Ik ben wel benieuwd of jouw analyse overeenkomt met die van mij.
Ik denk overigens juist dat jij het veel meer met Cyrillus eens bent dan jij denkt.

Uiteindelijk denk ik het ook.
Mooi Zeeuw. Herkenbaar voor me.Zeeuw schreef: ↑29 dec 2023, 17:48Het is m.i. ook niet ons gevoel. Maar een zekerheid die de Heere zelf in ons hart legt. Moeilijk uit te leggen voor me wellicht, maar die momenten geven mij, buiten het laatste dat je beschrijft inderdaad, wel 100% vertrouwen dat alles van Hem komt.tja schreef: ↑29 dec 2023, 15:50Mooi. Als je dat ervaart mag je het ook voelen en ervaren dat Hij nabij is.
Maar toch denk ik niet dat onze zekerheid in het gevoel moet liggen. Maar in het eenvoudige en kinderlijke geloof (vertrouwen) zelf. Wat natuurlijk niet zonder gevoel gaat.
Dat is waar. Ik begrijp dat ook. Ik ben terughoudend om de echtheid van het geloof te toetsen aan ervaringen. Ik denk eerder dat ervaringen het geloof versterken. En dat het geloof zijn eigen bewijs is.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 17:57Het blijft natuurlijk een persoonlijke zaak en dan is het moeilijk om heel concreet te worden. Ik denk dat de boek van Comrie over geloof hierin heel pastoraal is. Het is ook de taak van een herder en leraar te weten wat er in de harten van hun gemeenteleden omgaat. En in de prediking onderwijs te geven. Gepaste onderwijs is ook tegelijkertijd een bemoediging.tja schreef: ↑29 dec 2023, 15:05En hoe leg je dat pastoraal uit? Ik ben het niet oneens met je, maar het blijft allemaal zo vaag.
Hoe weet je nu dat het de Geest van God is of dat je eigen geest zich dat inbeeld?
Geloofstoerusting zou er beter aan doen om wat breder te kijken dan zo'n beetje enkel dr vd Brink.HHR schreef: ↑29 dec 2023, 23:53Uiteindelijk denk ik het ook.
Maar het ligt echt aan de opstelling van Cyrillus, die slaat door in zijn strijd. Denkt dat elke refo dwaalt en beseft niet dat er veel meer zijn die opzich wel een gevaar zien in de kleine lettertjes, maar er voor waken door te slaan naar de andere kant.
Persoonlijk denk ik dat Cyrillus en co met hun opstelling meer kwaad dan goed doen in deze discussie.
En ergens is dat jammer. Een vriendelijk gesprek, en op een nette manier aandacht vragen voor eenzijdigheden zou veel meer opleveren.
Door deze opstelling, van mensen als Cyrillus, Marcel Vroegop en vd B krijg ik echt wat argwaan tov Geloofstoerusting, en ik hoor het meer om me heen. Van mensen, ook predikanten, die Geloofsrusting hiervoor positief benaderde.
Ik wil best wel een ultieme poging doen om uit te leggen wat jullie niet begrijpen. Maar dat wordt later, kost nu te veel tijd.huisman schreef: ↑29 dec 2023, 23:45Het ligt inderdaad aan jou. Dat weten wij ook allebei. Maar misschien kun je uitleggen waarom je nu opeens vindt dat persoonlijke bevinding en het bevinden van de herschepping in je leven wel wezenlijk is. Tot nu toe noemde jij dat mystieke ervaringen en gevoelentjes.
Mij verbaast het niet :-)Hendrien schreef: ↑30 dec 2023, 09:10 Inmiddels het boek gekocht! En wat jullie niet zal verbazen, ik ben het wel eens met de schrijver. Temeer omdat hij zoveel van Luther citeert en zijn verklaring van de Galatenbrief een van mijn meest kostbare boeken is. Hyperdordt is wel een polemisch geschrift; zo moet je het ook lezen.
Denk je dat dit polemisch geschrift schuchtere zielen dichterbij de Zaligmaker zal brengen? Of kunnen ze dan beter ‘Komen tot Jezus Christus’ van John Bunyan lezen?Hendrien schreef: ↑30 dec 2023, 09:10 Inmiddels het boek gekocht! En wat jullie niet zal verbazen, ik ben het wel eens met de schrijver. Temeer omdat hij zoveel van Luther citeert en zijn verklaring van de Galatenbrief een van mijn meest kostbare boeken is. Hyperdordt is wel een polemisch geschrift; zo moet je het ook lezen.
!Tiberius schreef: ↑29 dec 2023, 14:42Ik heb in dit topic weer het een en ander aan berichten en reacties geknipt, verwijderd en gefilterd, conform deze moderatoropmerking.Tiberius schreef: ↑28 dec 2023, 10:06 Moderatoropmerking
Beste mensen,
De toon van sommige berichten in dit topic is regelmatig zuur en off-topic. Daarom heb ik wat berichten geknipt en reacties daarop verwijderd.
Wat we in ieder geval knippen/verwijderen:
- persoonlijke aanvallen of sneren, alsook steken onder water
- off-topic bijdragen
- gezeur van 'jij reageert niet op mij', enz.
En bij herhaling vallen er sancties.
We hopen dat we zo dit topic inhoudelijk kunnen krijgen. Een beter forum begint bij jezelf.
Toets je bericht eerst aan deze regels a.u.b., voordat je op Verstuur klikt.
Van Luther werd door de toenmalige kerk precies hetzelfde gezegd. Polemisch. Schadelijk voor de eenvoudige gelovige. Wezenlijke zaken zouden verdwenen zijn. Hij moest het corrigeren of hij zou gedood moeten worden.huisman schreef: ↑30 dec 2023, 10:40Denk je dat dit polemisch geschrift schuchtere zielen dichterbij de Zaligmaker zal brengen? Of kunnen ze dan beter ‘Komen tot Jezus Christus’ van John Bunyan lezen?Hendrien schreef: ↑30 dec 2023, 09:10 Inmiddels het boek gekocht! En wat jullie niet zal verbazen, ik ben het wel eens met de schrijver. Temeer omdat hij zoveel van Luther citeert en zijn verklaring van de Galatenbrief een van mijn meest kostbare boeken is. Hyperdordt is wel een polemisch geschrift; zo moet je het ook lezen.
Het boek van dr vd Brink veroorzaken echt schade. Ik spreek nu al mensen die wezenlijke zaken die in de prediking aan de orde moeten komen wegzetten als kleine lettertjes. Dr vd Brink zal het niet zo bedoeld hebben maar het is wel het gevolg. Hopelijk komt hij nog met een boek waar hij zijn eenzijdigheid corrigeert.
Dat de geschriften van Luther en dr vd Brink door mensen op eenzelfde lijn worden gezet is opmerkelijk te noemen. De kerk waarin jij en ik een plaats hebben is een geheel andere kerk als waar Luther een plaats hadt. Dat je in de voerbak waar je uit te eten krijgt blijvend je behoefte doet is eveneens opmerkelijk te noemen.refo schreef: ↑30 dec 2023, 11:35Van Luther werd door de toenmalige kerk precies hetzelfde gezegd. Polemisch. Schadelijk voor de eenvoudige gelovige. Wezenlijke zaken zouden verdwenen zijn. Hij moest het corrigeren of hij zou gedood moeten worden.huisman schreef: ↑30 dec 2023, 10:40Denk je dat dit polemisch geschrift schuchtere zielen dichterbij de Zaligmaker zal brengen? Of kunnen ze dan beter ‘Komen tot Jezus Christus’ van John Bunyan lezen?Hendrien schreef: ↑30 dec 2023, 09:10 Inmiddels het boek gekocht! En wat jullie niet zal verbazen, ik ben het wel eens met de schrijver. Temeer omdat hij zoveel van Luther citeert en zijn verklaring van de Galatenbrief een van mijn meest kostbare boeken is. Hyperdordt is wel een polemisch geschrift; zo moet je het ook lezen.
Het boek van dr vd Brink veroorzaken echt schade. Ik spreek nu al mensen die wezenlijke zaken die in de prediking aan de orde moeten komen wegzetten als kleine lettertjes. Dr vd Brink zal het niet zo bedoeld hebben maar het is wel het gevolg. Hopelijk komt hij nog met een boek waar hij zijn eenzijdigheid corrigeert.