Waar denk je op dit moment aan? [4]

Job

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 18 dec 2023, 23:42
Job schreef:
merel schreef: 18 dec 2023, 22:52 Wat zou de oorzaak zijn dat toch nog zoveel huwelijken van christenen sneuvelen?
Erg jong getrouwd? Niet samengewoond waardoor de stap van thuis naar getrouwd heel radicaal is? Bij een rein gebleven verkeringstijd je luchtkastelen bouwen van het huwelijk zelf, zonder realiteitszin?

Verder gaat de tijdgeest ook ons niet voorbij. Zelfverloochening is moeilijk. Ik heb weleens een ds. horen zeggen: Je trouwt met iemand omdat je van de ander houdt. En je houdt van de ander omdat je ermee getrouwd bent. Niet andersom, dat laatste.
Ik denk dat jong trouwen, niet samenwonen en rein het huwelijk in gaan juist zaken die de basis vormen voor een goed huwelijk.
Dat klopt wel Maanenschijn, maar een medicijn wordt gif wanneer er onzorgvuldig mee wordt omgesprongen. Het beste wordt dan het slechtste.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 18 dec 2023, 23:06
merel schreef: 18 dec 2023, 22:52 Wat zou de oorzaak zijn dat toch nog zoveel huwelijken van christenen sneuvelen?
Erg jong getrouwd? Niet samengewoond waardoor de stap van thuis naar getrouwd heel radicaal is? Bij een rein gebleven verkeringstijd je luchtkastelen bouwen van het huwelijk zelf, zonder realiteitszin?

Verder gaat de tijdgeest ook ons niet voorbij. Zelfverloochening is moeilijk. Ik heb weleens een ds. horen zeggen: Je trouwt met iemand omdat je van de ander houdt. En je houdt van de ander omdat je ermee getrouwd bent. Niet andersom, dat laatste.
Een beetje een rare reactie van je eerlijk gezegd. Ik ben er stellig van overtuigd dat dit juist de wil van de Heere is. Wil je misschien e.e.a. verduidelijken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: 18 dec 2023, 23:42 Ik denk dat jong trouwen, niet samenwonen en rein het huwelijk in gaan juist zaken die de basis vormen voor een goed huwelijk.
Jong trouwen lijkt mij juist de basis voor een instabiel huwelijk. Tot een jaar of 25 ben je toch vooral bezig jezelf te ontdekken.
merel

Bericht door merel »

Dat denk ik dus ook.
HHR

Bericht door HHR »

Ik denk juist van niet.
Vroeger werd er veel jonger getrouwd en werd er minder gescheiden. Je hoorde bij elkaar. En ook in mindere tijden ging je ervoor.
Nu moet je vooral eerst jezelf ontwikkelen, daarna een relatie aangaan die jou past. En onder invloed van deze individualistische tijd, stop je ermee als het niet meer aan jouw voorwaarden en geluksbeleving voldoet. Wat tenslotte moet het individu zich goed voelen en er iets van maken in het leven.
Het is ook voorzegt. Er zal vooral eigenliefde overblijven.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat dat meevalt. Het is natuurlijk afhankelijk van de levensfase waarin iemand zich bevind. Als je op je 25e nog erg studentikoos bent, is dat anders dan wanneer iemand vanaf zijn 18 op de bouw staat.

Ik zie in mijn (seculiere) omgeving veel mensen die laat trouwen of gaan samenwonen. Vaak is er dan al een eigen leven opgebouwd en een carrièrepad ingeslagen. Dan moeten er twee werelden bij elkaar komen. Dat gaat vaak nog wel, maar met het krijgen van kinderen wordt het veel lastiger. Dan moeten er keuzes gemaakt worden die meer het belang van de ander zoeken dan het eigenbelang. Ik zie dan in mijn omgeving dat die relaties onder druk komen.

Als jongelui relatief jong (tussen 20 en 25) aan een relatie beginnen, samenwonen of trouwen, lijkt het mij dat er meer ‘samen op weg’ gegaan wordt en er meer een gezamenlijk leven opgebouwd wordt. Het is iets wat ik waarneem in mijn omgeving.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik ben niet jong getrouwd (38) en dat is soms best lastig zoals Maanenschijn schetst. Had liever jonger getrouw, maar het is wat het is, de overtuiging dat het Gods wil en weg was, maakt het eenvoudig. Maar je hebt inderdaad al een heel stuk "eigen" leven opgebouwd, meestal blijft je verkeringstijd korter etc.
Toch wil ik ook niet pleiten voor verkering op je 16de, trouwen als je 20 bent.
De huwelijken die ik heb zien sneuvelen, waren toch vaak huwelijken die jong begonnen waren. Gelukkig zijn de meeste huwelijken die jong begonnen zijn, wel in stand gebleven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat jong trouwen misschien nog niet het probleem is. Wel het op te jonge leeftijd alles samen doen waardoor de eigen ontwikkeling stil staat.
Laatst gewijzigd door merel op 19 dec 2023, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik denk dat vooral de tijdsgeest meer invloed op ons heeft dan we vaak doorhebben. Voor seculieren is trouwen en daarna scheiden bijna vanzelfsprekend geworden. Dat was voor een jaar of 40 geleden echt anders. En dat heeft ook invloed op onze manier van denken over het huwelijk. Of jong trouwen een voordeel of een nadeel is weet ik niet, denk dat het niet heel veel uit maakt. En wat is jong? 18? 20? 22? Ik zou 24 al niet echt jong meer noemen, maar het is ook net hoe iemand zich ontwikkeld.
Wat me ook opvalt is hoe vaak vreemdgaan de oorzaak is, het gegeven dat vreemdgaan makkelijker is in deze online-wereld speelt ook mee denk ik.
Job

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef: 19 dec 2023, 06:37
Job schreef: 18 dec 2023, 23:06

Een beetje een rare reactie van je eerlijk gezegd. Ik ben er stellig van overtuigd dat dit juist de wil van de Heere is. Wil je misschien e.e.a. verduidelijken?
Dat wil ik!

- Jong getrouwd: nogal eens zijn refo-bruidsparen net 20, 21. Je kunt dan al heel volwassen zijn, maar ook vaak zie ik dan nog twee grote pubers, genietend van het leven, alles is rozengeur en manenschijn. Wat beseffen ze dan van het belang van samen praten, samen bidden? Is hun relatie zorgen-proof? Ik zie schrijnende voorbeelden daarvan in mijn omgeving. Vanzelfsprekend gaat dit lang niet voor alle koppeltjes op.
- Samenwonen. Vanzelfsprekend ben ik tegen samenwonen voor het huwelijk. Wel stappen best wat jongeren vanuit het warme all-in nest van pa en ma waar dagelijks hun wasje werd gedraaid en hun potje gekookt , het huwelijk in. Ineens 24/7 zelfstandig, maar wat ik vooral bedoel: dag in dag uit samenleven met je vrouw/man. Vanuit de verkeringstijd waarin men elkaar niet constant meemaakte. Ik zou, als het Bijbels verantwoord zou zijn, jonge stellen wat proeftijd gunnen. De verkeringstijd geeft niet altijd een realistisch beeld van 24/7 samenleven met de ander, zeker niet als die vooral uit 'samen leuke dingen doen' bestond.
- Jongeren die rein blijven: men kan zich er wettisch aan houden en intussen wel 'branden' en een ideaalbeeld in het hoofd hebben van als het eindelijk zover is. Dat dat onderdeel bijna een droom/obsessie wordt en het huwelijksgeluk daaraan opgehangen wordt.

Als je nog vragen hebt hierover hoor ik het wel.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Toch dat laatste punt nog Job, je pleit toch niet voor het "niet rein het huwelijk ingaan"? Maar wat is dan de goede weg?
- Niet meer zo actief -
Psalm

Bericht door Psalm »

Jong een relatie hebben of trouwen heeft als voordeel dat je nog buigzaam bent. Je bent flexibel en kunt daardoor beter naar elkaar toegroeien. Je ontwikkelt dan samen. Als je op latere leeftijd een relatie aangaat, wordt het veel lastiger om naar elkaar toe te groeien.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 19 dec 2023, 09:05 Jong een relatie hebben of trouwen heeft als voordeel dat je nog buigzaam bent. Je bent flexibel en kunt daardoor beter naar elkaar toegroeien. Je ontwikkelt dan samen. Als je op latere leeftijd een relatie aangaat, wordt het veel lastiger om naar elkaar toe te groeien.
De statistieken wijzen dit niet uit. Hoger opgeleiden zijn gemiddeld ouder wanneer ze gaan samenwonen of trouwen en de kans dat hoger opgeleiden scheiden is lager dan de kans dat lager opgeleiden scheiden. Het CBS heeft hier onderzoek naar gedaan.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 19 dec 2023, 09:41
Psalm schreef: 19 dec 2023, 09:05 Jong een relatie hebben of trouwen heeft als voordeel dat je nog buigzaam bent. Je bent flexibel en kunt daardoor beter naar elkaar toegroeien. Je ontwikkelt dan samen. Als je op latere leeftijd een relatie aangaat, wordt het veel lastiger om naar elkaar toe te groeien.
De statistieken wijzen dit niet uit. Hoger opgeleiden zijn gemiddeld ouder wanneer ze gaan samenwonen of trouwen en de kans dat hoger opgeleiden scheiden is lager dan de kans dat lager opgeleiden scheiden. Het CBS heeft hier onderzoek naar gedaan.
In dat artikel gaat het met name over het effect van theoretisch opgeleid versus duurzaamheid relatie. Dus dit zegt nog niet zoveel over het verband jong trouwen versus duurzaamheid relatie.
Job

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 19 dec 2023, 08:58 Toch dat laatste punt nog Job, je pleit toch niet voor het "niet rein het huwelijk ingaan"? Maar wat is dan de goede weg?
Nee daar pleit ik inderdaad niet voor. Wel om dit pad Bijbels en biddend te gaan. Jongeren hierin bij de hand te nemen. Dit concreet en niet in bedekte termen te behandelen vanaf de preekstoel wanneer het zo uitkomt. Ik denk ook dat huwelijkscatechese hierin een mooie rol kan spelen.
Plaats reactie