Waar denk je op dit moment aan? [4]

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 20 dec 2023, 10:11
-DIA- schreef: 19 dec 2023, 15:16 Op korte termijn in eerste instantie mijn broer, maar hoe lang ik hier kan blijven als ik de gebreken van de ouderdom meerder worden, dat is ook een vraag.
Als je een gelijkvloers appartement hebt in een flat met lift, kun je in principe lang thuis blijven wonen. Mbv thuishulp en thuiszorg.
Misschien geeft het je ook wel rust om niet steeds geconfronteerd te worden met de andere ligging van de je broer.
Sterkte in alles.
Hij is momenteel in gesprek met de woningbouwvereniging en kan als alles snel en goed verloopt in januari de sleutels al krijgen. Gaat nu ineens heel snel zo het lijkt.
Het wordt wel een etagewoning, maar wel een lift aanwezig. Iets kleiner dan waar ik momenteel woon, maar dat geeft minder werk.
En ja, confrontaties komen toch vanzelf als iemand heetgebakerd is, dat is nu eenmaal een karaktertrek.
We hopen gewoon samen de warme maaltijd te blijven eten. Dus ja, confrontaties... het is geen eigenwijsheid, ik zoek het beslist niet, maar kan niet akkoord gaan met de Groot Nieuws of NBV. Dat geeft nogal eens wat spanning. En toch... hoe kan het, als je met de SV bent opgevoed en belijdenis hebt gedaan in dezelfde kerk.
Als je jarenlang samen in dezelfde kerkbank hebt gezeten... Zo ken ik meer mensen: Aan dezelfde keukentafel opgegroeid, maar een andere richting opgegaan. Daar hoor ik heel droevige situaties over. Dit even terzijde opgemerkt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Met liefde, vrede en gezeglijkheid kom je vast een heel eind. Je zou eens kunnen proberen om tegelijkertijd uit twee bijbelvertalingen te lezen. Dan heb je gelijk een goed zicht op de verschillen en overeenkomsten. De overeenkomsten zullen ongetwijfeld opvallend zijn.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef: 20 dec 2023, 13:28 het is geen eigenwijsheid, ik zoek het beslist niet, maar kan niet akkoord gaan met de Groot Nieuws of NBV. Dat geeft nogal eens wat spanning.
Je kunt dan ook tot een compromis komen en voor HSV kiezen.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 20 dec 2023, 18:36
-DIA- schreef: 20 dec 2023, 13:28 het is geen eigenwijsheid, ik zoek het beslist niet, maar kan niet akkoord gaan met de Groot Nieuws of NBV. Dat geeft nogal eens wat spanning.
Je kunt dan ook tot een compromis komen en voor HSV kiezen.
Als je daarmee je geweten geweld aandoet, moet je dat niet doen.
-
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 20 dec 2023, 18:19 Met liefde, vrede en gezeglijkheid kom je vast een heel eind. Je zou eens kunnen proberen om tegelijkertijd uit twee bijbelvertalingen te lezen. Dan heb je gelijk een goed zicht op de verschillen en overeenkomsten. De overeenkomsten zullen ongetwijfeld opvallend zijn.
Een mooi advies!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 20 dec 2023, 18:52
DDD schreef: 20 dec 2023, 18:19 Met liefde, vrede en gezeglijkheid kom je vast een heel eind. Je zou eens kunnen proberen om tegelijkertijd uit twee bijbelvertalingen te lezen. Dan heb je gelijk een goed zicht op de verschillen en overeenkomsten. De overeenkomsten zullen ongetwijfeld opvallend zijn.
Een mooi advies!
In dit geval vind ik het een mooi advies en compromis.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Als gast hier »

Het meisje uit Emmeloord wat wordt vermist.
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door windorgel »

Als gast hier schreef:Het meisje uit Emmeloord wat wordt vermist.
Weer gevonden.
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Als gast hier »

windorgel schreef: 20 dec 2023, 19:58
Als gast hier schreef:Het meisje uit Emmeloord wat wordt vermist.
Weer gevonden.
Ja? Op het RD staat haar vermissing ook nog en er komen meerdere verzoeken binnen via app/status
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 20 dec 2023, 18:52
DDD schreef: 20 dec 2023, 18:19 Met liefde, vrede en gezeglijkheid kom je vast een heel eind. Je zou eens kunnen proberen om tegelijkertijd uit twee bijbelvertalingen te lezen. Dan heb je gelijk een goed zicht op de verschillen en overeenkomsten. De overeenkomsten zullen ongetwijfeld opvallend zijn.
Een mooi advies!
Ja, een heel mooi advies. Maar het zal niet kunnen werken.
De situatie laat dit niet toe. Heel kort dan de achtergronden:
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen, maar ik begrijp dat men het niet zomaar begrijpt. En hoe zeg ik dat zonder dat ik mij lieve broer pijn wil doen? Eén ding weet ik wel: Hij zal dit niet hoogstwaarschijnlijk niet lezen.
Ik zal maar heel kort zeggen: Hij heeft, wat is dat ook erg, een hekel aan bevindelijke kerken. Daarom is het ook zo moeilijk. Een christelijk boek zal hij sowieso niet ter hand nemen, laat staan lezen. Ook zo met een christelijk dagblad, en alles wat christelijk is, met name in reformatorische zin dan.
Laat één ding alvast steeds duidelijk zijn: Ik hou zielsveel van mijn broer. Niets zou ik hem liever toewensen dan rust en daarbij eens het Woord eerlijk en ernstig te onderzoeken. Maar dat kan vanzelf niet werken. Dat is geen mensenwerk. Ik zou dit ook niet hier schrijven, maar voor de duidelijk is en de reacties lijkt het even noodzakelijk. Dit zal hij ook niet lezen, zover ik hem ken. Want ook refoforum vindt hij te zwaar, of hoe moet ik dit uitdrukken. Lezen zal hij sowieso niet doen. Externe hulp heeft ons ook geadviseerd om de Groot Niews Bijbel hem toe te staan. Heb ik ook gedaan, maar ik wist tevoren dat ik dit kon doen. Nee, uit de GNB lezen deed hij ook niet, want, zo hij zei, ik kan niet lezen... Tja... dat is vanzelf niet waar, maar om het recht te houden moet dat dan maar geloven. De aversie tegen de kerk zit heel diep. En toch.... een paar dingen kan hij niet laten: Hij leest, zo hij zegt, en dat geloof ik. heel trouw het Bijbelrooster uit het Kerkblad Hervormd Rijssen. Verder gaat hij, dat geloof ik ook wel, 1 maal per zondag naar de kerk. Of hij luistert/kijkt de dienst mee. Dat zijn de vaste patronen die hij niet los kan laten. Alles is zeer goed gepland. Zijn leven is bij wijze van spreken van uur tot uur gepland. Komt er iets onverwachts, dan is het eerste wat er moet gebeuren nadeken en kijken of de geplande planning anders kan. Kortom er is niets te veranderen. En niet denken dat hij dom is, maar wel gehandicapt. Autisme kan heel erg zijn: twee mensen die er enigszins mee behept zijn: de ene de andere kant op en de ander bleef waar hij was. Ook hij veranderde niet.... De oplettende lezer kan misschien tussen de letters door opmaken hoe moeilijk mijn en zijn leven is. Daarbij komen geheel verschillende karakters: De een kan nooit boos worden en houdt van zijn broer. De ander moppert altijd en zijn broer is van alles de schuld wat er mis gaat.... Het is ook hierdoor dat mijn mentale weerbaarheid is gebroken. Laat het hierbij. Hopen op verandering is lang gedaan. Maar wordt wel erg op de proef gesteld... Ook de 'begeleiding' heeft me gezegd. ook te vrezen dat dit niet zomaar zou kunnen veranderen, hoewel men in eerste instantie met goede hoop begon. Als de zaak van een kant wordt geblokkeerd is er niets meer aan te doen, of er zouden zeer ongewenste maatregelen nodig zijn.
Voor deze keer een klein beetje opening van zaken. Ik zou dit nooit hebben geschreven, maar anders is deze situatie niet duidelijk te maken.
Het wordt voor hem zeker en heel moeilijke tijd, dat weet ik wel. Er komt verandering, en dat zal zeker veel spanningen bij geven. En toch... hopen op verandering. Dat kan ik ook niet laten. Sorry dat ik dit moest schrijven, deed dit liever niet, maar anders is het ook niet uit te leggen.
Ja, ik hou zielsveel van mijn broer. Ik zie hem worstelen. Ik zie zijn onrust, een onmacht en worsteling die hij voor de buitenwereld heel goed weet te verbergen.

Nu zit ik ermee:
A. Moet ik dit verduidelijken of niet posten? Hier ligt een strijd.
B. Moet ik het in het geheel niet posten. Dat kan, maar dan wordt de zaak niet helder.
Vraag aan mods: Mocht het te privacygevoelig zijn verwijder het dan.
Of kort het in. Hier liggen dan mijn en mijn broers grote moeilijkheden.
Dit grijpt zeer diep in, en doet iets met een mens.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 dec 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Beste DIA,

Ik denk dat het goed is dat je het hebt gepost, en ik denk ook dat het goed is als de moderatoren het over een dag of twee weer verwijderen. Dan is iedereen op de hoogte en kan iedereen die dat wil, op de juiste manier meeleven en meebidden, en dan wordt er ook niemand geschaad.

Dat lijkt mij voor iedereen het beste.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef: 20 dec 2023, 21:03 Ik zal maar heel kort zeggen: Hij heeft, wat is dat ook erg, een hekel aan bevindelijke kerken. Daarom is het ook zo moeilijk. Een christelijk boek zal hij sowieso niet ter hand nemen, laat staan lezen. Ook zo met een christelijk dagblad, en alles wat christelijk is, met name in reformatorische zin dan.
Laat één ding alvast steeds duidelijk zijn: Ik hou zielsveel van mijn broer. Niets zou ik hem liever toewensen dan rust en daarbij eens het Woord eerlijk en ernstig te onderzoeken. Maar dat kan vanzelf niet werken. Dat is geen mensenwerk. Ik zou dit ook niet hier schrijven, maar voor de duidelijk is en de reacties lijkt het even noodzakelijk. Dit zal hij ook niet lezen, zover ik hem ken. Want ook refoforum vindt hij te zwaar, of hoe moet ik dit uitdrukken. Lezen zal hij sowieso niet doen. Externe hulp heeft ons ook geadviseerd om de Groot Niews Bijbel hem toe te staan. Heb ik ook gedaan, maar ik wist tevoren dat ik dit kon doen. Nee, uit de GNB lezen deed hij ook niet, want, zo hij zei, ik kan niet lezen... Tja... dat is vanzelf niet waar, maar om het recht te houden moet dat dan maar geloven. De aversie tegen de kerk zit heel diep. En toch.... een paar dingen kan hij niet laten: Hij leest, zo hij zegt, en dat geloof ik. heel trouw het Bijbelrooster uit het Kerkblad Hervormd Rijssen. Verder gaat hij, dat geloof ik ook wel, 1 maal per zondag naar de kerk. Of hij luistert/kijkt de dienst mee. Dat zijn de vaste patronen die hij niet los kan laten. Alles is zeer goed gepland. Zijn leven is bij wijze van spreken van uur tot uur gepland. Komt er iets onverwachts, dan is het eerste wat er moet gebeuren nadeken en kijken of de geplande planning anders kan. Kortom er is niets te veranderen. En niet denken dat hij dom is, maar wel gehandicapt. Autisme kan heel erg zijn: twee mensen die er enigszins mee behept zijn: de ene de andere kant op en de ander bleef waar hij was. Ook hij veranderde niet.... De oplettende lezer kan misschien tussen de letters door opmaken hoe moeilijk mijn en zijn leven is. Daarbij komen geheel verschillende karakters: De een kan nooit boos worden en houdt van zijn broer. De ander moppert altijd en zijn broer is van alles de schuld wat er mis gaat.... Het is ook hierdoor dat mijn mentale weerbaarheid is gebroken. Laat het hierbij. Hopen op verandering is lang gedaan. Maar wordt wel erg op de proef gesteld... Ook de 'begeleiding' heeft me gezegd. ook te vrezen dat dit niet zomaar zou kunnen veranderen, hoewel men in eerste instantie met goede hoop begon. Als de zaak van een kant wordt geblokkeerd is er niets meer aan te doen, of er zouden zeer ongewenste maatregelen nodig zijn.
Voor deze keer een klein beetje opening van zaken. Ik zou dit nooit hebben geschreven, maar anders is deze situatie niet duidelijk te maken.
Het wordt voor hem zeker en heel moeilijke tijd, dat weet ik wel. Er komt verandering, en dat zal zeker veel spanningen bij geven. En toch... hopen op verandering. Dat kan ik ook niet laten. Sorry dat ik dit moest schrijven, deed dit liever niet, maar anders is het ook niet uit te leggen.
Ja, ik hou zielsveel van mijn broer. Ik zie hem worstelen. Ik zie zijn onrust, een onmacht en worsteling die hij voor de buitenwereld heel goed weet te verbergen.
Moeilijk zeg! Sterkte in ieder geval. Ik denk dat het voorstel van DDD prima is. Dat je er even over praat en dat de moderatoren daarna alles verwijderen.

Heb je al eens gevraagd aan je broer waarom hij zo´n hekel heeft aan jouw kerk? Ik heb ook wel eens gehoord dat voor mensen met autisme de bevindelijke taal soms te abstract is en het daarom allemaal niet goed kunnen begrijpen. Misschien is dat een oorzaak? Maar het kan natuurlijk ook zo zijn, dat hij niets met God van doen wil hebben. Je zegt dat hij aan de ene kant wel naar de kerk gaat en ook het bijbelrooster leest, maar dat hij verder niets extra's doet. Dus hij leest nog wel in Gods Woord, dan is het dus niet zo dat hij niets met God te maken wil hebben. Anders had hij wel geheel afscheid genomen van de kerk.

Denk je dat de oorzaak van zijn mopperen voortkomt uit zijn autisme? Of komt het voort uit de houding die hij heeft ten opzichte van jouw kerk?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Het lijkt me nu bij uitstek geen tekst om te citeren.

Overigens lijkt dat citeren wel steeds toe te nemen. Ook een kleine ergernis, want daarmee heb je veel meer scroll-tijd.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 20 dec 2023, 21:52 Moeilijk zeg! Sterkte in ieder geval. Ik denk dat het voorstel van DDD prima is. Dat je er even over praat en dat de moderatoren daarna alles verwijderen.

Heb je al eens gevraagd aan je broer waarom hij zo´n hekel heeft aan jouw kerk? Ik heb ook wel eens gehoord dat voor mensen met autisme de bevindelijke taal soms te abstract is en het daarom allemaal niet goed kunnen begrijpen. Misschien is dat een oorzaak? Maar het kan natuurlijk ook zo zijn, dat hij niets met God van doen wil hebben. Je zegt dat hij aan de ene kant wel naar de kerk gaat en ook het bijbelrooster leest, maar dat hij verder niets extra's doet. Dus hij leest nog wel in Gods Woord, dan is het dus niet zo dat hij niets met God te maken wil hebben. Anders had hij wel geheel afscheid genomen van de kerk.

Denk je dat de oorzaak van zijn mopperen voortkomt uit zijn autisme? Of komt het voort uit de houding die hij heeft ten opzichte van jouw kerk?
Kort en dan hoop ik niet meer hoeven te zeggen: Het begon allemaal toen we gescheiden werden: Hij naar de ULO (later MAVO) en ik naar (uit verlegenheid, naar advies van het hoofd der school) naar de LTS. Hier zat ik als een kat in een vreemd pakhuis. Ik ben geen bouwvakker of iets dergelijks. Heb in later tijden dan ook wel schriftelijk MAVO gevolgd en avondcursussen Engels en Duits. Maar goed ik had het liefst MAVO gedaan, maar het hoofd van de Lagere School dacht dat dit niet kon doordat ik door ziekte teveel zou moeten verzuimen. Hij kreeg een vriend, en daar begon het. Volgde hem in alles. Maar zijn vriend overleed op nog vrij jonge leeftijd. Nu hebben enkel elkaar nog. We hebben ook bij het zo vrij spoedig overlijden van zijn vriend geen emotie opgemerkt. Dat vond ik ook wel wat vreemd. Nu zijn we dus beiden alleen, en in feite kunnen we niet zonder elkaar. Ik blijf verder summier, en denk dat iedereen kan verder wel begrijpen hoe toen, eerst langzaam en later sneller en dieper, het uiteengroeien is ontstaan.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: 20 dec 2023, 18:52
DDD schreef: 20 dec 2023, 18:19 Met liefde, vrede en gezeglijkheid kom je vast een heel eind. Je zou eens kunnen proberen om tegelijkertijd uit twee bijbelvertalingen te lezen. Dan heb je gelijk een goed zicht op de verschillen en overeenkomsten. De overeenkomsten zullen ongetwijfeld opvallend zijn.
Een mooi advies!
Ja, een heel mooi advies. Maar het zal niet kunnen werken.
De situatie laat dit niet toe. Heel kort dan de achtergronden:
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen, maar ik begrijp dat men het niet zomaar begrijpt. En hoe zeg ik dat zonder dat ik mij lieve broer pijn wil doen? Eén ding weet ik wel: Hij zal dit niet hoogstwaarschijnlijk niet lezen.
Ik zal maar heel kort zeggen: Hij heeft, wat is dat ook erg, een hekel aan bevindelijke kerken. Daarom is het ook zo moeilijk. Een christelijk boek zal hij sowieso niet ter hand nemen, laat staan lezen. Ook zo met een christelijk dagblad, en alles wat christelijk is, met name in reformatorische zin dan.
Laat één ding alvast steeds duidelijk zijn: Ik hou zielsveel van mijn broer. Niets zou ik hem liever toewensen dan rust en daarbij eens het Woord eerlijk en ernstig te onderzoeken. Maar dat kan vanzelf niet werken. Dat is geen mensenwerk. Ik zou dit ook niet hier schrijven, maar voor de duidelijk is en de reacties lijkt het even noodzakelijk. Dit zal hij ook niet lezen, zover ik hem ken. Want ook refoforum vindt hij te zwaar, of hoe moet ik dit uitdrukken. Lezen zal hij sowieso niet doen. Externe hulp heeft ons ook geadviseerd om de Groot Niews Bijbel hem toe te staan. Heb ik ook gedaan, maar ik wist tevoren dat ik dit kon doen. Nee, uit de GNB lezen deed hij ook niet, want, zo hij zei, ik kan niet lezen... Tja... dat is vanzelf niet waar, maar om het recht te houden moet dat dan maar geloven. De aversie tegen de kerk zit heel diep. En toch.... een paar dingen kan hij niet laten: Hij leest, zo hij zegt, en dat geloof ik. heel trouw het Bijbelrooster uit het Kerkblad Hervormd Rijssen. Verder gaat hij, dat geloof ik ook wel, 1 maal per zondag naar de kerk. Of hij luistert/kijkt de dienst mee. Dat zijn de vaste patronen die hij niet los kan laten. Alles is zeer goed gepland. Zijn leven is bij wijze van spreken van uur tot uur gepland. Komt er iets onverwachts, dan is het eerste wat er moet gebeuren nadeken en kijken of de geplande planning anders kan. Kortom er is niets te veranderen. En niet denken dat hij dom is, maar wel gehandicapt. Autisme kan heel erg zijn: twee mensen die er enigszins mee behept zijn: de ene de andere kant op en de ander bleef waar hij was. Ook hij veranderde niet.... De oplettende lezer kan misschien tussen de letters door opmaken hoe moeilijk mijn en zijn leven is. Daarbij komen geheel verschillende karakters: De een kan nooit boos worden en houdt van zijn broer. De ander moppert altijd en zijn broer is van alles de schuld wat er mis gaat.... Het is ook hierdoor dat mijn mentale weerbaarheid is gebroken. Laat het hierbij. Hopen op verandering is lang gedaan. Maar wordt wel erg op de proef gesteld... Ook de 'begeleiding' heeft me gezegd. ook te vrezen dat dit niet zomaar zou kunnen veranderen, hoewel men in eerste instantie met goede hoop begon. Als de zaak van een kant wordt geblokkeerd is er niets meer aan te doen, of er zouden zeer ongewenste maatregelen nodig zijn.
Voor deze keer een klein beetje opening van zaken. Ik zou dit nooit hebben geschreven, maar anders is deze situatie niet duidelijk te maken.
Het wordt voor hem zeker en heel moeilijke tijd, dat weet ik wel. Er komt verandering, en dat zal zeker veel spanningen bij geven. En toch... hopen op verandering. Dat kan ik ook niet laten. Sorry dat ik dit moest schrijven, deed dit liever niet, maar anders is het ook niet uit te leggen.
Ja, ik hou zielsveel van mijn broer. Ik zie hem worstelen. Ik zie zijn onrust, een onmacht en worsteling die hij voor de buitenwereld heel goed weet te verbergen.

Nu zit ik ermee:
A. Moet ik dit verduidelijken of niet posten? Hier ligt een strijd.
B. Moet ik het in het geheel niet posten. Dat kan, maar dan wordt de zaak niet helder.
Vraag aan mods: Mocht het te privacygevoelig zijn verwijder het dan.
Of kort het in. Hier liggen dan mijn en mijn broers grote moeilijkheden.
Dit grijpt zeer diep in, en doet iets met een mens.
Mooi en moedig dat je opening van zaken geeft. Geeft ook verduidelijking. Maar bovenal wens ik je sterkte en wijsheid. En dat de Heere jullie veel liefde voor elkaar zal geven en jullie beide het kennen van Christus als Zaligmaker.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie