Is de filosofie een apologetisch hulpmiddel om de theologie te begrijpen of is het juist een hindernis om te theologie te kunnen begrijpen.
Veelal vindt men dat theologie en filosofie bij elkaar horen. Maar volgens mij is dat niet altijd zo erg verstandig. Als je het puur wetenschappelijk bekijkt is de filosofie misschien wel een hulpmiddel. Maar als je de filosofie tegenover het geloof zet wordt het naar mijn idee heel wat anders. Want als wij met de rede het geloof willen begrijpen dan zal vroeg of laat het rationalisme overwinnen, omdat het geloof niet te begrijpen valt.
Reageren jullie hier eens op.
Theologie en Filosofie >< Theologie contra Filosofie
- Miscanthus
Poeh,
Paulus waarschuwt ons om ons niet te laten verleiden door de filosofie. Anderzijds zijn er ook Christen-filosofen.
Ik weet het niet.
Veel uitleggers en dogmaticji zijn beinvloed door Plato en socrates, bijvoorbeeld het causaal denken. Ook de scholastiek heeft de invloed hiervan in zich en misschien nog wel meer.
Paulus waarschuwt ons om ons niet te laten verleiden door de filosofie. Anderzijds zijn er ook Christen-filosofen.
Ik weet het niet.
Veel uitleggers en dogmaticji zijn beinvloed door Plato en socrates, bijvoorbeeld het causaal denken. Ook de scholastiek heeft de invloed hiervan in zich en misschien nog wel meer.
Ik denk dat je een terecht punt hebt. Je ziet sommige theocratische standpunten doorschieten en dan worden ze een filosofie die los dreigt te raken van de bijbel. Ik vind hypercalvinisme in combinatie met een systematisch bevindingsschema bijv. zoiets. Men komt door doorredeneren tot conclussies die niets meer met de bijbel te maken hebben. De redenaties kloppen wel. De uitkomsten alleen wanneer je de bijbel niet wil lezen zoals het er staat. Dan zit je opgescheept met een filosofie dat tegen het geloof in gaat.
- Miscanthus
Je kunt dan zelfs een theologie krijgen die tegen de bijbel ingaat.Kaw schreef:Ik denk dat je een terecht punt hebt. Je ziet sommige theocratische standpunten doorschieten en dan worden ze een filosofie die los dreigt te raken van de bijbel. Ik vind hypercalvinisme in combinatie met een systematisch bevindingsschema bijv. zoiets. Men komt door doorredeneren tot conclussies die niets meer met de bijbel te maken hebben. De redenaties kloppen wel. De uitkomsten alleen wanneer je de bijbel niet wil lezen zoals het er staat. Dan zit je opgescheept met een filosofie dat tegen het geloof in gaat.
Bijvoorbeeld de verbondsvisie van verscheidene kerken:
- iedere bondeling is zalig.
- niet ieder kind van gelovige ouders wordt zalig
- die zijn dus niet in het verbond
- een beetje toch wel dus we maken een uitwendig en inwendig verbond.
Zo hebben we het toch kloppend: Iedere gedoopte is uitwendig in het verbond en pas als je kenmerken van wedergeboorte vertoont, ben je inwendig in het verbond.
Ziehier een voorbeeld waarbij de filosofie de dogmatiek beinvloedt, zodat het uiteindelijk de bijbel weerspreekt.
De Heere Jezus maakt Zelf gebruikt van de zgn. syllogistische methode.
Matth. 22:31,32
-God is de God van Abraham, Izak en Jakob
-God is een God van levenden.
Dus:
Abraham, Izak en Jakob zijn levenden (en zullen opstaan uit de doden).
Niks mis mee, dus.
En wat het verbond betreft, Paulus redeneert zélf zo.
- Voor geheel Israël was de belofte.
- Niet geheel Israël ontving de zegen van de belofte.
Dus:
Niet iedereen in Israël was Israël, maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend (Rom. 9:8 vgl. met Gal. 4:28 ).
Matth. 22:31,32
-God is de God van Abraham, Izak en Jakob
-God is een God van levenden.
Dus:
Abraham, Izak en Jakob zijn levenden (en zullen opstaan uit de doden).
Niks mis mee, dus.
En wat het verbond betreft, Paulus redeneert zélf zo.
- Voor geheel Israël was de belofte.
- Niet geheel Israël ontving de zegen van de belofte.
Dus:
Niet iedereen in Israël was Israël, maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend (Rom. 9:8 vgl. met Gal. 4:28 ).
Dat ben ik met je eens 'Afgewezen'
Paulus wijst de filosofie ook niet helemaal af. Op de Areopagus gebruikt hij zelfs de rede om aan te tonen dat de God Die de hemel en de aarde gemaakt heeft niet in de tempel kan wonen, maar in de hemel.
Ik denk dat er een groot verschil is hoe je de filosofie gebruikt
Paulus wijst de filosofie ook niet helemaal af. Op de Areopagus gebruikt hij zelfs de rede om aan te tonen dat de God Die de hemel en de aarde gemaakt heeft niet in de tempel kan wonen, maar in de hemel.
Ik denk dat er een groot verschil is hoe je de filosofie gebruikt
- Miscanthus
Dat denk ik ook:Evangelist Theo schreef:Ik denk dat er een groot verschil is hoe je de filosofie gebruikt
Col 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
Paulus geeft hier het criterium al aan: of het naar Christus voert of niet. Als het niet naar Christus voert, maar er tussen gaat staan is het niet goed.
Filosofie=
1 wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen => wijsbegeerte
2 filosofisch systeem
3 levensbeschouwing
Voor een (exacte) wetenschapper is het heel nuttig zich te verdiepen in filosofie. Dat helpt bij het helder krijgen van de werkwijze en de grenzen van de wetenschap. Het behoedt je voor een overschatting van de wetenschap.
Hoe de verhouding theologie - filosofie moet zijn, vind ik lastig. Dan kom je ook bij de vraag in hoeverre theologie eigenlijk wetenschap is (of zou moeten/kunnen zijn). Het is wat dat betreft toch een vreemde eend in de wetenschappelijke bijt.
Achter elke wetenschap schuilt een bepaalde wetenschapsfilosofie. Als je theologie als wetenschap wil beoefenen, moet je er ook filosofie bij betrekken.
Maar de gewone man hoef je niet met dat alles lastig te vallen, lijkt me.
Hoe de verhouding theologie - filosofie moet zijn, vind ik lastig. Dan kom je ook bij de vraag in hoeverre theologie eigenlijk wetenschap is (of zou moeten/kunnen zijn). Het is wat dat betreft toch een vreemde eend in de wetenschappelijke bijt.
Achter elke wetenschap schuilt een bepaalde wetenschapsfilosofie. Als je theologie als wetenschap wil beoefenen, moet je er ook filosofie bij betrekken.
Maar de gewone man hoef je niet met dat alles lastig te vallen, lijkt me.

De in de filosofie gebruikte technieken kunnen zinvol zijn. Da's al opgemerkt. En Paulus gebuikte die ook. Maar als het gaat over de filosofie als wetenschap van de "wijsheden" die de "grote filosofen" ons te bieden hebben zou ik afstand willen bewaren.
Filosofie kijkt van God af, theologie kijkt naar God toe.
Filosofie kijkt van God af, theologie kijkt naar God toe.