Vakantie

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door Delftenaar »

Ambtenaar schreef: 13 jan 2024, 19:12 Langzamerhand neemt de kwaliteit van het treinverkeer toe, met name dat van het internationale verkeer.
Dat valt tegen. De trein naar Brussel is ondanks de hsl trager dan zijn voorganger op het oude spoor in 1995.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 13 jan 2024, 19:51
Maar wel binnen 2 uur vliegen in Zuid Frankrijk.
Zeker, maar dan hang je wel minstens 3 uur op vliegvelden rond.
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 13 jan 2024, 21:12
HersteldHervormd schreef: 13 jan 2024, 19:51
Maar wel binnen 2 uur vliegen in Zuid Frankrijk.
Zeker, maar dan hang je wel minstens 3 uur op vliegvelden rond.
2 uur van te voren is meestal vroeg zat. Stel je kiest voor 3 uur, dan is het samen nog steeds maar 5 uur.
Met de auto is het al snel 12 uur. Afhankelijk van waar je woont en de afstand tussen het vliegveld en je vakantieverblijf is vliegen 2x sneller dan met de auto.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 jan 2024, 18:16
MGG schreef: 13 jan 2024, 17:26
DDD schreef: 13 jan 2024, 16:08 Het wordt hoog tijd dat de Europese Unie zich met het spoorvervoer gaat bemoeien.
Hoeveel tientallen miljarden mag het kosten?
Laten we zeggen de helft van de gelden voor klimaattransitie? En te betalen uit een goede belasting op vliegbewegingen, want die zijn belachelijk goedkoop.
….en wie druk je dan uit het vliegtuig? De hardwerkende middelmatig verdienende Nederlander. Die met zijn vakantiegeld nu eens in de twee jaar met een vliegvakantie gaat. (Mijn buurman met zijn gezin) De ‘rijke’ Nederlander gaat met een prijsverhoging gewoon vliegen. Het aantal vliegbewegingen zal ook niet afnemen. De bezettingsgraad zal een paar procenten zakken. Waarschijnlijk is zelfs dat effect tijdelijk.
De milieubelasting zal dus hetzelfde blijven. Juist door rare beprijzingen het gedrag van de gewone man willen sturen maakt dat het draagvlak voor milieu/klimaat maatregelen steeds minder wordt. Kijk o.a. naar de Wutwoche bij onze oosterburen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

Als het verhaal van @huisman klopt dan moeten de prijzen zeker omhoog. Dit levert meer inkomsten op voor de vliegmaatschappijen. Simpel commercieel plaatje.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 15 jan 2024, 00:42
DDD schreef: 13 jan 2024, 18:17
Erskinees schreef: 13 jan 2024, 17:28 De EU zet zich qua spoor vooral in voor vrije marktwerking. Uit verschillende onderzoeken en geflopte initiatieven blijkt dat het spoor, en zeker een internationale treinen, zich niet leent voor een vrije markt.

Ik vind vliegen persoonlijk fantastisch. Er zijn verschillende cursussen tegen vliegangst.
Ik ook, maar het is heel slecht voor het milieu.
@DDD ik zat er vandaag over na te denken. Denk jij dat er iemand binnen de luchtvaart een Goddelijk beroep uitoefent?
Door mijn missies in o.a. Polen en Roemenië (tijdens de koude oorlog) en het veilig houden van NATO luchtruim heb ik de sterke overtuiging dat de HEERE mij op deze plaats heeft gebracht. Verder kon ik door mijn werk ons gezin met 6 kinderen onderhouden. Ik heb dat altijd als zegeningen van de HEERE ontvangen. Zat ik daar mis?…
Ja, natuurlijk maar je kan je wel vragen hebben over missies. Vooral bij die van Irak in 2003, Kosovo/Servië/Bosnië en verder terug dat Amerika Vietnam aanviel alleen al omdat men niets anders kon denken dan aan het rode gevaar.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 350
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

HersteldHervormd schreef: 13 jan 2024, 17:11 Gewoon een keer proberen om te vliegen, Zwitserland - Nederland is echt heel kort. Voor je het weet ben je er. Is er niet iemand in de gelegenheid die mee met je zou kunnen gaan voor de ondersteuning?
Het is inderdaad maar 1,5 uur, korter zelfs als het meezit, maar dat is nog steeds héél erg lang als je het niets vindt :)
Mijn man gaat mee als hij kan, maar dat komt niet altijd zo uit. Ik informeer in die gevallen altijd netjes tegen het cabinepersoneel en daar zitten echt pareltjes tussen, dat scheelt iets.
Erskinees schreef: 13 jan 2024, 17:28 Ik vind vliegen persoonlijk fantastisch. Er zijn verschillende cursussen tegen vliegangst.
Bij heel rustig weer kan ik er absoluut van genieten, maar stijgen, dalen en de minste mate van turbulentie vind ik verschrikkelijk. Tel daar nog een vorm van claustrofobie bij op en het feest is compleet.
Ik heb eenmaal een cursus gedaan. Dat vond ik toen heel prettig, want daarnaast kan ik het natuurlijk allemaal echt wel heel rationeel bekijken. Turbulentie is slechts lucht etc., en de techniek van een vliegtuig op zich vind ik echt heel fascinerend en gaaf.
De eerstvolgende vlucht na die cursus (Amsterdam-Tel Aviv) kwamen we boven zee in een luchtzak terecht - en weg was mijn optimisme. Maanden later moest ik terugvliegen, van Eilat naar Nederland, en ik had er echt buikpijn van.
Daarna heb ik nog twee keer gevlogen, AMS-Zürich, toen ik definitief in Zwitserland ging wonen. Die vlucht was heel fijn, en ging eigenlijk heel goed. Ik moest een paar maanden daarna voor werk naar Nederland en dat was tijdens een aprilstorm. Ik stapte zeeziek uit in Amsterdam en heb me voorgenomen nooit meer in een vliegtuig te stappen als het niet extreem dringend is. Dat laatste zou bijvoorbeeld het geval zijn in een ernstige situatie in mijn familie, dan maak ik er dankbaar gebruik van.
huisman schreef: 15 jan 2024, 00:42 @DDD ik zat er vandaag over na te denken. Denk jij dat er iemand binnen de luchtvaart een Goddelijk beroep uitoefent?
Door mijn missies in o.a. Polen en Roemenië (tijdens de koude oorlog) en het veilig houden van NATO luchtruim heb ik de sterke overtuiging dat de HEERE mij op deze plaats heeft gebracht. Verder kon ik door mijn werk ons gezin met 6 kinderen onderhouden. Ik heb dat altijd als zegeningen van de HEERE ontvangen. Zat ik daar mis?…
Ik ben niet DDD maar ik vind dit wel een heel interessante vraag. Ik denk dat we hierin misschien ook onderscheid mogen maken tussen militair of humanitair vliegen (als we het vraagstuk of militaire missies zinvol zijn even naar hoofdstuk 2 verplaatsen) of commerciele vluchten. Ik heb een neef die bij Defensie vliegt en baserend op wat ik van hem hoor, vind ik zijn werk zeker Goddelijk. Hij heeft mogen bijdragen aan vrede en veiligheid (evacuaties bijvoorbeeld) en heeft daarmee mensenlevens gered. Dat lijkt mij een andere schaal dan bijvoorbeeld de vakantievluchten van Henk en Gerda die voor 300 euro all-in twee weken naar Turkije gaan.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Of de route Zwitserland-Amsterdam als dat ook prima met een trein te doen is ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vakantie

Bericht door Ad Anker »

Het gesprek over 'een goddelijk beroep' afgesplitst.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Gisteravond een huttentocht van 4 dagen gevonden om tijdens de vakantie te lopen. Veel zin in.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 350
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 15 jan 2024, 15:15 Of de route Zwitserland-Amsterdam als dat ook prima met een trein te doen is ;)
Precies ;)
merel schreef: 16 jan 2024, 07:35 Gisteravond een huttentocht van 4 dagen gevonden om tijdens de vakantie te lopen. Veel zin in.
Wat leuk, waar? (je hebt wellicht eerder in dit topic vermeld maar kon het zo snel niet vinden, sorry)
Huttentochten zijn zo geweldig!

Wij gaan later deze week naar Zermatt. Het weer ziet er goed uit: een mix van zon en sneeuw en -9 overdag, heerlijk.
En natuurlijk gaan we, geheel volgens Zwitserse traditie, per trein. Ik kijk er erg naar uit!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11440
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vakantie

Bericht door Mister »

Edelweiss schreef: 16 jan 2024, 14:47
Wij gaan later deze week naar Zermatt. Het weer ziet er goed uit: een mix van zon en sneeuw en -9 overdag, heerlijk.
En natuurlijk gaan we, geheel volgens Zwitserse traditie, per trein. Ik kijk er erg naar uit!
In het geval van Zermatt heb je ook niet zoveel keuze...
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 350
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

Mister schreef: 16 jan 2024, 16:04 In het geval van Zermatt heb je ook niet zoveel keuze...
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Je kunt inderdaad niet Zermatt zelf in met de auto, maar vanuit de terminal is vervoer prima geregeld.
Vanuit onze woonplaats is het met de auto 4,5 uur tot de terminal; met de trein reizen we ruim een uur langer. Toch doen we dat graag.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef: 03 jan 2024, 21:54 Dit jaar misschien keertje Italië. Het Idromeer. We hebben al camping op het oog. Hebben even gedacht aan een camping ook in Noord Italië bij ander meer waar een aantal weken een christelijke organisatie actief is. Maar omdat wij langer gaan als dat zij daar zijn. Ik het vrij prijzig vindt. En wij door de weeks reizen.... er vanaf gezien. Was niet gerust op hoe de rust op de camping is buiten die weken met die organisatie. Nu zitten wij half uurtje rijden van een plek waar ook ned -talige kerkdiensten zijn. Voor de rest lijkt het gewoon een rustige camping te zijn met een super mooi uitzicht. Alleen nu nog kijken waar we de tussenovernachting doen. Zal ergens net in Zwitserland zijn vermoed ik. ;) .
Helaas. Het gaat niet door. Zoektocht begint weer van voor af aan. Je mocht pas vanaf 15 januari reserveren. Gelijk gedaan. Maar vol..... jammer.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Wat vervelend nou. En dat zo snel. Dan zal het wel een heel populaire camping zijn.
Plaats reactie