Rouwdienst of dankdienst

merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

MGG schreef: 10 feb 2024, 22:45
merel schreef: 10 feb 2024, 22:39
MGG schreef: 10 feb 2024, 22:28
merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
Het grote verschil is natuurlijk dat de gemiddelde PKN gemeente geen enkele moeite heeft met een dienst waar geen bloemen zijn en/of psalmen oude berijming gezongen wordt.
Klopt, maar qua inhoud van de prediking kan je een behoorlijke mismatch hebben.
Dat kan ook gebeuren als je lid bent van een kerkelijke gemeente waar men niet accepteert of wil geloven dat iemand bekeerd is.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 10 feb 2024, 22:40
DDD schreef: 10 feb 2024, 22:16 Dat zou ik in dat geval ook willen inderdaad. Al zou ik dan maar een externe dominee inhuren. Geen sprake van dat ik hiermee akkoord zou gaan. Leiden van begrafenissen zou in zo'n plaats een leuke bijverdienste kunnen zijn.
Raar idee. Zo iemand heeft geen band met overledene en de nabestaanden. Er is vast een bekende of een familielid die een korte overdenking kan houden.
Die band kan er in veel gevallen in de GG ook niet zijn. Bovendien kun je als predikant met twee voorgesprekken een heel persoonlijk getinte rouwdienst vormgeven.

Het grote nadeel van de GG-begrafenissen is, dat ze wel heel sterk kerkelijk belijnd zijn, al speelt dat vooral in de rechterflank van de GG, maar dat het geen kerkdiensten zijn, dus dat Christus er in ambtelijke zin altijd ontbreekt.

Maar goed, het is niet allemaal kommer en kwel, er zijn ook GG waar je gewoon gezangen mag zingen in de kerk bij een begrafenis, omdat het immers geen kerkdienst is. Dat lijkt me ook een stuk consequenter. Maar ook in die gevallen ontbreken votum en groet, en ook de zegen, en ik vind dat eigenlijk ongepast. Bij alle belangrijke levensgebeurtenissen kan de zegen niet ontbreken.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: 10 feb 2024, 20:33 De overledene moet zo min mogelijk verplaatst worden lees ik.

Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen.
Geen ererondje door de kerk.

Nooit zoiets gezien maar goed, dan is het maar geregeld. :)
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

MGG schreef: 10 feb 2024, 20:37
Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
En vervolgens is RF weer druk met het bekritiseren van een document wat op (bijna) niemand van ons van toepassing is.
Dat weet je niet. Je zou zomaar kunnen verhuizen, en dan in zo'n gemeente terechtkomen. Want ik heb wel eens vaker zoiets gelezen. Deze gemeente is zeker niet de enige met zo'n collectie aan regels.

Maar helemaal normaal is het niet. Een gemeente is niet gelukkig als een soort hobby-wetgevingsjuristen aan zo'n document gaat sleutelen.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

MGG schreef: 10 feb 2024, 22:28
merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
Ik ben het niet met je eens dat dat een kleine moeite is. Ik kan mij weinig ernstiger problemen met een kerk voorstellen dan gedoe over een begrafenis of trouwdienst.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 feb 2024, 22:55
MGG schreef: 10 feb 2024, 20:37
Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
En vervolgens is RF weer druk met het bekritiseren van een document wat op (bijna) niemand van ons van toepassing is.
Dat weet je niet. Je zou zomaar kunnen verhuizen, en dan in zo'n gemeente terechtkomen. Want ik heb wel eens vaker zoiets gelezen. Deze gemeente is zeker niet de enige met zo'n collectie aan regels.

Maar helemaal normaal is het niet. Een gemeente is niet gelukkig als een soort hobby-wetgevingsjuristen aan zo'n document gaat sleutelen.
Ik hoop dat mensen niet alleen informatie over de wijk inwinnen, maar ook over de kerkelijke gemeente, school en andere zaken die van toepassing zijn.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Nou, ik vrees dat onze kerkenraad zonder enige waarschuwing een attestatie zou afgeven.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 feb 2024, 22:59
MGG schreef: 10 feb 2024, 22:28
merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
Ik ben het niet met je eens dat dat een kleine moeite is. Ik kan mij weinig ernstiger problemen met een kerk voorstellen dan gedoe over een begrafenis of trouwdienst.
Ik zou er daarom ook geen gedoe van maken. Ik vind het prima om een keer in het zwart te verschijnen of (stil) naar het graf te lopen. Wat mij betreft zingen we Datheen, gezangen of 1773. Als gast volg ik de plaatselijke gewoontes.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Uiteraard.

Maar we hebben het hier niet over gasten, maar over hoe het is als je als eigen gemeentelid hiermee geconfronteerd wordt.

Het spreekt vanzelf dat je als gast geen psalm zingt als die niet op het programma staat.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:05 Nou, ik vrees dat onze kerkenraad zonder enige waarschuwing een attestatie zou afgeven.
Logisch toch? Tegen de tijd dat je een attest vraagt, is de keus al gemaakt. Ik zou voor het kopen van een huis informatie inwinnen.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Ik zou daar tien jaar geleden echt niet aan gedacht hebben, maar inderdaad, ik zou nu ook een begrafenisprotocol opvragen.

Maar ik blijf dat toch echt absurd vinden.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:09 Uiteraard.

Maar we hebben het hier niet over gasten, maar over hoe het is als je als eigen gemeentelid hiermee geconfronteerd wordt.

Het spreekt vanzelf dat je als gast geen psalm zingt als die niet op het programma staat.
Dan ben je bewust lid van de gemeente. Als besluiten je niet bevallen, kan je het aankaarten. Hier pas na een overlijden mee komen, is rijkelijk laat. De overledene was lid van de gemeente. Het nageslacht hoort hier rekening mee te houden. Het is wat lastiger als de overledene zelf afwijkende wensen had.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Inderdaad. Nu heb ik mijn wensen al jaren geleden vastgelegd, en als er dus zo'n protocol zal komen, dan moeten de nabestaanden iemand anders zoeken.

Vervelender is, dat je dan niet vanuit je eigen kerk begraven kunt worden.

Maar dat is precies de reden waarom dit een nuttige discussie is. Als een overlijden aan de orde is, dan moet helder zijn hoe je met zulke toestanden om wilt gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 10 feb 2024, 22:55 Maar helemaal normaal is het niet. Een gemeente is niet gelukkig als een soort hobby-wetgevingsjuristen aan zo'n document gaat sleutelen.
Ik moest wel gniffelen toen ik las over morele rechtsgeldigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:16 Inderdaad. Nu heb ik mijn wensen al jaren geleden vastgelegd, en als er dus zo'n protocol zal komen, dan moeten de nabestaanden iemand anders zoeken.

Vervelender is, dat je dan niet vanuit je eigen kerk begraven kunt worden.

Maar dat is precies de reden waarom dit een nuttige discussie is. Als een overlijden aan de orde is, dan moet helder zijn hoe je met zulke toestanden om wilt gaan.
Ik ben er ook wel iets anders over gaan denken n.a.v. overlijden van ma en pa. Enfin in ons gezin waar alle kanten van kerkelijk Nederland aanwezig is respecteerden we de wens van onze ouders terwijl de meesten van de kerkelijke kring van mijn ouders al langer afscheid hebben genomen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie