Vraag (algemeen)

MGG

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:19
HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 21:53
Chrisje72 schreef: 15 jan 2024, 21:32 Iemand een idee van een goede tafelmodel koelkast met vriesvak voor een studio? Max ca 200 euro. Geen marktplaats.
Bekijk PRIMO PR122FR Koelkast tafelmodel - 88 liter inhoud - Zilver - Klasse E - Koelkast tafelmodel vrijstaand op: https://www.bol.com/nl/p/primo-pr122fr- ... _iphoneapp

Zoiets misschien? Niet zo heel groot, maar als het voor een studio is dan is het misschien net groot genoeg.
Je kunt toch niet serieus iemand een koelkast klasse E aanraden? Dat vind ik bijna misdadig.

Ik weet het niet precies, maar vermoedelijk betaal je in het eerste jaar al meer stroom dan een fatsoenlijke koelkast kost. Al zie ik dat dat meevalt, 85 Kwh. Het scheelt vast dat er geen vriezer in zit.

Ik adviseer minstens een klasse A. En als dat niet gaat, een bijdrage van de gemeente (bijzondere bijstand) of van de diaconie. Want energie-armoede bestaat echt.

Zie ook dit:
Verbruik
De zuinigste vrijstaande koelvriescombinaties verbruiken jaarlijks 3 keer minder stroom per liter inhoud, dan de meest verbruikende koelvriescombinaties. Jaarlijks scheelt dat voor een koelvriescombinatie van een gemiddelde grootte ruim 350 kWh. En dat kan een flinke besparing aan stroomkosten opleveren.
https://www.consumentenbond.nl/koelkast ... 0opleveren.

Als je tien jaar met zo'n koelkast doet, dan betaal je het prijsverschil misschien wel drie keer in stroom terug.
Als je zonnepanelen heb die genoeg opleveren kan je beter een goedkoop apparaat kiezen. Per saldo terugleveren is niet interessant.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Bedankt HersteldHervormd, ik had ook al naar deze gekeken maar nu nog eens goed de reviews gelezen en hij lijkt me geschikt.
Zal nog even naar tweedekansjes kijken maar coolblue is meestal duur.
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef: 15 jan 2024, 22:27 Grappenmaker. Dit ding gebruikt volgens de specs zo'n 85 kWh per jaar.
Daar valt geen 350 kWh op te besparen :)
Dat heb ik gezien, en daar heb ik ook op gereageerd. En je zegt het goed 'volgens de specs'. Via een standaardmeetmethode. En natuurlijk kost het met een vriezer meer, maar dan nog blijft het principe recht overeind staan: het kopen van een koelkast klasse E is een van de domste beslissingen die je in dit verband kunt nemen.

@HH:
Nee. Het is ook maar zeer de vraag of dat wel klopt. Auto's rijden op die manier berekend ook vele honderden kilometers verder met één tank of lading. Maar het praktijkverbruik is een heel ander verhaal.

@Chrisje72:
Dat was ik even vergeten inderdaad. A of B, dat zou dan de keuze moeten zijn, mijns inziens.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Haha DDD. En je was dan zeker ook niet vergeten dat praktijkverbruik zo ongeveer bij iedere auto een stuk hoger is dan fabrieksopgave? Beetje selectief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 15 jan 2024, 22:32
Als je zonnepanelen heb die genoeg opleveren kan je beter een goedkoop apparaat kiezen. Per saldo terugleveren is niet interessant.
Dat ligt er wel aan of je een slimme meter hebt. Maar los daarvan vind ik dit een heel wonderlijke redenering. Dan kun je nog beter met stroom verwarmen, lijkt mij, dan onnodig veel stroom gebruiken voor de koelkast.
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 22:35 Haha DDD. En je was dan zeker ook niet vergeten dat praktijkverbruik zo ongeveer bij iedere auto een stuk hoger is dan fabrieksopgave? Beetje selectief.
Nee, dat was ik zeker niet vergeten. Dus 85 Kwh, daar geloof ik niets van.
HersteldHervormd

Chrisje72 schreef: 15 jan 2024, 22:32 Bedankt HersteldHervormd, ik had ook al naar deze gekeken maar nu nog eens goed de reviews gelezen en hij lijkt me geschikt.
Zal nog even naar tweedekansjes kijken maar coolblue is meestal duur.
4,6 uit 5 is best aardig. Een gemiddelde van 26 beoordelingen. Dan kan je er wel vanuit gaan dat het een redelijk goed toestel is. Hij lijkt ook best wel stil te zijn. Dat kan soms ook wel handig zijn in een studio ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:36
HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 22:35 Haha DDD. En je was dan zeker ook niet vergeten dat praktijkverbruik zo ongeveer bij iedere auto een stuk hoger is dan fabrieksopgave? Beetje selectief.
Nee, dat was ik zeker niet vergeten. Dus 85 Kwh, daar geloof ik niets van.
En waarom geloof je dat niet? Het is maar een relatief klein toestel toch?
DDD

Bericht door DDD »

Omdat dit geen praktijktest is. De ervaringen van de Consumentenbond zijn veel betrouwbaarder. Ik zou er maar vanuit gaan dat je minstens 150 Kwh per jaar extra kwijt bent in vergelijking met een zuinig toestel. Dat is dus 50 euro per jaar aan stroomkosten bij de huidige stroomprijzen. Dat is in tien jaar 500 euro. Voor 500 euro koop je de beste koop van de consumentenbond. Dus koop je een soortgelijk zuiniger toestel, maar dan duurzamer, en dan kun je er nog een heel aantal jaar gratis van genieten.

De 300 euro die dat extra kost, heb je in zes jaar terugverdiend, als het niet sneller is, want 33 ct/Kwh is bescheiden gerekend.
HersteldHervormd

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:41 Omdat dit geen praktijktest is. De ervaringen van de Consumentenbond zijn veel betrouwbaarder. Ik zou er maar vanuit gaan dat je minstens 150 Kwh per jaar extra kwijt bent in vergelijking met een zuinig toestel. Dat is dus 50 euro per jaar aan stroomkosten bij de huidige stroomprijzen. Dat is in tien jaar 500 euro. Voor 500 euro koop je de beste koop van de consumentenbond. Dus koop je een soortgelijk zuiniger toestel, maar dan duurzamer, en dan kun je er nog een heel aantal jaar gratis van genieten.

De 300 euro die dat extra kost, heb je in zes jaar terugverdiend, als het niet sneller is, want 33 ct/Kwh is bescheiden gerekend.
Kleine kanttekening; je moet dan wel
€500 over of erover voor hebben.

Geen onbelangrijk detail me dunkt. Maar uiteraard is zuiniger altijd beter, voor de portemonnee maar het is ook kwalitatief meestal wat beter.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

DDD schreef: .

@Chrisje72:
Dat was ik even vergeten inderdaad. A of B, dat zou dan de keuze moeten zijn, mijns inziens.
Die zijn er niet.
Zuinigste is C, deze is 300 euro. Dat heeft ze nu niet, over 2 maanden misschien wel maar liever heeft ze nu een koelkast. En ze is niet arm, ze is student :)

Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

DDD schreef:Omdat dit geen praktijktest is. De ervaringen van de Consumentenbond zijn veel betrouwbaarder. Ik zou er maar vanuit gaan dat je minstens 150 Kwh per jaar extra kwijt bent in vergelijking met een zuinig toestel. Dat is dus 50 euro per jaar aan stroomkosten bij de huidige stroomprijzen. Dat is in tien jaar 500 euro. Voor 500 euro koop je de beste koop van de consumentenbond. Dus koop je een soortgelijk zuiniger toestel, maar dan duurzamer, en dan kun je er nog een heel aantal jaar gratis van genieten.

Welke is dat dan? Ik zie bij de consumentenbond geen tafelmodel koelkasten
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wel zolang de salderingsregeling bestaat. Dat heeft me afgelopen jaar ruim €1500 opgeleverd.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:35
Dat ligt er wel aan of je een slimme meter hebt. Maar los daarvan vind ik dit een heel wonderlijke redenering. Dan kun je nog beter met stroom verwarmen, lijkt mij, dan onnodig veel stroom gebruiken voor de koelkast.
Dat maakt weinig uit. Je saldeert per saldo alles en de prijs voor teruglevering is bijna altijd laag.
Met stroom verwarmen vraagt vaak een relatief grote investering. Na afloop van de salderingsregeling loont het waarschijnlijk niet. In de stookperiode leveren zonnepanelen weinig op.
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 22:49
DDD schreef: 15 jan 2024, 22:41 Omdat dit geen praktijktest is. De ervaringen van de Consumentenbond zijn veel betrouwbaarder. Ik zou er maar vanuit gaan dat je minstens 150 Kwh per jaar extra kwijt bent in vergelijking met een zuinig toestel. Dat is dus 50 euro per jaar aan stroomkosten bij de huidige stroomprijzen. Dat is in tien jaar 500 euro. Voor 500 euro koop je de beste koop van de consumentenbond. Dus koop je een soortgelijk zuiniger toestel, maar dan duurzamer, en dan kun je er nog een heel aantal jaar gratis van genieten.

Kleine kanttekening; je moet dan wel
€500 over of erover voor hebben.

Geen onbelangrijk detail me dunkt. Maar uiteraard is zuiniger altijd beter, voor de portemonnee maar het is ook kwalitatief meestal wat beter.
Ja, maar dat is dus de reden dat ik vind dat de diaconie of de gemeente daar wel een duurzaamheidslening of bijzondere bijstand voor mogen afgeven. En als iemand student is, dan zou ik zeggen: nooit te jong om je bewust te zijn van de consequenties. Beter een maand extra lenen dan 15 jaar van je leven onnodig veel stroom betalen. Misschien dat het de eerste jaren nog inbegrepen is, maar op een gegeven moment moet je het toch zelf opbrengen. En dan kun je ook eerst een oude bij de kringloop halen.

Overigens begrijp ik nooit waarom in die studentenstudio's de koelkasten niet gewoon inbegrepen zijn. Dat zou totaal bezien voor de verhuurder een stuk goedkoper zijn dan wat er nu staat.
Plaats reactie