Hyperdordt

HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hyperdordt

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 26 dec 2023, 21:55 Ik sluit aan bij wat huisman zegt. Ik mis ook spiegels bij de flank die hij vertegenwoordigt.
Alsof daar alles 100 % koek en ei is, waarom neem je dat ook niet mee en doe je net alsof dat andere niets goeds doet.
Als je nuanceringen erin brengt zullen er ook meer mensen zijn die de boek waarderen en krijg je ook minder gehakketak.
Ik geloof vast dat er ook binnen links-HHK zijn die ook niet met alles eens zijn of ook soms andere geluiden missen. Ik weet dat ze er zijn iig.
Idd, over de kleine lettertjes van hemzelf hoor je niks.
Btw, hoelang is de discussie Dr. Van den Brink vs. KL-predikanten aan de gang?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 26 dec 2023, 22:30 Dat is toch een compleet ander topic. Enige inhoudelijkheid zou op z’n plaats zijn
Het is on topic. Persoonlijk vind ik het ook inhoudelijk. Na de zoveelste bijzondere uitspraak ben ik benieuwd wat hierna komt.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Hyperdordt

Bericht door tja »

Voor de volledigheid is het goed om op te merken dat dr van de Brink een hoofdstuk heeft gewijd aan de werking van de Heilige Geest. Dit doet hij nav het tweede artikel van ds Clements in de Saambinder.
De nadruk legt dr van de Brink op het feit dat de werking van de Heilige Geest nauw verbonden is aan de prediking van het evangelie.
Luther zegt in een preek over 1 Kor 15 3-4 over de woorden ‘naar de schriften’
Het staat hier duidelijk ‘Schrift, Schrift’. Welnu de Schrift is niet alleen maar de Geest waarvan zij sputteren ‘De Geest alleen moet het doen de Schrift is en dode letter en kan het leven niet geven’ Maar zo is het niet; integendeel. Hoewel de letter op zichzelf het leven niet geeft, moet ze er toch bij aanwezig zijn. Het moet worden gehoord of ontvangen. Want daardoor werkt de Heilige Geest in het hart.
dr vd Brink schrijft:
Dr tweedeling wet en evangelie word vaak vervangen voor de driedeling: wet, evangelie en Heilige Geest. De nauwe band van evangelie en Geest komt slechts zelden ter sprake. De wijze waarop velen over het geloof spreken (als men al daarover spreekt) wordt hierdoor ernstig verzwakt. De Bijbel wijst op de overwinnende kracht van het geloof. (1 joh 5:4) maar ds Clements vervangt dit door de kracht van de Geest. Als hij op deze manier de betekenis van het geloof verzwakt, tempert hij gelijk de ernst van het ongeloof
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Hyperdordt

Bericht door tja »

HersteldHervormd schreef: 26 dec 2023, 22:41
Geytenbeekje schreef: 26 dec 2023, 21:55 Ik sluit aan bij wat huisman zegt. Ik mis ook spiegels bij de flank die hij vertegenwoordigt.
Alsof daar alles 100 % koek en ei is, waarom neem je dat ook niet mee en doe je net alsof dat andere niets goeds doet.
Als je nuanceringen erin brengt zullen er ook meer mensen zijn die de boek waarderen en krijg je ook minder gehakketak.
Ik geloof vast dat er ook binnen links-HHK zijn die ook niet met alles eens zijn of ook soms andere geluiden missen. Ik weet dat ze er zijn iig.
Idd, over de kleine lettertjes van hemzelf hoor je niks.
Btw, hoelang is de discussie Dr. Van den Brink vs. KL-predikanten aan de gang?
Ik zou zeggen: breng ze in de kleine letters van hem. Het brengt de discussie misschien verder.
Augustienus
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Hyperdordt

Bericht door Augustienus »

Geytenbeekje schreef: 26 dec 2023, 22:16
Cyrillus schreef: 26 dec 2023, 22:12
Geytenbeekje schreef: 26 dec 2023, 21:55 Ik sluit aan bij wat huisman zegt. Ik mis ook spiegels bij de flank die hij vertegenwoordigt.
Alsof daar alles 100 % koek en ei is, waarom neem je dat ook niet mee en doe je net alsof dat andere niets goeds doet.
Als je nuanceringen erin brengt zullen er ook meer mensen zijn die de boek waarderen en krijg je ook minder gehakketak.
Ik geloof vast dat er ook binnen links-HHK zijn die ook niet met alles eens zijn of ook soms andere geluiden missen. Ik weet dat ze er zijn iig.
Dr. Van den Brink vertegenwoordigt geen flank. Hij legt gewoon de reformatorische leer uit.
Niet direct maar hij heeft natuurlijk wel een achterban. Ook een (heel klein) deel van de achterban zal juist in die 'hyper' kerken zitten, maar ik heb nog geen artikel gezien waar hij een spiegel aan zijn achterban voorhoudt wat er mis kan gaan als je zondag aan zondag zijn prediking of prediking die daarop lijkt hoort.
Het lijkt me niet dat het aan dr. Van den Brink is om het effect van zijn eigen prediking te bekritiseren middels een artikel. Als hij er namelijk al kritiek op zou hebben, dan is het beter om dit zelf te verwerken in zijn prediking. Daarbij ontvangt een predikant als het goed is feedback van zijn hoorders door de kerkenraad en gaat hij hiermee aan de slag. Overigens kan Van den Brink wel op zijn eigen prediking reflecteren. In een interview met het ND erkende hij dat een bijeffect van zijn type (minder bevindelijke) prediking is dat de gemeente (sociologisch) een minder reformatorisch karakter kan krijgen. Ook vraag ik me af of het nodig is om er een soort enerzijds anderzijds verhaal van te maken. Van den Brink zal vast niet erkennen dat zijn prediking volmaakt is. Maar de kritiek die hij heeft gaat niet over accentverschillen, maar volgens hem is het evangelie in het geding. In dat geval zijn nuances ook niet op hun plek.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/artikel/1046837

Een interview met dr vd Brink in het RD
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Hyperdordt

Bericht door tja »

dr van de Brink zegt:
Het hypercalvinisme is een bekend en goed gedocumenteerd verschijnsel. Wie zich erin verdiept, kan niet anders dan vaststellen dat een behoorlijk deel van de gereformeerde gezindte hierin vastzit. Dat is geen scherpzinnige of spitsvondige waarneming van mij, maar iets wat iedere ter zake kundige kerkhistoricus je kan vertellen.”
Dit is feitelijk juist. Om deze reden verbaas ik me erover dat er mensen zijn die beweren dat dit niet bestaat in onze gezindte. Ik kan begrijpen dat iemand er geen last van heeft of er anders tegenaan kijkt, maar ontkennen…?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 27 dec 2023, 09:09 https://www.rd.nl/artikel/1046837

Een interview met dr vd Brink in het RD
Net interview van Maarten Stolk. Geen taboes, alles is benoemd en uitgevraagd.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hyperdordt

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 27 dec 2023, 09:09 https://www.rd.nl/artikel/1046837

Een interview met dr vd Brink in het RD
Het viel mij op dat ds. VdB naar Halyburton verwijst. Ik vermoed naar het boekje 'Zedig onderzoek over de natuur van de rechtvaardigmaking'. Een prachtig boekje, al is de vertaling wat moeizaam. Maar als er één boekje 'bevindelijk' getoontzet is, is het dat wel.
Overigens ben ik het wel eens met het punt dat ds. VdB wil maken in zijn 'strijd'. Maar ik ben het niet eens met hoe hij de bekering beschrijft (niet in dit interview overigens). Dat zijn toch wel twee onderscheiden zaken.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hyperdordt

Bericht door Geytenbeekje »

tja schreef: 26 dec 2023, 23:09
HersteldHervormd schreef: 26 dec 2023, 22:41
Geytenbeekje schreef: 26 dec 2023, 21:55 Ik sluit aan bij wat huisman zegt. Ik mis ook spiegels bij de flank die hij vertegenwoordigt.
Alsof daar alles 100 % koek en ei is, waarom neem je dat ook niet mee en doe je net alsof dat andere niets goeds doet.
Als je nuanceringen erin brengt zullen er ook meer mensen zijn die de boek waarderen en krijg je ook minder gehakketak.
Ik geloof vast dat er ook binnen links-HHK zijn die ook niet met alles eens zijn of ook soms andere geluiden missen. Ik weet dat ze er zijn iig.
Idd, over de kleine lettertjes van hemzelf hoor je niks.
Btw, hoelang is de discussie Dr. Van den Brink vs. KL-predikanten aan de gang?
Ik zou zeggen: breng ze in de kleine letters van hem. Het brengt de discussie misschien verder.
T gaat er dan haast meer om wat er mist dan wat er gezegd wordt.
Als je kijkt naar interpretatie dan mis persoonlijk ik de ernst van het leven, mis dat er weinig nadruk ligt op het wonder.
De toon dat je het vooral maar moet gaan doen. Zaken waarbij ik wel geloof dat als je hem of broeders hoort die ook zo preken dat je zaken als je verlorenheid, schuld inleven, wet en dergelijke mist en het vooral een rekensomgeloof wordt, of een geloof waarbij je vooral bezig bent met tellen hoeveel je wel niet voor Hem doet, of dat je erg achterover gaat leunen omdat je immers vrij bent van de wet. Dat soort gevaar ligt er mijns inziens wel. Je hebt ook predikanten die bijvoorbeeld weer een soort verbinder zijn en allebei benadrukken, pas hoorde ik ds de Raaf bijv. In de HHK is dat bijvoorbeeld een dominee Zoet of uit de GGiN ds Roos. Evangelie maar ook laten zien wat de kracht van het Evangelie doet in het hart van de mens en hoe Hij Zijn gunsten toont aan hen die Hem vrezen. Juist dat ze dat ook dan zo voelen omdat ze juist net hun zonde hebben beleden en/of onwaardigheid hebben beleden en juist zo herkennen als die dominees dit (duidelijk) aanstippen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Heel goed artikel.

Dit is wat mij betreft de kern:
De Dordtse Leerregels zijn geen moeilijk geschrift. Iedereen die het leest, kan het begrijpen.
Volkomen eens. Iemand met een normaal verstand kan zien dat preken zoals van ds. C. van Ruitenburg niet in de lijn van de DL zijn. En dat is geen aanval, maar een feitelijke constatering.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hyperdordt

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 27 dec 2023, 09:51 Heel goed artikel.

Dit is wat mij betreft de kern:
De Dordtse Leerregels zijn geen moeilijk geschrift. Iedereen die het leest, kan het begrijpen.
Volkomen eens. Iemand met een normaal verstand kan zien dat preken zoals van ds. C. van Ruitenburg niet in de lijn van de DL zijn. En dat is geen aanval, maar een feitelijke constatering.
Als niet GG'er heb ik die dominee nog nooit gehoord kan je ook voorbeelden geven of wijzen naar zijn preken?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Ik hoorde deze week een preek over de Lofzang van Maria (en Hanna). Een mooie preek overigens, maar vol met kleine lettertjes.

1 Sam 2:1-11 & Lukas 1:46-56

Hij stond in een boek met een deels lichtblauwe kaft.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef: 27 dec 2023, 09:41
Bertiel schreef: 27 dec 2023, 09:09 https://www.rd.nl/artikel/1046837

Een interview met dr vd Brink in het RD
Het viel mij op dat ds. VdB naar Halyburton verwijst. Ik vermoed naar het boekje 'Zedig onderzoek over de natuur van de rechtvaardigmaking'. Een prachtig boekje, al is de vertaling wat moeizaam. Maar als er één boekje 'bevindelijk' getoontzet is, is het dat wel.
Overigens ben ik het wel eens met het punt dat ds. VdB wil maken in zijn 'strijd'. Maar ik ben het niet eens met hoe hij de bekering beschrijft (niet in dit interview overigens). Dat zijn toch wel twee onderscheiden zaken.
Dr van de Brink is geen tegenstander van bevinding. Enkel als die of niet bijbels is of als voorwaarde wordt opgelegd alvorens tot Christus te vluchten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hyperdordt

Bericht door Geytenbeekje »

tja schreef: 27 dec 2023, 09:34
dr van de Brink zegt:
Het hypercalvinisme is een bekend en goed gedocumenteerd verschijnsel. Wie zich erin verdiept, kan niet anders dan vaststellen dat een behoorlijk deel van de gereformeerde gezindte hierin vastzit. Dat is geen scherpzinnige of spitsvondige waarneming van mij, maar iets wat iedere ter zake kundige kerkhistoricus je kan vertellen.”
Dit is feitelijk juist. Om deze reden verbaas ik me erover dat er mensen zijn die beweren dat dit niet bestaat in onze gezindte. Ik kan begrijpen dat iemand er geen last van heeft of er anders tegenaan kijkt, maar ontkennen…?
De een weegt dit zwaarder mee dan de ander. Misschien heeft het te maken dat de een de oproep van het Evangelie anders ziet dan de ander.
In de GGiN wordt het misschien ietwat zakelijker aangeduid maar in de GB/deel CGK/deel HHK bijv, zijn er andere dingen die zakelijker aangeduid worden.
Al vind ik dat er teveel een scheiding wwordt gemaakt want ook in de HHK staat niet iedere dominee elke preek bij wijzen van spreken met de handen wijd uitgestrekt en bij wijze van schreeuwen het Evangelie te verkondigen. Ook door linker- en middendominees (HHK) is het echt niet altijd even duidelijk wanneer ze precies de Evangelieverkondiging hebben aangestipt.
Gesloten