Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Profesto

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 18 dec 2023, 10:21
merel schreef: 18 dec 2023, 08:57
parsifal schreef: 18 dec 2023, 08:48
merel schreef: 18 dec 2023, 08:19 Ik had zelf op de middelbare school 2 homoseksuele jongens in de klas. Iedereen wist het, niemand maakte er grappen over of deed negatief. Het werd voluit geaccepteerd . Tegenwoordig wordt alles tot in den treure uitgediept en voorgelicht en volgens mij is het nu minder geaccepteerd dan eerder. Dat verbaast mij.
Dit vind ik wel een wat gevaarlijke redenering. Degenen die de gebroken worden onder de grappen zijn degenen waar je juist rekening mee moet houden. Ik denk ook dat mensen veel te lange tenen hebben en dat slachtofferschap een veel te comfortabele rol is, maar voorzichtigheid is op zijn plaats.
Zeker, ik zeg ook niet dat we terug moeten naar uitsluiting, niet bespreekbaar maken etc. Ik stel de vraag waarom voor mijn gevoel 'de haat' nu groter is dan pakweg 25 jaar geleden. Dat begrijp ik niet.
Ik wel. Werk in een seculiere omgeving met hoog opgeleide mensen. Die zijn helemaal klaar met de inclusie en diversiteit agenda van hun organisatie. Ik werk daar op inhuur basis dus bemoei mij niet met deze discussie. Dit zijn vrijdenkende mensen die nu een positie in de discussie innemen van afkeer van de LHBTQ+ lobby.
Vooral mijn vrouwelijk collega’s zijn scherp afwijzend. Niet van de mensen maar van de lobby .
Ik werk in een soortgelijke omgeving waarin hoog en middelbaar opgeleid door elkaar loopt, behalve dat mijn organisatie nauwelijks, of eigenlijk geen diversiteitsbeleid heeft. Op mijn werk zijn vooral de mannen (vooral degenen die wat technische geschoold zijn) die de retoriek van 'door de strot duwen' et cetera in de mond nemen.
De gesprekken in de kantine ontstijgen vaak nauwelijks het niveau voetbalkleedkamer met bijbehorende opmerkingen over vrouwen, mensen met een migratieachtergrond en andere minderheden.
Het is wel een organisatie met een divers werknemersbestand, en daarom wordt er nu wel wat aan die sfeer in de kantine gedaan.
merel

Bericht door merel »

Dan werken jij en ik duidelijk in een andere 'scene' . Deze gesprekken herken ik totaal niet.

En over de spijtoptanten. Deze zijn er wel degelijk. Daar zijn afgelopen jaren diverse opinieprogramma 's over geweest van seculiere zenders. Daar hebben jij en ik het vaker over gehad.

Daarnaast wordt het transprogramma van Nederland door diverse internationale onderzoeken inmiddels onderuit gehaald. Daar heeft @edelweis ook met diverse linken op gereageerd.

Ik heb helemaal niets tegen homoseksualiteit of homo's in het algemeen en ook niet tegen transseksuelen. Beiden komen hier over de vloer. Wel vind ik dat vanuit de overheid de informatie voorziening opgedrongen wordt via scholen. De voorbeelden hiervan heb ik eerder gegeven. Voorlichting en gesprekken hierover moeten m.i. thuis plaatsvinden. En nee, dat gebeurt niet overal.
Laatst gewijzigd door merel op 18 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 18 dec 2023, 10:58 Dan werken jij en ik duidelijk in een andere 'scene' . Deze gesprekken herken ik totaal niet.

En over de spijtoptanten. Deze zijn er wel degelijk. Daar zijn afgelopen jaren diverse opinieprogramma 's over geweest van seculiere zenders. Daar hebben jij en ik het vaker over gehad.

Daarnaast wordt het transprogramma van Nederland door diverse internationale onderzoeken inmiddels onderuit gehaald. Daar heeft @edelweis ook met diverse linken op gereageerd.
De gesprekken zullen anders zijn als de vrouwen er bij zijn. Bij ons op het werk valt het allemaal wel mee, al ben ik volkomen verzweedst om toch even mijn oren te spitsen toen iemand het over vrouwelijke collegas has als "girls" in plaats van "women". Maar zolang dat het soort problemen is waar je mee te maken hebt, dan valt het echt wel mee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

merel schreef: 18 dec 2023, 10:58 Dan werken jij en ik duidelijk in een andere 'scene' . Deze gesprekken herken ik totaal niet.

Ik heb helemaal niets tegen homoseksualiteit of homo's in het algemeen en ook niet tegen transseksuelen. Beiden komen hier over de vloer. Wel vind ik dat vanuit de overheid de informatie voorziening opgedrongen wordt via scholen. De voorbeelden hiervan heb ik eerder gegeven. Voorlichting en gesprekken hierover moeten m.i. thuis plaatsvinden. En nee, dat gebeurt niet overal.
Ik ontken ook helemaal niet dat ze er zijn, maar de morele paniek staat niet in verhouding tot de aantallen die in onderzoeken komen bovendrijven. Die zijn consistent laag.
Terri

Bericht door Terri »

Profesto schreef: 18 dec 2023, 10:04
Terri schreef: 18 dec 2023, 09:34
Profesto schreef: 18 dec 2023, 09:00
merel schreef: 18 dec 2023, 08:19 Ik had zelf op de middelbare school 2 homoseksuele jongens in de klas. Iedereen wist het, niemand maakte er grappen over of deed negatief. Het werd voluit geaccepteerd . Tegenwoordig wordt alles tot in den treure uitgediept en voorgelicht en volgens mij is het nu minder geaccepteerd dan eerder. Dat verbaast mij.
Tja, er zijn ook zat andere mensen met een andere ervaring op hun middelbare school. En dat is precies wat er schort aan enkel redeneren op basis van een eigen ervaring: die is niet generiek. Ik durf wel te stellen dat het klimaat voor LHBTIQA+ mensen nooit écht gunstig is geweest (los van welke mening je over relaties en transitie hebt) en op dit moment alleen maar verslechterd.
Dat is zorgelijk, want waar geknaagd wordt aan de tolerantie van één minderheid, volgen vaak snel andere minderheden.

Maar goed, dit wordt allemaal wel een beetje off-topic.
Ik begrijp je niet Profesto. Als er iemand is die genuanceerd dit benaderd is het @Merel. Ze zit midden in de 'praktijk' met pubers en nog is het niet genoeg.
Ik denk dat juist hierdoor openbaar komt, wat ze zegt. Het is te opdringerig en er is geen ruimte meer voor de mening van de andere kant.
Wij hebben zelf ingrijpende dingen meegemaakt in dit LHBTIQA+ gebeuren. Gewaarschuwd, voorzichtig, kalm aan te doen. Heel veel verdragen, liefde gegeven enz.
Lang verhaal kort: jonge mensen worden regelmatig een kant 'heen gepraat' in hun onzekere pubertijd en krijgen enorm spijt van de consequenties.
Ik ben het met je eens dat Merel over het algemeen genuanceerd over dit onderwerp bericht. Overigens, 'nog is het niet genoeg' vind ik klinken alsof ik een norm stel. Dat pretendeer ik helemaal niet, ik heb alleen een vrij sterke mening over dit onderwerp.
Ik heb er moeite mee dat op basis van enkele voorbeelden een generieke conclusie wordt getrokken over de algemene gang van zaken.

Als het inderdaad zo is dat jonge mensen een bepaalde kant 'heen gepraat' worden, dan is dat niet goed. Maar dat zou dan toch in uitdrukking moeten komen in bijvoorbeeld de cijfers over spijtoptanten van transitie? Dat is maar een zeer beperkte groep.
Dit bedoel ik, zie vetgemaakte tekst.
Heb je niet door dat het volgens een strak omschreven manier van verwoorden moet gaan, want anders lijkt er toch enigszins een afwijzing door te klinken?
Mogen ook degenen die hier anders over denken 'er nog zijn'?
Persoonlijk denk ik dat het komt dat juist de mensen die zo 'pro' zijn, heel onzeker over deze materie zijn en daarom zo 'hameren'.
Dat is bijna met alle onderwerpen in het leven zo. Onzekerheid vraagt veel bevestiging.
En wat vooral opvalt is, (kan je verwachten van onze seculiere maatschappij) dat strijdelement. Vooral voor christenen zou dat niet moeten. We hebben toch een God die ons kent en weet hoe we in elkaar zitten? Die rust van de alwetende God mis ik steeds meer. Acceptatie bij mensen geeft niet de echte rust en vrede.
Ik zie overigens dat het gesprek al verder gegaan is. Dit wilde ik graag nog even kwijt. Het verdriet bv bij ouders m.b.t. hun kinderen die soms zo meegesleurd worden in deze gendermaterie, is daar oog voor?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

