Heeft de preek mij nog wat gedaan?
De preken van gisteren.
Zeer duidelijk preken.
's Morgens over het zaad dat in de goede aarde valt, dan nacht, dan dag, dan vanzelf het graan dat uitgroeid en afgesneden wordt, als die tot volle wasdom is gekomen. (en dopen, mooie toespraak tot ouders en gemeente, het grote voorrecht van de doop)
's Avonds over het 7de gebod, waar heel eerlijk gesproken werd over deze zaken, duidelijk, niet verheven, maar naast iedereen.
In het stuk der dankbaarheid......
Daar leer je wat van, daar moet wat mee gebeuren.
P.S. Beste nieuwe adminstrators, veel succes met jullie moeilijk taak!
Zeer duidelijk preken.
's Morgens over het zaad dat in de goede aarde valt, dan nacht, dan dag, dan vanzelf het graan dat uitgroeid en afgesneden wordt, als die tot volle wasdom is gekomen. (en dopen, mooie toespraak tot ouders en gemeente, het grote voorrecht van de doop)
's Avonds over het 7de gebod, waar heel eerlijk gesproken werd over deze zaken, duidelijk, niet verheven, maar naast iedereen.
In het stuk der dankbaarheid......
Daar leer je wat van, daar moet wat mee gebeuren.
P.S. Beste nieuwe adminstrators, veel succes met jullie moeilijk taak!
Ik zit deze topic door te lezen, en kom deze posting tegen! Wat een aangename verrassing, ik was namelijk deze middag ook in HIA in de kerk. Bij deze Amerikaanse dominee! Hij had het echter ook nog over het zevende huis; het getal der volheid; de eeuwige Hemelwoning! En volgens mij haal je ze ook nog door elkaar!Heeft de preek mij nog wat gedaan? Ehm, afgelopen zondag werd er bij ons gepreekt naar aanleiding van een prachtige tekst:
Joh. 14:1en2
1 Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
Ik was 's middags in de kerk maar ik begreep dat het 's morgens grotendeels hetzelfde was.
De preken (2x dus) gingen over de 6 huizen die hier op aarde aan het Huis van de Vader (waar Christus in het tekstgedeelte ter vertroosting over spreekt met Zijn discipelen) vooraf gaan:
- Genadehuis
- Werkhuis (je moet je dood werken)
- Evangeliehuis (Ruth op de akker van Boaz, schuld is door de liefde bedekt maar nog niet vergeven, etc.)
- Rechthuis (Jacob bij Pniel, o dat zoete recht, Gods recht krijgt men liever dan de eigen zaligheid)
- Rusthuis
- Armhuis
Het ging over de 6 huizen die aan dat 7e huis vooraf gaan. Terwijl Jezus in de tekst over het huis van Zijn vader spreekt. Trouwens, je spreekt over het getal der volheid? Dus als we 7 dingen naast elkaar zetten, dan hebben we ineens een volheid?AartJan schreef:Ik zit deze topic door te lezen, en kom deze posting tegen! Wat een aangename verrassing, ik was namelijk deze middag ook in HIA in de kerk. Bij deze Amerikaanse dominee! Hij had het echter ook nog over het zevende huis; het getal der volheid; de eeuwige Hemelwoning! En volgens mij haal je ze ook nog door elkaar!Heeft de preek mij nog wat gedaan? Ehm, afgelopen zondag werd er bij ons gepreekt naar aanleiding van een prachtige tekst:
2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
Ik was 's middags in de kerk maar ik begreep dat het 's morgens grotendeels hetzelfde was.
De preken (2x dus) gingen over de 6 huizen die hier op aarde aan het Huis van de Vader (waar Christus in het tekstgedeelte ter vertroosting over spreekt met Zijn discipelen) vooraf gaan:
- Genadehuis
- Evangeliehuis (Ruth op de akker van Boaz, schuld is door de liefde bedekt maar nog niet vergeven, etc.)
- Rechthuis (Jacob bij Pniel, o dat zoete recht, Gods recht krijgt men liever dan de eigen zaligheid)
- Rusthuis
- Armhuis
Waar heb ik ze door elkaar gehaald? Staan de houzen niet in de goede volgorde?
Maar goed, die preek heeft jou hopelijk wel wat gedaan?
Fijn dat die dominee het 'ook nog' over het 7e huis had. Want daar gaat de tekst volgens mij wel over, terwijl het niet over die ander 6 gaat.AartJan schreef:Ik zit deze topic door te lezen, en kom deze posting tegen! Wat een aangename verrassing, ik was namelijk deze middag ook in HIA in de kerk. Bij deze Amerikaanse dominee! Hij had het echter ook nog over het zevende huis; het getal der volheid; de eeuwige Hemelwoning! En volgens mij haal je ze ook nog door elkaar!Heeft de preek mij nog wat gedaan? Ehm, afgelopen zondag werd er bij ons gepreekt naar aanleiding van een prachtige tekst:
- Genadehuis
- Rusthuis
- Armhuis
-
Nee, maar hoe krijg ik nou deel aan het zevende huis? Dat is toch de vraag die in elke prediking naar voren moet komen? En dat werd toen op een heel indrukwekkende manier verklaard. En ik kon toen op dat moment alleen maar jaloers worden op de genade Gods die hij ook nu, anno 2005, nog in zondaarsharten wil uitstorten.Fijn dat die dominee het 'ook nog' over het 7e huis had. Want daar gaat de tekst volgens mij wel over, terwijl het niet over die ander 6 gaat.
En Pim, ik denk dat je er niet om heen kan dat deze dominee een bewogenheid met de onbekeerde medemens uitstraalde die je hedentendage nog maar weinig hoort van de kansel.
Die zes huizen leiden af van waar het om gaat.
Als je persee over huizen wilt praten: er is op deze aarde alleen een armenhuis (mensen zonder God) en een genadehuis=rechthuis=evangeliehuis (mensen met God). Uiteindelijk komen de laatsten in het zevende huis. In zekere zin is dat een rusthuis, maar ook wel een werkhuis.
Als je persee over huizen wilt praten: er is op deze aarde alleen een armenhuis (mensen zonder God) en een genadehuis=rechthuis=evangeliehuis (mensen met God). Uiteindelijk komen de laatsten in het zevende huis. In zekere zin is dat een rusthuis, maar ook wel een werkhuis.
Hoe krijg ik deel aan het zevende huis? Snap je wat je nu schrijft? Draait het er om in een preek en in ons leven: hoe komen we in de hemel????????AartJan schreef:Nee, maar hoe krijg ik nou deel aan het zevende huis? Dat is toch de vraag die in elke prediking naar voren moet komen? En dat werd toen op een heel indrukwekkende manier verklaard. En ik kon toen op dat moment alleen maar jaloers worden op de genade Gods die hij ook nu, anno 2005, nog in zondaarsharten wil uitstorten.Fijn dat die dominee het 'ook nog' over het 7e huis had. Want daar gaat de tekst volgens mij wel over, terwijl het niet over die ander 6 gaat.
Bewogenheid? Beste AartJan, bewogenheid leid ik af uit het feit of iemand het Evangelie brengt aan mensen die nog niets van het Evangelie kennen in hun leven. Of iemand Christus aan biedt. Als het goed is heeft een predikant een Goede Boodschap voor de onbekeerden. En een predikant moet niet blijven steken in bewogenheid. Van Paulus lezen we diverse malen dat hij zijn toehoorders bewoog tot het geloof.En Pim, ik denk dat je er niet om heen kan dat deze dominee een bewogenheid met de onbekeerde medemens uitstraalde die je hedentendage nog maar weinig hoort van de kansel.
Nou, een bevindelijke voorstelling van zaken met wat emotionele uitroepen is in mijn optiek geen Evangelie. En over het geloof ging het al helemaal niet.....
AartJan, ik hoop oprecht dat je verder gekomen bent dan jaloezie, en dan maakt het mij niet uit door wat voor soort prediking het is. Dit soort beschouwingen is m.i. echter geen prediking van Wet en Evangelie. En dat is nu juist het soort prediking wat wij zo nodig hebben.
Ik zat zondag in de kerk en heb goed geluisterd. De dominee preekte over Simeon die door de Geest wist dat hij niet zou sterven voordat hij de Heiland zou zien. De dominee benadrukte het feit dat God de belofte niet alleen vervulde, maar ook nog eens groter had gemaakt, omdat Simeon niet alleen de Heiland mocht zien, maar het ook in zijn armen mocht houden. Mocht Simeon het kindje Jezus wel in zijn armen houden? Volgens de dominee was die vraag op dat moment niet belangerijk. Simeon zag door het geloof de Heiland en door het geloof nam hij de Heiland in zijn armen en door het geloof jubelde hij over wat zijn ogen zagen. De dominee had genoeg genaderuimte gevonden om te prediken dat wat Simeon mocht verkrijgen, dat dit door het lijden en sterven van Jezus Christus ook voor ons te verkrijgen is. Wij mogen ook Christus aangrijpen en omhelzen. We moeten het zelfs.
Ja; hoe komt God aan zijn eer, en de ziel aan de zaligheid! Daar draait het in de preek om, in die volgorde!Hoe krijg ik deel aan het zevende huis? Snap je wat je nu schrijft? Draait het er om in een preek en in ons leven: hoe komen we in de hemel????????
Erg jammer Pim dat jij er zo over denkt. Het doet me pijn dat je opmerkingen maakt zoals; "En over het geloof ging het al helemaal niet...", "Dit soort beschouwingen", "wat emotionele uitroepen". Mijns inziens doe je deze preek dan aan alles tekort. Maar ik geloof niet dat jij het daar mee eens bent. Nogmaals jammer, dat we wat dat betreft niet op een lijn zitten.Bewogenheid? Beste AartJan, bewogenheid leid ik af uit het feit of iemand het Evangelie brengt aan mensen die nog niets van het Evangelie kennen in hun leven. Of iemand Christus aan biedt. Als het goed is heeft een predikant een Goede Boodschap voor de onbekeerden. En een predikant moet niet blijven steken in bewogenheid. Van Paulus lezen we diverse malen dat hij zijn toehoorders bewoog tot het geloof.
Nou, een bevindelijke voorstelling van zaken met wat emotionele uitroepen is in mijn optiek geen Evangelie. En over het geloof ging het al helemaal niet.....
AartJan, ik hoop oprecht dat je verder gekomen bent dan jaloezie, en dan maakt het mij niet uit door wat voor soort prediking het is. Dit soort beschouwingen is m.i. echter geen prediking van Wet en Evangelie. En dat is nu juist het soort prediking wat wij zo nodig hebben.