Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6547
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:57
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:48 Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
Ja, maar toch.
Maar toch? Voelt dat dan echt zondig? Brand je kachel op zondag ook niet?
Vroeger konden er bij ING geen transacties op zondag plaatsvinden. Nu wel.
Zeeuw
Berichten: 11751
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 13:55
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:57
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:48 Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
Ja, maar toch.
Maar toch? Voelt dat dan echt zondig? Brand je kachel op zondag ook niet?
Vroeger konden er bij ING geen transacties op zondag plaatsvinden. Nu wel.
Ja, dat zal inderdaad bij iedere bank het geval zijn. Ik vind het lastig. Ik bankier niet op zondag. Maar ik let er niet op of mijn zaterdagse betaling op een ander moment worden verwerkt. Ik vind het een beetje categorie water en energie.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

Ik vind het een lastige. Ik heb wel eens op woensdag iets besteld en kreeg op zondag bericht dat het was verwerkt en verzonden. Ik laat altijd op donderdagavond mijn boodschappen bezorgen. Soms doet het pinapparaat het niet. Ook dat is wel eens op zondag verwerkt. Het is nu eenmaal zo. En of dat een hellend vlak is, betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef: 07 feb 2024, 12:25
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef: 07 feb 2024, 10:22 Ik zat ook al te denken. Dat doe ik regelmatig op zondag, als er een qr-code beschikbaar is bij de collecte.
Dus dan pak je je telefoon er bij (sowieso ben ik van mening dat je op zondag je telefoon zo veel mogelijk met rust moet laten) en dan begin je tijdens het zingen even wat over te maken?
Sorry, maar dat vind ik uiterst verwerpelijk, omdat er talloze alternatieven zijn.
Bij ons is dat een vast moment tijdens het voorspel van het zingen voor de preek.
Ik dacht eerst dat ik er moeite mee zou hebben maar ik geef nu véél bewuster en gericht Afbeelding
Jij zit toch in de HHK?
Ik denk dat dat bewuster en gerichter tijdelijk is. Ook dat word steeds normaler en een bepaalde standaard.
Ja ik zit in een hhg, nee dat is niet tijdelijk.
Het werkt al zo sinds de coronatijd en het blijkt goed te blijven werkenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

Bij ons ook. Het schijnt dat er meer gegeven wordt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Bij ons ook. Het schijnt dat er meer gegeven wordt.
Dat sowieso.
Bij ons word er iedere zondag voorgelezen wat de opbrengsten, doelen en eventueel overgemaakte bedragen waren van de vorige zondag + de doelen van de collectes op dit moment.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

Het is alleen zo jammer dat elke ( technische) verandering wordt geschaard onder het hellende vlak.

@ Hersteld Hervormd; dat vind ik ook ten aanzien van de voorbeelden die jij noemt. Vaccinaties, broeken bij vrouwen, bioscoop- en theater bezoek zijn niet per definitie fout.
Marco
Berichten: 3614
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Marco »

HHR schreef: 07 feb 2024, 11:45 Het is lastig te bepalen wat hellend vlak precies inhoudt.
Maar dat er verschuivingen hard gaan de laatste decennia is een gegeven.
Zomaar wat uitwendig zaken die ik in een sneltreinvaart heb zien verschuiven in onze gezindte:

- TV bezit of iig het kijken van programma's
- Sporten in clubverband
- Vrouwen kleding
- Kerstboom
- Zondagsinvulling (rijden, visites, PC gebruik etc)
- Gemengde vakanties jongeren, zonder toezicht.
- Vaccinatie
- Theater - bioscoop bezoek

Het rijtje zou makkelijk aan te vullen zijn met meer voorbeelden.
En deze verschuivingen zie je ook bij zeer betrokken kerkleden.
Bij veel van deze zaken zijn echt wel bijbelse voor- of tegen argumenten te verzinnen. Is altijd wel discussie over geweest, maar toch is er massaal een wissel omgegaan.
Mijn vraag is vaak, hoe ontstaat zo iets. Waarom worden zaken gewoon die altijd afgewezen werden. Is het de individualisering? Is het de invloed van de media? Komt het door meer zicht op de wereldwijde kerk, waar altijd al verschillen in levensstijl waren? En opvallend, het gaat echt niet altijd samen op met minder kerkelijke betrokkenheid. Sterker, misschien is die wel meer toegenomen. Hoeveel voorgaande generaties bleven niet vanuit sociale druk bij de kerk, en volgde daarom de regels.

Ik denk dat tot 20-30 jaar terug er meer eenheid was in de levensstijl binnen een gemeente. Elke gezin volgde min of meer de ongeschreven regels.
Dat zijn we voor een groot deel kwijt geraakt. In de opvoeding wordt dat er niet makkelijker op.
Daar kunnen twee oorzaken aan ten grondslag liggen:
1. de (on-)geschreven regels zijn niet of niet meer relevant
2. de kerkleden zijn niet meer zo grondslagvast.

1. Sommige regels hebben geen stevige basis. En sommige hadden die wel, maar zijn in de loop van de tijd minder of niet relevant geworden. En daardoor moeilijker of niet meer uit te leggen. Voorbeelden: orthodoxe christenen hebben in het algemeen de neiging om heel kritisch te staan tegenover nieuwe techniek. Op zich niet verkeerd, maar wanneer het om zondagsinvulling gaat levert dat vreemde regels op. Waarom is lopen beter dan rijden? Niet iedereen kan dat uitleggen. Ander voorbeeld: dameskleding. Vroeger was een broek per definitie mannenkleding. Nu niet meer. Is daarmee het verbod op broeken op reformatorische scholen achterhaald? In ieder geval een stuk lastiger uit te leggen dan 40 jaar geleden.
2. Ik denk dat er zeker een stuk vervlakking achter zit, waardoor sommige dingen die vroeger 'not done' waren, nu met enige moeite worden rechtgepraat. En dat maakt het soms lastig, soms ook voor onszelf, als we voor onszelf echt willen bepalen waarom we iets doen of iets laten. Maar de gemakkelijke oplossing: je puur aan de oude normen houden, werkt ook niet. Daarmee vervreemd je je enorm. Bovendien normen zonder waarden zijn waardeloos.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Gezang »

HersteldHervormd schreef: 06 feb 2024, 19:36
Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Tanken bij een onbemand tankstation dan? Of: EV opladen?
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Gezang »

HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 10:16 En via internetbankieren een collectegift overmaken?
Is dat noodzakelijk? Hoe moeilijk is het om een bonnetje of muntje in de zak te stoppen?
Trouwens, je kan dat eventueel ook maandag doen als er echt geen andere optie is.


Geld geven hoort bij de zondag en erediensten. Dus daarom op zondag
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Gezang »

DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Wat een toestanden ineens.
Valt wel mee.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Allereerst ken ik geen kerkelijke gemeenten waarin gecollecteerd wordt tijdens het zingen en waarin óók een qr-code beschikbaar is voor giften.
Ik ken die wel.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Ik heb meer principieel bezwaar tegen zingen tijdens de collecte dan tegen het gebruik van een mobiele telefoon tijdens een kerkdienst. Net zo goed als ik ook vind dat de zegen niet tijdens de slotzang moet plaatsvinden, al heb ik dat ook nog nooit meegemaakt, dus is dat een hypothetisch probleem.
Meestal wordt het een gezellig gepraat. Dus dan maar gewoon zingend zak doorgeven.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Ik zit op zondag geregeld achter iemand die aantekeningen over de preek maakt op zijn telefoon. Ik zie daar totaal het probleem niet van in. Als ik iets wil opzoeken in een andere bijbelvertaling, dan open ik ook de bijbel-app.
Ik wel. Teloongebruik is slecht voor aandacht. Dat blijkt uit heel onderzoeken.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Ik zou het wel storend vinden als iemand de hele tijd zit te appen. Maar het gaat er om dat tijdens de kerkdienst een offerande plaatsvindt in een voor de betreffende cultuur herkenbare vorm. Als dat is (zoals tegenwoordig in de stad) door je telefoon langs een magneetstrip te halen, dan zal dat in de kerk ook zo moeten zijn. De offerande moet herkenbaar zijn als offerande.
Dit is wel lachwekkend. Alsof contant geld niet herkenbaar zijn als offerande.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Ik weet niet of kinderen tegenwoordig nog weten wat muntjes zijn. Ik denk de meesten wel, maar ik heb daar niet zo'n goed zicht op..
Dat weten ze wel.
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:26 Ik vind zelfs dat het liturgisch en bijbels-theologisch beter is om de giften voor (kerk en) diaconie tijdens de kerkdienst over te maken dan om dat thuis te doen. De offerande is een wezenlijk onderdeel van de kerkdienst.
Helder. Mee eens
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1192
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 13:55
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:57
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:48 Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
Ja, maar toch.
Maar toch? Voelt dat dan echt zondig? Brand je kachel op zondag ook niet?
Vroeger konden er bij ING geen transacties op zondag plaatsvinden. Nu wel.
Vroeger moest er iemand de transactie actief en mogelijk handmatig overzetten. Tegenwoordig verspringen de cijfertjes volautomatische. Dat vind ik wel een verschil.

En waar ligt de grens en hoe bepaal je die? Hoe weet je zeker dat het eten dat op je bord ligt van een christelijke boer is die niet op zondag heeft geoogst? Of dat je kleding niet op zondag is gemaakt? De zondagsrust is er sinds 330. Daarvoor kwamen arbeiders naar de kerk voor de dienst en gingen daarna aan het werk. Niet dat ik dat prefereer, ik vind de zondagsrust een zegen, maar de strikte zondagsrust zoals die er was in de reformatorische gezindte, is een erfenis van de puriteinen en nadere reformatoren. Een vrij nieuw verschijnsel dus.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1873
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ararat »

Ik stel voor om vanaf komende zondag goederen te doneren ipv geld, of iets wat dat representeert. Zijn we gelijk af van de discussies over digitaal doneren.

Ik neem een doosje eieren van onze kippen mee. Da's tegenwoordig best een mooie donatie. Misschien kan een ander bloem meenemen, een derde een pak melk...
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

In mijn vorige gemeente was het de gewoonte om elke eerste zondag van de maand boodschappen mee te nemen. Deze boodschappen werden uitgereikt aan de arme mensen in de wijk. Wordt dat ook geschaard onder hellend vlak?
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Henk J »

Gezang schreef: 07 feb 2024, 20:18 Tanken bij een onbemand tankstation dan? Of: EV opladen?
Tanken, ook bij een onbemand station vind ik typisch een zaak die je eenvoudig kunt voorkomen door op zaterdag je tank te checken. En zoveel hoef je niet te rijden op zondag toch? Overigens weet ik van verschillende tankstations die gesloten zijn op zondag, ook de onbemande pomp werkt dan niet. Daar staat dan nog wel eens een toerist vol verbazing te kijken waarom de pomp het niet doet.
Plaats reactie