Wat is actuele prediking?

Mannetje

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 15 jan 2024, 11:22 Dank voor jullie berichten. Goede tip, @Maanenschijn. Ik ga eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. En @huisman, ik ken deze teksten en beaam ze, maar diep van binnen geloof ik het niet. En dat zal dan zonde zijn. Of iets van het beleven van de onmogelijkheid, waar rechtse dominees hun mond vol van hebben.
Toch wringt er wel een klein beetje iets. Ik wil het maar eerlijk aangeven.
Je geeft iets aan over die onmogelijkheid die je beleeft. Tegelijk gaf je pas aan een zekere allergie (even mijn woorden) te hebben voor een prediking met een ruimte nodiging. Zit daar dan niet iets in van het verschuilen achter de onmacht?

Want heel eerlijk: als we de onmogelijkheid beleven, en daar blijft het bij, dan gaan we verloren. Beter nog, dan blijven we verloren.
- Niet meer zo actief -
Thea

Bericht door Thea »

Ik heb ook nog zitten lezen over een onderzoek van prof v Genderen over de verhouding verkiezing en verbond. En dan lees je over alle schakeringen die er de eeuwen door in het denken hierover zijn geweest. Daarom vind ik ook dat je het allemaal niet te absoluut neer moet zetten. Wat is las in dit onderzoek is, dat er een bepaalde spanning tussen deze twee onderwerpen moet blijven. En dan vind ik de drieverbonders het meest consequent in hen benadering van het verbond. :huhu . Zij beschouwen Christus niet als het Hoofd van het genadeverbond, maar als Borg en Middelaar.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Dank voor jullie berichten. Goede tip, @Maanenschijn. Ik ga eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. En @huisman, ik ken deze teksten en beaam ze, maar diep van binnen geloof ik het niet. En dat zal dan zonde zijn. Of iets van het beleven van de onmogelijkheid, waar rechtse dominees hun mond vol van hebben.
Ik weet niet of je een e-reader hebt? Dan wil het wel mailen. Ik heb het boek gekocht als e-pub voor de e-reader.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Thea

Bericht door Thea »

@Mannetje, ik heb echt geen allergie tegen een ruime nodigen. Ik vind het juist heel mooi. Maar ik ben wel wantrouwend in de uitwerking ervan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef: 15 jan 2024, 11:32
Thea schreef:Dank voor jullie berichten. Goede tip, @Maanenschijn. Ik ga eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. En @huisman, ik ken deze teksten en beaam ze, maar diep van binnen geloof ik het niet. En dat zal dan zonde zijn. Of iets van het beleven van de onmogelijkheid, waar rechtse dominees hun mond vol van hebben.
Ik weet niet of je een e-reader hebt? Dan wil het wel mailen. Ik heb het boek gekocht als e-pub voor de e-reader.
Liever niet. ;)
Ze kan het via de onlinebibliotheek lenen.
Thea

Bericht door Thea »

En weet je wat het is om onmogelijkheid te beleven? Dat is afschuwelijk. En dat leent zich ook niet om te bespreken op een forum.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
Liever niet. ;)
Als het daar verkrijgbaar is, nog beter. Anders had ik het wel digitaal willen uitlenen….

Of nog beter, @Thea kan het voor niet al te veel aanschaffen, lezen, herlezen en aanbevelen :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef: 15 jan 2024, 11:37
Tiberius schreef:
Liever niet. ;)
Als het daar verkrijgbaar is, nog beter. Anders had ik het wel digitaal willen uitlenen….

Of nog beter, @Thea kan het voor niet al te veel aanschaffen, lezen, herlezen en aanbevelen :)
Het kost nog geen tientje voor het boek, en het e-book, is nog een paar euro goedkoper.
En het is een goede vertaling, want door Cor Bregman gedaan.
huisman

Bericht door huisman »

Thea schreef: 15 jan 2024, 11:22 Dank voor jullie berichten. Goede tip, @Maanenschijn. Ik ga eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken. En @huisman, ik ken deze teksten en beaam ze, maar diep van binnen geloof ik het niet. En dat zal dan zonde zijn. Of iets van het beleven van de onmogelijkheid, waar rechtse dominees hun mond vol van hebben.
@Thea, je kent de teksten niet en je beaamt ze niet. Dat klinkt hard maar als het waar is wat jij opschrijft is dat zo. Lees deze teksten nu eens verstandelijk. Verwonder je erover dat de Zoon van God zo ruim nodigt. Een iegelijk….Bij de schare die niemand tellen kan was er niemand die kon geloven. Het geloof is en blijft Gods gave. Er is niemand die God zoekt (Romeinen 3) en toch wordt er een schare die niemand tellen kan zalig.
De Heilige Geest overtuigd van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel. Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven.

Dat is de ernst van onze natuur staat. We geloven iedereen maar wij geloven niet wat de Zoon van God beloofd. Verschuilen achter onze onmacht en onmogelijkheid kan echt niet. Wij willen niet. (Mattheüs 23:37)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Als je echt ziet hoe groot God is, dan word je zelf steeds kleiner.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 15 jan 2024, 11:36 En weet je wat het is om onmogelijkheid te beleven? Dat is afschuwelijk. En dat leent zich ook niet om te bespreken op een forum.
Dat is ook afschuwelijk, en hoewel ik met je eens ben dat een forum daar de juiste plaats niet voor is om uitgebreid over te spreken, wil ik wel dit kwijt dat ik het weet.
Tegelijk weet ik ook dat dit niet de nodiging tot het heil moet verduisteren. Juist dat wordt alleen maar een groter wonder, dat God zulke hardnekkigen blijft nodigen.

En ik wil je ter bemoediging het woord van de Heere Jezus meegeven: De ure komt en is nu, dat doden zullen de horen de stem van de Zone Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
- Niet meer zo actief -
Thea

Bericht door Thea »

@huisman, ik beaam je hele post hoor. Je valt er over dat ik zeg' dat zal dan zonde zijn'. Ik ervaar, dat alles wat ik denk, doe, zeg etc zonde is. Ik kan niet anders. Je kunt iemands intenties niet helemaal af lezen in een post. Dus misschien moet je nu even niet zo oordelen.
Thea

Bericht door Thea »

Dit zelfde zeg ik nu ook even tegen @Mannetje. Ik heb niet het idee, dat jullie mij helemaal begrijpen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 15 jan 2024, 12:06 Dit zelfde zeg ik nu ook even tegen @Mannetje. Ik heb niet het idee, dat jullie mij helemaal begrijpen.
Ik denk dat veel mensen je goed kunnen begrijpen Thea. Maar ook willen zeggen 'blijf niet naar beneden, naar jezelf en in jezelf kijken. Maar richt je oog op Hem'. Hij is zoveel genadiger dan wij durven/kunnen denken. Juist in de onmogelijkheid, als het zo zwart is, wil Hij Zijn licht op laten gaan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 15 jan 2024, 12:06 Dit zelfde zeg ik nu ook even tegen @Mannetje. Ik heb niet het idee, dat jullie mij helemaal begrijpen.
Wat voor antwoord had je verwacht als we je wel zouden begrijpen? Ik vrees namelijk dat ik je wel begrijp, maar ik wil je niet bevestigen in een gevoel, maar wijzen op het medicijn.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie