Wat is actuele prediking?

DDD

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 15 jan 2024, 19:13
DDD schreef: 15 jan 2024, 18:55 Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
Zelf de knoop maar doorhakken dus? Zou dat de oplossing zijn?
Als de prediking naar de Schrift is, wórdt de knoop voor je doorgehakt. Daar is niets van de mens bij nodig.

Als de prediking niet naar de Schrift is, dan kan er van alles zijn, van zielenworstelingen tot gearriveerd christendom. Maar dan is de bediening der verzoening onvolkomen. Gelukkig past God zich daaraan aan, maar dat zou toch zo niet moeten zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 15 jan 2024, 19:14 Ik ben het helemaal eens met HHR en het zou wellicht goed zijn als Pierre27 zich iets nader omschrijft.
Jouw opmerking over buitenbijbelse prediking waar je het meestal op gooit vind ik onzinnig!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 15 jan 2024, 19:18
DDD schreef: 15 jan 2024, 19:14 Ik ben het helemaal eens met HHR en het zou wellicht goed zijn als Pierre27 zich iets nader omschrijft.
Jouw opmerking over buitenbijbelse prediking waar je het meestal op gooit vind ik onzinnig!
Ja dat was me dan weer wel duidelijk. Het blijft in raadselen gehuld, waarom. Dat past dan wel weer naadloos op deze discussie, want dit geldt precies voor de prediking waar ik bezwaar tegen maak, ook.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 15 jan 2024, 19:17
DDD schreef: 15 jan 2024, 18:55 Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
Als de prediking naar de Schrift is, wórdt de knoop voor je doorgehakt. Daar is niets van de mens bij nodig.

Als de prediking niet naar de Schrift is, dan kan er van alles zijn, van zielenworstelingen tot gearriveerd christendom. Maar dan is de bediening der verzoening onvolkomen. Gelukkig past God zich daaraan aan, maar dat zou toch zo niet moeten zijn.
Heel mooi gezegd, en toch denk ik, als het niet waar is mag dat gerust gezegd worden, daar prikt ook Posthoorn wel doorheen. Zo heb ik hem/haar wel een beetje leren kennen.
Maar ik zei dus: heel mooi gezegd...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wat bedoel je daar concreet mee?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 15 jan 2024, 19:30
Wat bedoel je daar concreet mee?
Ik ben ook wel benieuwd ja. Zo concreet mogelijk het liefst.
DDD

Bericht door DDD »

Niets anders dan de Heidelbergse Catechismus in vraag en antwoord 83 en 84. Ik schrijf toch verder niets bijzonders?

Als het niet zo werkt als het in deze vragen benoemd is, dus als er daarbij iets extra nodig is of juist als een deel wordt overgeslagen, dan krijg je het geval dat Posthoorn en Thea benoemt of juist (aan de andere kant) gearriveerde christenen.

Iedere preek die ik hier heb aanbevolen, past daarbij.
DDD

Bericht door DDD »

Thea schreef: 15 jan 2024, 19:15 @DDD, ik zou de Dordtse Leerregels goed lezen. Daar staat het allemaal in. Dat we van onszelf dood zijn gevallen en dat God het levendmakende werk in ons moet werken.
Over welk artikel heb je het in het bijzonder?
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 15 jan 2024, 20:07
Thea schreef: 15 jan 2024, 19:15 @DDD, ik zou de Dordtse Leerregels goed lezen. Daar staat het allemaal in. Dat we van onszelf dood zijn gevallen en dat God het levendmakende werk in ons moet werken.
In de DL staat dat hoe het levend maken in zijn werk gaat. Ik vermoed niet dat ze het bedoeld hebben om een dam op te werpen tussen God en de gelovigen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 15 jan 2024, 20:41
DDD schreef: 15 jan 2024, 20:07
In de DL staat dat hoe het levend maken in zijn werk gaat. Ik vermoed niet dat ze het bedoeld hebben om een dam op te werpen tussen God en de gelovigen.
Dit moet wel wartaal zijn, maar.... ach we kennen refo wel een beetje, nietwaar? We mogen niet op de persoon.... maar we kennen hem als een soort nestor in deze forumwereld.
DDD

Bericht door DDD »

Nee hoor, dat is geen wartaal. Dat is precies waar de DL over gaan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 15 jan 2024, 21:05 Nee hoor, dat is geen wartaal. Dat is precies waar de DL over gaan.
Een dam opwerpen tussen God en de gelovigen?
Verklaring: Dat is te zeggen.... ik snap dit niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De T van Tulip staat voor totale verdorvenheid. Dus ik snap best dat mensen een afweging maken wat die totale verdorvenheid dan voor betekenis heeft in het geheel. Dat was ook meer het probleem dan al het andere wat aan bod kwam, want Arminius leerde dat de eigen wil toch wel een rol speelde in het aanvaarden van de genade. Nee, hebben we sindsdien beleden, dat schrijven we toe aan de Heilige Geest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 15 jan 2024, 21:10 De T van Tulip staat voor totale verdorvenheid. Dus ik snap best dat mensen een afweging maken wat die totale verdorvenheid dan voor betekenis heeft in het geheel. Dat was ook meer het probleem dan al het andere wat aan bod kwam, want Arminius leerde dat de eigen wil toch wel een rol speelde in het aanvaarden van de genade. Nee, hebben we sindsdien beleden, dat schrijven we toe aan de Heilige Geest.
Ik geloof dat dit alleen kan worden aanvaard en geloofd als daar door Gods Geest de getuigenis in je hart van wordt gevoeld. Dit is de Waarheid, en een andere waarheid is er niet. Hierbij moeten we blijven, anders zouden ontrouw zijn aan ons geslacht.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 15 jan 2024, 19:58 Niets anders dan de Heidelbergse Catechismus in vraag en antwoord 83 en 84. Ik schrijf toch verder niets bijzonders?

Als het niet zo werkt als het in deze vragen benoemd is, dus als er daarbij iets extra nodig is of juist als een deel wordt overgeslagen, dan krijg je het geval dat Posthoorn en Thea benoemt of juist (aan de andere kant) gearriveerde christenen.

Iedere preek die ik hier heb aanbevolen, past daarbij.
Er is niets extra's nodig bij het geloof in Christus. Maar het gaat nu om de vraag: hoe kom je aan dat geloof in Christus? Dat maak je met de verwijzing naar deze catechismusvragen niet concreet.
Plaats reactie