Gereformeerde Gemeenten

Online
JvW
Berichten: 775
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 19:17
Erskinees schreef: 10 jan 2024, 18:54
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 18:48 Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
Ik meen dat de GG landelijk en breed leegloopt. Met name jongvolwassenen kiezen voor een HHK of BhP. Soms bij het trouwen al, soms een paar jaar na het trouwen.
Waar vroeger best wat leden vertrokken naar lichtere kerken en vaak bondsgemeenten, zie ik nu leden vertrekken naar gemeenten van dezelfde schnit waar de avondmaalsgang heus niet makkelijker is. Er is wel een verschil qua persoonlijke prediking, minder focus op middelmatige zaken, een andere preekstijl, vrijwel geen leesdienst, vaak geen gemeenten van >1000 leden maar kleinschaliger en dus meer onderlinge betrokkenheid en wellicht nog meer factoren.

In mijn gemeente gaat het aantal doopleden en belijdende leden ieder jaar steeds iets meer uit balans.
Maar in (veel) GG-gemeenten worden toch ook veel activiteiten georganiseerd?
Ook in kleinere gemeenten heb je een vaste club mensen die overal aanwezig zijn en een wat bredere rand die niet altijd present zijn.
Ja, maar regelmatig vertrekken er mensen die de ‘vaste club’ vormen en vaak present zijn. Naar een andere gemeente die qua ligging niet ver van de (plaatselijke) gg verschillen. Dat is denk ik wat Erskinees bedoelt en ik wel herken.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 10 jan 2024, 18:41
pierre27 schreef: 10 jan 2024, 15:28
Bruna schreef: 10 jan 2024, 15:14
HHR schreef: 10 jan 2024, 15:09 Rhenen is wel pittig.
Heeft dat niet met nieuwe gemeente Kesteren te maken?
Jazeker, zondag erover gesprek gehad. Dat zijn mensen die nu al aan de andere kant van de Jordaan wonen.

Veenendaal heeft een gezonde groei met veel starters.
De HHK loopt in Veenendaal ook vol met mensen uit de GG, dus zo geweldig gezond is het ook helaas niet.
Ik heb het over groei met starters, niet over vertrekkers welke stroom overigens redelijk is opgedroogd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MichelT
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

refo schreef: 10 jan 2024, 15:53
MichelT schreef: 10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten

2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+6)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Oud Beijerland is +16 volgens mij. Stond vorige week nog op 777. (Ik herinner me dat vanwege het mooie getal)
Rotterdam Zuidwijk is absoluut 390, inderdaad +15
Opheusden 1.821 (+39)
Zeist 573 (-11)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1490
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Ophouden wellicht door de GGiN.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef: 10 jan 2024, 21:56 Ophouden wellicht door de GGiN.
:quoi
Op deze website zie ik geen gemeente van Ophouden ;) Van aanhouden ook niet.
MichelT
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

Waar zien jullie ophouden staan dan

In mijn lijstje staat toch echt Opheusden
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1490
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Uiteraard bedoel ik Opheusden.
Haggai
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2018, 00:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Haggai »

In vergelijking met andere kerkverbanden blijven de Ger. Gem en Ger. Gem. in Ned. redelijk stabiel. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen te zien op bepaalde plaatsen. Maar het is bijzonder dat iedere schommeling in het ledenaantal bij de Ger. Gem. meestal leidt tot allerlei discussie en conclusies. Een flinke plus kan met een geboorteoverschot te maken hebben of met problemen in een naburige gemeente. Een min kan te maken hebben met uitschrijving van doopleden die al heel lang niet meer naar de kerk komen. De getallen zeggen daarom niet altijd wat mensen er achter zoeken.

Het aantal vertrekkende leden in de Ger. Gem. op jaarbasis is nauwelijks zo groot als de vertrekkers bij de PKN per maand. Waarom wordt dan niet elke PKN gemeente besproken? Aan het aanbod van genade zou het daar niet aan moeten liggen.

De cijfers zijn wat mij betreft heel relatief en ook niet altijd relevant. De Kerk van Christus wordt iedere dag alleen maar groter. In het licht daarvan is een plusje hier en een minnetje daar alleen maar ballast.
DDD
Berichten: 29029
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Voor de bespreking van de PKN is een ander draadje. Dat lijkt me uit de titel al helder.

Maar dat kan ook heel boeiend zijn. Helaas zijn niet alleen de Gereformeerde Gemeenten duidelijk buiten het paradijs.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Haggai schreef: 11 jan 2024, 00:18 In vergelijking met andere kerkverbanden blijven de Ger. Gem en Ger. Gem. in Ned. redelijk stabiel. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen te zien op bepaalde plaatsen. Maar het is bijzonder dat iedere schommeling in het ledenaantal bij de Ger. Gem. meestal leidt tot allerlei discussie en conclusies. Een flinke plus kan met een geboorteoverschot te maken hebben of met problemen in een naburige gemeente. Een min kan te maken hebben met uitschrijving van doopleden die al heel lang niet meer naar de kerk komen. De getallen zeggen daarom niet altijd wat mensen er achter zoeken.

Het aantal vertrekkende leden in de Ger. Gem. op jaarbasis is nauwelijks zo groot als de vertrekkers bij de PKN per maand. Waarom wordt dan niet elke PKN gemeente besproken? Aan het aanbod van genade zou het daar niet aan moeten liggen.

De cijfers zijn wat mij betreft heel relatief en ook niet altijd relevant. De Kerk van Christus wordt iedere dag alleen maar groter. In het licht daarvan is een plusje hier en een minnetje daar alleen maar ballast.
Een treffende en relativerende reactie. De belangstelling naar de cijfers vind ik soms opmerkelijk. Die hoeft overigens niet verkeerd te zijn, integendeel zelfs, omdat ze niet voor niets cijfers publiceren. De conclusies en speculaties zijn divers. Aangezien daling en stijging van het aantal leden niet altijd met geboorte en/of overlijden heeft te maken is er ook sprake van vertrek en/of overkomst. Daar kan bij diverse kanten verdriet achter schuil gaan. Wat is dan het slot van jouw reactie mooi. De Kerk van Christus groeit elke dag. Allen die van de Vader gegeven zijn zullen toegebracht worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef: 10 jan 2024, 18:54
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 18:48 Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
Ik meen dat de GG landelijk en breed leegloopt. Met name jongvolwassenen kiezen voor een HHK of BhP. Soms bij het trouwen al, soms een paar jaar na het trouwen.
Waar vroeger best wat leden vertrokken naar lichtere kerken en vaak bondsgemeenten, zie ik nu leden vertrekken naar gemeenten van dezelfde schnit waar de avondmaalsgang heus niet makkelijker is. Er is wel een verschil qua persoonlijke prediking, minder focus op middelmatige zaken, een andere preekstijl, vrijwel geen leesdienst, vaak geen gemeenten van >1000 leden maar kleinschaliger en dus meer onderlinge betrokkenheid en wellicht nog meer factoren.

In mijn gemeente gaat het aantal doopleden en belijdende leden ieder jaar steeds iets meer uit balans.
Wat is de juiste balans dan tussen leden/doopleden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Haggai schreef: 11 jan 2024, 00:18 In vergelijking met andere kerkverbanden blijven de Ger. Gem en Ger. Gem. in Ned. redelijk stabiel. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen te zien op bepaalde plaatsen. Maar het is bijzonder dat iedere schommeling in het ledenaantal bij de Ger. Gem. meestal leidt tot allerlei discussie en conclusies. Een flinke plus kan met een geboorteoverschot te maken hebben of met problemen in een naburige gemeente. Een min kan te maken hebben met uitschrijving van doopleden die al heel lang niet meer naar de kerk komen. De getallen zeggen daarom niet altijd wat mensen er achter zoeken.

Het aantal vertrekkende leden in de Ger. Gem. op jaarbasis is nauwelijks zo groot als de vertrekkers bij de PKN per maand. Waarom wordt dan niet elke PKN gemeente besproken? Aan het aanbod van genade zou het daar niet aan moeten liggen.

