Hoe was je zondag [2]?

Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Ik kan zonder kind naast me ook prima 4 of 5 x in zo’n weekend in de kerk zijn. Maar ik zie ook dat het voor mensen te veel kan zijn, die überhaupt moeite hebben om fysiek of psychisch moeite hebben om 2 x fysiek bij een dienst te zijn op een zondag.
Daarnaast snap ik dat het voor ouders een behoorlijke opgave is met wiebelend of niet-luisterende kids naast je.
Wij horen de crèche in de kerk… binnenkort gelukkig over. Hoorde dochterlief zondagochtend anderhalf uur overstuur zijn, dat is ook niet goed voor je aandacht. Maandagmorgen wilde ze niet, maar de pubers die “ dienst” hadden, kregen ze zo stil :love
Zondag mag mijn vrouw oppassen en dan maar hopen dat ze de afkeer van de crèche weer achter de rug is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Afgelopen zondag heb ik twee mooie diensten beluisterd van ds. A.C. Rijken. Al wordt de predikant zichtbaar oud, zijn preken waren fris.

Maandagmorgen onze eigen predikant. Van die preek is wat minder blijven hangen. Maandagmiddag een gaspredikant. Over enkele elementen in die preek denk ik nog na, hoe die te duiden.
Dinsdagmorgen was het kerstfeest van de zondagsschool. Altijd mooi en leuk om zo’n grote groep kinderen te zien wiebelen op hun stoel.

Daarnaast nog een preek gelezen over de wijzen van een oudvader, gelezen met veel stichting.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 28 dec 2023, 09:29 Afgelopen zondag heb ik twee mooie diensten beluisterd van ds. A.C. Rijken. Al wordt de predikant zichtbaar oud, zijn preken waren fris.

Maandagmorgen onze eigen predikant. Van die preek is wat minder blijven hangen. Maandagmiddag een gaspredikant. Over enkele elementen in die preek denk ik nog na, hoe die te duiden.
Dinsdagmorgen was het kerstfeest van de zondagsschool. Altijd mooi en leuk om zo’n grote groep kinderen te zien wiebelen op hun stoel.

Daarnaast nog een preek gelezen over de wijzen van een oudvader, gelezen met veel stichting.
In het kader van de hoge energieprijzen? :). Sorry, klein geintje tussendoor mag toch wel?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 28 dec 2023, 09:29 Afgelopen zondag heb ik twee mooie diensten beluisterd van ds. A.C. Rijken. Al wordt de predikant zichtbaar oud, zijn preken waren fris.

Maandagmorgen onze eigen predikant. Van die preek is wat minder blijven hangen. Maandagmiddag een gaspredikant. Over enkele elementen in die preek denk ik nog na, hoe die te duiden.
Dinsdagmorgen was het kerstfeest van de zondagsschool. Altijd mooi en leuk om zo’n grote groep kinderen te zien wiebelen op hun stoel.

Daarnaast nog een preek gelezen over de wijzen van een oudvader, gelezen met veel stichting.
In het kader van de hoge energieprijzen? :). Sorry, klein geintje tussendoor mag toch wel?
Afbeelding de preek verwarmde niet echt Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Beginnen ze weer. Maar ik onthou me van commentaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:Beginnen ze weer. Maar ik onthou me van commentaar
Mis ik iets?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Iets met oude koeien. Ik had het rooster ingezien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:Iets met oude koeien. Ik had het rooster ingezien
Scherp Afbeelding.

Nee hoor, hier laat ik het bij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hoopvol
Berichten: 1319
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 28 dec 2023, 13:21 Iets met oude koeien. Ik had het rooster ingezien
Hoeft natuurlijk niet aan de prediker te liggen. Zondagmorgen hadden wij een preek waar ik echt helemaal niets mee kon. 's Avonds sprak ik iemand die had heel veel aan die preek gehad. Dan zal het wel aan mij liggen, aan mijn verduisterde verstand en mijn verdorven hart.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1873
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Daarom probeer ik vlak na een dienst waarin ik iets minder gesticht word vooral eerst te luisteren. Je (gespreks)partner heeft soms een heel andere ervaring. Ik zou niet graag een vuurtje doven met mijn vragen of commentaar.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

Heel terecht en mooi!
-
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Zondag in de morgendienst ging oud gemeentelid Ds. P. Nobel voor.
Preek over Lukas 1: 35 en 38 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden. Maria zei: Zie, de dienares van de Heere, laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord. En de engel ging van haar weg.
Thema: Als advent en pinksteren op dezelfde dag vallen.
1. Het woord van de engel
2. Het woord van Maria
Schriftlezing Lukas 1: 26 t/m 38
(Er werd voor de dienst een overlijden van een gemeentelid afgekondigd en in zijn dankgebed zei ds Nobel dat hij in 1989 gelijk met deze man geloofsbelijdenis mocht doen.)

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J.J. Verhaar voor.
Preek over Jesaja 9: 5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouders. En men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.
Thema: Kerstfeest duurt eeuwig
Schriftlezing Jesaja 9: 1 t/m 6

Op de 1e Kerstdag ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor.
Preek over Johannes 1: 14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader) vol van genade en waarheid.
Schriftlezing Lukas 2: 1 t/m 7 en Job 3

Op de 2e Kerstdag keken we thuis de ochtenddienst terug van de 1e Kerstdag van wijkgemeente het Anker in Bleiswijk. In deze dienst ging hun eigen predikant Ds. J. van Vliet voor.
Hij preekte over Lukas 2: 1 t/m 21(tevens de schriftlezing) en dan in het bijzonder het gedeelte over de herders.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

Zondagochtend ds JJ Tanis
Openb 1: 9-20

Zondagmiddag vd Groe 1 Korinthe 2: 2
https://theologienet.nl/bestanden/groe- ... preken.pdf 8e preek blz 78
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 2940001270

Maandagochtend leespreek A. Hoogerland
Verbondsgeheimen, deel 1 Psalm 90: 16-17
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Oudjaarsavond een preek zonder kleine letters, meer een preek met drie hoofdletters: ‘KOM’ .
N.a.v. Openbaring 22 vers 17:

‭En de Geest en‭‭ de Bruid zeggen:‭ Kom! En die het hoort,‭‭ zegge: Kom! En die dorst heeft,‭ kome; en die wil,‭‭ neme het water‭ des levens om niet.‭

Vanmorgen: Zoek eerst het koninkrijk van God.

Beide preken kenmerkten zich door het uitstallen van een gewillige Zaligmaker voor zondaars. Daarnaast ernstige aandrang en verantwoordelijkheid van de mens. Vanmorgen ook (dat kan altijd erg waarderen) ook een praktische toepassing voor het dagelijks leven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef: 01 jan 2024, 13:42 Zondagochtend ds JJ Tanis
Openb 1: 9-20

Zondagmiddag vd Groe 1 Korinthe 2: 2
https://theologienet.nl/bestanden/groe- ... preken.pdf 8e preek blz 78
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 2940001270

Maandagochtend leespreek A. Hoogerland
Verbondsgeheimen, deel 1 Psalm 90: 16-17
Kerk je niet meer in de kerk waar je belijdenis hebt gedaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie