Verkiezingen Tweede Kamer 2023

MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

Helaas moet er waarschijnlijk een topic verkiezingen Tweede Kamerverkiezingen 2024 geopend worden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef: 06 feb 2024, 19:33 Helaas moet er waarschijnlijk een topic verkiezingen Tweede Kamerverkiezingen 2024 geopend worden.
Teleurstellend maar niet onverwacht. Ik denk dat er weinig van NSC overblijft bij eventuele nieuwe verkiezingen.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 06 feb 2024, 19:36
MGG schreef: 06 feb 2024, 19:33 Helaas moet er waarschijnlijk een topic verkiezingen Tweede Kamerverkiezingen 2024 geopend worden.
Teleurstellend maar niet onverwacht. Ik denk dat er weinig van NSC overblijft bij eventuele nieuwe verkiezingen.
Toch is het ergens wel logisch. De NSC wil het radicaal anders. Een hele nieuwe bestuurscultuur met een eigenzinnige aanpak.
Ik vind een minderheidskabinet van PVV, VVD en BBB ook bespreekbaar.

Het probleem is dat we een zeer verouderd politiek stelsel hebben. Al sinds 1848. In de 20e functioneerde dit nog wel doordat er altijd grote partijen waren. Dat is nu al tijden niet meer aan de orde.

Als de PVV, VVD, BBB en NSC niet er uit kunnen komen, welke partijen kunnen dat dan wel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 849
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

Ik weet niet zo goed of ik opgelucht moet zijn dat dit kabinet er waarschijnlijk niet komt, of dat ik me zorgen moet maken over een mogelijk minderheidskabinet zonder NSC.

Eerst maar eens afwachten wat er nu gaat gebeuren.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 06 feb 2024, 19:36
MGG schreef: 06 feb 2024, 19:33 Helaas moet er waarschijnlijk een topic verkiezingen Tweede Kamerverkiezingen 2024 geopend worden.
Teleurstellend maar niet onverwacht. Ik denk dat er weinig van NSC overblijft bij eventuele nieuwe verkiezingen.
Wat mij betreft prima. Een zetel of 5 is zat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Partijen moeten samen kunnen werken, lijkt me ook lastig tussen NSC en PVV en BBB op het moment.
Breed kabinet lijkt me toch het beste voor het land.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 06 feb 2024, 20:47 Partijen moeten samen kunnen werken, lijkt me ook lastig tussen NSC en PVV en BBB op het moment.
Breed kabinet lijkt me toch het beste voor het land.
De eerste berichten lijken er op te wijzen dat Omtzigt niet zo’n heel goed verhaal heeft. Vraag mij af of Omtzigt de politieke elasticiteit heeft om dit goed te spelen.

Kun jij eens wat partijen noemen die een breed kabinet zouden kunnen vormen? Ik zie niet echt een reeële optie maar laat mij verrassen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvD
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door CvD »

Omzigt speelt gewoon en doorzichtig spel. Waarom praten als je ervanaf het begin geen vertrouwen in hebt. En nu met een verhaal over financiële huishouding op de departementen. Kom zeg gewoon dat PVV en BBB je niet aanstonde. Als nu eens VVD PVDA/ GroenLinks was waar hij mee onderhandelen. Zou hij dan ook opgestapt zijn om de financiële zaken?
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door HersteldHervormd »

Oops, Pieter Omtzigt luistert niet naar zijn achterban. Helaas!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, hebben wij helemaal geen verouderd politiek stelsel. Ik heb geen enkele behoefte aan een dictatuur.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 06 feb 2024, 21:26
parsifal schreef: 06 feb 2024, 20:47 Partijen moeten samen kunnen werken, lijkt me ook lastig tussen NSC en PVV en BBB op het moment.
Breed kabinet lijkt me toch het beste voor het land.
De eerste berichten lijken er op te wijzen dat Omtzigt niet zo’n heel goed verhaal heeft. Vraag mij af of Omtzigt de politieke elasticiteit heeft om dit goed te spelen.

Kun jij eens wat partijen noemen die een breed kabinet zouden kunnen vormen? Ik zie niet echt een reeële optie maar laat mij verrassen.
VVD, GL-PvdA, D66, CDA, NSC
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 06 feb 2024, 23:52
huisman schreef: 06 feb 2024, 21:26
parsifal schreef: 06 feb 2024, 20:47 Partijen moeten samen kunnen werken, lijkt me ook lastig tussen NSC en PVV en BBB op het moment.
Breed kabinet lijkt me toch het beste voor het land.
De eerste berichten lijken er op te wijzen dat Omtzigt niet zo’n heel goed verhaal heeft. Vraag mij af of Omtzigt de politieke elasticiteit heeft om dit goed te spelen.

Kun jij eens wat partijen noemen die een breed kabinet zouden kunnen vormen? Ik zie niet echt een reeële optie maar laat mij verrassen.
VVD, GL-PvdA, D66, CDA, NSC
Dat gaan VVD en NSC echt niet doen. Vanwege electorale overwegingen. CDA blijft tot de volgende verkiezingen ook aan de zijlijn. Denk dat dit een heel klein kansje heeft als Timmermans opstapt. Maar zelfs dan zie ik het niet gebeuren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Evangelist »

Profesto schreef: 06 feb 2024, 19:44 Ik weet niet zo goed of ik opgelucht moet zijn dat dit kabinet er waarschijnlijk niet komt, of dat ik me zorgen moet maken over een mogelijk minderheidskabinet zonder NSC.

Eerst maar eens afwachten wat er nu gaat gebeuren.
Er is geen ander kabinet mogelijk dan met deze vier partijen. Eventueel met gedoogrol van NSC.
VVD heeft GLPvdA uitgesloten. Alle linkse partijen hebben de PVV uitgesloten.
En ondertussen verliezen VVD en NSC stevig in de peilingen, terwijl de PVV op 50 zetels staat.
Hartelijke groet,
Evangelist
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door CvdW »

Ondertussen gaan de ontwikkelingen door.
Pasterk heeft te laat geïnformeerd? Als niet duidelijk is wat je kunt uitgeven, is onderhandelen heel lastig. Pieter gaat voor zekerheid.
In coronatijd ging het uitgeven erg makkelijk, misschien nog een tijdje mee doorgaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Evangelist schreef: 07 feb 2024, 01:27
Profesto schreef: 06 feb 2024, 19:44 Ik weet niet zo goed of ik opgelucht moet zijn dat dit kabinet er waarschijnlijk niet komt, of dat ik me zorgen moet maken over een mogelijk minderheidskabinet zonder NSC.

Eerst maar eens afwachten wat er nu gaat gebeuren.
Er is geen ander kabinet mogelijk dan met deze vier partijen. Eventueel met gedoogrol van NSC.
VVD heeft GLPvdA uitgesloten. Alle linkse partijen hebben de PVV uitgesloten.
En ondertussen verliezen VVD en NSC stevig in de peilingen, terwijl de PVV op 50 zetels staat.
PVV gooide ongeveer na 1 minuut veel van regeringsprogramma over boord.

Ik hoop op breed kabinet, met zwaargewichten uit alle partijen van enig formaat. Ook mensen van buiten partijen is goed. Iedere partij die landsbelang boven partijbelang kan stellen (en dat lijken er niet veel) zou toch wat moeten doen nu.

Stof Balkenende af, geef Thom de Graaf een nieuwe baan, zet Kim Putters maat ook Frans Timmermans op regeringsfuncties (Timmermans heeft natuurlijk wel een grote staat van dienst).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie