Gelezen, gedacht, gehoord...

Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Zacharias kwam uit de stam van Levi maar kan volgens mij getrouwd zijn met een vrouw die niet uit de stam van Levi kwam. Dat lijkt mij een logische verklaring.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2894
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Henk J schreef:Zacharias kwam uit de stam van Levi maar kan volgens mij getrouwd zijn met een vrouw die niet uit de stam van Levi kwam. Dat lijkt mij een logische verklaring.
Ja dat dacht ik ook, maar toe hij het zei was ik wel even in verwarring
-DIA-
Berichten: 32818
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Ik las net een "Antwoord per brief" in De Wachter Sions van 15 juni 1978.
Deze rubriek was jarenlang een van de meest gelezen onderwerpen uit DWS.
Er zat ook veel onderwijs in voor dwaze en goddeloze mensen, en nee dan bedoelden ze geen anderen,
waar we nu zo veel van horen, maar men keek naar het eigen hart.
Ik denk dat het wel goed kan zijn als we dit eens goed zouden kunnen lezen.
Ontdekking is zo nodig, en wij willen altijd maar overkleed worden, zodat we de ontkleding van onszelf tegenstaan en niet kunnen noch willen aanvaarden. De Wijsheid Zelf zegt ook dat zij is gerechtvaardigd geworden van Haar kinderen.
Uit de inhoud is wel op te merken dat niet iedereen goed lezen kan, en ook dat dit geen aangenaam woord is voor de godsdienst. Maar wat ik hier wel hoor, kort samengevat: Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsfverderf.

Citaat DWS 15 juni 1978:
Geachte Mevr. N.N.,
Vanaf het ogenblik dat u me geschreven hebt, hebt u al uitgekeken naar een „Antwoord per brief". Dat hebt u me althans laten weten in uw brief. U zult echter wel begrepen hebben, dat ik uw brief niet dadelijk kon beantwoorden. U hebt me veel van uzelf verhaald, zonder me echter te laten weten wie u bent. Er zijn al mensen die denken dat ik zelf zomaar een naam en een onderwerp verzin, maar dat is toch heus niet waar. Verder heb ik onlangs al laten weten dat ik bij uitzondering wel de voorletters der namen wil verzwijgen, maar toch voor mezelf graag weet wie me geschreven heeft. Echter is ook wel weer uit de inhoud van de brief op te maken, of de brief in oprechtheid en met geen verkeerde bedoelingen geschreven is. 'Welnu, dit neem ik van uw brief ook aan en daarom kan ik niet nalaten om er een antwoord op te geven, als me dat gelukken mag. In verband met wat u over uzelf schrijft, komt u met de vraag tot me, of men het terstond zal weten als men onder een prediking gegrepen zou mogen zijn en of men dus precies de datum van de wedergeboorte weet.
In mijn antwoord zou ik u op vele uitspraken van oude schrijvers kunnen wijzen, waarin ze stellen dat men de juiste tijd van de wedergeboorte altijd niet weet. De Heere Jezus heeft van de wedergeboorte tot Nicodemus gezegd: „De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is." Met deze omschrijving heeft de Heere Jezus dus duidelijk laten weten dat de werkingen des Geestes niet buiten de mens omgaan en dus worden waargenomen, ook al weet hij niet dat dit de zaligmakende werkingen des Geestes zijn. Volgens de stelling van de veronderstelde wedergeboorte van Dr. Kuyper, kan er de wedergeboorte zijn zonder dat men zelf of iemand anders er ook iets van waarneemt. Welk een gevaarlijke leer dit is, is heel goed gebleken.
Maar ja, nu zijn wij allen zeer gevaarlijke mensen en we leven ook in een gevaarlijke tijd. We behoeven echt de leer van de veronderstelde wedergeboorte niet aan te hangen, om ons toch met een veronderstelde wedergeboorte op de been te houden. Er zijn in onze kringen ook heel wat mensen te vinden die er een veronderstelde wedergeboorte op nahouden. Ze zijn wel onbekeerd en ze komen wat dat betreft nogal heel eerlijk voor de dag, maar toch hebben ze wel wat; Maar waar het werk der waarachtige bekering in bestaat, daar schijnt men toch over het algemeen maar weinig besef meer van te hebben.
Ik heb uw brief met belangstelling gelezen. In alle eenvoud hebt u die brief aan mij geschreven. Met uw onkunde bent u eerlijk voor de dag gekomen. Vele preken kunt u niet begrijpen en vele schrijvers kunt u niet begrijpen. Ook „De Christenreize" van Bunyan kunt u niet goed begrijpen. De kinderbijbel kunt u nog het beste begrijpen. U schrijft me dat alles heel eerlijk, maar in ernst en wil daarom ook graag dat ik uw schrijven serieus wil nemen. Dikwijls bent u zeer bang, daar u weet waar uw weg op uitloopt en niet weet hoe spoedig die weg een einde nemen zal. Nu, uit uw schrijven heb ik wel begrepen dat dit zomaar geen praatje van u is. Daarom wil ik ook graag aandacht aan uw brief besteden. Zelfs wil ik u nog wel laten weten dat ik veel liever zo'n eenvoudig briefje zoals van u ontvang, dan een brief van een schriftgeleerde, die me wel wat vraagt, maar die zelf het antwoord al veel beter weet. De Heere Jezus heeft gezegd dat we als de kinderkens moeten worden, daar we anders het koninkrijk Gods niet kunnen ingaan. Dus dan behoeft u zich echt niet te groot voor een kinderbijbel te gevoelen, als het maar een goede kinderbijbel is. Maar de echte Bijbel is ook niet te geleerd voor kinderen. Die Bijbel is een boek voor rijken en armen, voor geleerden en ongeleerden. Maar we hebben er wel de verlichting van Gods Geest voor nodig om de inhoud te mogen verstaan. U moet het daarom toch maar bij de echte Bijbel houden. En u moet vragen of de Heere die Bijbel eens voor u openen wil, zodat u de inhoud zult mogen verstaan. Als dat gebeurt, dan wordt de Bijbel voor u allereerst een verschrikkelijk boek. Het is vervuld van toorn en vloek. U durft dan die Bijbel niet meer aan te raken, want u vindt er niet anders dan uw veroordeling in. En ja, dat wilt u natuurlijk niet graag. Uit uw schrijven heb ik wel begrepen dat u erg bang voor de hel bent. En uw vader heeft u altijd gezegd, dat het er eens niet meer om moet gaan om de hel te ontlopen en om in de hemel te komen. Nu, dat heeft uw vader goed gezegd. U hebt me geschreven, dat er wellicht nog wel duizenden met dezelfde gedachten als u rondlopen, want wie is er niet bang voor de hel? Nu, ik vrees dat er niet veel mensen meer zijn die nog bang zijn voor de hel. Van dood en eeuwigheid is er weinig indruk meer. Als daar nog meer indruk van was, dan zouden ze zoveel niet durven uit te halen. Maar nu kunnen ze pillen slikken, en zich laten steriliseren, en alles weg laten halen', alsof het alles de gewoonste zaak van de wereld is. Als ze maar een man kunnen krijgen, al is het er één van buiten het kerkverband, dan gevoelen ze zich al erg gelukkig. Dat kerkverband weegt zo zwaar niet, zelfs niet al moet men met die man zich onder een lichtzinnige leer begeven. Neen mevr., mensen die er uitwendig nog enig gevoel van hebben dat ze op weg zijn naar de hel, die zijn er zoveel niet. Dat u denkt dat er nog wel velen zullen zijn, die het er net zo moeilijk mee hebben als u, dat kan ik begrijpen. Ik heb ook weleens gedacht dat alle mensen hetzelfde gevoelden als ik en ik kon niet begrijpen dat er nog een mens kon lachen. Maar omdat ik aanvoel dat het u ernst is, kan ik niet laten om u een briefje te schrijven. Alleen moet ik u eerlijk schrijven dat uw vader gelijk gehad heeft. Hemelzoekers zijn er altijd toch nog wel geweest, maar mensen die God kwijt zijn en tegen Hem gezondigd hebben, zijn er nooit zoveel. En eerlijk mevr., u moet toch een keer naar de hel toe. Ik kan goed begrijpen dat u zich aan van alles en nog wat vast wilt klemmen, om toch maar iets te hebben waardoor u zich gerust kunt stellen met de gedachte van dat u niet naar de hel hoeft. Zo zijn er dan ook heel wat mensen onder de godsdienst, die wel wat hebben. Met onze rechtzinnigheid en met ons strijden voor de Waarheid kunnen we ons ook nog op de been houden. Zo zoekt een mens toch maar iets waar hij op steunen kan. Maar nu moet u maar eens goed Ezechiël 13 lezen. Daar behoeft u echt de kinderbijbel niet voor te gebruiken, want die zegt het meestal niet wat u daar leest. En wat u daar leest, is begrijpelijk genoeg. Alleen wil de mens er maar niet aan. In Ezechiël 13 kunt u lezen dat er vele verleiders zijn, die zeggen: Vrede, waar geen vrede is. De één bouwt een lemen wand en de ander pleistert die met loze kalk. Maar er zal een overstelpende plasregen zijn en er zullen grote hagelstenen vallen. En dan zal die lemen wand omvallen. En een grote stormwind zal hem splijten.
In dat hoofdstuk wordt ook het wee uitgesproken over die vrouwen die kussens naaien voor alle oksels der armen en ook over degenen die de zielen naar de bloemhoven jagen. Ze laden wat op hun verantwoording! Och Mevr., ik zou u niet graag gerust durven stellen op allerlei gevoelige aandoeningen die er kunnen zijn. Het zal zeker en gewis op een goed begin aankomen, maar u moet toch maar niet een begin bij uzelf zoeken, zolang het de Heere niet behaagd heeft om u te doen zien dat er een begin van Hem bij u is geweest. Gods Geest verzegelt Zijn eigen werk. Daardoor zult u mogen weten dat zovelen als er door die Geest geleid worden, kinderen Gods zijn. Daar ga ik nu als antwoord op uw eenvoudig schrijven niet dieper op in. Ik hoop alleen, dat die lieve Geest u zal willen leiden en leren.
Er zijn mensen met een krachtige omkeer in hun leven. We zijn geneigd om te denken dat zulke mensen toch wel meer zekerheid hebben van wat er gebeurd is. Maar och mevr., ik heb onder de godsdienst toch al zoveel aanschouwd. Ik heb ze uit de wereld zien komen en ik heb ze weer in de wereld zien terugkeren. Dat waren dus echte tijdgelovigen. U hebt me nu meegedeeld dat u niet vele boeken begrijpen kunt. Nu, daar is nog wel iets over te zeggen. Enerzijds kan u dat voor geestelijke diefstal bewaren. Ik herinner me uit mijn kinderjaren, dat er een man was die de grootste zaken besprak. Hij moest natuurlijk nog predikant worden ook. Daartoe meldde hij zich bij de oude ds. Kersten. Die liet hem zijn hele bekering vertellen en maakte daarna de korte en nuchtere opmerking: „U hebt alles gelezen." Zijn reactie daarop was: „Dominee, hoe durft u dat te zeggen; ik kan u nog wel veel meer vertellen." Daarop was het antwoord van ds. Kersten: „U kunt nog wel meer lezen ook." Nu, het is droevig laag met die persoon afgelopen.
Veel lezen is soms erg gevaarlijk. Ik heb ze meegemaakt die tot omkeer kwamen in hun leven en in een kort bestek van tijd zoveel gelezen hadden, dat ik er nu nog een hele tijd voor nodig zal hebben om ze in te halen. Maar nu kunnen vele mensen wel veel lezen en dat ze toch nog niet kunnen lezen. Op school leren we lezen. Maar zonder fouten en op toon lezen, wil nog niet zeggen dat men goed leest. Men kan dan voor een ander wel verstaanbaar lezen, zonder voor zichzelf te begrijpen wat men leest. Er zijn hoge geleerde mensen in deze tijd, die niet goed kunnen lezen. Ze kennen het leven niet van de schrijver, wiens geschriften ze lezen. Daarom begrijpen ze de bedoeling van die schrijvers niet. Zo kunnen die mensen Gods Woord ook nog niet goed lezen, al zijn ze zelfs de oude talen machtig en al zijn ze doctor in de theologie. Ze zullen het wel erg vermetel van me vinden dat ik dit nu aan u schrijf, maar wat ik u nu schrijf, heb ik toch ook weer in Gods Woord gelezen. In Jes. 29 : 10 - 12 heb ik
gelezen: „Want de Heere heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten en uw hoofden en de zieners heeft Hij verblind. Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit, en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld. Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit, en hij zegt: Ik kan niet lezen."
Daar wordt duidelijk over profeten en hoofden en zieners gesproken. Zij zijn verblind. Ze kunnen Gods Woord niet lezen en ze kunnen de geschriften van Calvijn niet lezen en ook niet de geschriften van latere schrijvers. Nu hebt u me doen weten, dat u „De Christenreize" van Bunyan ook niet goed begrijpen kunt. Och, dat is heus zo'n schande niet. Bunyan was maar een eenvoudige ketellapper en toch kunnen grote geleerde mannen zijn geschriften niet begrijpen. Ze kunnen het dus van mij vermetel vinden als ik zeg dat ze de Bijbel niet goed lezen kunnen. Ik ben immers niet zo geleerd als zij. Maar Bunyan had ook de theologische geleerdheid niet die zij hebben. En toch hebben ze allen „De Christenreize" wel gelezen. Ze hebben zelfs de moeite nog genomen om er een uitleg aan te geven voor de eenvoudige mensen die dat boek niet kunnen begrijpen. Maar ze hebben in die uitleg het voornaamste soms nog juist overgeslagen. Ik heb dat onlangs nog gezien ia een korte toelichting die men van dat werk van Bunyan gaf. Men wist alleen te vertellen dat Christen zich door Wereldwijze had laten misleiden, totdat hem de goede weg weer door de Evangelist werd gewezen. Men had er dan eigenlijk nog bij moeten schrijven, dat 'wij zo dwaas niet moeten zijn om ons te laten misleiden en dat we maar goed naar de Evangelist moeten luisteren, want dan komen we niet bij die verschrikkelijke berg Sinaï terecht.
Mevr., ik zal proberen om u te laten begrijpen wat ik bedoel. U zult wel weten dat de Gereformeerde Bijbelstichting dit jaar ook weer een kalender uitgegeven heeft. Nu, dat is dit jaar werkelijk een heel mooie kalender geworden. Voor elke maand heeft men een plaat uit „De Christenreize" van Bunyan gebruikt. Dat zijn werkelijk aansprekende platen. Het zal de Gereformeerde Bijbelstichting elk jaar niet zo gemakkelijk gelukken om zo'n kalender te produceren met zulke betekenisvolle platen. Weet u welke plaat dat ik in het bijzonder zo mooi vond ? De plaat van de maand Maart. Daar ziet u de Christen bij de berg Sinaï. Die berg komt helemaal over de weg heen en er komen niet anders dan bliksemen en vuurvlammen uit die berg. Christen staat daar te zweten en te beven van vreze. Hij kan niet voorbij die berg komen. En dat is juist zijn bedoeling, want hij is op weg naar het huis van de heer Wettisch. Hij wilde op het aanraden van Wereldwijze in de plaats Zedigheid gaan wonen. Hij wilde het gaan proberen om met de godsdienst van zijn schuld af te komen en tot het leven te komen. Maar hij kon met zijn godsdienst niet levend voorbij die berg komen. Als hij voorbij die berg zou durven gaan, werd hij met al zijn godsdienst door die berg doodgebliksemd. Ik heb met vermaak de hele maand Maart naar die plaat gekeken. Als ik zoiets zie of lees, dan heb ik daar altijd schik in. Wat heeft zo'n man als Bunyan het toch goed geleerd. Die is niet op Golgotha gekomen buiten de berg Sinaï om. Als ze nu een toelichting geven op het boek van Bunyan, dan zeggen ze: „Kijk, dat moeten we niet doen. We moeten niet naar Wereldwijze luisteren, want dan komen we bij de Sinaï terecht. En we moeten op Golgotha 'zijn." Maar de halzen hebben er geen erg in dat Bunyan met die beschrijving aangetoond heeft, dat al degenen die op Golgotha komen, eerst bij de Sinaï zijn geweest. Zeg ik dan te veel, als ik zeg dat ze niet kunnen lezen ?
Mevr., u bent misschien ook op weg naar de heer Wettisch. Ik hoop het althans voor u, want u moet in ieder geval bij de berg Sinaï terechtkomen. Maar u komt er niet levend voorbij. De berg Sinaï neemt geen genoegen met uw godsdienst. U wordt er onherroepelijk mee doodgebliksemd. Het zou wat zijn, als een mens die zoveel schuld gemaakt heeft, nog eens even met een godsdienstig vernisje die schuld zou kunnen bedekken. En dat terwijl die heilige Wet in alles overtreden is en wat meer eist dan een godsdienstig vernisje over de schuld heen. Die Wet zegt dat niet de minste lust en gedachte tegen enig gebod van God in je op mag komen. U moet helemaal heilig zijn. U moet God liefhebben met uw gehele hart en met uw gehele ziel en met al uw verstand en met al uw kracht. En als dat er. niet is, komt u niet levend voorbij de Sinaï. Het zou wat zijn, als u daar levend voorbij kwam. Dan zou u zeker nooit op Golgotha komen. Dan heeft Christus voor niets aan het kruis gehangen.
Ziet u nu, wat de mens met zijn godsdienst doet ? Christus ontkronen! Nu ik uw vraag op deze wijze beantwoord, wil ik gelijk een andere schrijfster doen weten dat ik haar brief met belangstelling gelezen heb. Zij heeft mij gevraagd om haar brief zomaar eens terloops in een brief aan een ander te' beantwoorden. Nu, dat doe ik dan bij deze. Ze heeft me geschreven dat ze aan het schilderen was en dat ze toen kreeg te zien dat ze daar van binnen ook mee bezig was. En toen zag ze welk een vervloekt bestaan ze had. Toen moest ze van het trapje af. Ze zal nu wel weten dat ik haar bedoel. En ze zal nu wel begrijpen dat ik ze met deze brief ook tegelijk een antwoord geef op haar vraag. Ze heeft iets gevraagd over de lossing. Nu, daar kan men van lezen in het boek Ruth. De losser van Ruth zou haar alleen maar lossen als die andere losser het niet zou kunnen doen. En die losser was nog iets nader dan Boaz. We komen echt niet bij Boaz, of we moeten eerst die nadere losser zijn gepasseerd en het zal moeten gebleken zijn dat die ons niet lossen kan. U moet dus op die plaats komen waar dat plaatje op die kalender ons op wijst. Ik heb zo'n schik in dat plaatje gehad, want ik weet dat de Wet me met al mijn godsdienst doodgedonderd en gebliksemd heeft. En daarom zie ik nu al die godsdienst zo goed gaan en heeft de godsdienst zo'n hekel aan me, want ik spaar ze niet. Arme godsdienstige ijveraars toch, die nooit bij de Sinaï gekomen zijt! Arme leraars toch, al preekt ge voor de schijn nog zo rechtzinnig, die nooit het leven uit uw godsdienst verloren zijt en daarom met al uw schijnbare rechtzinnigheid een ander nog een weg tot het leven in wat vrome godsdienst wijst. Ge weet niet goed te preken welk een schurk er in Adam is overgeschoten door die diepe val. Ge brengt de mensen op de betoverde grond. Misleiders dat ge zijt! Denkt ge dat ge zo zalig wordt ? Mevr., wat ik nu schrijf, gaat misschien wel weer wat boven het hoofd. Ik kan het echter best verdragen als u me schrijft dat u er zo weinig van begrijpt. Er zijn zoveel waanwijze mensen op het ogenblik die het allemaal zo goed begrijpen. Ik hoop dat u het eens helemaal niet meer begrijpt. En dat u zo voor de eeuwigheid geplaatst wordt. Dan is het voor eeuwig verloren voor u. Ik ga u nu eens geen rechtstreeks antwoord geven op de vraag of men wel weten kan of men onder een preek gegrepen is en wanneer men wedergeboren is. Ook wil ik u niet stijven in de onkunde. Onderzoek Gods Woord en de goede ontdekkende geschriften met alle ernst. Houd het dan voorlopig nog maar bij Bunyans Christenreize. Vraag of de Heere uw blinde zielsogen wil openen om te verstaan wat u leest. De Heere geve u een goede verstandelijke en bevindelijke kennis van de Waarheid. Beide hebt ge nodig. Allereerst voor uw ziel voor de eeuwigheid, maar ook in deze zo bange tijd vol goddeloosheid en godsdienstige' misleiding. De Heere geve u ogenzalf opdat u zien moogt en witte klederen om uw naaktheid te bedekken. Dan zult ge ook dat goud deelachtig worden, beproefd komende uit het vuur. Meer en beter kan ik u niet toewensen. De Heere mocht het u schenken. Hartelijk gegroet en Gode bevolen!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

FlyingEagle schreef: 27 dec 2023, 08:43
Henk J schreef:Zacharias kwam uit de stam van Levi maar kan volgens mij getrouwd zijn met een vrouw die niet uit de stam van Levi kwam. Dat lijkt mij een logische verklaring.
Ja dat dacht ik ook, maar toe hij het zei was ik wel even in verwarring
Hadden ze vroeger op het GKV forum ook een discussie over zag ik net :) http://forum.gkv.nl/index.php?topic=9240.0
-DIA-
Berichten: 32818
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Marck schreef: 27 dec 2023, 12:16
FlyingEagle schreef: 27 dec 2023, 08:43
Henk J schreef:Zacharias kwam uit de stam van Levi maar kan volgens mij getrouwd zijn met een vrouw die niet uit de stam van Levi kwam. Dat lijkt mij een logische verklaring.
Ja dat dacht ik ook, maar toe hij het zei was ik wel even in verwarring
Hadden ze vroeger op het GKV forum ook een discussie over zag ik net :) http://forum.gkv.nl/index.php?topic=9240.0
Hier hebben we niet aan, het is voer voor zinloze discussies. Hier hangt de zaligheid niet van af, maar is slechts om onze ongezonde nieuwsgierigheid te bevredigen. Sorry, ik bedoel niemand te kwetsen, zeker niet, maar dat is het naar mijn mening wel. De geopenbaarde dingen, díe zijn voor ons en onze kinderen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12179
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 27 dec 2023, 12:54 Hier hebben we niet aan, het is voer voor zinloze discussies. Hier hangt de zaligheid niet van af, maar is slechts om onze ongezonde nieuwsgierigheid te bevredigen. Sorry, ik bedoel niemand te kwetsen, zeker niet, maar dat is het naar mijn mening wel. De geopenbaarde dingen, díe zijn voor ons en onze kinderen.
Het probleem is dat we (gereformeerden) sinds de moderne Bijbelkritiek zelf niet meer aan serieuze bijbelwetenschap doen. En daarom vermindert het vermogen om feit en fictie te scheiden. Het is niemand verboden om deze vragen te bespreken, tenslotte is Jezus als Messias de voorzegde koning die het Davidische Rijk zou herstellen. Loopt dat dan via de mannelijke en of de vrouwelijk lijn? Of loopt er helemaal geen lijn? Dat laatste lijk jij te suggereren, maar dan valt een van de elementen waarmee we Jezus als Christus erkennen weg. En dat vind ik dan te makkelijk gedacht.
-DIA-
Berichten: 32818
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 27 dec 2023, 13:08
-DIA- schreef: 27 dec 2023, 12:54 Hier hebben we niet aan, het is voer voor zinloze discussies. Hier hangt de zaligheid niet van af, maar is slechts om onze ongezonde nieuwsgierigheid te bevredigen. Sorry, ik bedoel niemand te kwetsen, zeker niet, maar dat is het naar mijn mening wel. De geopenbaarde dingen, díe zijn voor ons en onze kinderen.
Het probleem is dat we (gereformeerden) sinds de moderne Bijbelkritiek zelf niet meer aan serieuze bijbelwetenschap doen. En daarom vermindert het vermogen om feit en fictie te scheiden. Het is niemand verboden om deze vragen te bespreken, tenslotte is Jezus als Messias de voorzegde koning die het Davidische Rijk zou herstellen. Loopt dat dan via de mannelijke en of de vrouwelijk lijn? Of loopt er helemaal geen lijn? Dat laatste lijk jij te suggereren, maar dan valt een van de elementen waarmee we Jezus als Christus erkennen weg. En dat vind ik dan te makkelijk gedacht.
In de ene lijn wordt de lijn van Jozef getekend en in een andere lijn die van Maria. Let ook op dat de Schrift in onze ogen heel erg discrimineert. De vrouwen worden vaak niet genoemd, allen voor wie wij de neus zouden optrekken, als daar zijn Rachab, Thamar, Ruth...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

FlyingEagle schreef: 27 dec 2023, 06:56 Ik was deze kerst bij familie in een CGK. De dominee zei dat Jozef uit de stam van Juda afkomstig was en dus uit de lijn van David stamt maar dat Maria uit de stam van Levi kwam, ze was immers een nicht van Elisabeth. Jezus was dus een aangenomen kind in se lijn van David.

Hij zij het meer in een bijzin, Maar het viel me wel op omdat ik altijd gehoord heb dat Maria en Jozef beiden uit het geslacht van David afkomstig waren.
Van Zacharias kan niet anders worden gezegd dan dat hij, zoals uit Num. 8: 15 vv. kan worden opgemaakt, nog niet boven 50 jaar oud was. Een dergelijke ouderdom zal ook Elisabeth hebben en daarop komt het hier hoofdzakelijk aan. Over haar vernemen wij uit vs dat zij met Maria, de moeder van Jezus, verwant was. Dus was of haar moeder uit Davidisch geslacht, terwijl haar vader een priester was, of, wat waarschijnlijker is (Lu 1: 28) de moeder van de maagd Maria behoorde tot de dochters van Aäron, terwijl haar vader Eli een nakomeling van David was.

Karl August Dächsel
-DIA-
Berichten: 32818
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Wie heeft er niet eens iets gehoord van 'Opoe Ruit".... Deze vrouw heeft een stempel gedrukt op het leven van wijlen ds. P. Blok.
Als we zoiets lezen dan merken we weer opnieuw hoe nauw het er op aan komt of het waar in vanbinnen, of ik ben begonnen of dat God is begonnen.
Want hier komt het toch maar op aan.
Op haar sterfbed, dat was een predikstoel, zag Opoe Ruit de oordelen Gods over deze wereld doorgaan, en waarschuwt ze voor het grootste oordeel dat een land, en een mens persoonlijk kan treffen.

Kort citaat:
Het grootste oordeel
Ik zie haar nog zitten, in de kussens, op haar stervenssponde, een gehaakte muts op haar grijze haren. Haar handen gevouwen en haar ogen, helder kijkend, naar ons gezicht.
Ze verhaalde van de donkere tijden die zouden komen. Gods gerichten zouden niet doen buigen, en ze onderwees ons oe de Heere haar had ingeleid in het grootste oordeel dat de mens kan treffen. De Heere zal de mens door laten gaan, opdat duidelijk openbaar zou komen wat de val heeft uitgewerkt. De weerstand tegen God, Zijn Woord en Zijn volk zal grote vormen aannemen. Het overblijfsel naar de verkiezing der genade zal gering worden. De vorm zal het wezen gaan benauwen. Ze zag op haar sterfbed de heerlijkheid van Gods deugden, openbaar in het bet bewaren van Zijn deugden. Maar ook het onderscheid dat dan openbaar zal komen tussen het ware leven en het nabijkomende leven.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Het artikel van J.M. Vermeulen over de "incomplete vereniging van 1907" in het RD.
Al vaker van hem hierover zaken horen uitleggen die ik elders nog niet tegen was gekomen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6546
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: 27 dec 2023, 13:29 Van Zacharias kan niet anders worden gezegd dan dat hij, zoals uit Num. 8: 15 vv. kan worden opgemaakt, nog niet boven 50 jaar oud was. Een dergelijke ouderdom zal ook Elisabeth hebben en daarop komt het hier hoofdzakelijk aan.......

Karl August Dächsel
Met alle respect voor Dächsel, maar dit klopt niet. Zacharias was een priester en geen leviet. Voor de levieten gold een leeftijdsgrens. Van de priesters lezen we dit nergens. De hogepriester bleef toch ook hogepriester tot zijn dood?
Zie Num. 3:6-10, Num. 8:13-19, Num. 16:9-10, Num. 18:1-7.
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Wat een prachtig artikel van Huib de Vries in het RD-Magazine. "Leven bij het Woord"
Huib de Vries schreef schreef: Zelden heb ik bevindelijker horen preken, na jaren waarin ik op zondag veel beschouwingen over bevinding aanhoorde. Hermanus Hofman, een van de "leraars" uit het rekverband van schuurkerken waarin ik opgroeide, verwoordde het treffend toen hem werd gevraagd wat bevindelijke prediking is „Veel mensen denken daarbij aan het bepreken van wat er in het hart van Gods volk is, maar dat is het niet, want daar woont weinig goeds. Bevindelijk preken is preken wat er in het hart van God is. Wanneer dat gebeurt, gaan er in het hart van Gods kinderen snaren trillen. Dét is bevinding."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11439
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

crossmountain schreef: 30 dec 2023, 20:24 Wat een prachtig artikel van Huib de Vries in het RD-Magazine. "Leven bij het Woord"
Huib de Vries schreef schreef: Zelden heb ik bevindelijker horen preken, na jaren waarin ik op zondag veel beschouwingen over bevinding aanhoorde. Hermanus Hofman, een van de "leraars" uit het rekverband van schuurkerken waarin ik opgroeide, verwoordde het treffend toen hem werd gevraagd wat bevindelijke prediking is „Veel mensen denken daarbij aan het bepreken van wat er in het hart van Gods volk is, maar dat is het niet, want daar woont weinig goeds. Bevindelijk preken is preken wat er in het hart van God is. Wanneer dat gebeurt, gaan er in het hart van Gods kinderen snaren trillen. Dét is bevinding."
Prachtig!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Ds J Koster zei destijds in Scherpenzeel weleens als hij de Christus uitstalde: Gaat er al wat tintelen van binnen?
-DIA-
Berichten: 32818
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 30 dec 2023, 20:57 Ds J Koster zei destijds in Scherpenzeel weleens als hij de Christus uitstalde: Gaat er al wat tintelen van binnen?
Dan voelde je dat ook echt. Dan voelde je, hier spreekt niet zomaar een dominee, maar hier speekt God door Zijn knecht, en dat was de reden dat er dan wel eens beslag lag en dat zelfs spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En zo heb ik ds Koster meerdere malen gehoord.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie