J.C .Philpot

mayflower

Bericht door mayflower »

[quote="jacob"]Wel is het zo dat in de gemeente van philpot alleen gelovigen zaten. En in de gg in ned bijna niet. quote]

Ik wist niet dat Philpot in de veronderstelde wedergeboorte geloofde, teminste als hij beweerde dat de gemeente alleen uit gelovigen bestaat !
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Interessante opmerking van Jacob:

Wel is het zo dat in de gemeente van philpot alleen gelovigen zaten. En in de gg in ned bijna niet.

Mijn vraag is [opnieuw]: waar en hoe zijn zij tot het geloof gekomen.

Is dat trouwens zo Jacob. Waarop baseer je dat?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:
jacob schreef:Wel is het zo dat in de gemeente van philpot alleen gelovigen zaten. En in de gg in ned bijna niet. quote]

Ik wist niet dat Philpot in de veronderstelde wedergeboorte geloofde, teminste als hij beweerde dat de gemeente alleen uit gelovigen bestaat !
Da is niet hetzelfde! Paulus schreef zijn brieven ook aan de wedergeborenen en geroepen heiligen (niemand uitgezonderd).
jacob

Bericht door jacob »

ndonselaar schreef:Interessante opmerking van Jacob:

Wel is het zo dat in de gemeente van philpot alleen gelovigen zaten. En in de gg in ned bijna niet.

Mijn vraag is [opnieuw]: waar en hoe zijn zij tot het geloof gekomen.

Is dat trouwens zo Jacob. Waarop baseer je dat?
Ik kan mij van cath herinneren dat zijn alleen de tot geloof gekomen (wedergeboren dus) mensen doopten. Alleen die waren lid van de gemeente. De andere niet. (tis wel weer even geleden, corrigeer me maar als ik abuis bent)

Als ik dhr Scholten en ds Moerkerken afgelopen leesdienst moet geloven dan zijn het er maar bar weinig.

Ik weet niet wat de praktijk was bij Philpot. Dus ik kan je daar geen antwoord op geven.
mayflower

Bericht door mayflower »

Miscanthus schreef:
mayflower schreef:
jacob schreef:Wel is het zo dat in de gemeente van philpot alleen gelovigen zaten. En in de gg in ned bijna niet. quote]

Da is niet hetzelfde! Paulus schreef zijn brieven ook aan de wedergeborenen en geroepen heiligen (niemand uitgezonderd).
Als Paulus alleen maar tot wedergeborene zou spreken, waarom heeft hij het dan over de waarschuwingen in 1 Kor. 10:5-11 ? Nee, de gemeente gestaat uit wedergeborene en onbekeerden.

1 Kor. 10: 5-11
Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben. En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen. En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield. En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
En spreken de volgende verzen niet duidelijk om het feit dat er wel zeker dat er naast de wedergeborene ook huigelaars en niet bekeerde waren:

1 Tim. 6 20-21.
O Timotheus, bewaar het pand u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap; Dewelke sommigen voorgevende, zijn van het geloof afgeweken

1 John. 1: 18
Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.

Judas 1: 4
Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen
Miscanthus

1 Kor 11 schrijft Paulus ook aan "de broeders". God heeft geen welgevallen aan hen gehad vanwege hun ongeloof en afgodendienst.
We zijn allen geroepen en nehoren tot de gemeente van Christus. Maar als we niet geloven en niet in gehoorzaamheid wandelen dan zullen we geen deel hebben aan de beloofde zaligheid.
Ik weet ook dat helaas niet ieder lid van de gemeente van Christus daadwerkelijk gelooft, maar dat is eigenlijk te treurig om over te spreken, en nog treuriger als we dat gegeven als uitgangspunt nemen. dat doet Paulus ook niet:
Heb 4:1 ¶ Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
mayflower

Bericht door mayflower »

Miscanthus schreef:Ik weet ook dat helaas niet ieder lid van de gemeente van Christus daadwerkelijk gelooft, maar dat is eigenlijk te treurig om over te spreken, en nog treuriger als we dat gegeven als uitgangspunt nemen. dat doet Paulus ook niet:
Heb 4:1 ¶ Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
Wat bedoel je met "dat doet Paulus ook niet:" ?
Miscanthus

mayflower schreef:
Miscanthus schreef:Ik weet ook dat helaas niet ieder lid van de gemeente van Christus daadwerkelijk gelooft, maar dat is eigenlijk te treurig om over te spreken, en nog treuriger als we dat gegeven als uitgangspunt nemen. dat doet Paulus ook niet:
Wat bedoel je met "dat doet Paulus ook niet:" ?
Er van uitgaan dat het meerendeel van de gemeente zonder geloof is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er van uitgaan dat het meerendeel van de gemeente zonder geloof is.
Wellicht had Paulus daar goede redenen voor.
Plaats reactie