Wat is hypercalvinisme?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

tja schreef: 08 feb 2024, 13:13
huisman schreef: 08 feb 2024, 13:08 Vraag. Er wordt gezegd dat de preken van dr vd Brink evenwichtiger zijn dan zijn boeken. Nu wilde ik een recente preek beluisteren en keek even op kerktijden.nl. Daar zie ik dat hij in 2024 nog maar één keer heeft gepreekt ( 4 februari)

Klopt dat of staan niet alle diensten op kerktijden.nl ?
Afgelopen zondag Valburg
Gevonden. :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:18
tja schreef: 08 feb 2024, 13:13
huisman schreef: 08 feb 2024, 13:08 Vraag. Er wordt gezegd dat de preken van dr vd Brink evenwichtiger zijn dan zijn boeken. Nu wilde ik een recente preek beluisteren en keek even op kerktijden.nl. Daar zie ik dat hij in 2024 nog maar één keer heeft gepreekt ( 4 februari)

Klopt dat of staan niet alle diensten op kerktijden.nl ?
Afgelopen zondag Valburg
Gevonden. :super
Graag gedaan. Ik ben benieuwd naar je bevindingen😉
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:17
Bertiel schreef: 08 feb 2024, 13:11 https://www.hhggoedereede.nl/audiopreken-2

13-11-2022
Dank maar ik zoek een recente. Ik was wat verbaasd omdat hij wel regelmatig bij geloofstoerusting lijkt te zijn. Of is dat ook maar mondjesmaat?
1 februari, de 3 maanden ervoor niet, dus dat valt wel mee
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

Cvandaag schreef:
Nadat op 11 mei 2023 een eerste avond met ds. Paul Visser uit Rotterdam werd georganiseerd, werd al snel duidelijk dat de hersteld hervormde gemeente in Staphorst de geloofsavonden liever kwijt is dan rijk. Zo is er volgens de initiatiefnemers van ‘Geloofsavonden Staphorst’ naar eigen zeggen “druk uitgeoefend” om de op 22 juni 2023 gehouden avond met ds. A. Simons te cancelen. “De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente is de overtuiging toegedaan dat dergelijke avonden aan de plaatselijke kerken zijn voorbehouden. Ook liet men weten dat men vreest dat we tijdens de geloofsavonden buiten Gods orde zouden treden.”
Cvandaag schreef: Van den Brink ziet naar eigen zeggen geen link tussen het verzoek om niet naar Staphorst te komen en de discussies over geloofszekerheid, naar aanleiding van zijn lezing en boeken. “In de brief van de kerkenraad wordt niet gerefereerd aan de lopende discussies. Ik krijg de indruk dat de kerkenraad het vooral als een zaak van hun 'eigen grondgebied' ziet.” De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente laat via het Nederlands Dagblad weten dat men zich onthoudt van commentaar. Cvandaag heeft ds. Van Marle de mogelijkheid aangeboden om op uitspraken in dit artikel te reageren. De hersteld hervormde predikant heeft vooralsnog nog niet .
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 08 feb 2024, 13:44
Cvandaag schreef:
Nadat op 11 mei 2023 een eerste avond met ds. Paul Visser uit Rotterdam werd georganiseerd, werd al snel duidelijk dat de hersteld hervormde gemeente in Staphorst de geloofsavonden liever kwijt is dan rijk. Zo is er volgens de initiatiefnemers van ‘Geloofsavonden Staphorst’ naar eigen zeggen “druk uitgeoefend” om de op 22 juni 2023 gehouden avond met ds. A. Simons te cancelen. “De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente is de overtuiging toegedaan dat dergelijke avonden aan de plaatselijke kerken zijn voorbehouden. Ook liet men weten dat men vreest dat we tijdens de geloofsavonden buiten Gods orde zouden treden.”
Cvandaag schreef: Van den Brink ziet naar eigen zeggen geen link tussen het verzoek om niet naar Staphorst te komen en de discussies over geloofszekerheid, naar aanleiding van zijn lezing en boeken. “In de brief van de kerkenraad wordt niet gerefereerd aan de lopende discussies. Ik krijg de indruk dat de kerkenraad het vooral als een zaak van hun 'eigen grondgebied' ziet.” De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente laat via het Nederlands Dagblad weten dat men zich onthoudt van commentaar. Cvandaag heeft ds. Van Marle de mogelijkheid aangeboden om op uitspraken in dit artikel te reageren. De hersteld hervormde predikant heeft vooralsnog nog niet .
Weer eens een wegduikende kerkenraad? Zo beeldbevestigend.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

Cvandaag schreef:

De website van Cvandaag lag er vanochtend circa 30 minuten uit. Reden hiervoor is het artikel over dr. Gert van den Brink die door de hersteld hervormde gemeente Staphorst 'dringend verzocht' werd om zijn lezing van vanavond te cancelen
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

Cyrillus schreef: 08 feb 2024, 13:54
tja schreef: 08 feb 2024, 13:44
Cvandaag schreef:
Nadat op 11 mei 2023 een eerste avond met ds. Paul Visser uit Rotterdam werd georganiseerd, werd al snel duidelijk dat de hersteld hervormde gemeente in Staphorst de geloofsavonden liever kwijt is dan rijk. Zo is er volgens de initiatiefnemers van ‘Geloofsavonden Staphorst’ naar eigen zeggen “druk uitgeoefend” om de op 22 juni 2023 gehouden avond met ds. A. Simons te cancelen. “De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente is de overtuiging toegedaan dat dergelijke avonden aan de plaatselijke kerken zijn voorbehouden. Ook liet men weten dat men vreest dat we tijdens de geloofsavonden buiten Gods orde zouden treden.”
Cvandaag schreef: Van den Brink ziet naar eigen zeggen geen link tussen het verzoek om niet naar Staphorst te komen en de discussies over geloofszekerheid, naar aanleiding van zijn lezing en boeken. “In de brief van de kerkenraad wordt niet gerefereerd aan de lopende discussies. Ik krijg de indruk dat de kerkenraad het vooral als een zaak van hun 'eigen grondgebied' ziet.” De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente laat via het Nederlands Dagblad weten dat men zich onthoudt van commentaar. Cvandaag heeft ds. Van Marle de mogelijkheid aangeboden om op uitspraken in dit artikel te reageren. De hersteld hervormde predikant heeft vooralsnog nog niet .
Weer eens een wegduikende kerkenraad? Zo beeldbevestigend.
Als het is zoals Cvandaag schrijft, werkt de kerkenraad actief aan een stuk verwijdering.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 08 feb 2024, 14:58
Cvandaag schreef:

De website van Cvandaag lag er vanochtend circa 30 minuten uit. Reden hiervoor is het artikel over dr. Gert van den Brink die door de hersteld hervormde gemeente Staphorst 'dringend verzocht' werd om zijn lezing van vanavond te cancelen
Jammer dat CVandaag vaak zo uit is op rumoer. Eerlijker is om te zeggen dat ze technisch niet voorbereid zijn op pieken in de vraag. Niet voldoende geld hebben uitgegeven aan een goede provider etc.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

tja schreef: 08 feb 2024, 15:08
Cyrillus schreef: 08 feb 2024, 13:54
tja schreef: 08 feb 2024, 13:44
Cvandaag schreef:
Nadat op 11 mei 2023 een eerste avond met ds. Paul Visser uit Rotterdam werd georganiseerd, werd al snel duidelijk dat de hersteld hervormde gemeente in Staphorst de geloofsavonden liever kwijt is dan rijk. Zo is er volgens de initiatiefnemers van ‘Geloofsavonden Staphorst’ naar eigen zeggen “druk uitgeoefend” om de op 22 juni 2023 gehouden avond met ds. A. Simons te cancelen. “De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente is de overtuiging toegedaan dat dergelijke avonden aan de plaatselijke kerken zijn voorbehouden. Ook liet men weten dat men vreest dat we tijdens de geloofsavonden buiten Gods orde zouden treden.”
Cvandaag schreef: Van den Brink ziet naar eigen zeggen geen link tussen het verzoek om niet naar Staphorst te komen en de discussies over geloofszekerheid, naar aanleiding van zijn lezing en boeken. “In de brief van de kerkenraad wordt niet gerefereerd aan de lopende discussies. Ik krijg de indruk dat de kerkenraad het vooral als een zaak van hun 'eigen grondgebied' ziet.” De kerkenraad van de hersteld hervormde gemeente laat via het Nederlands Dagblad weten dat men zich onthoudt van commentaar. Cvandaag heeft ds. Van Marle de mogelijkheid aangeboden om op uitspraken in dit artikel te reageren. De hersteld hervormde predikant heeft vooralsnog nog niet .
Weer eens een wegduikende kerkenraad? Zo beeldbevestigend.
Als het is zoals Cvandaag schrijft, werkt de kerkenraad actief aan een stuk verwijdering.
Een kerkenraad hoeft niet van mening te veranderen omdat er een paar zijn die vinden dat er te weinig geestelijke doorbraak is.
Hoopvol
Berichten: 1328
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Hoopvol »

Johann Gottfried Walther schreef: 08 feb 2024, 09:40
Geytenbeekje schreef: 07 feb 2024, 23:34 Ik zou als ik de kerkenraad was ook niet het tegenhouden, temeer niet omdat er al avonden zijn belegd waar wss ook kerkleden van de hhg ter plaatse aanwezig waren.
En verschil met ds Simons en Visser zie ik ook niet tov vdr brink.
Hoor je ook geen verschil tussen Ds. Simons en Ds. G.A. van den Brink?
Ik tot nu toe niet.
Maar ik ben ook geen ds. G.A. van den Brink kenner en ds. A. Simons kenner. Van ds Simons heb ik, denk ik, 4 preken gehoord, van ds van den Brink, denk ik, 2.
Maar inhoudelijk heb ik geen verschil gehoord. Misschien ben ik niet kritisch genoeg, dat kan ook😉.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

Geytenbeekje schreef: 08 feb 2024, 16:19
tja schreef: 08 feb 2024, 15:08
Cyrillus schreef: 08 feb 2024, 13:54
tja schreef: 08 feb 2024, 13:44

Weer eens een wegduikende kerkenraad? Zo beeldbevestigend.
Als het is zoals Cvandaag schrijft, werkt de kerkenraad actief aan een stuk verwijdering.
Een kerkenraad hoeft niet van mening te veranderen omdat er een paar zijn die vinden dat er te weinig geestelijke doorbraak is.
Het gaat mij er niet om wat de kerkenraad officieel kan en mag doen. Mijn voorlopige conclusie is dat ik het niet wijs vindt. Het lijkt erop dat ze een mogelijkheid hebben gevonden om een bijeenkomst van mensen tegen te werken. En dat werkt mijns inziens een stukje verwijdering in de hand. Als het klopt wat Cvandaag schrijft gaat het niet om de persoon dr van den Brink maar meer om de betreffende bijeenkomst.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Orchidee »

De lezingen van andere sprekers richten zich net zo goed 'op het persoonlijk geloof en hebben als doel om jong en oud tot Jezus Christus te brengen '.
Hoe kan iemand daar tegen zijn? Intriest!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef: 08 feb 2024, 17:23 De lezingen van andere sprekers richten zich net zo goed 'op het persoonlijk geloof en hebben als doel om jong en oud tot Jezus Christus te brengen '.
Hoe kan iemand daar tegen zijn? Intriest!
Ze hebben daarover een andere zienswijze dan de sprekers op die avonden.
Als je gelooft dat ze op bepaalde punten een te eenzijdig beeld geven of zelfs dwalen kan ik begrijpen dat ze liever ds vd Brink niet hebben. Ik zou zelf niet een brief oid hebben verstuurd, want de mensen die willen gaan er toch wel heen maar ik begrijp de kerkenraad ergens wel.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:17
Bertiel schreef: 08 feb 2024, 13:11 https://www.hhggoedereede.nl/audiopreken-2

13-11-2022
Dank maar ik zoek een recente. Ik was wat verbaasd omdat hij wel regelmatig bij geloofstoerusting lijkt te zijn. Of is dat ook maar mondjesmaat?
Toch grappig dat oudvaders van eeuwen terug geen probleem zijn, maar nu liefst zo recent mogelijk :-). Sorry ik kon het niet laten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4196
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:er zijn dus al diverse dominees die er wat over zeggen op preekstoelen las ik vanochtend, nee dit leeft breder dan dat je denkt.
Overigens deden deze predikanten (in de zelfde diensten waar Herman aan refereerde) dat correct en zonder steken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie