zetten.
Of je houdt je aan de gezinsregels, of je gaat maar op jezelf wonen. Dat is voor beiden beter.
Nu doen we het nog in redelijk goede harmonie, maar laat ons niet in een situatie komen dat we met slaande deuren je het huis uit moeten zetten.
Re: CGK convent
Toen in Nederland in 1956 de gehuwde vrouw handelingsbekwaam werd voor rechtshandelingen, duurde het maar een aantal jaren (1965) dat vrouwenkiesrecht ook de Generale Synodetafel van de CGK bereikte (via een instructie van de kerkenraad van de CGK Amsterdam-West). Toen was de wijsheid in het kerkverband: laat de kerken dit lokaal beslissen: "bij de verkiezing van ambtsdragers door de gemeente ook die wijze van verkiezen kan worden gevolgd, waarbij de zusters aan de verkiezing deelnemen". Met andere woorden de macht ligt in de lokale gemeente.
Het is voor mij volstrekt helder dat er christenen zijn die vrouwen op grond van scheppingsorde, Bijbelse gegevens en theologische denklijnen wel leidinggevende gaven toekennen en een deel die dat pertinent niet willen doen. Volgens mij komen beide stemmen voor in de CGK (net als in 1965) en zou je ook prima deze zaak lokaal kunnen bespreken en vormgeven.
Dit bleek ook in 1998 met een meerderheids- en een minderheidsrapport. Waarom zou je van bovenaf vanuit GS dwang uitoefenen om tot een gezamenlijke opvatting te komen. De kerkelijke vergaderingen (classis en PS) hebben de afgelopen jaren een heel ander karakter gekregen die volgens mij strijdig is met de Dordtse KO (dat de ene kerk over de andere heerst). Ik moet zeggen dat ik de verschuiving van lokaal macht naar bovenlokale macht - we moete het allemaal eens zijn -niet goed begrijp. Enfin, dit houdt me wel bezig.
Het is voor mij volstrekt helder dat er christenen zijn die vrouwen op grond van scheppingsorde, Bijbelse gegevens en theologische denklijnen wel leidinggevende gaven toekennen en een deel die dat pertinent niet willen doen. Volgens mij komen beide stemmen voor in de CGK (net als in 1965) en zou je ook prima deze zaak lokaal kunnen bespreken en vormgeven.
Dit bleek ook in 1998 met een meerderheids- en een minderheidsrapport. Waarom zou je van bovenaf vanuit GS dwang uitoefenen om tot een gezamenlijke opvatting te komen. De kerkelijke vergaderingen (classis en PS) hebben de afgelopen jaren een heel ander karakter gekregen die volgens mij strijdig is met de Dordtse KO (dat de ene kerk over de andere heerst). Ik moet zeggen dat ik de verschuiving van lokaal macht naar bovenlokale macht - we moete het allemaal eens zijn -niet goed begrijp. Enfin, dit houdt me wel bezig.