parsifal schreef: 17 okt 2023, 12:49
Psalm schreef: 17 okt 2023, 12:41Streng.
Ik zie waarom je dat zou willen. Maar wat betekent het concreet?
-Gezinshereniging moeilijker?
-Geen migranten uit moslimlanden? (maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld die Pakistaanse of Eritreese Christenen?)
-Geen mensen zonder papieren? Maar waarheen wil je ze terugsturen?
-Arbeidsmigratie moeilijker maken?

In de verkiezingen zal het wel weer een belangrijk punt worden, maar ik verwacht niet dat er veel partijen zijn die een werkbaar uitgewerkt plan hebben.
We hebben buitengrenzen voor de EU afgesproken. Dus de oplossing is heel gemakkelijk. De EU moet zich gewoon aan eigen afspraken houden.
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 18 dec 2023, 12:00

Ik ontken ook helemaal niet dat ze er zijn, maar de morele paniek staat niet in verhouding tot de aantallen die in onderzoeken komen bovendrijven. Die zijn consistent laag.
….en zelfmoord consistent hoog ook na transitie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 18 dec 2023, 13:18

Ik heb ooit een peer-reviewed onderzoek gelezen in de Weet Magazine over Amerikaanse jeugd die in transitie wil, ik dacht in de leeftijd van 12 tot en met 20 jaar. Uiteindelijk zijn ze dat niet gedaan en werd op een later moment, rond de 25 jaar, gevraagd of ze nog steeds in transitie willen. Het overgrote deel wilde het niet meer. Er was ook een verband tussen genderdysforie en een andere geaardheid.

Hebben jullie trouwens mensen uit de familie die in een transitie willen? Ik heb wel een nichtje die nu ook als jongen aangesproken wil worden. Best wel lastig, ik heb er voor gekozen om beide namen niet meer uit te spreken als soort middenweg.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
huisman

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef: 18 dec 2023, 13:32

Ik heb ooit een peer-reviewed onderzoek gelezen in de Weet Magazine over Amerikaanse jeugd die in transitie wil, ik dacht in de leeftijd van 12 tot en met 20 jaar. Uiteindelijk zijn ze dat niet gedaan en werd op een later moment, rond de 25 jaar, gevraagd of ze nog steeds in transitie willen. Het overgrote deel wilde het niet meer. Er was ook een verband tussen genderdysforie en een andere geaardheid.

Hebben jullie trouwens mensen uit de familie die in een transitie willen? Ik heb wel een nichtje die nu ook als jongen aangesproken wil worden. Best wel lastig, ik heb er voor gekozen om beide namen niet meer uit te spreken als soort middenweg.
Alleen in één van mijn werkomgevingen een trans persoon meegemaakt. Is inmiddels weer wat hij was. Het was dus een hij/zij/hij transitie. Gelukkig nog geen operaties gehad maar wel hormoon pillen.
Ik heb hem/haar/hem bij de naam genoemd zoals hij/zij/hij zich voorstelde. Inmiddels langdurige opname in een psychiatrische kliniek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

Waarbij aangetekend moet worden dat suïcide niet per se een verband met transitie heeft. Ik denk dat sociale acceptatie hierin ook een grote rol speelt.
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 18 dec 2023, 13:45

Waarbij aangetekend moet worden dat suïcide niet per se een verband met transitie heeft. Ik denk dat sociale acceptatie hierin ook een grote rol speelt.
Denk dat zelf-acceptatie hier het grootste probleem is. Dat is het verdrietigste. Dat ook na de transitie deze mensen regelmatig zichzelf niet kunnen accepteren.
Voor mij is dan ook duidelijk dat transitie niet de Bijbelse oplossing is voor deze mensen.
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 18 dec 2023, 14:04
Profesto schreef: 18 dec 2023, 13:45
Denk dat zelf-acceptatie hier het grootste probleem is. Dat is het verdrietigste. Dat ook na de transitie deze mensen regelmatig zichzelf niet kunnen accepteren.
Voor mij is dan ook duidelijk dat transitie niet de Bijbelse oplossing is voor deze mensen.
Sociale acceptatie en zelfacceptatie zijn inderdaad verschillende dingen, maar er bestaat wel een verband tussen die twee.
Minder sociale acceptatie is denk ik een aanjager voor lage zelfacceptatie.
Profesto

Bericht door Profesto »

Terri schreef: 18 dec 2023, 12:30
Profesto schreef: 18 dec 2023, 10:04
Terri schreef: 18 dec 2023, 09:34
Profesto schreef: 18 dec 2023, 09:00
Tja, er zijn ook zat andere mensen met een andere ervaring op hun middelbare school. En dat is precies wat er schort aan enkel redeneren op basis van een eigen ervaring: die is niet generiek. Ik durf wel te stellen dat het klimaat voor LHBTIQA+ mensen nooit écht gunstig is geweest (los van welke mening je over relaties en transitie hebt) en op dit moment alleen maar verslechterd.
Dat is zorgelijk, want waar geknaagd wordt aan de tolerantie van één minderheid, volgen vaak snel andere minderheden.

Maar goed, dit wordt allemaal wel een beetje off-topic.
Ik begrijp je niet Profesto. Als er iemand is die genuanceerd dit benaderd is het @Merel. Ze zit midden in de 'praktijk' met pubers en nog is het niet genoeg.
Ik denk dat juist hierdoor openbaar komt, wat ze zegt. Het is te opdringerig en er is geen ruimte meer voor de mening van de andere kant.
Wij hebben zelf ingrijpende dingen meegemaakt in dit LHBTIQA+ gebeuren. Gewaarschuwd, voorzichtig, kalm aan te doen. Heel veel verdragen, liefde gegeven enz.
Lang verhaal kort: jonge mensen worden regelmatig een kant 'heen gepraat' in hun onzekere pubertijd en krijgen enorm spijt van de consequenties.
Ik ben het met je eens dat Merel over het algemeen genuanceerd over dit onderwerp bericht. Overigens, 'nog is het niet genoeg' vind ik klinken alsof ik een norm stel. Dat pretendeer ik helemaal niet, ik heb alleen een vrij sterke mening over dit onderwerp.
Ik heb er moeite mee dat op basis van enkele voorbeelden een generieke conclusie wordt getrokken over de algemene gang van zaken.

Als het inderdaad zo is dat jonge mensen een bepaalde kant 'heen gepraat' worden, dan is dat niet goed. Maar dat zou dan toch in uitdrukking moeten komen in bijvoorbeeld de cijfers over spijtoptanten van transitie? Dat is maar een zeer beperkte groep.
Dit bedoel ik, zie vetgemaakte tekst.
Heb je niet door dat het volgens een strak omschreven manier van verwoorden moet gaan, want anders lijkt er toch enigszins een afwijzing door te klinken?
Mogen ook degenen die hier anders over denken 'er nog zijn'?
Dat denk ik wel.
Terri schreef: 18 dec 2023, 12:30 Persoonlijk denk ik dat het komt dat juist de mensen die zo 'pro' zijn, heel onzeker over deze materie zijn en daarom zo 'hameren'.
Dat is bijna met alle onderwerpen in het leven zo. Onzekerheid vraagt veel bevestiging.
Dat zou een rol kunnen spelen, maar ik denk niet dat het alleen maar overschreeuwen is. Ik denk dat mensen ook voelen dat ze hun plaats in hun sociale omgeving moeten bevechten, en dat het daarom nodig is om af en toe stenen in een vijver te gooien of piketpaaltjes te slaan.
helma

Bericht door helma »

Stories of changes. Wat een verdriet achter deze verhalen.

https://www.twoprisms.com/

Dit vind ik (als moeder van..) zó hoopgevend.
Jezus Christus ís Overwinnaar. Over alle machten van de duisternis.
En als ik psalm 107 berijmd erbij lees dan is dat mijn pleitgrond in het gebed voor zovele lbtq+ jongeren in mijn familiekring en vriendenkring. Het grijpt om zich heen. Wat een leugens. Wat een nood. Wat tot oneer van onze Schepper...
Máár God...misschien wel de ontroerendste woorden uit de Bijbel.

Hij was 't, voor Wien gereed
De koop'ren deuren weken,
Die ijz'ren grend'len deed
In duizend stukken breken.

Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Uit mijn hoofd staat het aantal geregistreerde spijtoptanten nu iets onder de 1% terwijl andere onderzoeken weer spreken van 3%, maar dit zijn géén betrouwbaar cijfers. Het moeilijke is dat er verschillende definities en manieren van klinische registratie zijn, en veel mensen op den duur buiten beeld raken en er dus data mist. Er lopen verschillende registraties naast elkaar, en daarmee gaat er veel waardevolle informatie verloren.
Bijvoorbeeld: begeleiders die bij de transitie waren betrokken, worden niet op de hoogte gesteld van de detransitie, omdat daarbij vaak andere hulpverleners, soms ook zelfs buiten de transgenderzorg, worden betrokken. De registratie van de transitie van de oorspronkelijke begeleiders blijft dus onveranderd, terwijl die informatie in de praktijk niet het volledige beeld weergeeft. Er is dus veel data maar die is heel lastig aan elkaar te koppelen.
Daarnaast verwacht ik dat er over pakweg 10, 15 jaar weer heel nieuwe informatie los kan komen, en wetenschappelijk gezien lijkt mij dat erg interessant.
Bijvoorbeeld: een meisje van 16 dat vandaag een transitie ondergaat, en een hij wordt en dit voorbeeldig doet, valt binnen 3-5 jaar buiten de transgenderzorg omdat dit niet meer nodig is. Over 10 jaar kan hij ineens een kinderwens krijgen en spijt krijgen. Als dit een trend lijkt (ik bedoel hier niet mee dat het hip is, maar dat meer transgenders dit ervaren bij het ouder worden) en dit juist wordt geregistreerd, kan de gehele data vanuit de transgenderzorg er ineens heel anders uit gaan zien en kan er ook een veel beter onderbouwd, genuanceerd beeld gegeven worden.
De eerste voorbeelden komen nu langzaam vanuit Amerika druppelen (zie hieronder) maar is nog te fragiel om daar degelijk onderzoek mee te doen. 100 personen zijn nog niet representatief genoeg, en zou net zo'n dunne basis geven als het Dutch model, wat ik als wetenschapper echt beschamend wankel vind.

In 2022 heeft er een onderzoek plaatsgevonden met een groep van 100 spijtoptanten met genderdysforie die hormoontherapie of een transitie hebben ondergaan. De volledige groep heeft een detransitie ondergaan, door dan wel te stoppen met de hormoontherapie, of hersteloperaties te ondergaan indien mogelijk.
Cijfers daaruit:
55% vond dat ze onvoldoende door artsen of psychologen werden bevraagd voor hun transitie.
55% was eerder al gediagnosticeerd met een psychische aandoening (depressie, angstklachten, eetstoornis etc.).
38% ondervond dat hun genderdysforie door iets anders was veroorzaakt (zoals trauma, misbruik, andere psychische klachten).
36-42% onderdeelt dat er op psychisch gebied geen progressie werd geboekt.

Nogmaals, bovenstaande cijfers zijn te wankel om er een geheel beleid op te bouwen, maar ik vind het interessant om te zien dat op basis van dit onderzoek lijkt dat er een nog grotere taak bij de professionals ligt.

Misschien verdient dit onderwerp, hoewel delen ervan wel degelijk met de politiek verweven zijn, een eigen draad.
Plaats reactie