Dank je wel! Ik dacht toen nog dat het niet Candle in the wind was maar had verder niet naar je gereageerd. Ik ga eens kijken of ik iets van bladmuziek kan vinden.Terri schreef: ↑08 jan 2024, 13:30Herstel, het is: When A Child is Born. Het refrein van Candle in The Wind heeft wat associaties.
https://www.youtube.com/watch?v=TTtUgugDWxw&t=5s
Welke muziek beluister je nu?
Re: Welke muziek beluister je nu?
https://heartandsoulsingers.com/wp-cont ... s-Born.pdfBourdon16 schreef: ↑08 jan 2024, 13:58Dank je wel! Ik dacht toen nog dat het niet Candle in the wind was maar had verder niet naar je gereageerd. Ik ga eens kijken of ik iets van bladmuziek kan vinden.Terri schreef: ↑08 jan 2024, 13:30Herstel, het is: When A Child is Born. Het refrein van Candle in The Wind heeft wat associaties.
https://www.youtube.com/watch?v=TTtUgugDWxw&t=5s
of wat eenvoudiger:
https://musescore.com/user/3963586/scores/4826547
Begeleiden is niet: de gemeentezang belemmeren, de zingende gemeente voor de voeten lopen.DDD schreef: ↑08 jan 2024, 09:39 Het hangt er ook vanaf hoeveel steun de zingende gemeente nodig heeft. Als het een bekende melodie is, dan kan er meer dan als het een onbekende melodie is.
In de nieuwjaarsdienst die ik in een ander draadje plaatse, stopte de organist afgezien van één van de akkoorden met spelen bij 'als eens mijn eigen adem stokt'. En dat ging prima. Als de gemeente dan gewoon kan blijven zingen, dan is daar mijns inziens niets mis mee.
Begeleiden is niet alleen ondersteunen, maar óók inspireren. Een gemeente die muzikaal goed is opgevoed, heeft niet veel steun nodig, maar kan ook prima a capella zingen. Dat kun je in diezelfde dienst óók horen.
Ik maak nogal eens mee dat organisten zo druk zijn met voortdurend aan allerlei registers trekken ("want ik let heel goed op de tekst!") dat de maat eronder lijdt. Ze raken hun grip op maat en ritme kwijt omdat ze veel te druk zijn met andere dingen. Dan leg je de prioriteit toch echt verkeerd.
Gisteren een dienst meegemaakt waar voortdurend véél te lange voorspelen, na elk vers een tussenspel en dan ook nog een uitgebreid naspel werden gemaakt. Inspireren? 't Was meer irriteren...
~~Soli Deo Gloria~~
Daar zijn we het natuurlijk eens. De maat is wel het eerste aandachtspunt. Maar daar ging verder bij Gerben Budding niets mee mis hoor. Dus ik vind dat je niet echt reageert op wat ik schrijf.
En ellenlange voorspelen en tussenspelen worden door sommige predikanten ook uitgelokt. Als je 12 coupletten opgeeft, komen er naar ik aanneem geen ellenlange voor- en naspelen. Als je als organist van één miezerig psalmvers nog wat moet maken, dan gaat dat wel eens mis. Al vind ik dat je als organist daar niet teveel in moet willen corrigeren. De dominee is met de kerkenraad verantwoordelijk voor de liturgie, de organist heeft een andere verantwoordelijkheid.
En ellenlange voorspelen en tussenspelen worden door sommige predikanten ook uitgelokt. Als je 12 coupletten opgeeft, komen er naar ik aanneem geen ellenlange voor- en naspelen. Als je als organist van één miezerig psalmvers nog wat moet maken, dan gaat dat wel eens mis. Al vind ik dat je als organist daar niet teveel in moet willen corrigeren. De dominee is met de kerkenraad verantwoordelijk voor de liturgie, de organist heeft een andere verantwoordelijkheid.
Hendrikus schreef: ↑08 jan 2024, 16:47Begeleiden is niet: de gemeentezang belemmeren, de zingende gemeente voor de voeten lopen.DDD schreef: ↑08 jan 2024, 09:39 Het hangt er ook vanaf hoeveel steun de zingende gemeente nodig heeft. Als het een bekende melodie is, dan kan er meer dan als het een onbekende melodie is.
In de nieuwjaarsdienst die ik in een ander draadje plaatse, stopte de organist afgezien van één van de akkoorden met spelen bij 'als eens mijn eigen adem stokt'. En dat ging prima. Als de gemeente dan gewoon kan blijven zingen, dan is daar mijns inziens niets mis mee.
Begeleiden is niet alleen ondersteunen, maar óók inspireren. Een gemeente die muzikaal goed is opgevoed, heeft niet veel steun nodig, maar kan ook prima a capella zingen. Dat kun je in diezelfde dienst óók horen.
Ik maak nogal eens mee dat organisten zo druk zijn met voortdurend aan allerlei registers trekken ("want ik let heel goed op de tekst!") dat de maat eronder lijdt. Ze raken hun grip op maat en ritme kwijt omdat ze veel te druk zijn met andere dingen. Dan leg je de prioriteit toch echt verkeerd.
Gisteren een dienst meegemaakt waar voortdurend véél te lange voorspelen, na elk vers een tussenspel en dan ook nog een uitgebreid naspel werden gemaakt. Inspireren? 't Was meer irriteren...
Je schrijft enerzijds dat de taak van een organist is om de gemeente voortdurend te ondersteunen. Eerder maakte je echter het statement dat de gemeente het beste zingt zónder orgel.
Is dat niet enigszins met elkaar in tegenspraak?
Mijn ervaring is dat als de eerste psalm stevig wordt begeleid, er verderop in de dienst prima volstaan kan worden met kleine registraties, mits er sprake is van een kwalitatief goed orgel.
En nee, dan heb ik het niet over zachte harpen en schelle luiten. Dat voorbeeld kom ik in de praktijk nog maar zelden tegen. De berijming van deze regel is overigens ook niet gestoeld op de onberijmde tekst.
Maar halverwege de dienst psalm 51 begeleiden met mp is veelal niet onsuccesvol.
Gemeentezang verschilt van plaats tot plaats, ritmisch of niet-ritmisch maakt verschil, akoestiek maakt verschil, grootte van de gemeente, noem maar op, zoveel factoren zijn van invloed.
De ervaring is wel dat gemeenten die niet-ritmisch zingen vaak heel afwachtend zijn, pas inzetten ná het orgel, maar opeens wél gelijk kunnen inzetten als het orgel -om welke reden dan ook- niet meedoet.
Bij gemeenten die ritmisch zingen, is er sprake van een zekere cadans, die ook overeind zou kunnen blijven wanneer de begeleiding wegvalt. Maar ook daar geldt: zo gaat het niet overal. Algemeen geldende uitspraken kun je niet doen.
Mijn opmerking dat gemeenten vaak beter zingen zónder orgel, betreft het actief inzetten. Dat laat onverlet dat de organist de taak heeft om de zingende gemeente voldoende steun te bieden.
Ik hoor regelmatig gemeentes die onzuiver gaan zingen ("zakken") wanneer de organist zacht gaat begeleiden vanwege de tekst. Dan is er dus niet voldoende steun meer in de orgelbegeleiding. Dat kan m.i. nooit de bedoeling zijn. Maar ook daar geldt: wat in de ene gemeente wel lukt, lukt in de andere gemeente niet. Er zijn veel variabele factoren.Inwoner schreef: ↑09 jan 2024, 08:42 Mijn ervaring is dat als de eerste psalm stevig wordt begeleid, er verderop in de dienst prima volstaan kan worden met kleine registraties, mits er sprake is van een kwalitatief goed orgel.
En nee, dan heb ik het niet over zachte harpen en schelle luiten. Dat voorbeeld kom ik in de praktijk nog maar zelden tegen. De berijming van deze regel is overigens ook niet gestoeld op de onberijmde tekst.
Maar halverwege de dienst psalm 51 begeleiden met mp is veelal niet onsuccesvol.
~~Soli Deo Gloria~~
Eens dat er veel variabelen zijn. Cruciaal is een kwalitatief goed orgel, een goede organist en een gemeente die niet teveel afwacht c.q. actief meedoet. En dan kan er veel...Hendrikus schreef: ↑09 jan 2024, 09:07Gemeentezang verschilt van plaats tot plaats, ritmisch of niet-ritmisch maakt verschil, akoestiek maakt verschil, grootte van de gemeente, noem maar op, zoveel factoren zijn van invloed.
De ervaring is wel dat gemeenten die niet-ritmisch zingen vaak heel afwachtend zijn, pas inzetten ná het orgel, maar opeens wél gelijk kunnen inzetten als het orgel -om welke reden dan ook- niet meedoet.
Bij gemeenten die ritmisch zingen, is er sprake van een zekere cadans, die ook overeind zou kunnen blijven wanneer de begeleiding wegvalt. Maar ook daar geldt: zo gaat het niet overal. Algemeen geldende uitspraken kun je niet doen.
Mijn opmerking dat gemeenten vaak beter zingen zónder orgel, betreft het actief inzetten. Dat laat onverlet dat de organist de taak heeft om de zingende gemeente voldoende steun te bieden.Ik hoor regelmatig gemeentes die onzuiver gaan zingen ("zakken") wanneer de organist zacht gaat begeleiden vanwege de tekst. Dan is er dus niet voldoende steun meer in de orgelbegeleiding. Dat kan m.i. nooit de bedoeling zijn. Maar ook daar geldt: wat in de ene gemeente wel lukt, lukt in de andere gemeente niet. Er zijn veel variabele factoren.Inwoner schreef: ↑09 jan 2024, 08:42 Mijn ervaring is dat als de eerste psalm stevig wordt begeleid, er verderop in de dienst prima volstaan kan worden met kleine registraties, mits er sprake is van een kwalitatief goed orgel.
-
Wat is een goed orgel? Als je het hebt over echt goede orgels dan wordt het lijstje gauw kort. Maar ik denk dat je niet zo'n heel bijzonder orgel nodig hebt voor de samenzang, orgel in onze kerk is niets bijzonders en sommige registers kunnen ze net zo goed weer omsmelten maar de begeleiding gaat prima. Elke orgelbouwer in Nederland kan een orgel bouwen waar je prima bij kunt zingen maar niet elke orgelbouwer kan een goed orgel bouwen vind ik.
Bij een electronicum trek ik wel een grens, dat zijn geen goede orgels, per definitie niet.
Latry in Helsinki
Goed idee voor een schitterend orgelfront, maar toch ook weer niet mooi uitgevoerd.
Goed idee voor een schitterend orgelfront, maar toch ook weer niet mooi uitgevoerd.
-
Waltz No.1, Op.18, Grande Valse Brillante van Chopin.
Niet normaal hoe mooi dit is. Genieten.
Niet normaal hoe mooi dit is. Genieten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Welke muziek ik beluisterde...
voor de 'dankdienst' werd een mooie rustige koraalomspeling gespeeld van Peter Eilander. De bekende koraalwerking over psalm 25, van Peter Eilander, voor sommigen wel bekend, neem ik maar aan...
voor de 'dankdienst' werd een mooie rustige koraalomspeling gespeeld van Peter Eilander. De bekende koraalwerking over psalm 25, van Peter Eilander, voor sommigen wel bekend, neem ik maar aan...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Voor de samenzang heb je draagkracht nodig. Dat lijkt mij een vereiste voor een goed orgel in de kerk. Ik denk dat een draagkrachtig en kleurrijk orgel bij draagt aan een mooie samenzang. Het orgel zou dan ook geen sluitstuk moeten zijn van de begroting.Henk J schreef: ↑09 jan 2024, 13:19Wat is een goed orgel? Als je het hebt over echt goede orgels dan wordt het lijstje gauw kort. Maar ik denk dat je niet zo'n heel bijzonder orgel nodig hebt voor de samenzang, orgel in onze kerk is niets bijzonders en sommige registers kunnen ze net zo goed weer omsmelten maar de begeleiding gaat prima. Elke orgelbouwer in Nederland kan een orgel bouwen waar je prima bij kunt zingen maar niet elke orgelbouwer kan een goed orgel bouwen vind ik.
Bij een electronicum trek ik wel een grens, dat zijn geen goede orgels, per definitie niet.
Schitterende bewerking. Eenvoudig, maar doeltreffend. Eilander heeft deze bewerking opgenomen in de Lutherse kerk van Den Haag. Werkelijk een pareltje onder de Nederlandse orgels.
-
Met je eens hoor maar een draagkrachtig orgel bouwen is zo moeilijk niet. Mooie prestanten maken is veel lastiger. En kleurrijk, tja, zoveel literatuur wordt er niet op de orgels in onze gezindte gespeeld. Dus zoveel fluiten en strijkers hoeven er niet op en een zwelkast is ook overbodig. Verder kun je ook prima begeleiden op een neobarok orgel wat niet zo draagkrachtig is, moet je wel weten wat je doet op zo'n orgel.
Maar vaak is het orgel inderdaad de sluitpost van de begroting, nieuwe orgels zijn sowieso vaak te duur. Tweedehands is er echter veel te krijgen, moet er wel een plaatselijke commissie zijn die er even goed de schouders onder zet. Dan is er met een beperkt budget vaak best wat mogelijk.