De cijfers zijn wat mij betreft heel relatief en ook niet altijd relevant. De Kerk van Christus wordt iedere dag alleen maar groter. In het licht daarvan is een plusje hier en een minnetje daar alleen maar ballast.
Ik denk dat het precies andersom is.
Er zitten hier veel GG-leden op het forum. Als er dan een 'landelijk en breed leeglopen' geconstateerd wordt, ziet men dat door de cijfers bevestigd.

Lees bijvoorbeeld de discussie over Yerseke hierboven.
Het is wel niet de bedoeling om individuele gemeenten te bespreken, maar daar zie je hoe het werkt.
Iemand weet van een grote leegloop ('je kan in de banken liggen') en hij ziet dat terug in de jaarlijks teruglopende cijfers.
Terwijl ik niets van die leegloop afwist en zoiets had van: 'Mwah, 30 leden op de 2000+, dat is verwaarloosbaar klein'.

En wat de PKN betreft: het is wat DDD al zegt, dat staat in een ander topic.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 07:37
Haggai schreef: 11 jan 2024, 00:18 In vergelijking met andere kerkverbanden blijven de Ger. Gem en Ger. Gem. in Ned. redelijk stabiel. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen te zien op bepaalde plaatsen. Maar het is bijzonder dat iedere schommeling in het ledenaantal bij de Ger. Gem. meestal leidt tot allerlei discussie en conclusies. Een flinke plus kan met een geboorteoverschot te maken hebben of met problemen in een naburige gemeente. Een min kan te maken hebben met uitschrijving van doopleden die al heel lang niet meer naar de kerk komen. De getallen zeggen daarom niet altijd wat mensen er achter zoeken.

Het aantal vertrekkende leden in de Ger. Gem. op jaarbasis is nauwelijks zo groot als de vertrekkers bij de PKN per maand. Waarom wordt dan niet elke PKN gemeente besproken? Aan het aanbod van genade zou het daar niet aan moeten liggen.

De cijfers zijn wat mij betreft heel relatief en ook niet altijd relevant. De Kerk van Christus wordt iedere dag alleen maar groter. In het licht daarvan is een plusje hier en een minnetje daar alleen maar ballast.
Ik denk dat het precies andersom is.
Er zitten hier veel GG-leden op het forum. Als er dan een 'landelijk en breed leeglopen' geconstateerd wordt, ziet men dat door de cijfers bevestigd.

Lees bijvoorbeeld de discussie over Yerseke hierboven.
Het is wel niet de bedoeling om individuele gemeenten te bespreken, maar daar zie je hoe het werkt.
Iemand weet van een grote leegloop ('je kan in de banken liggen') en hij ziet dat terug in de jaarlijks teruglopende cijfers.
Terwijl ik niets van die leegloop afwist en zoiets had van: 'Mwah, 30 leden op de 2000+, dat is verwaarloosbaar klein'.

En wat de PKN betreft: het is wat DDD al zegt, dat staat in een ander topic.
Alles is relatief. Het ledental blijft stabiel. De kerkverlating van 2% is fors, maar een leegloop? Welk kerkverband heeft een fors lagere kerkverlating? De GG is erg transparant over ledenaantallen. Samen met het feit dat op dit forum veel (ex)gg'ers actief zijn, verklaart dit de belangstelling.

Bij het bespreken van ledenaantallen denk ik dat de daling van het geboortecijfer sterk onderschat wordt. Kent iemand een onderzoek naar het geboortecijfer onder refo's?
Bertiel
Berichten: 4736
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

kop in het zand.
Hoge geboortecijfers verdoezelen leegloop.
Hoe zei ds van Eckeveld het ook al weer, 10.000 leden in 30 jaar?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 11 jan 2024, 07:58 kop in het zand.
Hoge geboortecijfers verdoezelen leegloop.
Hoe zei ds van Eckeveld het ook al weer, 10.000 leden in 30 jaar?
Kom nu eens met feiten en/of beantwoord mijn vragen.

In welk kerkverband verdoezelt het geboortecijfer en instroom uit andere kerken de 'leegloop' niet?
Ik snap dat mensen het graag over leegloop van de GG hebben, maar toon eerst eens aan dat de GG op dit punt onderscheidend is.
Plaats reactie